Alla inlägg den 18 januari 2015

Av Sirpa - 18 januari 2015 08:52

Igår eftermiddag då jag kom hem från kyrkan så var jag jätteglad, hungrig och samtidigt fullständigt utmattad i hjärnan.
Det var intensiva timmar under helt fantastiska förhållanden, med människor, som för mig, allesammans är helt nya.
Vi har träffats en gång tidigare, under det första Kyrkvärdsmötet jag var med på här i min nya församling.
Alla var vi unika personligheter, samlade för att tillsammans ta in nya vetanden som vi Kyrkvärdar inte visste så mycket om.
Vetanden som är nog så viktiga för vårt gemensamma arbete med kyrkan.


Nu var timmarna fyllda av fantastiska berättelser om kyrkans inventarier i form av textilier, kyrksilver, konstverk och allehanda föremål som pryder våra vackra kyrkor i församlingen.

Väldigt intressant att höra hur gamla och välbevarade förmål det finns, som säkert de flesta inte en tänker på.
Allt bara finns där till allmän beskådan.

Nu fick vi veta hur allt sköts om och vårdas, hur vi kan medverka som Kyrkvärdar till att med vår omsorg se till att allt får leva vidare till eftervärlden.
Allt måste ju tas om hand och vårdas, för att behålla sin prakt och skönhet.

Allt har även en fantastisk historia som sträcker sig hundratals år tillbaks i tiden.
Till kungligheter och människor av stor betydelse för vår nutid.
Allt detta vill vi föra vidare till kommande generationer och en dag hör vår omvårdnad till historien .

Tänk den dag när mina barnbarns barnbarn kan berätta att jag varit där i just denna kyrka och putsat silvret:)

En härlig tanke känner jag

Att jag var så trött i huvudet efter dessa 6 timmar beror på att jag suger i mig som en svamp av allt vi fick höra.

Hur det tex i vissa Kalkar (vinbägare) finns en liten benbit från ett helgon i foten.En Relik.
Det hörs hur den skramlar därinne.Vi har inget sådant i vår kyrka tyvärr.

På varje föremål går det att se tidens gång, hur nednött materialet är och att det visst går att restaurera men många gånger förstörs det ursprungliga.

Vi fick veta bla hur ringar på Kyrkvärdarnas fingrar kunde repa och förstöra om föremålet bara på ett sådant sätt att det kom åt att skava.

Hur rengöringen och torkningen var viktig för att inte starta processer i materialet.Förstöra guldförgyllningen.

Lika intressant är det att se prästens kläder.Dess färger och betydelse.
Fantastiska hantverk!
Gjorda av fingrar för länge sedan, med stor vördnad och kärlek.

Fukt och mal är de största fienderna för beklädanaderna.men även människohanden, hanteringen av dessa.
Rummet där de förvaras skall hålla rätt temperatur och luft.

Stearinljus skall inte förvaras i samma rum helst då dessa drar till sig gnagare, råttor.
Som bekant så äter ju råttor allt och de ger sig även på textilier till sist.

Konstverken som vi ser i kyrkorna, altartavlan, predikstolen och alla tavlor hålls noggrant dammfria, då damm och fukt i samverkan blir ett hot mot materialet, färgen och tavlans hållbarhet.

Det finns mängder att berätta om vår dag tillsammans men jag behåller det inom mig.
Idisslar och lägger i min minnesbank.
Nu vet jag som Kyrkvärd, vad jag skall vara uppmärksam på och göra om jag ser att något är i behov av extra omvårdnad.
Annars bidrar jag ständigt till att hålla rent och snyggt.

Idag skall jag vara med på mitt första uppdrag som Kyrkvärd.Kommer att assistera de två värdar som redan är i tjänst.
Blir spännande att se vilka uppgifter de två anförtror mig:)

Jag har vilat efter utbildningen igår och sovit en lång, god natt så jag är redo för uppdraget.

Av Sirpa - 18 januari 2015 05:12

Igår när jag var tillsammans med mitt Kyrkvärdsgäng på Kristinagården samt i Sakristian i Kung Karls Kyrka, insåg jag hur mycket saknaden efter det kyrkliga livet tagit plats i min själ.
Har inte insett detta förrän nu när intrycken från allt igår, sjunkit in i mig.

I allt det turbolenta som skett i mitt liv, det senaste året, självklart med egen påverkan och egna val, tagna beslut och vägval, så har min tro på Gud kommit på sidan.
Lagts liksom vilande på något vis.

Jag har inte riktigt förstått eller tagit till mig att det funnits en kraft som burit mig hit, som funnits vid min sida och givit mig den styrka jag behöver för att komma framåt.
En styrka som också tillåtit mig att stanna upp och bara känna in själen under färd.

I allt detta som skett har jag känt ett tomrum inom mig, som jag inte riktigt förstått.
En saknad efter någonting som jag hade under en period i mitt liv, men som kom bort en tid.
Just denna tid som jag vandrat de senaste 10 månaderna, sedan jag lämnade mitt livs tilltänkta.

Min Gudstro fick sig en törn, ett tvivel lade sig som ett tomrum i mitt hjärta, i min själ.
Jag vände Gud ryggen, trodde att han inte ville veta av mig då jag som mest behövde Honom.

Återigen kom känslan inom mig att, ensam är stark, vilket inte stämmer då jag ständigt har Honom vandra bredvid mig.
Jag vände inte ryggen helt, utan tillät inte mig inte att se in mot ljuset som Han ständigt bär, genom sin närvaro.

Igår öppnade jag så ögonen, hjärtat och själen.
Släppte in Hans kärlek med full kraft igen.
Först, försiktigt och trevande.Tveksamt, nästan blygt tittade jag upp mot Honom på korset.
Verkligen tittade och öppnade upp mitt inre, släppte in Honom i det tomrum som jag burit på under de månader som gått.

Själen börjar komma till ro igen och tomrummet fyllas av kärlek.
Snart är min själ ikapp igen i Guds nåd och trygga famn

Han fanns ju där, för mig.
Har funnits för mig, precis hela tiden.
Vid min sida, hållit min hand och ledit mig, dit där jag är idag.

Tillåtit mig gråta ut den sorg som mina egna val fört med sig.
Tillåtit mig känna den stora glädjen att åter igen ta för mig av livet, med allt vad det innebär.

Jag var tom i tvivel över om jag skulle duga, räcka till som Kyrkvärd.
Att den tid jag hade att ge i tjänsten skulle vara tillräcklig.
Nu vet jag:)
Självklart räcker det!
Det finns ju inga satta gränser eller tidsmarginaler i tron.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5 6 7 8 9 10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20
21
22
23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards