Direktlänk till inlägg 5 november 2014

Envis finnkäring :)

Av Sirpa - 5 november 2014 07:25

Sitter här i sängen Onsdag morgon, har nyss fixat mig dagens första kopp kaffe.
Det har inte blivit så mycket kaffe de två senaste dygnen då jag mått skrutt, rent ut sagt.

Fick ju tillbaka min envisa hosta som började för 6 veckor sedan.
Den höll i sig i 3 veckor och försvann.
Men jag var inte i form alls så träningen fick vara, gick och cyklade en del.
Ville ju ändå röra på mig och frisk luft är bara bra.
Klädde mig bra för att inte bli kall.

I Torsdags var det dags igen, hostan kom igång ordentligt igen.
Åkte bil Fredag till jobbet.
Var helt slut efter arbetsdagen, hostade i ett, drack vatten, åt halstabletter.
Kärestan skaffade hostmedicin för torrhosta som det då var.
Halstabletter för min onda, svidande hals.
Han är så rar min älskling <3 månar så om mitt välbefinnande.

Jobbade Lördagen under stor möda.
Hostade så jag kände blodsmak och det svartnade för ögonen när jag inte fick luft då hostan var så ihärdig.
Kämpade på.
Tänkte att imorgon är jag ledig och kan vara hemma och vila.
Efter arbetet tog jag med Titti och det jag behövde för att bo hos kärestan några dagar.

Vi skulle helt enkelt prova hur vi fixade att vara under samma tak flera dagar.
Kom dit med en massa prylar.
Titti installerades med sin nya bajalåda i duschrummet och nya skålar i köket :)
Hon var glad och nyfiken.

Jag påbörjade bak av äppelkaka till min blivande svärsons 30 års fest som går av stapeln nu på Lördag.

Älskar att baka och det blir gott och uppskattat.

Söndagen gick åt helt till att baka, inreda vidare i kärestans lägenhet.
Hostade hela tiden, halsen sprängvärkte och jag började få svårt att andas då luftvägarna var så svullna.

Älsklingen satte upp en vacker tavla han köpt av sin syster, den blev pricken över i: et i rummet.
Jättesnyggt!

Titti var helt förskräckt över det hemska ljudet från borrmaskinen.
Hon sökte skydd hos mig i köket.

Vi gick och handlade tillsammans och jag var trött, irriterad och odräglig.
Började inse att jag nog borde vila istället för att greja med allt.
Stretade envist vidare.

Fixade min köttfärssås.
Åkte till barnbarnet och hans far som var hemma på Prästgården.
Han fixade pasta och vi åt lunch tillsammans.Jag matade lillkillen som nu börjat gå för fullt.
En ny värld har öppnat sig för honom.
Lämnade av lite grejer jag inhandlat till festen på Lördag.
Tycker om att hjälpa till.

Fortsatte så till Vallby Kyrka och tände ljus i minneslunden och på gravar som inga besök får.
Kändes fint.
Minnas våra bortgågna, älskade och saknade.
Sorgen efter far kändes mer påtaglig denna helg, Allhelgonahelgen.

Kom så hem igen och mina krafter var inte i topp alls.
Men jag jobbade lugnt vidare med baket.
Gjorde också Mockatutor som jag vet är omtyckta också.
Skönt att greja i det varma köket

När kvällen kom var jag jättetjock i halsen och kärestan tittade med ficklampa ner i min hals, då jag gnällde över smärtan.
Där var fullt pågående halsfluss, vitt, svullet, rött och jätteirriterat.

Läkarbesök var oundvikligt.
Jag vill ju inte för det brukar vara så förnedrande att ringa och gnälla vid förkylning.
Man blir så nedtrampad och förminskad många gånger.
Som att man stör utan anledning för såna småkrämpor.

Men nu började jag vara så nedgången, trött och slut att det inte fanns någon återvändo.Låg vaken på natten och drack the med honung och bloggade.
Så less på att inte bli frisk.

Måndag morgon.Ringde Kungsörs Vårdcentral.Blev uppringd senare.
Talade med min chef också om hur risig jag var.Han börja leta ersättare till mitt kvällspass.

Damen på Vårdcentralen ställde diagnos i telefon och det var inte halsfluss, snarare början till Bihåleinflammation och jag behövde inte träffa någon läkare eller ta någon odling.
Kallt och fullständigt skitjobbigt samtal.Jag var bara någon gnällig hypokondriker som störde dem i onödan.Stressigt och jobbigt samtal.
Recept skulle ringas in och jag skulle snarast börja ta det som skrevs ut.

Tacka vet jag sköterskorna vi får tala med på vår företagssjukvård,när vi ringer in och sjukskriver oss.
De frågar, lyssnar och kommer med råd och framförallt visar empati.

Nu blev jag helt sänkt, ledsen och arg.Kontaktade jobbet att jag kör mitt pass.Om jag är så frisk att ingen läkare behövdes så ansåg jag själv att jag var fullt arbetsför.
Hostade värre än någonsin i min ilska och upprördhet.
Var så trött och slut och det gjorde så ont i hals, mellangärdet och även nacken.

Pigga, glada, allerta Sirpa var nedtrampad i skorna ordentligt!!

Pratade med kärestan som inte ville att jag skulle jobba men jag är envis.
Klädde mig och åkte till Kungsör till min lya.
Skulle hämta medicinerna.
Inget hade kommit in till Apoteket så jag travade förbi Coop och inhandlade färsk Ingefära och honung.
Hem och drack det, duschade och vilade.
Mådde skunk!
Åkte ner till Apoteket innan jobbet.
Fortfarande inga mediciner!
Gick in på Vårdcentralen bredvid och förklarade mitt ärende i Receptionen.
Damen där reagerade över mitt hälsotillstånd och sa att jag inte såg vidare pigg ut.
Hon kollade i systemet och där fick jag veta att receptet inte rings in förrän efter 16.00
Bra, jag fick en förklaring.
Någonstans i telefonsamtalet hade det fallit bort, jag minns inte att jag fåtg informationen.Borde komma ihåg sådant men nu var det fakta, ingen medicin förrän imorgon.Jag skulle ju arbeta eftermiddagen och kvällen.

Åkte till jobbet.Ipren mot smärtan.
Honung och Ingefära med.
Den arbetsdagen vill jag glömma så snart jag skrivit ner detta.
Den var hemsk!
Jag fick verkligen lov att ta till alla krafter och viljestyrkan för att orka.
Hade svårt att andas, hostade hela tiden.
Som tur var lite kunder bara.
Körningen går ju i ren rutin så det var lugnt.
Åkte så till Eskilstuna när jag slutade efter 23 på natten.
Gråtfärdig av utmattning ramlade jag in genom dörren.Munnen smakade blod och jag hade tungt att andas.
Det ringde i öronen av ansträngningen av de få trappor jag gått upp.

Blev arg och ledsen då jag där i mitt tillstånd, mitt i natten, helt förbi av trötthet skulle fortsätta leverera ändå.
Gick ner för räkning helt och bara gav upp.
Hade jag orkat så skulle jag åkt hem till mitt.
Jag skriver inte mer ingående om det då saken är utredd...rent, dumt oförstånd från berörd part.

För min del kändes det bara i den stunden som att det förgågna var i kapp, då jag ständigt skulle vara i toppform för att duga.Att bara finnas för andra, inte tänka alls på egna måendet.Bara andras önskemål och välbefinnande.

Natten blev tung.Var upp och hostade lungorna ur mig.
Hade fått ut nässpray med cortison på dagen iallafal så det hade jag tagit.
Kändes som det var lite lättare att andas.

Tisdagen gav chans att hämta ut resten av medicinerna och bara timmar efter jag fått i mig hostmedicin och slemhinneavsvällande så kände jag mig bättre, andningen var inte lika tung och hostan lättade något.
Hade tung huvudvärk hela dagen.

Arbetspasset gick lättare.Jag var väldigt trött när jag kom hem på natten.Valde min lya som låg närmare till.
Har vaknat under natten och hostat nu med, men det känns som att det är på ett annorlunda sätt.Det kommer upp något ur luftvägarna.
Just nu är det så skönt då jag andas lugnt och pulsen som var ganska hög igår har lugnat sig.

Känns som kroppen får den hjälp den behöver för att läka.
Jag är i stunden så tacksam över att ha fått den hjälp jag behövde, även fast jag inte kom till läkare.
Får lita på att telefondiagnosen var rätt och att jag kommer tillfriskna snabbt.
Jag är en så aktiv människa att detta blir rena kullerbyttan för mig, att vara risig så pass länge.

Jag är ju så seg och envis att hjälp söker jag inte för sådant här förrän jag känner att det inte går att lösa själv.

Min starka fysik kommer att hjälpa mig läka och jaga bort det som gror i luftvägarna.

Ber till Gud om hjälp och styrka.
Jag vill så gärna kunna vara 100% pigg och leverera till de som så önskar.
Jag vill träffa min nya släkt pigg och glad första gången inte slut, sjuk och nere för räkning.
Jag ser fram emot det med stor glädje :) det är en stor släkt som finns där.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Lördag 20 april 05:45

Måndagen började jag med att haltande av smärta kliva upp tidigt och få igång kroppen innan det var dags att köra barnbarnet till skolan och direkt därefter åka och besiktiga min lilla bil. Jättetrevlig besiktning. Dekra i Svista hemma i Eskilstun...

Av Sirpa - Fredag 19 april 16:38

Under vecka 15 blev det till att jobba med Tågpassning först åt Let's Go i Örebro under Onsdagen. Tog min husbil dit och installerade den utanför depån för att sedan köra tågersättning Örebro, Kumla Hallsberg på eftermiddagen. Var på väg tillbaks...

Av Sirpa - Onsdag 17 april 06:01

Efter att ha blivit hämtad av mina tjejer på Måndag eftermiddag 8/4 så kunde jag vara lite ledig. Hade först under Måndagen efter jag sovit 5 timmar, städat ur rummet jag sovit i. Det var nog evigheter sen den fått sig en ordentlig städning. Nu b...

Av Sirpa - Onsdag 17 april 05:45

Söndagen blev en riktigt spännande och rolig och lång dag. Vi checkade ut och lämnade hotellet för att spela de två sista matcherna. Tjejerna jätteduktiga och gick till Final. Den spelades ganska sent och vanns av Täbytjejerna överlägset. Så ...

Av Sirpa - Onsdag 17 april 05:26

Fredagen och Lördagen var fylld av glada pigga tjejer. Det spelades två matcher per dag och för mig blev det mycket väntan som jag ägnade åt att se på matcherna, städa buss, ha bussen öppen och varm så tjejerna kunde vila och torka matchtröjorna i me...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5 6 7 8
9
10 11 12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards