Alla inlägg den 30 januari 2015

Av Sirpa - 30 januari 2015 08:28

Här och nu, mitt i livet.

Sitter i min säng, med Titti katt spinnande bredvid mig. Det är morgon, Fredag morgon i slutet av Januari.

Har precis lyssnat på Morgonandakten på P1.
Denna veckas ord som går rakt in i min själ, sägs av Sjukhusprästen Gustav Ericsson.
Hans röst är behaglig att lyssna till.
Hans lugna sätt att tala, orden han säger går rakt in i mig och väcker tankar och förundran.
Orden ger mig glädje, fyller mitt hjärta av tacksamhet.


Idag talade han om Livsluft.
Om varje andetag vi tar, hur förunderligt det är.
Hur vi andas in livet i oss och andas ut den oro vi kanske bär.
Att stanna upp och bara känna in vår egen andning.Stänga av allt annat i huvudet och bara focusera på andningen.
Det är lugnande...

Han talade om djuren, de levande medvandrare vi har här på jorden, vi människor.Hur mycket vi ger varandra, genom att bara existera på vår jord.
Vi andas samma luft i våra lungor, djuren och vi människor.
Ur samma Ande är vi skapade för att leva tillsammans.

Jag själv har den oerhörda glädjen att få leva med min lilla kattjej, väldigt nära mig.
Vi är ett hon och jag.Lever nära.Andas samma luft, sover i samma säng, sitter i samma soffa.
Lever tätt ihop de timmar jag är hemma med henne.
Samtidigt har vi våra liv, vår vilja och i det respekten för varandra.
Vi behöver varandra hon och jag.
Just nu har hon lagt sig en bit bort från mig i sängen, valt sin egentid.

Morgonrutinerna som vi inrättat, bara hon och jag är klara och var och en ägnar vi oss åt det vi behöver i stunden.
Hon vilar med halvöppna ögon, spinner tyst och mår gott.
Jag skriver, dricker mitt kaffe och känner min andning :)
Jag hör hennes andning...så lika min egen.

Vi har det så bra Titti och jag.
Vet precis vart vi har varandra.
Hon känner när jag vaknar till ur nattsömnen, sitter lugnt och stilla bredvid mig, ser på mig med sina vackra ögon, spinner tyst och kurrar till när jag rör på mig,

För en stund sedan pratade vi om helgen.Hur vi skall lägga upp allt för att få det bästa av den lediga tiden som bjuds.Hur vi båda ska må bra och ta tillvara den glädje som bjuds av livet.

Vi lyssnade på prästens lugna röst.
Jag smekte hennes lena päls med min hand och hon strök sig emot min hand, för varje smekning, i varje andetag.
Vi är mitt i livet, Titti och jag.
Lever här och nu.

Känner i mitt hjärta, den tacksamhet över att vi får ha dessa stunder, Titti och jag.
Varje dag tar vi oss tiden för vår stund.Den är viktig för oss.
Med ljuset tänt, i stillhet.

Känner in nattens lugn.Den vila vi fått.
Den återhämtning vi behövt efter gårdagens alla timmar av händelser, timmar av liv.
Vårt liv, i varje andetag.

Straxt drar dagen igång med allt den har i beredskap.
Jag väljer själv hur jag vill möta min dag.Det valet har jag varje morgon.

Livet är här och nu...i varje andetag.
Livsluften som vi andas in..





Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5 6 7 8 9 10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20
21
22
23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards