Alla inlägg under oktober 2014

Av Sirpa - 13 oktober 2014 21:29

Det blev ingen blogg från båten som jag tänkt mig.
Blev av med internet rätt snart när vi kom ut på havet och kände att jag inte lägger så stora pengar som det kostade på att skriva blogginlägg.
Så det kommer bli skrivet i efterhand.
Har allt i färskt minne så det kommer gå bra det också :)
Ska bara sova en natt först...är så trött efter det intensiva och fantastiska dygn som varit :)
Skriver imorgon.
Kommer att handla om dessa människor

Av Sirpa - 12 oktober 2014 09:01

Jag nappade på ett erbjudande för några veckor sedan, som jag fick via mejl från tidningen M Magasin.
Började prenumenera på den tidningen under sensommaren.

Det var en kryssning med Silja Galaxy till Åbo. 24 timmarskryssning.
Är i vanliga fall inte så förtjust i sådana kryssningar då det är så mycket fylla på dessa resor.

Detta kunde jag bara inte släppa då det skulle vara med ett flertal, jätteintressanta föreläsare.

Dessutom avseglar Galaxy på en Söndag.Min tanke blev då att det inte är så mycket alkohol i farten.

Som M Magasin prenumerant var det lite rabatt.
Funderade några dagar, bestämde mig och med hjälp av goa kollegor fick jag ledigt från jobbet en av dagarna.

Den resan är idag :)
Så 19.30 ikväll reser jag med ett stort gäng av andra lika intresserade och nyfikna på denna 24 timmars, späckad med faschinerande föreläsare.

Det är författare som

Tomas Bodström, advokaten och fd justitieministern.Han berättar om sin barndom bla.

Elsie Johansson Författare.Hon är arbetarklassens och kärlekens berättare

Ulla-Maria Andersson Författare.
Hur bryter man ett socialt arv?

Henne är jag oerhört intresserad av att lyssna på då jag själv håller på och bryter det mönstret...det sociala arvet... Jag är ju en finnunge som fått med mig redan i modersmjölken att jag måste leva och verka på ett visst vis, för att leva upp till det arv jag bär....Prestationskrav som blir övermäktiga..glädjen är nonsens i livet.Kärlek är något man inte pratar om utan det tas bara förgivet.

Bit ihop och jobba på!!
Det har ständigt varit viktigast!

Birgitta Piper talar om ekonomi...hur viktigt det är att ha ordning på pengarna.

Catharina Ingelman Sundberg Marinbiolog och Författare.
Hon har skrivit den skojia boken Kaffe med rån som jag själv håller på och läser just nu.
Många glada skratt :)

Micael Bindefeld har givit ut en bok om älskad trädgård..kul :)
Jag trodde att han skulle tala om sin tid som festfixare.

Henrik Fexeus Psykologisk manipulatör, mental illusionist.
Det blir spännande :)

Detta härliga gäng ska jag få nöjet att se och lyssna på under resan på böljan den blå.
Känner mig riktigt spänd inför vad som komma skall

Jag kommer att skriva efteråt om dessa föreläsningar, om hur jag tänkte och kände, upplevde personerna.
Jättespännande!

Jag kommer att åka till Värtahamnen med min egen bil då jag såg att bussen dit går så tidigt.
Kostnaden blir också mindre med egen bil, även med parkeringsavgiften inräknad.
Jag värnar ju så om min egen frihet att den egna bilen också där blir det naturliga valet.

Hoppas också på att Amelia Adamo själv finns med på resan då jag vill träffa denna kvinna som är en av de människor som jag beundrar.

Jag kommer att bo i en A Premium hytt som är snäppet bättre än vanlig A hytt.
Alla måltider är betalda och klara.
Kommer nog att göra ett besök i Taxfree och se om jag hittar något i godisväg :) Båtchoklad kanske.
Jag är ju varken rökare eller brukare utav alkohol så den biten är ointressant.

Nu ska jag kliva ur sängen och påbörja packningen av det som ska med på resan.
Behövs inte speciellt mycket för 24 timmar.

Häng med mig här :)
Kommer att skriva en hel del som det känns nu iallafall.

Av Sirpa - 9 oktober 2014 09:00

Såå skönt!
Ännu en natt av god sömn och fridfull vila.
Har nu sovit två nätter i rad, 8 timmar per natt och det ger kroppen sådan fin läkning och energi.
Vaknar alldeles mossig och vimmelkantig :) Efter första kaffekoppen kommer så energierna igång.
Hostar ur en stund.Storknar nästan i allt som släpper från luftvägarna.Känner samtidigt att det är jättebra att allt kommer upp och försvinner.
Snart är jag så frisk att jag kan börja cykla till mitt arbete och även träna:)


Nu sitter jag i sängen och planerar sysslorna för de timmar jag har att tillgå innan dagens arbetspass som börjar vid 13 tiden.

Har levande ljus tända.
Det ger mig sådan ro att se in i den stilla brinnande lågan.
Bara vara i stunden, lyssnar på grannarnas stök och trafiken utanför fönstret.

Ligger och tänker på min käresta i sin sjukbädd, hur han mår.
Tänker på mina barn och barnbarn.

Minsta killen hade feber igår kväll berättade hans mor.
Han har precis börjat gå stunder på fritis och då är det så många barn som smittas.
Det är bra att han får ett stärkt immunförsvar av att bli utsatt och kanske få lite förkylningar själv

Jag och min käresta ska passa honom några timmar på Lördag medans jag gör rent min husvagn inför vinterförvaringen.

Ska ta mig en sväng till Ica straxt.
Har fått ett erbjudande om 10% rabatt där när jag flyttade hit :)
Trevligt!
Jag njuter av sådana små saker som ger glädje, det behöver inte vara någonting storlaget för att göra mig glad.

Hör att det regnar, smattrar mot fönstret.
Körde igår mot Skinnskatteberg då det under några timmar var soligt och vackert.
Naturen sprakade av färger.

Just det knallgula och oranga färgen gör mig så himla glad

Om jag någon gång skaffar hus så ska det vara i den färgen :)
Tänk att få komma hem till sitt eget hus och varje gång få en glädjekick av att se det gula :)
Det ser också så rent och fräscht ut.

När jag sedan åkte åt andra hållet, mot Eskilstuna så hamnade jag i ett läge med bussen att framför mig regnade det, kraftigt, bakom var det solsken.
En regnbåge bildades som gick ifrån min buss och åter tillbaka.
Det såg jättehäftigt ut!

När en bilar körde om mig så såg jag hur regnbågen syntes på bilen, alltså åkte de igenom den.
Försökte få en bild men det är ju inte så lätt då jag sätter trafiksäkerheten först, självklart!
Fick en liten bild iallafall

Naturen är ju ett otroligt fenomen.
Jag förstår själv varför jag gillar husvagnsliv och Öland där jag hela tiden är vid hav, strand och skog.
Drömmen finns att en vacker dag få bo på landet.Med djur och natur inpå knuten
Det är äkta livskvalite :)

Nu ska jag sätta igång med dagens göromål.
Ska se till att dagen blir den bästa :)
Gör du också lika!
Kram

Av Sirpa - 8 oktober 2014 10:21

Nu har den kommit :)
Min efterlängtade kaffemaskin som är en gåva.
Den följde med då jag köpte ett års prenumenation av tidningen M Magasin som jag skrev om i ett tidigare inlägg.

Hämtade den från posten för några dagar sedan och kände att jag vill packa upp den och njuta av det i lugn och ro.
Idag var det läge.

Hade min älskling i mobilens högtalare under tiden jag packade upp.
Vi hade precis kommit överens om att jag inte ska cykla till och från jobbet ännu.Att kroppen måste få mer tid att hela sig.
Jag lyssnar på honom, litar på hans omdöme och uppskattar hans omsorg om mig :)

Så kaffemaskinen fick bli den som gav mig extra glädje idag.

Den är ju så supersnygg och passar jättefint til mina övriga köksmaskiner.
Se bara!

Riktigt roligt att få något bara sådär.
Har länge tänkt köpa en sådan maskin men inte känt att behovet varit aktuellt att lägga ut såpass mycket pengar.

Några kaffekapslar följde med så jag ska ta mig en provkopp under dagen.

Min älskling log nog försiktigt åt mig i andra änden av telefonen då jag tjoade och njöt åt min nya maskin :)
Jag är lite knäpp..det står jag för och njuter av.

Av Sirpa - 8 oktober 2014 08:42

Snart så är det dags att grensla min tappra fåle och ge mig ut i strid med bilarna på vägen mellan Kungsör och Köping....
när min älskling gett klartecken förstås! Inte före.

Förkylningen börjar ge med sig och hostan likaså.Det är just hostan som varit värst.
Var ju hemma från arbetet 1 1/2 dag förra vecka pga av att jag var så medtagen av hostan
Såg knappt vägen på Torsdagsmorgonen då jag gav upp, åkte hem och bäddade ner mig.
Klart att det tar på kroppen när den inte får vila på natten av hostandet och värken i bröstkorg, hals samt sprängande huvudvärk.

Nu känns det mycket bättre.
Har jobbat för fullt två kvällsskift.Visst har jag hostat....det rejält första kvällen och in på natten.
Tappade rösten helt innan körpasset var slut.

Idag är det mera som ett kraxande som tar med sig något upp från luftvägarna varje gång.
Bra!!
På rätt väg...det släpper helt snart.

Ska bli så kul att cykla igen:)
25 km om dagen.

[Bild]

Likaså vill jag igång med min träning.

Tunnel Run i Stockholm närmar sig med stormsteg och jag är inte redo att springa en mil idag.
Till den 22 November behöver jag i form.
En mil är ju inte långt och jag behöver ju inte prestera, men jag vill ändå genomföra detta unika lopp.

Bara detta att jag kan andas något sånär igen är fantastiskt :)
Det gör mig glad!
Rösten är kläm ännu, men det ger sig snart.
Kommer så att börja med mina milspromenader och cyklingen innan löpningen får sin plats :)

Går nu och sneglar på träningskläderna som hänger i hallen.
Suget växer:)


[Bild]

Även idag har jag cyklat trots att det regnar.Det är ju bara att jag har på regnkläder.
Det enda som kan hindra är blixthalka.

Hmmm...sitter nu och funderar på om jag ska gå till och från jobbet idag...ska höra med min sjukvårdskunniga älskling om han tycker det är ok.
Det är ju bara 12 km x 2

Av Sirpa - 8 oktober 2014 00:04

Redan imorse när jag tog en dusch såg jag vår nya hyresgäst i duschen.
Den satt och höll sig krampaktigt fast i tvålen då jag troligtvis kommit åt att spruta vatten på den kraken, innan jag såg att den satt där.

Jag förklarade för den mångbente vännen att det inte var någon lämplig plats att härbergera på, i duschen, på tvålen.

Den vevade med sina ben som att den ville förklara att platsen bara var tillfällig.
Vid ett tillfälle var den på väg att ramla ner men hann få till en tråd som den hängde i en stund innan den klättrade upp på tvålen igen.
Hängande upp och ner.

Nu är det kväll och den lilla sötisen sitter kvar där...
Det hjälper inte att jag förklarar att det inte finns några flugor därinne.
Imorgon blir det förflyttning ut till en blomma eller nåt.Duschen är en farlig plats.

Av Sirpa - 7 oktober 2014 07:53

I somras då jag var på mitt älskade Öland så satt jag och bläddrade i en veckotidning.
Det är inte ofta jag köper någon sådan, men då hade jag gjort det, för att ha något på stranden i solen.
Bok finns alltid med.

Det trillade ut ett erbjudande som jag fann intressant.
Årsprenumenation på tidningen M Magasin som min stora idol Amelia Adamo är Chefsredaktör och ansvarig utgivare för.
Tidningen vänder sig i första hand till kvinnor 50+ och det är ju min grupp av kvinnor.
Oerhört mycket intressant att läsa.

Amelia är för mig en förebild.
Hon är öppen, varmhjärtad och en oerhört kreativ kvinna.
Samt väldigt vacker!

Tidningen hade jag redan vid två tillfällen köpt lösnummer av,då det var intressanta artiklar i dem att läsa.

Nu låg detta erbjudande där och jag kunde inte motstå.
Skriver mer om den lite senare :) då det är en riktigt kul grej.

Jag kommer hädanefter att plocka lite intressant innehåll ur tidningen och lägga på min blogg för att på så vis få fram både skojiga och sorgliga saker i dagen och en massa annat också förstås.

Ligger just nu i sängen och bläddrar försiktigt i det andra numret jag fått hem.

Det som fångat mina ögon nu är en Rosa Bandet M special som är på 16 sidor.
Jag är så lyckligt lottad att jag inte har någon i min närhet som drabbats av bröstcancer men det berör att läsa om de kvinnor som lever i kampen.

Jag tar till mig utav de nyheter från forskning som gjorts för att i den mån det bara går, motverka att drabbas.

Läser nu om tex motion

4 timmars promenad i veckan minskar risken.
2 timmar på gym räcker också
Samt att ju längre upp i åren man fortsätter vara aktiv, desto bättre chans ger man sin kropp från att drabbas

Tar till mig detta själv då jag är aktiv, har alltid varit och kommer vara det så länge jag bara klarar det.

Likaså maten, hur viktigt det är med tex kött...det finns forskning som visar hur vi påverkas av de hormoner som djuret vi äter.
Självklart är det ju så.
Det som sprutas eller matas i dem får också vi i oss.

D vitamin är viktigt att vi får i oss.
Solen mitt i sommaren ca 15 minuter per dag.
Fet fisk som lax och makrill
Mellanmjölk som är berikat med D vitamin
Ägg

Det här tycker jag var oerhört intressant.D vitamin som kosttillskott.
För det första så är den rekommenderade dagliga dosen för hög på många av dem som finns att köpa.
Sedan att D vitaminet i kapseln kommer från fettet i fårull....
Detta fett reagerar på samma sätt som våra hudceller vid ultraviolett ljus.Det D vitamin som bildas är av samma slag som det vi behöver.

Häftigt tycker jag :)

Sedan kan man med ett litet stick i fingret testa om man löper risk att i framtiden utveckla bröstcancer.
Det gör att den personen kan genast se över sin livsstil och anpassa sig så denne klarar sig från att bli sjuk.
Som då alltså motion, kost och regelbundna kontroller.

Det står mycket mera om detta men jag väljer dessa, som jag finner som enkla metoder att själv kunna göra någonting för att minska risken att drabbas

Kommer att skriva mycket mera framöver.Tidningen är så ny för mig att jag måste ta mig in i det intressanta innehållet för att sedan förmedla godbitar här i min blogg.

Är du 50+ och gillar livet :)
Köp tidnigen M magasin !

Av Sirpa - 7 oktober 2014 00:16

Har varit igång hela dagen med diverse sysslor fast jag inte är kry alls från hostan.

Började jobba 14.50 och det var jätteroligt:)
Älskar ju mitt arbete.Köra min härliga stora buss.Mötet med människor.
Trafiken och pulsen över lag.
Att vara i rörelse tycker jag om.

En sak störde och det var min envisa hosta.Har hostat hela mitt arbetspass idag.Slutade 23.10 och tvättade min smutsiga bil innan jag åkte hem.

Rösten hade då givit upp i stort sett helt.Stämbanden sprängvärkte av ansträngning från hostan.
Väl hemma så blev det bara en hes viskning när jag pratade med Titti katt.
Hon tittade konstigt på mig.

Så det blev en tyst kväll hemma.
Fixade the med honung och tog värktabletter.

Dagen har varit ansträngande nog så tystnaden ser jag inte som något problem.
Ska straxt sova.

Mitt bloggande har fått sig en törn en stund.Det har hänt lite saker som gjort mig väldigt illa och jag behöver landa i detta först innan mitt hjärta vågar öppna upp igen.

Min käresta har tagit tag i problemet på ett sätt som fick mig att förstå hur mycket han älskar mig...
Vi knallar nu vidare i det fina vi påbörjade innan granaterna utifrån small av och det förflutna rev oss i stycken en stund.

Nu har lugnet lagt sig och vi kan pusta ut.Gå igenom vad som hände och sedan gå vidare den väg vi båda valde :) Tillsammans ;)
Hand i hand!


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4 5
6 7 8 9
10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20
21
22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards