Alla inlägg den 6 januari 2015

Av Sirpa - 6 januari 2015 20:38

Som troende har jag vanan att be, som oftast då för andra.
Det känns så bra för mig att göra det.
Att be för någon som har det svårt, som behöver en extra hand, ett stöd i någonting som pågår i dennes liv.

Det händer ofta att jag i mitt arbete möter människor, som har det tufft i sitt liv.Som så gärna lättar sitt hjärta för mig, där under den stunden som denne åker med mig under resan.

Jag får höra så många, olika livsberättelser och öden.
Jag hör det uppgivna och sorgsna i mångas hjärtan.
Om kampen som pågår i deras inre..
Ett rop på hjälp från vissa av dem...
Jag kan inte göra så mycket mera än bara lyssna..
Kanske komma in med några stödjande, tröstande eller peppande ord.

Ibland händer det att jag berättar om min Gudstro, min ledsagare i livet.
Om hur min tro hjälper mig, varje dag i allt som sker i mitt liv.
Jag kan avsluta vårt samtal med att säga orden...jag skall be för dig...
Jag ser hur de orden väcker en gnista, ett hopp i ögonen hos den jag talar med.
Som att det blir ett halmstrå i deras tillvaro...att jag skall be för dem.

Jag håller de orden också.
Likaså tänder jag ljus och sätter i ljusbäraren i kyrkan, med en bön.

Det är fantastiskt sådan styrka de orden kan ha hos människor, även hos dem som inte lever i Gudstro.
De inger ändå ett förtroende, en gemensam överenskommelse liksom.
Jag får tilliten att be för medmänniskan som öppnat sig för mig.

I detta tänker jag ofta tanken, att många av oss ändå har en gnutta av tro inom oss.
Bara att nämna Gud väcker känslor hos många människor.
Även fast man kallar sig själv för icke troende.

Oftast kommer tron fram i stunder då allt annat är borta, det enda som finns kvar är det sista halmstrået....som kan vara en räddning för många.
Våga släppa taget och bara ta in den kärlek som finns i tron...
En ständig, trogen följeslagare i livet..

Av Sirpa - 6 januari 2015 18:44

Efter träningspass och dusch imorse fortsatte jag med mitt plockande och fixande i min kärestas hus.
Köksskåpen fick sig en duvning.
Urtorkade och iordningställda med porslin och glas.
Gillar sådant :)

Vi pratade som vanligt, massor.

Blev äntligen klar med tvätt av sänglinne, så nu är övervåningen fylld av tvätt på tork.
Doftar härligt, fräscht.

Vi valde färger till vardagsrum, matrum och sovrummet.
Det var snabbt gjort i dagsljus.

Jag passade på att tvätta mina träningskläder.Skönt få det gjort inför kommande dagar.
Packade mitt pick och pack.
Pussade kärestan hejdå.
Hämtade Titti katt från min dotter, åkte hemåt mot Kungsör.

Ringde från bilen till min syster och pratade en bra stund.
Kom hem, lastade in katt och grejer.
Hon tyckte det var härligt att komma hem.Åt tre gånger innan hon till sist lade sig att sova i sängen, ihoprullad som en rävunge:)

Nu när jag kollade om hon var ok, tittade hon surt på mig och sade med bestämdhet, att hon ville vara ifred.


Det var tydligen tuffa dagar hos kompisen Ville :)
Skönt för henne att komma hemifrån ibland.Få lite annan stimulering än bara våra rutiner och gos härhemma i lyan.

Själv åt jag och bytte om till bekvämare kläder, bädda ner mig med gosefilt i soffan, tv:n på och tvärsomnade halvsittande :)
Den tidiga morgonen och de aktiva dagarna hos kärestan tog ut sin rätt.
Sov en timme och vaknade helt groggy.

Tog en stund innan hjärnan klarnade.
Det är inte ofta jag somnar i soffan sådär, så jag måste ha varit ganska trött.
Det har varit mycket intryck och sysslor hos min käresta, de senaste dagarna.
Vi lär känna varandra mer och mer och för varje dag som går, tycker jag bara mera om honom.

Jag mår mycket bra i stunden som jag skriver detta.
Känner mig glad:)
Min käresta har fullt upp med att hjälpa sina barn med diverse ting.
Jag åkte hem för jag skall jobba tidigt imorgon, en väldigt lång dag.
Min käresta har eftermiddag denna vecka så vi hinner inte ses mycket.

Jag jobbar även helgen så det blir inte så mycket fritid på ett tag nu.
Kör för en kollega imorgon, som rest till sitt hemland med sin familj.

Livet ser väldigt ljust ut framöver, självklart med hinder och prövningar.
Det hör till livet liksom:)
Vore det för enkelt så kanske vi inte skulle uppskatta allt bra på rätt sätt :)
Hinder och problem är till för att övervinnas och lösas.

Av Sirpa - 6 januari 2015 10:18

Vaknade tidigt denna Trettondag.
Låg kvar en stund och pratade innan vi valde morgonkaffe i köket.
Jag håller på med tvätt av sänglinne som luktar gammal garderob, mängder av tvätt som blir så fräscht och fint när allt är klart.
Laddade maskinen innan kaffet.
Det doftar nytvättat i rummen som står under renovering.

Kärestan blev trött igen och gick isäng, medans jag undersökte Crosstrainern som stod på övervåningen.Fick fart på den.
På med träningskläderna, hoppade upp och valde ett riktigt tungt, jobbigt program.
Med utsikt över den vackra soluppgången kämpade jag på så svetten sprutade och kalorierna rann av:)
Störtskönt!

Sista minuterna var benen som spaghetti.Körde 30 minuter i ett grymt tempo.
Denna pryl kommer jag att använda som ett tillägg till min vanliga träning ute.

Hängde tvätt och ladda nytt.
Kärestan sov vidare, muttrade trött och tjurigt åt mig när jag var in och hämtade kläder i sovrummet :)
Han är på morgon som jag är på kvällen, trött!

Tog mig en skön dusch innan Speedy katt och jag satte oss i soffan och åt frukost.
Ja..jag åt och han vilade.

Han är en jätterar kille.
Lugn och söt, kelig.
Pratig och social.

Bror hans kom och retades så det blev en liten sammandrabbning mellan killarna.
Lite spott och fräs :)

Nu ska jag vila kort innan resten av dagen rullas igång

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5 6 7 8 9 10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20
21
22
23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards