Direktlänk till inlägg 14 oktober 2014

Välkomna ombord! hälsade Kapten Amelia

Av Sirpa - 14 oktober 2014 07:58

Söndagsmorgonen ägnade jag åt att packa inför min resa med Silja Galaxy till Åbo.
En resa som jag fått möjligheten till via tidningen M Magasin som ges ut av Amelia Adamo.Denna vackra, driftiga kvinna som har glimten i ögat.

Jag var lite stirrig där under de första timmarna, då jag själv gjort valet att åka egen bil till Värtahamnen.
Min Älskling blev nog lite trött på mig när jag babblade på medans packning av väskan pågick.

Valde kläder som jag visste att jag skulle trivas i, vara bekväm i.
Sådant kan jag känna är ganska viktigt, just i ett sammanhang där jag skulle bli själv och allt var nytt.

Jättespännande:)
Jag gillar ju att göra saker för att utmana min egen styrka, både fysiskt och psykiskt.
Denna resa gör jag dels för att få en energipåfyllning från alla dessa människor jag skulle komma att träffa, men också bevisa för mig själv att jag växer i min utveckling som en frigående, självständigt tänkande kvinna.

Män är underbara och det är framförallt min Älskling:) Puss på dig Robert!
Men de behöver inte vara med i alla lägen.
Denna resa var ju också mest riktad till kvinnor då vi som prenumenerar på tidskriften oftast är kvinnor 55+

Väskan blev klar.Dagen gick och jag körde hem min kära till sitt hus.
Vi hade som vanligt intressanta, goda samtal han och jag.
En hel del ventilerades från våra tidigare liv, från nuet och inför vår gemensamma framtid.

Åkte mot Stockholm och Värtahamnen i hällande regn.Sikten var inte den bästa då jag kom in mot stan och all trafiken.Det låg som ett dis av sprutande vatten från vägen och bildäcken.
Tempot är ju så uppsjåat i Stockholm.
Stod stundtals i stillastående köer och det fick mig lite pirrig igen..
Skulle jag hinna?
Behövde tid på mig att leta parkering också i mörkret och regnet.
Jag hade åkt i väldigt god tid.

Tiden gick och köerna lossnade vartefter.Säkert vädrets påverkan inblandad.
Kom så till hamnen och tiden var inte så bra, fick bråttom att söka fram en parkering som var tillåten att stå på.
Tog mobilen till hjälp och kartor i den.
Hittade så en ca 10 minuter gångväg bort.
Det fick vara bra.
Ut med paraplyet uppfällt, till biljettautomaten.Regnet hällde ner och det var en stor pöl vid automaten.Skorna genomvåta, det blåste kraftigt så paraplyet hotade att blåsa sönder.Kände mig lite tilltufsad där jag stod...

Kort fungerade inte...det bara skrapade när jag satte i mitt bensinkort som stod med på bild och allt på automaten...prova en till med samma resultat...det gick inte.

Sms biljett var det som då kvarstod och med möda pillade jag in allt som behövdes för att få iväg den, där i regnet och blåsten.
Lyckades så :)
Kändes jättebra och jag trallade för mig själv medans väskan plockades ut och bilen låstes.
Trippade så raskt mot Siljaterminalen.
Det slet och drog i paraplyet, fötterna var våta och håret blåst till en enda tuss av mörka testar... Men vad gjorde väl det :)
Jag var ju framme!
Jag hade själv kört till Värtahamnen och det gjorde mig stolt och glad.

Kom så fram till en proppfull terminal med mängder av glada, förväntansfulla kvinnor.
Jätteköer till incheckningen.
Det låg ett vibrerande täcke över terminalen med alla samtal som pågick, vänner som återsågs, kramar och glada tillrop.

Vi möttes alla av musik, godis och en flaska vatten.
Kapten Amelia hälsade oss välkommen ombord till denna kryssning.Härligt att få se henne live:)
Kom inte åt att ta en bild nära av henne så jag lånar bilden från broschyren.
Hon var kaptensklädd men lugnade oss med orden att det inte var hon som styrde skeppet :)

Kändes härligt att vara på plats.
Mina skor torkade upp vartefter och jag kunde ta av mig den fuktiga jackan.
Fick höra från Amelia att detta var 8:e året i rad som denna kryssning gjordes och att vi denna gång var 750 personer :)varav 20 var män.

Ett skepp fyllt av kvinnor!
Så häftigt!

Vi gick ombord.Fotograferades vid ingången.Log stort mot kameran, jag var ju så glad över detta.
Alla fick varsin kasse med något spännande i:) Kul!!
Gillar sådant.

Letade så fram hytten på däck 9
Nummer 9215
Vilken glädje då jag låst upp och steg in.Så fin hytt!
Stor och rymlig, ljus och härlig.Egen dubbelsäng :) fint badrum och speglar överallt.Som gjord för min smak.

Är ju van från tidigare resor med våningssäng och bara vita färger på en trång yta.
Kände mig som en prinsessa.

Hann inte njuta av detta just då utan det var bara att fräscha till mig lite och ta mig till plan 7 där middagsbuffen serverades.
Suverän:)
Där fanns allt!
En delikat buffe :) jag valde Sushi.
Även lite potatisgratäng och kycklingfile till varmrätt.

Så gott...åt och njöt, samtalade med bordsgrannar och mådde prima.
Granndamerna tyckte att jag var tuff som åkt dit med egen bil, själva var de från Stockholm.

Dessertfat med allehanda bakverk, smakade lite av allt till en doftande, god kopp kaffe.
Vad jag njöt!
Det var pratande kvinnor överallt.
Några lite stressade, stirriga av trötthet kanske, energibrist.
Men merparten var glada, pratiga och förväntansfulla.

Tog mig till hytten.Bytte om till inomhus kläder och skor.
Packade upp kassen vi fått vid ombordstigningen.

Där fanns allt möjligt spännande.

Gick så till den delen där vi skulle få möta våra föreläsare och Amelia själv förstås.
Hon skulle ha en Speed dejt med var och en av dem så vi fick känna på vad som komma skulle under nästkommande dag.

Det hela avslutades med sång och dans av energiknippet från Italien .. Adele Li Puma.
Hon fick med alla i sin sång och glädje.Helt underbart!

Oj vad jag trivdes!
Såg fram emot morgondagen med stor förväntan.

Kvällen fortsatte sedan där med uppträdanden.
Jag valde att dra mig tillbaka då klockan var mycket och jag ville gå upp tidigt nästa dag.
Taxfree var öppen en kort stund för de som skulle av i Mariehamn så jag inhandlade godis innan kväller i hytten.

Njöt av friden i min säng efter allt ståhej.Kände mig glad, jättetrött och väldigt nöjd med allt som hänt under dagen.Somnade vid 1 tiden till Silja Galaxys lätta, tysta brummande.

Måndagen kommer att bli en helt egen blogg då den var så lång och intensiv.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Tisdag 19 mars 02:39

Jag börjar bli såpass bra i högersidan efter låsningen att det nog är dags att försöka mig på övningar som stärker muskulaturen runtikring. Det behövs även i knät som jag känner av mera nu när den övriga smärtan klingar av mer och mer. Har ju in...

Av Sirpa - Måndag 18 mars 14:34

Jag började redan förra veckan att göra iordning Edde Husbil för att ha honom redo för eventuella jobbresor. Eller helt enkelt nån egen liten resa nånstans för att välkomna våren, när den nu har tänkt sig att komma på allvar. Knappast dags än på ...

Av Sirpa - Måndag 18 mars 10:50

Mitt bloggande har återigen hamnat på efterkälken. Tiden har gått åt till att jobba och sedan vila. Nu är det Måndag och ny vecka. Förra veckan försvann i ett nafs Torsdagen ägnade jag åt att köra ett härligt pensionärsgäng från Västerås till ...

Av Sirpa - Onsdag 13 mars 06:03

Gårdagen blev en kämpig historia verkligen med det galna bakslaget i måendet. Kände mig bättre i kroppen mot kvällen men istället fruktansvärt trött. Det var väl resultatet av kroppens kamp under dagen. Nu börjar jag verkligen bli less på det hä...

Av Sirpa - Tisdag 12 mars 16:45


Jag vet inte om det är en "baksmälla" efter gårdagens behandling hos Kiropraktorn eller vad det var men plötsligt vid lunchtid idag började jag må illa och det gjorde så ont överallt i kroppen där jag har haft låsningen/krampen. Hade jättejobbigt ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4 5
6 7 8 9
10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20
21
22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards