Alla inlägg den 23 september 2014

Av Sirpa - 23 september 2014 18:19

Vaknade vid 8 tiden imorse.
Somnade ju ikring 3 inatt...har sovit tungt,gungad till sömns i stormen.

På morgon small det ännu i tältduken och det slet i stormlinorna,men allt hade lugnat ner sig till hälften mot inatt.
Kände mig lättad och glad över att allt klarat sig från större skador.

Titti katt mådde också bra igen.Hon var lugn och hungrig som en liten tiger :)
Vi tog oss Sheba och kaffe.
Steg upp och gick ut i det röriga,regnvåta tältet.
Vätan hade tagit sig in under stormen.Mattorna blöta.

Tog med gardinerna och mattorna, hängde upp dem i dotterns förtält.

Såg mig omkring runt våra husvagnar.Igår kväll kom det ju en klotgrill farande över gräset.
Den hade smitit från min dotters tomt :)
Frontlastaren stod stolt och stor med sitt hedersuppdrag bakom sig.
Vakta mitt tält mot stormen.Bryta blåsten.

Kände stor tacksamhet över att campingägarna ställde dit den som skydd.

Bestämde mig för att ta ner mitt tält idag.Så fort vinden lugnat sig.
Diskade, åt min frukost och lastade sedan ner saker som skulle undan in i förvaringsutrymmet under min säng.
Jättesmart grej!

Mycket gick ner där.
Vill ju inte ha en massa grejer i vägen i vagnen då jag ska stanna veckan ut här.

Kände att jag var rasslig i halsen, hade ont redan inatt.Troligen kylan i stormen.

Vinden avtog vartefter dagen gick.
Satte igång och rev tältet på eftermiddagen.
Stormlinor och pinnar satt stenhårt fast.Jobbade på och det var småtufft då vinden friskade på emellanåt, hotade med att dra med tältduken.
Plockade ner den i bitar.

Såg ut som ett slagfält ett tag runt husvagnen :)

Det är jättejobbigt att ta ner så stort tält ensam, men jag gjorde det ändå.
Frontlastaren hämtades av campingägaren och han kallade mig för envis :)
Ja det är jag!
Tack vare min envishet så har jag mitt tält kvar efter stormen.
Jag gjorde allt som jag bara förmådde och det lyckades.

En tältstång hade fått ta emot mycket tryck och böjts.

Fixade till utanför husvagnen så det går att vistas där utan tält.
Med möbler och en liten matta

Tältet ligger i delar i min dotters förtält.Ska ta imorgon när jag fått krafterna åter och tvätta bort jord och smuts.
Låta allt torka väl innan jag packar ner i förvaringsväskan.
Tvätta alla tältpinnar, rulla ihop stormlinorna fint.
Allt ska vara snyggt och klart för att ta fram nästa säsong.

Nu är det kväller,vinden har lagt sig nästan helt.
Jag är jättetrött!
Ont i händerna, fingerlederna efter allt slit.

Imorgon vill jag träna först av allt.
Funderar på att värma bastun i servicehuset imorgon:)
Vore jätteskönt efter ett träningspass.

Älskar mitt Öland mer än någonsin :)
Nu har vi fixat en rejäl storm tillsammans
24 sekundmeter!!

Mitt Älskade Öland!

Av Sirpa - 23 september 2014 12:08

Gårdagen, kvällen och natten går verkligen till historien för denna glada Ölandscampare

Jag anlände ju hit till mitt underbara ställe vid havet.
Till min husvagn och härliga, mysigt inredda förtältet.

Ägnade morgonen åt att träna och må bra.Duschade.Åkte till Löttorp och handlade.Behaglig tillvaro.
Hörde varningar om att det skulle blåsa upp under eftermiddagen.
Busväder hemma såg jag på facebook.

Säkrade upp allt som gick.Kollade både mitt och dotterns tält och vagn.

Plötsligt började det vräka ner vatten från himmelen...då var klockan 13 drygt.
Samtidigt i stort sätt kom blåsten.
Körde fram Volvon för att bryta blåsten mot förtältet.

Tiden gick och blåsten tilltog.
Det började komma enorma kastvindar som tog tag i tältduken,lyfte taket, slet i väggarna och släppte efter med en stor smäll varje gång.

Husvagnen gungade och skakade varenda gång.
Dessa kastvindar kom oftare och tilltog i styrka varenda gång.
Jag började bli riktigt orolig då...
Pratade med min dotter i telefon.
Samt med två vänner jag har som förstod att min situation började bli obehaglig.

Såg hur campingägarna åkte runt bland de andra vagnarna och tog resa på parasoller och annat som for omkring.

Vinden tilltog.Det var sådant dån inne i vagnen att jag inte hörde radion längte.Titti katt var rädd och visste inte vart hon skulle vara.
Lilla gumman!
Vi var rädda båda två.
Så maktlösa!

Ringde till sist campingägarna och de kom över med en stor Frontlastare och ställde i vägen för stormens raseri.
Jag själv lade ner att jag hade av tyngd på tältgolvet då vinden tog sig in under tältmattan och lyfte allt.

Skruvade åt alla stag och stänger på tältet...vid flera tillfällen för det skruvade upp sig vid alla tillfällen som det slet och slog i väggar och tak.
Öronbedövande dån!

Filmade då det var som värst.
Jag bara väntade på stunden då stänger skulle knäckas av trycket och allt skulle rasa samman.
Om detta skedde var risken stor att allt skulle bli likt att stort segel och välta husvagnen.

Jag var riktigt rädd!

Det enda jag kunde göra var att bevaka alla fästen,vingmuttrar och skruvar så det var draget ordentligt.
Saknade verktyg, dem hade jag tagit hem för min flytt.
Klantigt!!

Fick råd och tips av mina vänner som fanns via telefon som stöd.
Dottern skickade rapporter om vindstyrkan...som ökade ända till midnatt.
Vindstyrkor på 24 sekundmeter i kastvindarna och byarna.
Herregud!!
Kände mig bra liten och utlämnad.

Vågade inte gå ut för att inte släppa efter på tältduken så den skulle snedbelastas.Ville hålla allt intakt.

Dottens tält stod emot fint då det stod mer skyddat innanför.
Var jätteglad för det!

Timmarna gick.Varje kvart var jag ut i tältet och rätade upp stänger som rört på sig,drog åt skruvar och bad till Gud att skona mitt tält!

Fick också veta att delar av Norra Öland var strömlösa.
Väntan blev lång och jag gav upp vid 3 tiden på natten...då hade ökningen avtagit och byarna var mera stabila i styrka.Tältet stod emot krafterna och jag somnade utmattad i den gungande,ryckande vagnen
Med rullgardinen öppen och lyset på ute i tältet somnade jag efter timmar av kamp mot vädrets makter

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5 6 7
8
9 10 11 12 13 14
15 16 17 18
19
20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards