Alla inlägg den 7 januari 2015

Av Sirpa - 7 januari 2015 20:48

Klev upp från sängvärmen klockan 4 denna morgon.
Hörde i ventilationen hur det blåste ute...snöade litegrann.
Intog mitt morgonkaffe, gav Titti hennes insulin och mat.Klädde mig varmt.

Steg ut igenom dörren 4.25 och åkte till jobbet.Det blåste verkligen rejält.

Hämtade direkt fram min buss då det var av samma sort som den jag frös i så fruktansvärt i förra veckan.
Till och med samma buss...
Åkte iväg till min startdestination och var så glad och lättad när värmen spred sig behagligt i bussen:) även framme hos mig på förarplatsen.
Kändes toppen!
En morgon som denna med snöyra och blåst kändes det extra angeläget att ha en fungerande arbetsplats.

Blåsten slet och drog i bussen och jag fick hålla koncentrationen på topp hela tiden då det bara ryckte till i sidled plötsligt...sådana kastvindar!

Ett par timmar senare fick jag problem...bussen ville inte ta gas efter att hastigheten var uppe i 40 km.
Stannade och stängde ner allt, även huvudströmmen tredje och sista gången.
Var på väg mot E20 och bussen vägrade gå upp i fart.
Vågade inte köra ut på stora vägen i det skicket utan kontaktade vår verkstad och stannade.

Sedan var det inte kul....bytesbussen som var på väg ut till mig var heller inte ok, så den vände åter till depån.
Chefen bad mig vänta och inte chansa med min trasiga kärra....
Det fick lov att bli en inställd tur, tråkigt men vi kunde inget göra.
Jag försökte backa min buss till en mack intill för att vända den mot rätt håll....men det gick inte alls!

Det var så halt på den delen av vägen att jag började kana mot diket, så fort jag petade på gasen.
Så det var bara att stå kvar.
Fick min bytesbuss och åkte till Köping för att börja nästa tur där.
Verkstaden fick krångla hem min trasiga buss.
Fruktansvärt halt!!
Blåste och snöade.

Körde sedan med bra flyt, lugnt och försiktigt.Jag följde tidtabellen sånär som ett par minuter sen bara, trots halkan.
Kunderna griniga och gnälliga då vädret var så jobbigt.
Det var ju knappast mitt fel att det var kallt och blåsigt, men jag fick ta det och bara gilla läget.

En man var tvärsur för att han inte förstått att han måste trycka på stoppknappen för att jag ska stanna där han ville av.
Han trodde att jag skulle stanna ändå...??! ...Ehh..det är ju en linjebuss, med stoppknappar och jag är ingen tankeläsare.

Människan lade verkligen sitt eget ansvar på mig...han hade väl bara suttit och halvsovit och missat.Trots hållplatsutrop i bussen.

Skönt med en timmes rast och sedan ut igen.Åt min mat och skojade med kollegorna för att få åter topphumöret.

Sedan följde krävande timmar.
Privatbilister som körde i sådan vårdslös fart att det var som de trodde att det var sommarväglag.Hörde på radion om avåkningar och olyckor på många ställen.

En Volvo var på väg att ramma mig på förarplatsen för han trodde att han hade rätt att bryta mot allt vad trafikregler hette...jag fick hejd på bussen i sista stund.
Där blev jag så rädd och arg att jag fullkomligt kokade inombords.
Jag är annars en förare som behåller mitt lugn, in i det sista.

Det är som att djungelns lag gäller på våra vägar så fort det blir besvärligt väglag...fräckast först!
Många kör med igensnöade och isiga rutor.
Det är verkligen ingen rofylld arbetsmiljö.
Jag var helt färdig när jag landade hemma efter 9 timmar i detta gytter...

Av Sirpa - 7 januari 2015 04:23

Jag hade egentligen tre dagar ledigt nu men valde att bryta detta med att hjälpa en go kollega.
Han ville åka iväg med sin familj till hemlandet och behövde ledigt, självklart fick han det :)

Han brukar hjälpa mig när jag behöver ledigt.
Kör en lång dag idag då chefen i sin tur behövde hjälp, så tjänsten blev bytt till heldag körning istället för halvdag körning och resten busstädning.

Jag har detta innestående hos kollegan sedan och det känns också tryggt.
Kommer behöva det när våren kommer och vagnen skall ned till Öland :)

Ha en fin dag alla!

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5 6 7 8 9 10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20
21
22
23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards