Alla inlägg den 20 januari 2015

Av Sirpa - 20 januari 2015 04:08

Brukar lyssna på Mix Megapol på radion när jag kör buss, såsom jag gjorde även igår Måndag.

Det är oftast något tema de har eller något utrryck som tjatas om och om igen.
Igår var det ordet Oxveckor.
Det som fick mig att reagera var den negativa klangen som genomsyrade sättet de i programmet använde ordet Oxveckor på.

Det lät som om dessa veckor verkligen var pest och pina.
Googlade på ordet och det är en kvarleva från förr då livet såg så annorlunda ut.
Då vi inte hade tillgången till ljuset på samma sätt i våra hem tex, det var långt till nästa högtid och festlighet och detta gjorde perioden till något mörkt, kallt och fyllt av arbete.
Fullt förståerligt på den tiden.

Idag har det tydligen blivit något av en plågsam period då många inte har pengar att spendera på att festa och förnöja sig, på dagens sätt.
Tex gå ut på krogen och bränna pengar.
Konsumtionshysterin från julens tid är helt avstannad.
Fullt förståerligt att det för många blir en dyster period, om man som individ väljer att göra den till en sådan.

För egen del innehåller denna period, då ljuset utomhus har tagit semester, en tid då jag njuter av att tända mängder med ljus inomhus, kurar och myser under filten på soffan.
Efter arbetsdagen och träningen, samt alla sysslor som hör dagarna till känns det så skönt att bara softa ner.

Jag tillåter mig helt enkelt att vara trött och vilar istället för att oroa mig för vad som jag inte kan eller vill göra pga av att inte orken riktigt är densamma för ljuset utomhus saknas.
Vi behöver D vitaminet ifrån solen för att vi skall må bra och då gäller det att inrätta livet så denna period fungerar ändå.
Hitta ljuspunkterna i tillvaron och bara njuta i stunden, tänka på att det snart kommer en vår och sommar, fylld av aktiviteter som bygger vår kraft och energi.

Dessutom är det världens bästa tillfälle att tömma skafferi och frys.
Se till att laga till mat som bara legat där till ingen nytta.
Vi slänger alldeles för mycket mat i vårt land som det ser ut idag.

Själv frös jag in en del efter julborden och tar nu fram av detta, då och då och bara njuter av det goda.
Skaffieriet erbjuder mängder med gotg och nyttigt att äta.
Månaden efter jul har ju många sådan viktuppgångsångest.
Det skall bantas hit och dit.
Passa på att äta mera sunt eller åtminstone mindre, så kroppen får en chans att återhämta sig efter helgernas frosseri.

Vi stoppar i oss alldeles för mycket mat i förhållande till vad vi rör på oss.
Ta oxveckorna som en möjlighet till att äta annorlunda, gör detta till en tradition istället för att deppa ihop över extrakilona, avsaknaden av pengar och ljuset utomhus.
Skapa något eget att se fram emot.

Istället för dyra gymkort och liknande.
Frånskyllning även i detta att man inte har råd att träna just då...
Det är bara att röra på sig!
Finns många sätt om man bara har viljan.

Oftast är det viljestyrkan som saknas i det trötta och energifattiga.
Själv dammade jag av gåbandet igår efter min långa arbetsdag, efter tuppluren på soffan.
Det tog emot att ge mig ut i halkan på gatorna så alternativet var suveränt.
Kände mig pigg och glad efteråt och nattens sömn blev bra.

Jag hör ju till den sorten som tränar året om, på olika vis, beroende på väglag och temperatur.

Passa på att kolla över vad som gömmer sig på vinden och i källaren.
Kanske finns där någonting att sälja av, som någon annan får nytta av istället för att det bara ligger och skräpar, ett litet tillskott i kassan.

Träffa vänner och bara umgås, det behöver inte kosta en massa.
Kör knytis så får var och en bidraga med någonting.

Likaså planering inför kommande vår och sommar fungerar suveränt.
Jag och mina döttrar planerar att en bit in i Februari, åka till vårt älskade Gekås i Ullared.
Inför denna resa är det också bra att göra en inventering av vad som behöver fyllas på i hemmet.
Mycket inhandlar jag därifrån, just tack vare att det är så mycket bättre summa pengar jag behöver lägga upp för saker som jag ständigt använder och behöver.

Planering inför denna resa är en jättekul syssla i vintermörkret:)
Likaså inför vårens njutning av att inreda husvagnen igen.
Det älskar jag!
Boka besiktningstid, se över vad som behöver göras på och i husvagnen.

Så Oxveckorna tycker inte jag är något tungt eller jobbigt.
Kanske något annorlunda efter helgernas fest och glitter.
Vardagen går faktiskt att göra festlig på enkla vis, det är bara att vara lite om sig och kring sig.

Låt dig inte dras med av det negativa som andra försöker tuta i dig:))
Lyft dem uppåt istället och visa att livet är precis lika härligt och värdefull och skall levas, även fast solen lyser med sin frånvaro just nu.

Ljuset kommer!

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5 6 7 8 9 10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20
21
22
23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards