Alla inlägg under juni 2014

Av Sirpa - 24 juni 2014 07:53

Minns det sen tidigare gånger jag genomgått denna 13 dagars,att just dag 2 brukar vara ganska tuff.
Det var den:)

Kroppen har nu fattat att den inte får något socker och pyttelite kolhydrater.

På morgonen fick jag min njutningsfulla kopp med kaffe.
Det smakar gudomligt:)
En sockerbit till.
Den äter jag vid sidan om för jag har ju inte socker i kaffet i vanliga fall.
Inget mer än så till frukost.

Hade sedan en aktiv morgon och förmiddag.
Tog en promenad/jogg för att testa mitt bråkande knä.
Sedan bad i iskall pool +11 grader bara.Varm dusch direkt.

Planterade om tomater och fixade i dotterns trädgård.
Vädret är så varierat denna sommar,sol och regn avlöser varandra.

Vägde mig och hade redan gått ner mycket

Vikt idag 75.9

Till lunch idag fick jag så äta
1 tunn påläggsskiva skinka
2 dl Naturell Yoghurt
Sallad

Valde denna gång en jättegod och krämig yoghurt som smakade himmelskt i gommen.

[Bild]

Verkligen att rekommendera.
Yoghurt återkommer ju flera dagar så förpackningen står sig.
Salladen plockade jag färsk i dotterns land,jättegott att bara tugga till.
Titti katt fick också skinka:)

Straxt var det dags för mig att åka till jobbet.Plockade med de mat som middagen bestod av.

Kände en föraning av huvudvärk så jag tog mig extra kaffe.
Vet inte om det är tillåtet egentligen men hellre det än att få blixtrande huvudvärk.
Jag dricker mycket kaffe i vanliga fall.
Säkert 5-6 koppar på en dag.
Att gå ner så hastigt till bara en kopp blir kämpigt.

Självklart kan man med fördel trappa ner på både kaffe och socker dagarna innan för att få en lindrigare start,men jag vill inte göra så.
Rivstartar helst när jag väl kommit till beslutet att köra kuren.

Kände när jag kom till arbetet att jag var lite matt i benen.
Så kommer första effekten hos mig.brukar då försöka ta det lugnt för att inte slösa krafter.

Jag kör ju buss så det gick bra.
Middagen åt jag vid 17 tiden då jag hade matrast.

250 gram rostbiff
Sallad
1 frukt

Tog helt enkelt och virade in skivor av rostbiff i salladsblad och åt så.
Jag har ju som jag skrev igår lite svårt med sådana mängder kött.

Här kan man ju använda vilken sorts biff som helst.
Ibland fräser jag på lövbiff och kryddar gott men nu har jag då valt Rostbiff för enkelhetens skull.

Till efterrätt blev det en Nektarin.
Rejält mätt efteråt:)
Kändes så skönt att inte få ont i magen efter maten som jag haft de senaste månaderna.
Spelade ingen roll vad jag åt så kom värken och uppblåstheten.

Nu var magen nöjd och glad:)
Härlig känsla!

Den här kuren är suverän om man lider av sådana problem som jag har.
Tror att det kommer av vetemjöl och socker.

Hela dagen har jag en flaska vatten i närheten för att få nog med vätska i mig.
Mot kvällen började jag känna mig sugen på något att tugga.
Magen indikerade hunger.
Knorrade och sög.

Den är ju van vid att jag stoppar i mig någonting när suget kommer.
Nu blev det några munnar vatten istället.Funkade faktiskt riktigt bra.
Hade väldigt lite kunder så jag hade lugnt,att föredra när mattheten sätter in.
Tänkte och såg fram emot kaffet imorgon bitti och det hjälpte.

Detta är en tuff kur att komma in i men har man viljestyrkan och drivet så går det bra.
Det funkar att leva normalt under tiden.
Känner att mina uniformsbyxor redan sitter mycket lösare:)
Det motiverar också.

Kom hem vid midnatt och kände mig stolt och glad över att ha fixat dagen,
Endast en kopp kaffe som extra.
Det är bra!!

Ett litet tips.
Om det är så att det känns som krafterna absolut inte räcker och det måste ätas något extra.
Ät då av det som hör till kuren.
Absolut inget utanför!!!
Som idag tex så har jag kunnat ta lite yoghurt eller en frukt för att återfå krafterna.
Så inte vika av från menyn utan håll fast vid den!!
Det är viktigt!!

Av Sirpa - 23 juni 2014 12:02

Tog min en rask promenad med korta inslag av jogg.Det var så vackert ute längs med sädesfälten:)

Jag har ju gått och löptränat samma sträcka sedan senvintern och följt naturens uppvaknande till det frodiga,underbara idag.
Så energigivande upplevelse.

Snabbt dopp i poolen som just nu håller stadigt +11 grader,det är i kallaste laget men jag kan inte låta bli där den står klarbå och inbjudande

Snabbt i duschen direkt efter,då funkar det fint.
Planterade om lite tomatplantor åt dottern,till lite mera jord att växa och frodas i.
Hade den stunden tillsammans med mitt barnbarn som tagit sig en förmiddagslur i vagnen.
Han tjoade på glatt när mormor jobbade i grönsakslandet.
Älskade barn!

Straxt skall jag ta på mig uniformen och åka de 4 milen till mitt arbete.

Satt en stund utanför husvagnen och njöt av solvärmen.Den vill ju inte riktigt vara med hela tiden så det gäller att passa på.

Skriver en ny blogg ikväll om andra dagen i min kur och hur det går,vad jag äter.

Av Sirpa - 23 juni 2014 07:31

Dagarna går med rungande fart.
Sommarens värme i luften och vattnet vill inte riktigt infinna sig.
Jag hoppas att de som nu har semester inte sörjer detta utan planerar om sina dagar och ger sig ut på nya äventyr:)
Vilan under semestern är ju ändå det viktigaste.
Vissa somrar ser ju ut såhär,det går inte att påverka.

Jag har nu drygt 2 veckor kvar att arbeta innan jag ger mig iväg till mitt efterlängtade Öland:)
Yngsta dottern med familj tillbringade Midsommaren där i sin husvagn,på sin säsongplats.
De har den goda förmågan att njuta av tillvaron fult ut ändå,trots kallare väder och blåst.
Solen visar sig ofta på Öland ändå och de varma stunderna infinner sig kort.
Ön bjuder på så mycket skönhet i sig,så de njuter av ledigheten i fulla drag min älskade familj.

Själv mår jag toppen och det tack vare att jag tagit tag i mina matvanor på allvar.
Hade kommit in i en trall av sockerätande i alla möjliga former och det resulterade i att jag vaknade med huvudvärk i stort sett varje morgon.
Inte kul!
Nu har jag kört igång en ämnesomsättningskur som resulterar i att jag blivit av med sockersuget,huvudvärken,svullnaden i kroppen och att vilken kommer minska med ganska hög fart.
Magsäcken drar ihop sig automatiskt.

Har använt mig av denna metod förr och vet att den funkar för mig.
Mår toppen redan andra dagen i kuren och vet med mig att det blir bara bättre för var dag som går.

Sitter nu med min rekommenderade kopp kaffe och sockerbit på morgon och bara trivs:)

Titti katt har gått ut och hörde nyss hur hon talade om för grannkatten att denne inte har något att hämta på hennes revir.
Hon är en tuffing min lilla tjej:)

En ny vecka är igång och jag har eftermiddagsskift på jobbet.
Känns bra då jag tänkt försiktigt återuppta min löpträning.
Knät som for illa sista tiden i min träning inför Göteborgsvarvet och Stockholm Marathon gjorde att jag klarade av bara Göteborg.Sedan var det stopp!
Nu känns den fin igen och jag skall ge mig ut och jogga/gå några kilometer.

Är ju så sugen på att springa Victorialoppet i Borgholm som går av stapeln första veckan jag är därnere på semester,så det vill jag träna till.
Sedan Midnattsloppet i Stockholm 16/8 är jag anmäld till och vill genomföra.
Vi får se:)
Jag kör igång försiktigt och känner efter.

Om jag återgår till mitt mående så kan jag också tillägga att jag sovit mycket gott inatt.
9 timmars sömn är inte så ofta jag får :)känner mig helt utvilad.
Så skönt!

Jag lyssnar verkligen på kroppens varningssignaler efter Midsommaraftonens hemska migränattack och kampen med att klara mitt arbete den dagen.
Det vill jag inte uppleva igen.

Nu hopp i träningskläderna och ut:)

Av Sirpa - 22 juni 2014 19:26

13 dagars kuren som jag inledde idag har nu rullat igång med glans:)
Känns jättebra!

Har hållit mig sysselsatt med diverse göromål i dotterns trädgård och även med min husvagn.
Det har känts bra att ha en ledig dag för att få sådant klart som jag inte riktigt hunnit med.

Intog min lunch vid 12 tiden som bestod av Kokt spenat,två kokta ägg och 1 tomat.
Spenaten köpte jag färsk som jag lät fräsa på hastigt i en uns olja.
Det smakade gott allting då jag tycker om spenat och andra grönsaker.
Försöker alltid lägga upp maten så det skall vara en fröjd för ögat också.

Under dagen har jag varit noga med att dricka vatten.Där gäller det att hitta en balans så det inte blir för mycket heller.
Toabesöken får avgöra mängden för mig iallafall.

Tog mig en extra kopp kaffe på eftermiddagen under ett intressant samtal med en medmänniska.
Kaffet hjälper mig också att slippa huvudvärk.

Har haft lite som sockerdricka i kroppen idag...skulle tro att jag ganska snabbt kommer att bli av med mitt sockersug.
Vet sedan tidigare att jag blir mera sugen på riktig mat och bröd än sötsaker.

Vägde mig idag och såg att jag lagt på mig några kilo:)
Men det ska jag se till att det försvinner inom dessa dagar.

Vägde 76.8 idag.
Det mesta ligger på min mage och höfterna..
Nåja:)Det är bara jag själv som kan göra något åt det och det gör jag:)

Till kvällsmat var det så dags för köttet som jag har lite svårt med.
Är ju ingen köttälskare så jag väljer Rostbiff i fina skivor.
Menyn säger 250 gram Biff och sallad med citron.
Så jag åt 230 gram Rostbiff och nyplockad sallad från dotterns egen odling:)

Första skivorna smakar alltid gott men vartefter jag äter så minskar suget.De två sista skivorna fick vara,fick bara inte i mig.
Sallad i mängd gick jättebra.

Så nu är det färdigätet för idag.
Skulle det vara så att energierna sjunker för lågt under kuren så kan man ta en tesked honung och på så vis få upp blodsockret snällt.

Första dagen är klar och jag mår jättebra.Är stolt och glad över att jag kom till skott med att inleda just idag.
Har en eftermiddagsvecka på jobbet och då blir det lättare.
Det är ju ofta som suget kommer eftermiddag och kväll.

Imorgon skall jag se till att komma ut på en kort,kort löprunda samt lite styrketräning.

Av Sirpa - 22 juni 2014 07:58

Nu har jag så kommit till skott med att få fatt i mitt sockerberoende.

Har tränat väldigt lite sedan mitten av Maj då jag sprang Göteborgsvarvet med ett skadat knä.
Den har fått vila helt från löpningen.

I samband med detta har jag roat mig med att både äta onyttig mat till en viss del,men framförallt ätit godis i form av choklad i första hand.

Det har även blivit att jag helt utan eftertanke köpt mig vad ögat gillat av annan godis med...
Tårta,fikabröd och kakor av allehanda slag blev vardag för mig.

I samband med detta så kom mitt sockersug.Fram mot eftermiddagen drog det igång och det fanns ingen hejd.

Resultatet att blodsockret åkte berg och dalbana.
Trötthet,huvudvärk,illamående och nu senast en rejäl migränattack.
Jag kopplar ihop attacken med socker i mängd dagen innan.

Sedan har det börjat växa fram en krockkudde på magen som inte får plats i uniformsbyxorna:)

Så nu tar jag tag i allt med att köra en
13 dagars ämnesomsättningskur som snabbt rensar kroppen från slagg,tar bort sockersug,krymper magsäcken och tar bort överflödskilon.
Har kört den förr och vet att den funkar.

Kör igång idag med att dricka en kopp kaffe med en sockerbit till.
Det är Frukosten
Inget mera:)
Därför funkar den kuren bra för mig då jag ändå får dricka kaffe och även trappa ner det beroendet,av koffein.

Så följ mig gärna under dessa 13 dagar och se hur det går.
Kanske kan jag inspirera någon att prova detta.
Jag kommer att berätta om vad jag äter och dricker.
Vad jag gör under dessa dagar,hur jag tränar,i vilken mängd och form samt kommer jag att beskriva hur jag mår vartefter.

Vet att de två första dagarna är värst och sedan går det utav bara farten.

Häng på:)

Av Sirpa - 20 juni 2014 21:59

Det är inte kul kan jag lova.

Arbetade en lång dag igår och kom hem sent för att genast göra kväller och sova.
Kände mig konstig i magen hela kvällen.Uppblåst och öm.
Skyllde det på godiset som jag unnade mig.Sockret helt enkelt.
Hade lätt huvudvärk också.
Nu var det tyvärr inte så enkelt.

Tog en del härliga bilder på en väldigt speciell solnedgång.
Såg ut som norrsken emellanåt.

Bakom bussen som jag tyvärr inte kom åt att fotografera tronade en helt fantastisk regnbåge upp:)
Det var så magiskt vackert hela scenariot så jag satt i stor tacksamhet över att få uppleva detta.
Vilken scen jag har framför mig ständigt,i mitt härliga arbete som bussförare.

Som ni säkert förstår så njöt jag oerhört.

Jag såg också fram emot att få köra mina timmar på Midsommarafton.
Jag hade planerat att gå upp i god tid,ta ett dopp i poolen och sedan plocka ihop blommor till en krans att ha i håret:)
Äta en god frukost med min lilla kattsambo och sedan åka i god tid till arbetet,sätta flaggor på bussen och stilla rulla igång dagen
Midsommarafton 2014

Jag vaknade vid 6 tiden med rungande huvudvärk.
Magen i uppror och illamåndet hängde som ett ok över axlarna...

Kändes inte bra men jag beslutade mig för att göra att som fanns i min makt.
In med två tabletter.
Friskluft trodde jag skulle lindra.På med badkläder och i det +12 gradiga vattnet i poolen.
Det var jätteskönt!
Huvudet fick sig en chock och klarnade kort för att sedan bli ännu värre.
Tog mig till duschen.Åter lite lindring med varmvatten,för stunden.
Illamåendet kom och gick.
Fick inte kräkas innan tabletterna gått ut i kroppen.

Sedan började springet på toan.I husvagnen!Hann inte längre än så.
Satt på toastolen och kräktes tarmarna ut och in i en bunke...jösses vilken cirkus!!

Huvudet bultade,hörde varje hjärtslag som hammarslag...
Lade mig att vila.Försökte ta lite vatten.Kräktes mera...om och om igen.Toan var välbesökt.
Vilade mera.Såg hur klockan gick och var tvungen att torka håret och ta på mig uniformen.
Magen körde och jag mådde så illa hela tiden.

Visste att det inte bara går att bli hemma.Ingen kunde göra mitt jobb...inte en Midsommarafton.

Satte mig så i bilen efter att ha med stor möda fixat alla måsten innan avfärd...
Mådde så illa!!

Klarade E20 bra men sedan längs Kungsörsvägen var det stopp.
Hann få upp en plastpåse och stopp på bilen innan jag kräktes igen...galla..det sved i halsen och jag var helt slut.
Slöt ögonen 5 minuter och lät pulsen lägga dig innan jag körde vidare till jobbet.

Tog ut min buss..utan flaggor!
Kransen hade jag ju heller inte mäktat med att göra.
Blek,osminkad och solglasögon på rullade jag iväg.
Var alldeles darrig...Körde så till Kungsör och vidare Eskilstuna.
Svettades och frös om vartannat.
Vilade noga om jag fick några minuter över.

Delade upp arbetsdagen i bitar.
Tänkte att nu har jag jobbar 1/2 tjänsten...jag kommer att fixa det.
Steg ur ibland och snabbt in igen då illamåendet kom vällande.
Vågare ta en mun vatten...

Körde en vända till till Eskilstuna.
Var helt slut...började bli trött och gäspig.Huvudet sprängde.upp och igen med sidorutan för att få luft.

Till sist kom då det välsignade meddelandet Ej i Trafik och jag rullade mot garaget.
Magen helt galen...
Fick snabbt stanna bussen och slänga mig ut och kräkas våldsamt...
Det var som att kroppen lyckats hålla sig så långt och allt kom nu vällande...
En förbipasserande polisbil tittade lite undrande på mig.

Parkerade buss.In med väskan och styrde hemåt.
Kändes lite lättare i magen.
Kom på att jag idag åkt sträckan E-tuna-Kungsör-Köping 6 gånger...

Kom hem till vagnen.
Bytte om och lade mig till vila...vilken känsla att få slappna av och sluta ögonen om huvudvärken.

Kunde senare konstatera att jag hade lite feber.
Dottern gav en tablett mot illamående och när den börjat verka fick jag äntligen i mig the och lite smörgås...som jag fått behålla.
20 timmars rejäl fasta från både mat o dryck.

Ligger nu nedbäddad i sängen under dubbla filtar.Febern är kvar trots tabletter.
Dotter och barnbarn var nyss in och sade godnatt.
Skulle ätit Midsommarmat med dem.Jordgubbstårta till efterrätt.
Får av allt imorgon istället:)
Känner att detta sover jag bort inatt.

Fick se en bild av tårtan min dotter serverade.

Ny dag imorgon med nya tag.
Lite udda Midsommarafton:)
Men jag fixade den också

Av Sirpa - 17 juni 2014 20:23

Jag har ett sk Serviceavtal på min bil och nu var det dags att lämna in på första servicen.
Jag har kört en hel del mil på de månader min bil varit i mina ägor.

Ringde för ca 10 dagar sedan och bokade tid hos Bilia i Västerås där jag köpte honom.
Martin...min säljare var suveränt bra under hela affären så för mig var det en självklarhet att servicen vill jag ha i Västerås.

Idag rullade jag dit på min långrast från jobbet.
Visste inte riktigt vart jag skulle.
Läste mig fram via tydliga skyltar och med hjälp av trevliga biltekniker som genast kom till undsättning när jag smög in på verkstaden.
Kom så till min egen tekniker:)
Ronny heter han och håller till i bås 14.
Han talade noga om vad som skulle ske och att jag kunde ta det lugnt,dricka kaffe i fikahörnet och bara vänta tills han kom ut till mig.

Gjorde så

Försåg mig med en god Espresso och tiden gick snabbt.
En säljare gled förbi och lät en reklampenna ramla ner i min väska.
Glad och trevlig prick:)

Straxt var Emil...min V70 klar och Ronny kom ut med nyckeln till mig.
Tackade för mig och åkte åter till jobbet i Köping.

Jättesmidigt och snabbt.
Trevliga säljare och servicetekniker.
Fick uppfattningen av att alla trivdes med sina jobb.
Då funkar det ju fint ut mot kund också.
Bilia Västerås...jag är jätteglad över att vara kund hos er!!
Tack!!

Av Sirpa - 17 juni 2014 01:16

Vaknade av att jag var sjöblöt av svett.Kroppen verkar rensa ur det som grott i helgen,smärtan jag hade i huvud,nacke och leder,samt feberkänslan som infann sig redan på Fredagsnatten,lite halsont.
Skönt att kunna sova bort sådant.

Titti ligger tätt intill mig och vi lyssnar på knäppningarna i husvagnens väggar av värmeelementens arbete.
Det är Midsommarvecka och ganska kallt ute.Ser att det är endast +8 ute nu och det blåser.
Susar i träden.

Månen tittar fram bakom äppelträden och det är inte riktigt mörkt,kommer inte att bli heller då det snart är Midsommar.

Jag trivs så oerhört bra att bo med min husvagn här på landet hos mitt barn med familj.
Nu är det drygt tre veckor kvar tills det är över.
Jag kommer att dra ner vagnen till Öland och ha min efterlängtade semester.

Kommer också i den perioden att få min lägenhet i Kungsör.
Spännande:)
Bosätta mig på en helt ny ort.
Lära känna nya miljöer och människor.Skaffa mig nya vanor och träningsrundor.
Känner på mig att jag kommer trivas.


Husvagnen kommer att stå kvar på sin plats på Öland där jag kommer att tillbringa minst en vecka till under sensommaren innan den ska hem för vinterförvaring.

Titti katt kommer att hänga med mig på allt detta.
Vi hör ihop och lever tätt tillsammans,min lilla älskade sambo.

Nu känner jag att sömntåget kommer tuffande i fjärran.
Blåser straxt ut ljuset jag tände för att få känna lågans lugna sken i nattens stillhet.

Så skönt att få vila en stund till innan det är dags för Tisdagens arbetsdag.
Känner en tacksamhet över livet.
Det händer saker under färd hela tiden som jag både trivs bra i och som jag får ta ställning i.

Har ju gjort valet i livet att inte ta till mig sådant som inte tillför mitt liv någonting och det verkar resultera i att jag drar till mig mycket positivt.

Livet ler och jag med den:)

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27 28 29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards