Direktlänk till inlägg 30 december 2014

Blåfrusen på jobbet

Av Sirpa - 30 december 2014 01:01

Vaknade tidigt igår morse, halv 4 redan för att komma igång med dagen.
Lång arbetsdag framför mig som jag såg fram emot :)
5.00-15.00
Har ju varit ledig över Julen och även Lördagen, så det kändes bara bra att jobba igen.

Körde även Söndagen i gnistrande vackert väder och en bit in på kvällen.
Lugnt och skönt i trafiken och några få kunder bara som inte var några vana bussresenärer.
Roliga möten med nya människor.

Måndagen bjöd på kyla -15 grader när jag tog bilen utanför huset.
Hade täckt över vindrutan, smart nog så det var lättskrapat denna gång.
Dagen innan var det rena packisen.


Fick ut en buss från garaget som var kall som ett kylskåp.
Rullade mot startdestinationen Arboga och hoppades på att värmen skulle infinna sig.
Hade på mig tjocka kängor för att klara fötterna och handskar på händerna.

Kunde inte ha den tjocka jackan på för den är en stor klump vid ratten.
Funkar bra ute men inte under körning.Tröjan fick räcka.
Hade med mig varmt kaffe som jag smuttade på och värmde mig med lite.
Timmarna gick och bussen blev inte varmare....
Jag tog alla chanser jag hade för att få lämna förarplatsen för att gå bak i bussen, där det var riktigt varmt och skönt.
Gjorde övningar med överkroppen för att få upp värmen, men kunderna hade bråttom in från kylan så det var bara att inta kylskåpet igen.
Gud så jag frös!!

Efter 4 timmar var jag så stelfrusen att hjärnan började säga ifrån.
Hade då hört över kommunikationsradion, hur garaget och verkstaden hade fullt upp med havererade bussar och bärgarhjälp.
Så jag avstod från av späda på deras elände, min buss rullade ju, det var ju bara jag som frös.

Hade så ont i mina fingerleder, som jag haft problem med ett tag.
Nu sprängvärkte de i kylan och knogarna svullnade.
Jag var gråtfärdig till sist när jag äntligen fick ut den sista kunden och kunde rulla till garaget.

4 1/2 timme hade jag då kört detta kylskåp.
Varm hos kunderna men kall framme hos mig och -15 grader ute!!
Klarade inte av med mina händer att koppla bussen till gas och el, utan lmnaden den på sin plats bara...det fick någon hjälpa mig med...

Jag frös så jag skakade när jag kom in på depån till kollegorna.
De blev alldeles förfärade över mitt tillstånd...
Mina händer var blåa av köld och jag tog snabbt till mig varmt kaffe och värmde min mat, som jag bara satt och höll i, mot kroppen i mina stela händer.
Av med skorna och fötterna mot elementet.Gjorde ont först innan de började känna värmen.

Killarna på verkstaden plockade genast in min buss och satte igång med felsökning.De vart alldeles bedrövade när de såg hur jag mådde..

Jag skulle fylla på min vattenflaska som legat i min väska på golvet, på förarplatsen och det var issörja i den.Då fattade jag själv vilken kyla jag suttit i....alltså minusgrader...tacka sjutton för att jag var igenomkall.

Fick upp kroppsvärmen något, kände hur ansiktet blossade och läpparna svullnade.
Fingrarna värkte och jag kunde ta fram en varm buss från rampen, till min andra halva av arbetsdagen.

Var in till killarna i garaget innan jag åkte, det var en fläktmotor som skurit så därför fick jag bara kyla framme hos mig.
Då var jag inte en frusen mes, utan det fanns anledning att hacka tänder av kölden.

Körde resten av passet med full värme i bussen och jag njöt.
Kände hur det brände nere vid högerfoten, men det var bara skönt!!

Då jag slutade för dagen var jag hyfsat varm men frös till igen när det var dags att åka hem.
Min Volvo var ju också kall :)
Kom hem och klev snabbt ur uniform och skor, på med tofflor och morgonrock.
In med varm mat och ner under filt i soffan.
Vilken dag!
Till och med kunder tyckte synd om mig och ifrågasatte om vi förare måste ha det så....

Min kroppsvärme lever rövare ännu nu när jag sitter i sängen, men tjockt nattlinne på, under täcket.
Är varm och kall växelvis...

Hoppas och ber att jag inte blir sjuk efter detta...
Ska jobba eftermiddag Tisdag.
Sedan är det ledigt tre dagar igen.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Tisdag 23 april 04:50


Nu är det tidig Tisdag morgon och jag vaknade efter en natt med djup, nästan medvetslös sömn. Natten innan var det svårt att komma till ro då jag anlände rätt sent och skulle upp tidigt. Det blev slarv med matintaget också igår och det gjorde nog...

Av Sirpa - Måndag 22 april 05:06

Söndagen bjöd på jättefint somigt väder, men hu så kyligt. Men kylan märkte jag inte av där vid bussratten. Hann äta frukost denna morgon innan det bar iväg till Kristinehamn för lastning av tågresenärer till Karlstad och Oslo. Jag fick med mång...

Av Sirpa - Söndag 21 april 06:41

Kände mig trött och hungrig när jag gick ut till bussen och hämtade laddsladden till min mobil. Passerade receptionen på hotellet och kunde inte motstå att köpa mig en Linssallad med handskalade räkor och kokt ägg som kostade 89:- Har köpt nåt...

Av Sirpa - Lördag 20 april 17:33

Vaknade jättetidigt i husbilen. Det bar minusgrader ute och det kändes inne hos mig där i bilen. Pannan gick igång ofta. Bryggde på gott starkt kaffe och låg sedan kvar i söngvärnen en stund. Hörde hur kollegor hämtade sina bussar. Jag fick ...

Av Sirpa - Lördag 20 april 05:45

Måndagen började jag med att haltande av smärta kliva upp tidigt och få igång kroppen innan det var dags att köra barnbarnet till skolan och direkt därefter åka och besiktiga min lilla bil. Jättetrevlig besiktning. Dekra i Svista hemma i Eskilstun...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15
16 17 18 19
20
21
22 23
24
25 26
27
28
29
30 31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards