Direktlänk till inlägg 26 december 2014

Midnattsmässa

Av Sirpa - 26 december 2014 00:29

Jag älskar att avsluta Julaftonen med att gå på Midnattsmässa.
Julaftonsnatten var jag och min dotter till Jäders Kyrka, utanför Eskilstuna.
En väldigt vacker kyrka ute på landet.
Stor och pampig!
Varm och fin invändigt.

Det var en hel del människor där.
Så härligt när så mycket människor kommer till insikt under julenatten att de någonstans inom sig ändå bär en grundtro.
Att Jesu födelse har en plats i deras hjärta.

Jag är ju själv så van kyrkobesökare och ser vilka som är lite vilsna och tafatta i kyrkomiljön.
Det är så mycket av det gamla tänket som hänger kvar hos många människor, vad gäller kyrkan och dess " regler "
Det finns ju inga sådana längre..inte i den bemärkelsen som förr.
Då var det ju strikt och strängt.

Idag är ju kyrkans dörrar öppna för alla.
Vad gör väl det om du svär i en kyrka.
Gud kommer inte ner från sin himmel och rycker någon i örat.
Eller som jag fick höra när jag var liten, att han kastar ner en stor, het sten på den som svär.

Det är heller inte något tvång att lägga något i kollekthåven, det är helt frivilligt.

Jag tycker att det är så mysigt när så pass många vill ha den traditionen att gå på nattmässan.
Den är vacker och stämningsfull.
Predikan är inte någon högtravande historia utan enkelt och lättförståerlig.
Jesu Födelse!
Denna fantastiska händelse som givit oss glädjen med Julen.
Kärleksbudskapet!
Då Gud sände ned sin son till oss här på jorden för att verka med oss, för oss och sprida det glada budet och sann kärlek och fred.

Många tycker om att sjunga de gamla julpsalmerna.
Vi var inte många som tog Nattvarden.Några var fram och mottog Välsignelsen och det gjorde mig glad.

Säkert vet inte alla att det är ok att ta emot Kristi blod och kropp.
Det är inte som förr i världen när man inte fick göra det innan Konfirmationen.

Midnattsmässan är speciell.
Alla har firat Julafton med god mat och gemenskap.De flesta är trötta och längtar säkert till varma, goa sängen.

Vi samlas där i nattens timma.
Kyrkan är upptänd med levande ljus, det är varmt och dämpat.
Lyssnar på orden som sägs, sjunger psalmerna tillsammans och skiljs med ett God Jul.

En mysig tradition som hänger med år efter år.
Lika fint varje gång.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Onsdag 27 mars 10:25


På Torsdag bär det iväg till Örebro. Dottern får köra mig dit då bilen behövs hemma. Hennes bil står där den står, helt opålitlig. Senast förra veckan vägrade den gå igång. Sen kan det gå nån timme och den startar utan problem. De tre verkstäde...

Av Sirpa - Tisdag 26 mars 08:57


Igår Måndag efter att jag kört båda mina barnbarn till skolan och handlat lite på Maxi så var det dags för den tredje behandlingen hos min Kiropraktor. Träffade på en kollega som går och tränar hos en annan Kiropraktor i samma hus. Vi gamla bussc...

Av Sirpa - Tisdag 26 mars 06:12

I Söndags hade jag en körning från Köping med Innebandygrabbar som skulle till Norberg och spela säsongens sista match. Småkillarna som var i 9 års ålder och även några föräldrar som var med var så imponerade av bussen. Tydligen hade det varit ön...

Av Sirpa - Måndag 25 mars 20:05

Idag blev det fest på eftermiddagen när jag hämtat barnbarnet från skolan. Jag fixade smet av Mandeldryck, smält veganskt margarin, vetemjöl, bakpulver, lite salt och vaniljsocker. Dessa blev till frasiga goda Wåfflor som sedan avnjöts med fär...

Av Sirpa - Lördag 23 mars 15:49

Igår hade jag en liten körning då jag utgick från Tuna Trafiks depå i Eskilstuna. Körde tom till Arlanda och väntade in ett plan från Frankfurt som landade 23.50. Hela dagen blev väldigt lång då jag gick upp tidigt i vanlig ordning och tänkte att...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15
16 17 18 19
20
21
22 23
24
25 26
27
28
29
30 31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards