Alla inlägg den 3 februari 2015

Av Sirpa - 3 februari 2015 04:38

Snön vräker ner, plogsvängen jobbar på allt vad de bara hinner och förmår.

Vägarna ser ut som de gör och i detta far bilisterna fram som om det vore sommarväglag på många ställen.

Min Måndag började i Surahammar hos min käresta.
Någonting gjorde att jag hade svårt att sova på natten, så det blev inte mera än ca 2 1/2 timmes sömn innan klockan visade på 3.50 och dags för avfärd till arbetet.

Det hade kommit ner ca 1 dm till med snö under nattens timmar.
Min Volvo Emil stod i garaget, så jag kände mig lyxig när det bara var att backa ut och åka.
Slogs med garagedörrar som jag inte rådde på att stänga.

Vackert vinterväglag hela vägen och nyplogat.Var på arbetet i god tid och passade på att skotta utanför ingången.
Jag var först på plats.

Tog så ut min Scania som skulle hänga med mig hela arbetspasset idag.Körde till Arboga där min körning började, mot Götlunda.
Mindre med snö än i Surahammar, men hu så mycket sämre plogat.

Smala gator och knöligt och knaggligt mest överallt.Märktes att där var snön bara nerkörd, inte plogad.
Snöade hela tiden under min arbetsdag.
Kunderna var dämpade, griniga och rent av otrevliga en del.
Märktes att vädret påverkade negativt.

Vi hade svårt att hålla våra körtider då trafiken inte flöt på, med mindre olyckor här och där.
Avåkta personbilar som hållit för hög hastighet och hamnat i snödrivor, diken och vallar.

Jag fick ovett för att jag behövde gå på toaletten eftef 3 timmars körning.
Dålig service tyckte en kund som jag tog upp från hållplatskur när det var dags att åka, i normal tid.
Han tyckte att han skulle fått komma in i bussen tidigare för det var dåligt väder.
Han skulle ringa och klaga.
Jag sade åt honom att verkligen göra det för att det skulle isåfall gynna oss förare, att vi fick bättre körtider och inte behövde sitta kissnödiga i timmar för att inte tid fanns för toabesök.

Då blev han lite mera medgörlig och troligen tänkte till.

Dagen gick.
Jag körde så gott det bara fungerade.
Mina ögon sprängvärkte av det vita från snön, torkarnas vispande mot rutan och fläktarnas blåsande i den gamla bussen jag rattade.
Fjädringen i den var som en stenkross och min rygg ömmade efter de 9 timmars körning jag hade bakom mig då jag rullade in i tvätthallen efter 10 timmar på arbetet.

Nacken var stel och armarna, händerna värkte.
Jag var helt slut när bussen var urstädad, tvättad och ställd på sin plats.
Kände mig både nöjd och samtidigt ledsen.Sådana här dagar vill jag inte ens minnas då jag älskar mitt arbete, men det är ju inte nödvändigt att varenda sekund av tiden måste vara under total koncentration.Ta alla mina krafter!

Utanför mitt fönster i Kungsör blev en man påkörd av en bil.
Det var under min sista tur för dagen.
Återigen fullt pådrag med ambulans, räddningstjänt och polis, blåljus överallt.
Fick höra från en grannen när jag kom hem och skottade min parkering, att det gått bra och den påkörde var hemma igen.
Skönt!

Mycket händer det utanför mina fönster.

Min eftermiddag och kväll bestod av vila, dusch och mat.Sängen tidigt...fullständigt utmattad.

Pjuh vilken dag :)
Nu skall jag ge mig på Tisdagen.
Utgår frånmin egen lya denna morgon.
Klockan är nu 4.40 och jag ska börja jobba 5.22 i Köping.
Hopp i uniformen och skotta fram bilen.

Tjungeling!

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10
11
12 13 14 15
16
17 18 19 20 21
22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards