Alla inlägg den 17 januari 2015

Av Sirpa - 17 januari 2015 20:24

Skriver om denna dag imorgon:)
Behöver idissla intrycken från härliga timmar med bästa gänget i Kungsör

Av Sirpa - 17 januari 2015 07:27

När vi lever mitt i livet, allt rullar på i ett kanske intensivare tempo, så är det lätt att glömma bort hur viktig vila är.
Vila kan består av flera olika delar.
Sömn, aktiviteter vi trivs med, umgänge med människor vi tycker om eller bara vara och ingenting göra.

För min egen del har jag lärt mig med åren att vila för mig är framförallt sömn.Stundtals behöver jag sova långa, många timmar.
Det känns genast i hela mitt välbefinnande om jag slarvat med sömnen.

Under sömnen "städar" hjärnan, sorterar intryck och upplevelser.
Raderar sådant som inte är så viktigt och behåller resten.
Där i sorteringen är det viktigt hur vi mår.
Är vi inne i någonting som är oerhört krävande och jobbigt, kan det bli att hjärnan väljer att behålla det jobbiga och sorterar bort glada, positiva intryck.
Vi gör i den pressade stunden helt fel val....
Kanske somnar vi med en sorg i hjärtat och väljer att vakna på samma sätt.

Själv somnade jag sent inatt.
Låg och tänkte på en hel del jobbiga ting som hänt senare tid.
Sådant som tagit min energi och påverkat mig mycket och lämnat spår som måste av min hjärna bearbetas

Tankar som ställer frågan...hade jag kunnat gjort annorlunda, kunde jag ha påverkat mera.. osv..
Helt knäppa tankar som i stunden av trötthet kändes helt ok att lägga energi på.

Nu när morgonen är här och en ny dag börjar, ser jag på de tankar i natten som helt vansinniga.
Varför i hela fridens namn lägger jag energi på sådant som ligger bakom mig?
Totalt vansinnigt!
Jag kan inte påverka det som redan skett.Jag kan inte ändra historien.
Ändå valde jag att sitta i min säng och tänka på det viset.

Där kommer behovet av vila in.
Min hjärna var helt enkelt för trött för att tänka sunda, klara och positiva tankar.
Den behövde in i vila och inget annat.

Vaknade så av mobilens väckning, med lätt huvudvärk och en känsla av otillräcklighet inom mig.
Lite olustigt...
Har nu druckit morgonkaffet och hjärnan börjar hitta hem till sitt normala tillstånd :) för mig normala,känslan av glädje och hopp.
Att känna in den nya dagen med allt vad den har att erbjuda.

Framför mig ligger en dag av ledighet från mitt arbete.
Jag skall straxt gå upp och ta en skön dusch för att spola bort de sista resterna av nattens tankar.

Efter frukost skall jag möta mitt härliga Kyrkvärdsgäng och tillbringa 6 timmar av tiden idag, tillsammans med dem och lära mig nya saker inom mitt kyrkliga område.
Har längtar efter denna dag i några veckor nu och den skall jag se till att den blir fantastisk.

En dag som kommer ge mig positiv energi och stor glädje.

Av Sirpa - 17 januari 2015 00:38

Har haft en riktigt lång arbetsdag idag.
Började 13.40 och fick åka hem 23.05.Intensiv körning och delvis fruktansvärt halt.

Blåsten har varit värst...rejäl sidvind med riktiga kast som sugit tag i bussen så jag fått lov att hålla krampaktigt i ratten.
Sådant gör ju hela körningen ordentligt tuff då jag inte kunnat slappna av en sekund.
Pjuh!!

Känner i mina fingerleder att händerna fått jobba på bra.
Likaså i nacken...ömt och stelt!
Jag brukar sällan känna av körningen då jag tränar och håller kroppen i sådan form att körningen inte bekommer.

Skulle tro att kollegorna känner sig på samma vis ikväll.
Är glad över att jag har ledig helg.
Jättetrött!

Ut imorgon bitti och springa bort det ömma och stela.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5 6 7 8 9 10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20
21
22
23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards