Direktlänk till inlägg 1 september 2014

Att prioritera

Av Sirpa - 1 september 2014 07:42

Eller att välja/skapa/spendera sin egen tid.

Jag har en sådant delikat exempel i mina resor till och från Öland.
Inför en hel del människor får jag lov att "försvara" mitt tilltag,helt enkelt.
Visst...jag behöver inte göra det om jag inte vill...men nu väljer jag att ändå göra det.
Just för att få dessa individer att förstå att man faktiskt får ha kul i livet :) och att alla har det på sitt sätt.

Tänk såhär....
Du har en vän som haft en helkväll på krogen.Denne har festat loss riktigt ordentligt,just för att få ha kul och kanske komma bort en stund från det vardagliga,helt enkelt må toppen och bara njuta,hela tiden.

Denne någon pratar om sin kommande utekväll,kanske köper sig något nytt i klädväg,kanske går till frissan för att fixa till håret för att öka på sitt välbefinnande.

Denne besöker Systembolaget och köper sig något gott att dricka,inför lite förfestande.Kanske något gott att äta också,det får kosta för det är ju festkväll :)

Känns det igen sålångt?

Sedan kommer så kvällen.
Denne är upprymd och glad,förväntansfull och lite i hatten efter fördrinkarna till den goda maten.
Det blir taxi ner på stan och sedan gasen i botten.

Inträdet till utestället och garderoben kostar en slant.
Timmarna går,denne har jättekul :)
Dansar,träffar vänner,köper drinkar och kanske tom bjuder någon vän.

Natten närmar sig,hungern gör sig påmind.En sväng till något matställe innan taxi hem.
Kvällen är fullbordad och denne har haft en fantastisk tid med sina vänner,i ett rus som bringat lycka i själen och välmåendet har varit på topp.

Denne går och lägger sig på småtimmarna.Sover sött och drömmer om sin fina kväll med vännerna.
Dagen efter vaknar denne med blixtrande huvudvärk,mår pyton,kräks och lever om.
Timmarna går och en hel dag flyter bort i en bakfylla som heter duga.

När så denne kvicknar till efter allt och ser över sitt konto...där har det gått åt pengar minsann
Kläderna,frillan,systemet,maten,krognotan som skjutit i höjden rejält..taxi.
Hela kalaset har gått på kanske 3-4.000:- om det ens räcker.

Men denne har haft kul!
Helgen har varit fantastiskt och tänk att få facebooka om allt och även prata om det på jobbet.
Vilken helkväll...det var värt pengarna,bakfyllan.
För denne hade kul och gjorde sitt eget val,prioriterade att lägga sina pengar på allt detta som fick denne att må sådär extra bra,den helgen.

Ingen ifrågasätter dennes val!
Att varför denne valde att spendera så mycket tid till allt som gjordes.
Eller att det kostade så mycket pengar.

Nu undrar du säkert vid det här laget vart jag vill komma...?!
Jo till detta...

Jag väljer att packa det jag behöver med mig,lasta bilen.
Ta med min katt,åka direkt efter dagens arbete till mitt älskade Öland.
Köra min härliga bil i 5 timmar för att sedan landa i mitt paradis och få må bra..träna,sola,bada,njuta,vila äta och kanske shoppa lite,träffa goda vänner och må toppenbra under en helg.

Det kostar mig tid att åka,pengar till bilens Etanol.Lite extra planering.

Men jag mår bra:)
Jag mår toppen där och jag bär detta välmående inom mig så länge,i själen och i hjärtat.
Jag bloggar och facebookar om mitt välmående :)
Att få tillbringa ledig tid i den miljö jag själv väljer,prioriterar ger mitt liv ett stort värde.

Varför behöver då Jag förklara mitt tilltag?
Vad är skillnaden?
Varför är det mera ok att gå på krogen och bränna pengar,dricka sig full och må skunk dagen efter.
Det är häftigt i mångas ögon.

Medans min resa till mitt välmående är vansinne..slöseri med tid och pengar?
Hur har det blivit såhär?

Mitt val kostade mig 10 timmar bilfärd som för mig är ett rent nöje oftast,vila med härlig musik strömmande ur bilens högtalare,goda telefonsamtal med nära och kära med headset på.
Eller bara inne i mina egna tankar och funderingar.
Medans jag färdas framåt.

Etanolen kostar mig för de 90 milen jag åker på de 10-11 timmarna ca 850:-

Förstår du vad jag är ute efter?
Varför är vissa val ok och andra inte....
Prioriteringar,värderingar....

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Tisdag 23 april 04:50


Nu är det tidig Tisdag morgon och jag vaknade efter en natt med djup, nästan medvetslös sömn. Natten innan var det svårt att komma till ro då jag anlände rätt sent och skulle upp tidigt. Det blev slarv med matintaget också igår och det gjorde nog...

Av Sirpa - Måndag 22 april 05:06

Söndagen bjöd på jättefint somigt väder, men hu så kyligt. Men kylan märkte jag inte av där vid bussratten. Hann äta frukost denna morgon innan det bar iväg till Kristinehamn för lastning av tågresenärer till Karlstad och Oslo. Jag fick med mång...

Av Sirpa - Söndag 21 april 06:41

Kände mig trött och hungrig när jag gick ut till bussen och hämtade laddsladden till min mobil. Passerade receptionen på hotellet och kunde inte motstå att köpa mig en Linssallad med handskalade räkor och kokt ägg som kostade 89:- Har köpt nåt...

Av Sirpa - Lördag 20 april 17:33

Vaknade jättetidigt i husbilen. Det bar minusgrader ute och det kändes inne hos mig där i bilen. Pannan gick igång ofta. Bryggde på gott starkt kaffe och låg sedan kvar i söngvärnen en stund. Hörde hur kollegor hämtade sina bussar. Jag fick ...

Av Sirpa - Lördag 20 april 05:45

Måndagen började jag med att haltande av smärta kliva upp tidigt och få igång kroppen innan det var dags att köra barnbarnet till skolan och direkt därefter åka och besiktiga min lilla bil. Jättetrevlig besiktning. Dekra i Svista hemma i Eskilstun...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5 6 7
8
9 10 11 12 13 14
15 16 17 18
19
20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards