Direktlänk till inlägg 25 december 2014

Julafton på Prästgården

Av Sirpa - 25 december 2014 18:15

Kom till min äldsta dotter med familj redan på eftermiddagen, dagen före Julafton.
Jag var jättetrött då jag varit vaken sedan 1 tiden, natten innan.
Arbetade en lång dag.
For hem och bytte om, lastade bilen med julmat, klappar och allt som skulle med för övernattning och julfirande i Eskilstuna.

Hjälpte till lite med disk och förberedelser inför kvällens gröt och skinkafton med några vänner till min dotter och svärson.
Åt jag med och satt ett tag i deras julmysiga gemenskap innan kväller.
Sov i mitt barnbarns rum.
Somnade så fort huvudet landade på kudden.Tycker mycket om att sova i hans trivsamma rum.

Vaknade 5 Julaftonsmorgon.
Tyst och stilla, julfriden rådde.
Kallt och stjärnklart då jag åkte hem till Titti katt, gav henne mat och insulin.Julpussar och kramar innan jag åkte åter Eskilstuna.
Handlade det sista på Maxi.

Vi åt Julaftonsfrukost tillsammans.Gröt och skinksmörgås.
Efter det gav jag mig ut och joggade en bit längs vägen, ca 2 km innan dottern plockade upp mig i bilen.
Vi var till vår hästs viloplats och tände ljus, mindes honom och min andra dotters hund Laban som vi nyligen måst ta farväl av.
Det är en vacker plats vår häst vilar på..

Åkte via Vallby Kyrka, tände ljus i minneslunden.Soligt och vackert ute.

Återvände till Julaftonstöket.Duschade och satte igång med julmaten.Skalade ägg, potatis.Värmde Jansson, ostpaj, stekte prinskorv och köttbullar.
Dottern och jag hjälptes åt med allt.
Dukning, uppläggning av kalla rätter.

Vid 1 tiden började Julfirare samlas.
Vi vart totalt 12 personer som åt och trivdes.Gott och mycket på bordet.
Jag diskade och plockade som jag brukar.

Klockan 15 var det dags att se på Kalle Anka på tv.
Fixade fika och gottisbordet blev välbesökt.
Något senare kom tomten.

Lilla barnbarnet blev lite rädd först men såg sedan att Tomten var jättesnäll.
Mängder med klappar delades ut och öppnades.Det pågick i timmar.
Gästerna åkte hem till sitt vartefter.

Jag saknade min käresta hela dagen och kvällen.Han firade med sina barn och hade sedan brandjouren under kvällen.
Vi sms:ade och skickade bilder till varandra.

På natten åkte dottern och jag till Midnattsmässan i Jäders Kyrka.
Väldigt vackert.

En fin och behaglig Julafton tog så slut med att jag kramade dottern och åkte hem till Kungsör, till min lya och min käresta som väntade på mig, tillsammans med Titti katt.
Mysigt!
Vi hade mycket att prata om innan vi kom isäng vid 2 tiden

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Onsdag 27 mars 10:25


På Torsdag bär det iväg till Örebro. Dottern får köra mig dit då bilen behövs hemma. Hennes bil står där den står, helt opålitlig. Senast förra veckan vägrade den gå igång. Sen kan det gå nån timme och den startar utan problem. De tre verkstäde...

Av Sirpa - Tisdag 26 mars 08:57


Igår Måndag efter att jag kört båda mina barnbarn till skolan och handlat lite på Maxi så var det dags för den tredje behandlingen hos min Kiropraktor. Träffade på en kollega som går och tränar hos en annan Kiropraktor i samma hus. Vi gamla bussc...

Av Sirpa - Tisdag 26 mars 06:12

I Söndags hade jag en körning från Köping med Innebandygrabbar som skulle till Norberg och spela säsongens sista match. Småkillarna som var i 9 års ålder och även några föräldrar som var med var så imponerade av bussen. Tydligen hade det varit ön...

Av Sirpa - Måndag 25 mars 20:05

Idag blev det fest på eftermiddagen när jag hämtat barnbarnet från skolan. Jag fixade smet av Mandeldryck, smält veganskt margarin, vetemjöl, bakpulver, lite salt och vaniljsocker. Dessa blev till frasiga goda Wåfflor som sedan avnjöts med fär...

Av Sirpa - Lördag 23 mars 15:49

Igår hade jag en liten körning då jag utgick från Tuna Trafiks depå i Eskilstuna. Körde tom till Arlanda och väntade in ett plan från Frankfurt som landade 23.50. Hela dagen blev väldigt lång då jag gick upp tidigt i vanlig ordning och tänkte att...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15
16 17 18 19
20
21
22 23
24
25 26
27
28
29
30 31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards