Alla inlägg under februari 2015

Av Sirpa - 20 februari 2015 07:52

Livet går ju inte alltid den väg som man själv har tänkt sig.
Det är då det gäller att ha styrkan som människa att göra det bästa av sin verklighet.

Tänka till extra helt enkelt.
Vad kan jag göra för att förändra?
Kanske även fundera över vad som gjorde att det gick fel...och i detta även tänka på att inte fastna i grubblerier, frågor om det inträffade.
Försöka komma till en lösning kan i stunden var helt otänkbart.

Det blir helt enkelt till att acceptera att läget är som det är.

Så har det blivit även för mig, med flera olika händelser i livet.
Jag har lärt mig själv att gilla läget.

Även fast det ligger en klump av längtan i magen, en saknad i hjärtat och tankar som kommer upp dagligen.Tankar som får mina tårar att rinna.
Låt detta ligga där i botten av hjärtat, bara vilande i det som råder.

Händelsen och tiden jag skriver om i denna stund, känslan jag bär sedan år tillbaka, har givit mig en insikt i livet att allt inte går ens egen väg.
Ingen får vara så egoistisk och tro att allt går ens egen väg.
För min del lever jag i orden
Ha Tålamod!

Tålamod att vänta, tålamod att leva, trots att det ligger en saknad i själ och hjärta.
Det går :) Jag lovar, jag vet att det går.
Träning och järnvilja krävs till detta.
Att acceptera.

Vi bestämmer ju själva hur lyckliga vi vill vara och vad som gör vår lycka.
Visst är det så?

Jag känner en stor saknad just idag.
En person som är en av grundpelarna i mitt liv fyller år idag.
En underbar människa med eget liv, egen familj och en lycka som tycks fullkomlig.
Jag ber att det är så.
Jag vill att det är så:)

Min saknad är stor idag.
I detta lever jag ...gilllar läget.Har tålamod att vänta.

Jag ber....

Av Sirpa - 19 februari 2015 12:29

Förkylningen börjar nu klinga av.
Det kommer upp en massa läskigt ur luftvägarna när jag hostar, allt släpper samtidigt känns det som.

Har inget luktsinne idag, men det gör inget.Den kommer tillbaka snart.

Bestämde mig för att ta en rask promenad bort till kyrkogården och tända ljus i Minneslunden.
Det kändes som en lagom test av dagsformen, uppför hela vägen i stort sett.
Kändes bra när jag kom dit.
Tände ljusen, blev stilla en stund i bön innan jag så valde att gå den sträckning jag brukar.

Blåste kallt, hade för lite på mig på benen men det löste jag igenom att öka tempot och få upp kroppsvärmen.
Gick första biten med broddar på.Tog sedan av dem då det var barmark och sand överallt.Blev nästan halare att ha brodden på:)

Luftvägarna rensade sig självt, det vara bara att stanna då och då och fräsa ur näsan.
Så härligt att bli av med det som grott i rören.
Var ute en timme drygt, 6 km.
Räckte bra för idag.Var trött när jag steg in genom dörren hemma.Svettig och lite kall.
Gjorde mitt 7 minuters styrkeprogram innan stretch, dusch och lite senare en god, nyttig frukost.

Kändes superbra i kroppen.
Alldeles lagom pass att börja med, såhär i slutfasen av en förkylning.
Känns att kroppen vill träna.

Av Sirpa - 19 februari 2015 08:11

Det är Torsdag morgon.
Ljusets låga fladdrar lätt i stillheten.
Kaffedoften sprider sig i rummet, kan känna den lite.
Mitt luktsinne står på tur i förkylningsprocessen.
Märkte det när jag tog hand om Tittis låda tidigare på morgonen.

En lite annorlunda förkylning denna gång.
Började med Svintotuss i halsen, på vänster sida.Som gick över till värk och höger sida stod på tur.
Huvudvärk hade jag då haft flera dagar och känt mig hängig, irriterad och trött.
Sedan gick det över i nästäppa, bihålor och tryck över pannan.
Hostan kom som ett brev på posten och den tycker jag är värst.
Stör allt! Jobb, nattsömn och sinnesfrid.
Igår var det så dags för rinnande kranen, snöt mig i ett och nös i mängd och parti.
Det var så kunderna tittade oroligt på mig när jag utförde mina mindre näsexplosioner framme vid ratten.

Tur jag har handsprit med.
Undrar var kunderna tänker när de nyss klivit på och det ligger ett moln av spritdoft runt mig?!
Får se om VL får något samtal om en spritstinkande chaffis :))

Nåja, det är smällar man får ta i dessa förkylningstider.

Gårdagen blev en klart bra dag.
Kände mig piggare på förmiddagen än jag gjort på länge.
Behövde inte ta några som helst värktabletter på hela dygnet.

Ringde och bokade återbesökstid för Titti på Djurkliniken i Västerås.
De är alltid så himla rara ioch tillmötesgående när jag ringer.
Vi talar liksom samma språk vad gäller kärleken och omsorgen för våra pälsprydda livskamrater.
Det är tjejer på rätt plats.
Djuren är deras liv och intresse.

Fick en tid redan på Måndag :)
Jättebra!

Titti och jag tog en diskussion lite senare om provtagning.
Under morr och klös fick jag efter ett tag ut en droppe blod och kunde kolla hennes blodsocker.
Ligger för högt.

Nu vet jag att det inte är någon ide att slåss med henne på några dagar för hon kommer inte att släppa ur sig något för ett nytt prov.

Det viktiga kunde jag känna, var att hon inte ligger för lågt och riskerar ett anfall till.Det är mardrömmen för oss.
Det utsätter jag inte min älskling för.

När Titti kommit till ro och tvättat av sig den otäcka, ovärdiga behandlingen så ringde jag till Volvia.
Har sett att jag kör mera än det står i försäkringspappret.
Nu har jag obegränsad körsträcka med en höjning i premien på 100:- i månaden.
Så är det, jag kör mycket.


Sedan betalade jag det sista för vistelsen i Strömsholm för Titti.
Räkningen för mig landade på 4000:-
Jag är glad att Titti är försäkrad för innan Agria kom in så var notan på 17 tusen.
Pjuh!
Men vad gör jag inte för min tjej Hon ska må bra och det ser jag till.
Pengarna löser sig på något sätt.
Skönt att ha betalat bort det som var.
Jag är fostrad sådan att räkningarna skall betalas först, inget annat gäller.

Jag har aldrig under mitt snart 56 åriga liv låtit en faktura gå över förfallodatum medvetet.
De gånger som det hänt har det varit post som kommit bort och en gång hade jag lagt en räkning på fel ställe så den blev bortglömd.
Aldrig medvetet!

Så fungerar jag och därför kan jag känna nu att jag börjar komma ikapp med allt som behövde ordnas med idag.
Gillar inte när något ligger och väntar.

Det som står på tur att fixa framöver är två nya sommardäck till Volvon.
Annars är det lugnt :)
Känns skönt!

Sedan har vi ju valet med min Pensionsförsäkring kvar att ordna.
Där känns det lugnt också.Såg att jag har en stund oå mig då jag läste igenom pappret igår.

Laddade hem en app på min iPhone med 7 minuters träning som jag bara var tvungen att testa.
Kul och intensiv:)
Blir roligt att ha som tillägg till min vanliga träning.7 minuter varje dag.
Jag kommer nog att köra flera pass per dag, då övningarna kan göras vart som helst.Inga redskap, bara egna kroppen.
Kändes i alla muskler som fick jobba.


Innan jobbet igår var jag förbi Apoteket i Kungsör för att köpa urinstickor, för att den vägen testa Tittis socker.
De hade inga, så jag åkte till Köping, med samma resultat.
En supertrevlig tjej beställer hem och de kommer på Fredag.
Får ett sms om detta från henne när de anlänt.

Fixarfia:)
Jag var stolt och glad över mig själv igår.Så många saker som blev uträttade.

Efter detta hade jag en arbetseftermiddag/kväll som det blir ett eget blogginlägg om:)
Kul kväll som fick mig att le brett över mina medmänniskors beteenden.
Faschinerande!

Av Sirpa - 18 februari 2015 11:12

Om det är någonting jag är fullständigt utanför i så är det Pensionsparande och försäkringar.

Det är så grymt tråkiga men ack så viktiga saker att vara insatt i.
Jag får rysningar så fort det kommer ett brev på posten från någondera ställe.
Går i några dagar och tittar på kuvertet innan jag ens öppnar det.

Att sedan läsa breven är rena grekiskan för mig, hur jag än försöker att intala mig själv att det är ett måste.

Nu kom det så ett brev om att jag skall ändra mitt Pensionssparande...
Hjälp!!
Jag läser och läser och förstår inget av det som står.
Vad är det jag ska välja?
Vad ger detta mig?
Väljer jag rätt eller blir det helt galet???
Försvinner mina sparade slantar om jag gör fel?
Gahh!!!

Fy bövelen!
Jag vågar heller inte ringa och prata med någon av dessa rådgivare som det finns telefonnummer till, just bara för att jag inte vill bli ikullpratad och övertygad om att skaffa något jag inte vill ha.
Känslan att de sitter på sin sida av luren och ska ha vinning av mitt samtal och mitt val.Det är ju deras levebröd och fullt förståerligt.

Nu tog jag detta med min käresta och han är som tur mer intresserad och insatt än jag så han får ge mig stödet att våga göra ett val.

Jag vill gärna förstå vad det är jag läser....men nu gör jag inte det.

Vill hellre lägga energin på något som jag känner ger mig något i gengäld.

Någon som känner på samma vis?
Jag kan ju inte vara den enda...tror jag :)

Av Sirpa - 18 februari 2015 07:45

Askonsdagen.
Idag inleder jag den kristna fastan och det innebär för min del att jag inte kommer att äta någonting med tillsatt socker i.

För mig blir det en utmaning och en uppoffring som blir kännbar.
För så fort min förkylning givit med sig, kommer jag att fortsätta min träning inför Göteborgsvarvet.

Det är meningen med den kristna fastan att vi ska känna att det är någonting vi avstår ifrån, som kräver något av oss.

I stort sett allt innehåller socker idag och att inhandla sockerfritt tar en stund.
Jag kommer att lägga ut den extra tiden att botanisera i affären på jakt efter sockerfritt.

Har gjort det förr och det är häpnadsväckande att läsa på olika produkter, hur mycket socker dessa innehåller.
Till och med skivad rökt påläggsskinka är det socker i ?!!
Det finns utan, men den får man leta efter kan jag lova.

Jag kommer att om en vecka då kroppen vant sig av med sockret att också ta hjälp av en app i mobilen, att checka av allt jag äter för att se balansen mellan fett, kolhydrater och protein, samt den totala mängden av kalorier per dygn.
Det är bra att få den kollen för det är ju så lätt att stoppa i sig alldeles för mycket, i förhållande till hur mycket vi förbrukar.

Gårdagens frosseri i form av semla och annat gottigt känns i kroppen idag.
Svullen och snorig :)
Nu skall här bli andra tag!
Bara denna grömmade förkylning ger med sig så skall jag börja cykla till och från jobbet igen.

Längtar!

Det är bara dagar bort nu.
Så skön känsla att veta, att jag själv kan påverka mitt mående genom att röra på mig ordentligt.
Det ger en känsla av välbehag och massor med extra energi och ork.

Håller också förkylningar borta.
Bara jag passar mig från att vistas bland förkylda direkt efter hårt träningspass.
Det är då immunförsvaret är nedsatt nån timme.


Inleder nu 40 dagar utan socker!

Av Sirpa - 17 februari 2015 18:07

Imorse vaknade jag jättetidigt av att morsan var uppe, på toa.
Hörde hennes besvikna röst när hon sedan konstaterade att det bara var 30 minuter kvar tills hon skulle gå upp för att börja jobba.

Så vi tände ett ljus och småpratade en stund i sängen innan det var dags för Sheba och kaffe.

Morsan var väldigt trött för hon har nu jobbat många dagar med långa pass och mycket körningar.
Hennes oro för min hälsa har också tagit på henns krafter.
Min älskade morsa <3
Hon och jag är ett team.

När hon åkt kurade jag ihop mig på soffan och fortsatte sova.
Många timmar.Var bara på toa ett par gånger och åt lite i köket.
Känner mig ganska törstig för morsan har inte riktigt vågat öka på insulinet för fort.
Bättre så än att jag får insulinkänning och mår pyton.
Det kommer att vara i balans under veckan.

När sedan morsan kom hem på eftermiddagen så var jag pigg och lite hungrig.
Jag fick min spruta och go gourmetmat som husse kom med i Söndags när han var hit till oss.

Jag släppte inte morsan ur sikte på flera timmar när hon kommit hem.
Vi hade mycket att prata om.
Morsan är så glad och tacksam över att jag mår bra igen att hennes tårar rinner när hon smeker min päls och kramar på mig.
Det är så mysigt att kramas, men inte för länge...jag bestämmer hur långa kramar det blir.

Den kurrande motorn inom mig går hela tiden nu när jag mår bra.
Livet är härligt!

Men jag blir trött emellanåt och drar mig lite åt sidan då och kurar ihop mig som en räv

Nu är det kväll och vi har soffan som huvudkvarter till det är dags att sova natt.
Då ska jag krypa in under täcket:)

Av Sirpa - 17 februari 2015 17:08

När jag kom in på rast efter första körningarna idag, väntade ett helt gäng med nybakade, väldoftande Semlor på jobbet.

Underbart!
Precis vad jag behövde i stunden efter timmar av intensivt arbete.

Det enda som fick mig lite fundersam var lappen som satt på kartongkanten.
Vi fick Semlor för vi var så duktiga....
Ehh....ok?!
Duktig är ett ord som jag inte direkt är kompis med.För mig ger ordet dålig smak i munnen.Ett ord som känns som en klapp på huvudet.
Duktig du är! Klapp Klapp!

I mina ögon har vi Alla samma värde som människa.Vi sitter i samma båt och ror skeppet tillsammans.
Vi är värda, utan att behöva vara Duktig.

Jag valde själv att formulera om det som stod på lappen till:

En Semla till Dig för att Du är värd det, varsågod!

Det kändes mycket bättre att tänka så när jag med god aptit mumsade i mig den underbara, färska och fluffiga Semlan.
Kände att jag verkligen hade förtjänat den.
Jag var värd att få sitta där och mumsa på godsaken :)

Tack Västerås Lokaltrafik!

Alla är vi värda en klapp på axeln då och då från dem vi jobbar för.
Jag är själv oerhört stolt över att vara en VL are:) vi är proffs på det vi gör och de flesta av oss har själva valt det yrket.
Att vara Bussförare.

Jag älskar mitt arbete och det innebär inte att det ständigt är en dans på rosor.
Vissa dagar kan vara ett rent helvete och jag önskar i dessa stunder att jag valt ett annat yrke.
Dagar då allt är emot en och bara krånglar.Kunder som är elaka, bussar som jävlas och du har lust att bara dra i handbromsen, resa dig upp och gå därifrån.

Men de dagarna är få som tur är.
Du vet att nästa dag kan bara bli bättre och att du bär din uniform med stolthet och glädje.

Jag är stolt!
En gla o go busschaffis :)

Det låter kanske som att jag är otacksam.
Så är det inte!

Jag är glad och tacksam över att vi får denna bekräftelse och lite uppmärksamhet.

Av Sirpa - 15 februari 2015 16:58

Vaknade tidigt även denna morgon, med huvudvärk.
Känner att den kommer från den förkylning som vill blomma ut.
Jag vägrar släppa fram den.
Tog en tablett, somnade om.

Vaknade ett par timmar senare och kände hur värken givit med sig något.
Titti katt satt och såg på mig med sina vackra ögon :)
Mitt hjärta svämmade över av kärlek till denna ljuvliga lilla varelse som finns med mig längs livets väg.

Min lilla sötnos som var så nära att dö ifrån mig.
Vi tände ett ljus och småpratade en stund innan det så var dags för morgonkaffe och Sheba.
Hade tvättid bokad.
Laddade maskinen i källaren innan dusch.

Titti var trött så hon gick och lade sig igen.Penicillinet tar på henne.Sista dagen idag som tur är.Jag vill ha tillbaks min pigga kisse.

Fixade till lite mat att ta med till jobbet.Hängde tvätt och laddade nytt.
Sms:ade med min genomförkylda dotter.Både hon och minstingen är rejält dåliga.

Bestämde mig för att gå på Högmässan idag, i Kung Karl kyrka.
Planerade allt så jag skulle hinna innan jobbet.

Känner att jag behöver känna Guds närvaro lite extra och få träffa mina underbara nya vänner i kyrkan.
Deras närvaro får mig att känna ett lugn.

En fin Högmässa som leddes av Bengt Olov.Mycket tänkvärd predikan som tillförde mig enormt mycket.
Det gör alla hans predikningar.

Deltog vid kyrkkaffet också där det serverades allehanda läckerheter.
Tårtan var helt suverän :)
Köpte lite lotter.
Fick tyvärr lov att gå tidigare än jag själv ville, men jobbet kallade.
Snabba steg hem, gav Titti insulin och hängde sista maskinen tvätt.

Full rulle till dagens arbetspass


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10
11
12 13 14 15
16
17 18 19 20 21
22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards