Direktlänk till inlägg 23 januari 2015

Snö snö:) härliga snö!

Av Sirpa - 23 januari 2015 02:47

Säkert är det en hel del som tycker lika som jag, att det är superfint med en riktig vinter.
Inte alla ...det vet jag:)
Får uppleva det varje dag i arbetet som bussförare.
Möter både bilister och kunder som hatar snön och kylan.Som lägger sin kraft och energi på att verkligen på alla sätt och vis göra klart för oss snöälskare att vi är idioter:)

Tycker synd om dessa stackare som går miste om så mycket i sitt liv genom att ha sådan motvilja till det faktiska, att vi har vintermånader i vårt vackra, avlånga land:)
Snön kommer ner, varje år, oavsett vi vill eller inte.

Självklart måste man ju inte älska alla väglag och väderlekar, men livet blir ju trevligare om man lär sig att hitta glädjen i det mesta.

Själv tycker jag som bussförare att det är spännande och innehållsrikt med dagar av snöfall och lite småläskigt väglag.
Anpassning är ju det som gäller.
Köra och agera efter rådande omständigheter.Hjälpas åt och visa att vi är medmänniskor som vill varandra väl, även i snöväder.

Såg igår sådana praktexempel på människor som inte alls levde i verkligheten.
De skulle fram till vilket pris som helst och med vilka obehagliga metoder som helst.
Det var som att de glömt ta med sig hjärnan då de lämnade hemmet och åkte ut på vägarna.
Faschinerande!

Som exempel...det var ett lemmeltåg av trafik längs E20 mellan Kungsör och Arboga och trafiken flöt på sakta.
Den skulle inte varit något som helst problem om bilisterna i kön, gillat läget och bara hållit sin plats och flytit med i trafikrytmen.
Nej...det skulle köras om, till varje pris.
Detta medförde att rytmen blev ryckig, tidvis stillastående och med otäcka inbromsningar och kanande fordon.
Ingen tjänade på detta!
Resultatet blev bara irritation och oreda.

Det som var orsaken till köbildningen var våra hjältar på vägarna, sådana här dagar då snön vräker ner...Våra älskade plogbilar.
Längst fram åkte han och banade väg för oss andra, så vi skulle få en fin och farbar vägbana att åka på.

Detta har vissa mage att bli arg och sur på!
Hur i bövelen tänker sådana människor?!
Jag blir så himla ledsen på den egoism och trångsynthet dessa människor bär inom sig.

Alla sitter vi i samma båt.Vi åker i samma snöovädret till de mål vi har och vore då inte samarbete det bästa, kan jag tänka?
Ta det lugnt, se framåt, tänk till det lilla extra och planera.
Vi vet ju redan i förväg nuförtiden när snöfallen kommer.

Har vi det minsta intresse av att leva i verkligheten så tar vi fasta på den information som kommer dagligen om väderläget.
Anpassa livet därefter.
Det är inte svårare än så.

Själv trivdes jag väldigt i allt det vita och vackra som föll ner och ligger nu överallt längs vår väg och lyser upp mörkret som tar på mångas sinne så här års.

Självklart var min dag kantad av mycket arbete och stor koncentration, precis hela tiden.
Våra körtider på bussarna är inte anpassade efter snöoväder.
Men vad skall vi kunna göra åt detta?
Det är bara att gilla läget och lägga all kraft på att samarbeta, hjälpa till överallt och vara vänlig och trevlig, i alla lägen.

Jag fick stanna då och då för att göra rent vindrutetorkarna som kläggade igen av snön.Men vad gjorde det:)
Jag fick lyfta på rumpan och fixa det.

Jag brukar le och vinka åt plogkillarna och tjejerna:) visa tummen upp och visa på så vis att jag uppskattar det arbete de uträttar.
Alla jobbar de på i mängder med timmar för att vi ska få våra vägar farbara.
De sliter i dygn ibland för att få undan snön som igår kom ner ymnigt hela dygnet.

Proffsiga är de och vet exakt var de har sina stora maskiner och plogblad.
De har tålamod med knäppa bilister som väller fram överallt.

All heder åt er killar och tjejer!
Ni är mina riddare på vägen <3

Tidvis var det så halt att vart jag än behövde bromsa in så gled min buss i sidled :) Jag kunde bara ta det varsamt, le och skratta åt situationerna som uppstod.
Ingen som helst fara någonstans då jag tog det så lugnt det behövdes.

Sedan råkade jag förstås ut för de framvällande, vårdslösa bilister som befann sig längs min färdväg, men det tog jag med ro:)
Stannade och lät dem stöka klart med sitt innan jag tog för mig av vägbanor och korsningar.
Bäst att låta den åka så jag visste var de befann sig.

Säkerhetstänk före allt annat!

Mina körtider blev som de blev och ingen kund ifrågasatte något, eller klagade.
Det rullade på, så gott det gick.

Jag kunde rulla i garage efter 9 timmar på vägarna, i snöyra och halka, med humöret i behåll, bussen hel och alla kunder på plats dit de skulle.
Själv var jag jättetrött och nöjd med dagen.Min bedrift hade varit den bästa jag kunde åstadkomma och det kändes kanonbra.
Städade och tvättade min buss med omsorg.Tog det som en nedrrappning av arbetsdagen.Nästan som meditation.

Min nacke värkte efter timmar av total sinnesskärpa och koncentration.
Det kändes att dagen varit speciell.

Gick ut till min egen snötäckta bil, som jag borstade av för andra gången denna dag:)
Första gången var 4.20 på morgon, nu andra gången 15.30 på eftermiddagen.
Körde imorse till arbetet längs en helt oplogad väg, med ett par hjulspår innan mina.
Lång dag :) fylld av spänning och aktivitet.

Kom hem till min parkering som var snötäckt.
Skottade den och även grannens innan jag så ställde min härliga V 70 med vindrutan täckt inför morgondagen, så jag får lite lindrigare med snöborstning då.
Snön vräkte ner ännu och dagen var inte slut på långa vägar.

Kom in till min lilla varma lya, söta efterlängtade kattfröken och en lång, skön varm dusch.

Tände ljus överallt, laddade kaffebryggaren.
Gav min pälsprydda livskamrat hennes mat.
Bredde mig ett par smörgåsar och tittade ut på Drottninggatan, nedanför mitt fönster en stund, innan jag satte mig i soffan med Titti katt intill mig, varm och spinnande.
Med kaffekoppen i min hand softade jag ner denna dag, glad, trött och nöjd.

Älskar vintern:)
Snön och ljuset.

Snart är våren här och vintern ett minne blott.

Lyssnade av mitt mobilsvar där min Kyrkoherde lät meddela att jag nu är Kyrkvärd i Kungsörs Församling.
Det beslutades igår.
Jag skall välkomnas vid ett senare tillfälle vid en Högmässa.

Vilket härligt besked en dag som denna.

Herrens Frid över oss alla!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Fredag 19 april 16:38

Under vecka 15 blev det till att jobba med Tågpassning först åt Let's Go i Örebro under Onsdagen. Tog min husbil dit och installerade den utanför depån för att sedan köra tågersättning Örebro, Kumla Hallsberg på eftermiddagen. Var på väg tillbaks...

Av Sirpa - Onsdag 17 april 06:01

Efter att ha blivit hämtad av mina tjejer på Måndag eftermiddag 8/4 så kunde jag vara lite ledig. Hade först under Måndagen efter jag sovit 5 timmar, städat ur rummet jag sovit i. Det var nog evigheter sen den fått sig en ordentlig städning. Nu b...

Av Sirpa - Onsdag 17 april 05:45

Söndagen blev en riktigt spännande och rolig och lång dag. Vi checkade ut och lämnade hotellet för att spela de två sista matcherna. Tjejerna jätteduktiga och gick till Final. Den spelades ganska sent och vanns av Täbytjejerna överlägset. Så ...

Av Sirpa - Onsdag 17 april 05:26

Fredagen och Lördagen var fylld av glada pigga tjejer. Det spelades två matcher per dag och för mig blev det mycket väntan som jag ägnade åt att se på matcherna, städa buss, ha bussen öppen och varm så tjejerna kunde vila och torka matchtröjorna i me...

Av Sirpa - Onsdag 17 april 05:08

Den 4/4 körde tjejerna mig till depå Håbo buss utanför Bålsta för min första körning för det bolaget. Tjejerna behövde bilen hemma och jag hade ju ingen nytta med den när jag skulle iväg i flera dagar i busskörning. Installerade mig först av al...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5 6 7 8 9 10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20
21
22
23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards