Alla inlägg under februari 2015

Av Sirpa - 14 februari 2015 09:40

Min morsa pussade mig på nosen denna morgon och sa : Go Alla Hjärtans dag mammas älskling <3

Jag vet inte riktigt vad orden i sig hade för betydelse, för söta ord, pussar och kramar får jag ständigt ifrån henne.
Det hör till vårat liv liksom, något annat vore väldigt främmande hos oss.

Igår kväll kom morsan hemfarande i flygande fart från jobbet på sin rast för att ge mig penicillintabletten.
Jag låg i soffan och sov.Blev förvånad när hon kom neddimpande sådär.

Jag höll henne sällskap i soffan medans hon åt lite mat, vilade kort och pussade på mig innan hon for iväg igen.
Vilken virvelvind!

Den här morgonen har hon inte gjort många knop istället.
Vi har ätit första måltiden för dagen.
För mig blev det skinka och morsan fick sin kopp kaffe och knäckemacka.
Självklart tvinga hon i mig en sån där snabla tablett igen.
Tre gånger varje dygn måste jag få i mig en bit.

Imorgon är det tydligen sista dagen och det tycker vi båda att det blir skönt.
Morsan har ännu inte tittat på vilken tand det var som doktorn tog bort, hon vill inte bråka med mig i onödan säger hon.
Räcker med tablettsväljarfajterna.

Morsan gnäller över att hon har ont i halsen, precis som Lillmatte och Minimatte hade under veckan.
Tydligen ligger Lillmatte helt för ankar under helgen.
Med feber, halsont och hosta.
Usch!
Jag hoppas att morsan slipper detta.
Hon har haft nog med min vecka av sjukdom tycker jag.

Jag får piska med min magiska svans så bacillerna i henne försvinner.
De vågar helt enkelt inte stanna kvar.

Nu ska vi straxt äta vår riktiga frukost innan morsan ska göra sig iordning för arbete igen.

Av Sirpa - 14 februari 2015 09:19

När jag körde min buss igår kväll, satt jag och planerade min träning framöver.
Nu när livet lagt sig någotsånär på plats igen, så vill jag fortsätta med träningen som kommit igång himla bra.
Har inte löptränat något på snart 14 dagar.Självklart rört på mig massor men inte medvetet tränat.

Planen för idag var att gå upp efter en skön, välbehövlig sömn, intaga en kopp kaffe i sängen med Titti katt och sedan ge mig ut på en promenad i kylan och halkan.
Det såg jag verkligen fram emot.

Testa mina nya träningskläder som följde med från Gekås:)

Så blev det nu inte!
Vaknade med halsen tvärtjock och värkande.
Snablar!!
Jag klarade mig inte från att bli smittad av barnbarn och dotter som varit jätterisiga senaste veckorna.

Nåja, det är bara att gilla läget.
Sätta igång och lindra, kurera och se till att göra det bästa av tillvaron.
Jag kan ju inte göra annat när bacillerna valt mig som boning ett tag.

Har nu kokat på vatten med färsk Ingefära som jag tänkt ha med till jobbet och dricka utav.
Dricka det kallt för det är bäst för halsen.
En C vitamintablett är nersköljd.
Ska köpa honung och nån form av halstabletter.

Träningen lagd på vänta sålänge, självklart!
Aldrig att jag tränar med nåt groende i i kroppen.
Det kommer en dag framöver som jag är helt pigg igen och grunden finns i mig så det är bara att försiktigt köra igång då.

Får njuta av att titta på mina nya träningskläder och sköta det jag måste.Har massor med arbetsdagar att klara av innan nästa ledighet.

Gillar verkligen mina nya löparbrallor med färgglada fält längs sidorna:)
Har tittat på sådana tidigare men inte unnat mig för de har kostat mer än jag viljat betala.
Nu har jag dem:) till ett bra pris.


Av Sirpa - 14 februari 2015 01:31

Som bussförare får jag utstå en hel del prövningar av allehanda slag.
Jag är van vid det, efter alla dessa år.

Ibland får jag nog av diverse dumheter.
Dryga människor som gör allt för att slippa undan betalning är en av dessa som jag bara känner direkt att det behöver stoppas.
Få individen att förstå vad denne håller på med.

Jag brukar fråga om vederbörande kan bara traska in på affärn och hämta ut ett par liter mjölk utan att betala...
Svaret blir ju nej förstås.
Jamen då så, samma sak gäller på bussen.Ingen åktur utan betalning, det är ingen skillnad.

Sedan finns det en sort till av kunder som jag bara blir så trött på ibland.
Fick på en sådan ikväll i Västerås.

En medelålders man.
Stank alkohol och vinglade lätt.
Tog sig med möda upp på min buss.Troligtvis jobbigt att gå från stan till Busstationen och det tog på orken.
Väl uppe langar han fram ett betalkort och säger sin slutdestination.

Jag talar om priset som i detta fall var 52:-.
Jaha säger karln och lutar sig framåt mot mig, flinar äckligt och säger...jag som hoppades på en 69:a...hehe..

Jag svarar ingenting utan fortsätter med betalningsproceduren.

Då säger människan samma sak igen och på det tillägger han...hörde du vad jag sa?...hehe...

Jag tittade då trött på honom och sa fortfarande ingenting för jag kände att denna snuskskalle skulle inte få vatten på kvarn.

Han ger sig som tur var för hade det kommit nån dum kommentar till så hade jag vidtagit åtgärder.

Varför ska vi tjejer som kör behöva utstå sånt snusk?
Vad är det som gör att det anspelar på sex när vi utövar vårt arbete?

Jag vill inte vara ett objekt för en sådan människas sexuella fantasier...
Det kan han behålla för sig själv!
Jag måste inte bli utsatt och höra hans plumpa skämt, för det var väl det som allt var i hans värld.

Tror knappast att han dragit ett sådant skämt om det suttit en man vid ratten.
Blähh...jag var äcklad av detta uppträdande.
Så fullständigt respektlöst!!


Av Sirpa - 13 februari 2015 12:03

inatt åkte morsan iväg plötsligt, efter att hon fått ett telefonsamtal.
Konstigt tyckte jag...
Nåja, jag somnade om där i min kontorsstol som jag lagt beslag på under de dagar vi bodde hos Lillmattes familj i Surahammar.

Morsan återkom nån timme senare och jag fick krypa in i transportburen.
Fick veta att hon hämtat hem Lillmatte efter en festlig mddag i Västerås.
Vi kramade henne godnatt och sa hejdå.

Morsan hade redan tidigare under kvällen lastat bilen med våra grejer för att vara reseklara efter hämtningen.

Tidigare under kvällen var husse över en stund också.
Husse är snäll med mig och var mycket orolig han också då jag var så sjuk.
Hörde hur morsan berättade för honom hur hemskt hon tycker det är att behöva sticka imig för att få blod till provet.
Blodsockermätaren.
Jag vill inte!

Lillmatte och även hennes man hjälptes åt att få mig lugn för att få provet,men min kropp släppte inte blod ut i trampdynorna.
Kom ingenting....morsan grät och gav upp.Detta var tidigare under eftermiddagen.

Hon vägrar plåga mig säger hon.
Vi ska fixa det här ändå, som vi alltid gjort.
Jag talar om för morsan hur jag mår och hon kontaktar doktorn om något inte stämmer.
Hon pratade något om urinstickor, som kan vara en lösning på vägen.

Det ordnar sig!
Jag mår ju bra nu.Bara lite högt sockervärde i blodet men det tar vi hand om vartefter.
Inte för snabbt så jag dippar igen och blir sjuk.

Morsan är ju rädd att göra fel och jag blir dålig igen.Hon säger att jag är hennes älskling och livskamrat och att jag ska ha det bästa.

Jag vet att morsan är orolig över att allt kostar så mycket pengar.
Många räkningar har hopat sig just nu och på det min sjukhusräkning.

Det löser sig.
Vi får väl ta ett lån på banken:)
Det är därför dom finns.
Morsan brukar alltid lösa de problem som uppstår i vårt liv.


På natten åkte vi hem till Kungsör.Jag sov i bilen, var jättetrött.
Orkade inte ens protestera mot att vara instängd i buren och åka bil.
Jag brukar hojta högt annars och försöka ta mig ut ur buren.
Tycker inte om bilåka.

Jag tyckte det var härligt att komma hem till vårt eget.
Trivs med vårt lugna liv tillsammans.
Våra rutiner och stunder vi tar oss tillsammans, morsan och jag.
Härhemma är vi ett hon och jag.
Vi pratar, kramas och sover under samma täcke.

Livet med morsan är det bästa jag vet.
Hon bar in en massa grejer från bilen som hon sedan packade upp en del av.Det stod Gekås Ullared på kassar, såg jag.
Såg kiselsand till min kisslåda.
Ingen Sheba....fanns ingen på Gekås förklarade morsan när jag frågade.

Sedan gick vi och lade oss 3.30
Jag var redan isäng när morsan kröp ner.
Vi pratade lite innan vi somnade bortåt 4 tiden.
Så skönt med den egna sängen<3

Vaknade vid 7 tiden av att morsan mådde dåligt.Hon hade hemsk huvudvärk och mådde illa.
Hon tog tabletter och vi somnade om.

Jag tror att morsan haft lite för mycket oro omkring sig under senare tid.
Vi borde åka till Öland med husvagnen för att komma bort ett tag.Bara vara hon och jag.
Hon älskar ju att springa och träna.Det har inte blivit nåt sånt när hon jobbat med husses hus och sedan blev jag så sjuk.
Hennes tid och ork räckte inte till åt träning.

Vi ska till Öland om ca 6 veckor:)
Ska bli härligt!
Jag älskar våran fina, ombonade husvagn.

Nu har vi ätit en sen frukost.
Morsans huvud är bättre och om några timmar åker hon till sitt jobb.
Hon kommer hem till mig på sin rast och ger insulin och antibiotikan.
Så löser vi det i helgen också när hon jobbar.
Hon hinner om hon skyndar sig lite.
Äta kan hon göra i bussen på ändhållplats.

Nu kan jag vara själv igen men inte massor med timmar.

Morsan gör verkligen allt hon förmår för att vi ska ha det bra.

Nu ska jag sova ett tag medans morsan duschar och packar upp det sista.

Mjaur på er / Titti

Av Sirpa - 12 februari 2015 14:16

Hej!
Jag heter Titti Niva och jag är en kattdam i mina bästa år.
Jag fyller 15 år till sommaren och jag trivs med mitt liv som sambo med "morsan" min.

Jag är Bondkatt som det så vackert heter:) Jag föddes på Huskatten i Västerås.Jag och mina två brorsor.
Året var 2000.
Redan som nyfödd, innan jag ens öppnat mina ögon så var min familj in och hälsde på mig på Huskatten.
Jag har fått det berättat att jag valde ut min Lillmatte redan då.
Kände på mig att det skulle bli ett fint hem.

Mina första levnadsår bodde jag ute på landet, utanför Surahammar.
Jag hade storasyskon där.
Tre stycken till och med.
Morris, Marina och Majsan.
Jag busade med dem alla tre och Marina hade jag lite som mamma ett tag, hon tog hand om mig lite extra.
Samtidigt som hon var lite sur på mig när jag busade för våldsamt.

Sedan flyttade vi in till Västerås.
Jag fick bo i lägenhet och det var inte lika kul.
Så småningom flyttade jag hem till "morsan" som jag bor med nu sen snart 10 år tillbaks.

Vi bor i Kungsör i våran mysiga lya.

Fast just nu är vi hos Lillmatte och hennes familj.
Jag har en kompis här som heter Ville.
Jag har varit väldigt sjuk och det är jättebra att vi får bo här tills jag kan vara själv några timmar när morsan jobbar.

Jag har Diabetes sedan 5 år tillbaka och jag får insulinsprutor för att må bra.
I förra veckan blev jag jättesjuk.
Mitt blodsocker sjönk till alldeles för låg nivå och jag mådde jättedåligt.
Jag hade kramper, skrek och grät, hade svårt att andas, kissade ner mig och kunde knappt röra mig.

Morsan var och jobbade då och Lillmatte tog mig till doktorn.Vi körde fort för jag tappade medvetandet i bilen och det blev akut inne på sjukhuset.
Jag fick Glukos direkt i blodet för att inte dö.

Sedan kvicknade jag till och prover togs på mig.
Det visade sig att jag hade infektion i en tand i munnen och det var det som gjorde att jag fick insulinkänning och krampade.

Jätteotäckt och jag var så rädd.
Tanden togs bort och jag fick antibiotika för att bli frisk igen.
Jag fick ligga kvar på Strömsholms djursjukhus i två dygn.

Morsan och Lillmatte grät och var så oroliga för mig.

På bilden ser ni hur min hals blev rakad när dom på sjukhuset fick lägga sprutor just där.
Jag ser lite kal ut nu:) men det växer ut ny päls snart.

Jag mår mycket bättre nu men får ännu inte lämnas ensam.
Morsan vill mäta mitt blodsocker och jag blir jättearg på henne när hon sticker mig för att få fram lite blod, till teststickan.
Jag biter henne och klöser.
Blir så upprörd att morsan inte får ut något blod.
Hon blir ledsen när jag inte vill samarbeta, men jag hatar att bli fasthållen och stucken i trampdynorna.

Morsan och jag ska fixa detta på vårt vis.Jag visar henne hur jag mår och sedan styr vi vårt liv efter det.
Idag är jag lite trött och sover gärna mycket.Det är jobbigt att vara sjuk.
Nu ska jag sova en stund.
Skriver mer senare.

Mjaurrr/ Titti

Av Sirpa - 12 februari 2015 13:02

igår morse klockan 3 var det uppstigning och dusch.Kaffe givetvis.
Dottern likaså.Även andra dottern i sitt hem i Eskilstuna.

Jag hade fixat smörgåspaket färdigt kvällen innan, med stekt ägg/falukorv samt ost och salami.
Kaffethermosen laddades på morgonen och vi for iväg mot Eskilstuna 3.50
När alla tre var samlade styrde jag nedåt landet.
Tanken var från början att vi skulle haft en lånad takbox på Volvon, men omständigheterna gjorde det inte möjligt att åka och hämta den.
Det fick gå ändå.

Vi gjorde två stopp längs vägen.
Bara korta toabesök, bensträckare.

Kom så fram till ett jättelugnt Gekås i Ullared.Kunde parkera nära och bara traska in i varuhuset med våra kärror.
Inga köer någonstans.
Lika kul som alltid att komma dit, fyllda av förväntan.

Vi shoppade, fikade och shoppade vidare.Hittade lite kläder till min käresta.
Vidare till träningskläder åt mig själv.Hittade fint, funktionellt och billigt.
Sedan var det sökning efter inredning till kärestans hus.
Gardiner, lampor, tavlor och annat snyggt och mycket prisvärt.
Jag hade fria händer att vlja det som jag tyckte passar till huset.

Vi åt lunch vid 14 tiden och så var vi ganska möra redan.Fötterna ömma och svullna och yngsta dottern tvärförkyld och febrig.
Vi fortsatte tills det kändes bra :)
Jag var supernöjd med allt jag hittat.
Fullproppad vagn:) Väl ihoppusslad.

Sedan var det kassan kvar.
Vi hjälptes åt som alltid med att lägga upp och lasta åt varandra.

Fick verkligen se hur rymlig bil jag har då vi lastat in allt från, som vi uppskattade 4 1/2 varuvagn.
Emil var knökfull:)
Lämnade Ullared 18.30
Körde hemåt medans tjejerna vilade.
Stannade vid en Statiol och besökte toa, köpte gott kaffe.

Släppte av äldsta dottern i Eskilstuna, lastade in hennes inköp i huset innan vi for vidare till Surahammar.
Lastade in det mesta innan det var dags att nattas.
Klockan 00.50 släckte jag lampan.
Hade då varit igång i 22 timmar och kört bil 12 av dessa:)
Shoppat resten:)

Älskar våra Ullaredsturer, jag och mina tjejer.
Vi får tid att umgås i bilen.Vi pratar om allt som ploppar upp i hjärnan och kul har vi hela tiden.

Denna resa var hotad av Tittis otäcka vända med hälsan.
Nu blev det av ändå tack vare att min svärson tog hand om hennes medicinering och övervakade henne medans vi var iväg.
Guld värt!
Tack älskade Svärson <3

Jag kommer att blogga om det jag inhandlade i omgångar då jag inte är hemma ännu.
Sover en natt till i Surahammar innan Titti och jag styr hemåt Kungsör.
Skönt med ledig dag idag

Av Sirpa - 10 februari 2015 03:57

Nu har vi kört igång vården av Titti hemma.Hos dotterns familj i Surahammar.

Söndagen blev ett enda kramkalas efter Titti kommit hem från Strömsholm.
Husse hämtade antibiotika från Västerås när han kommit hem efter sin helg i stugan.

Första tablettbiten intogs Måndag morgon.Inte kul alls tycker Titti...att få en pryl nedstoppad i halsen som blir tvungen att sväljas...Yack!!

Vi sov under samma täcke Titti och jag på natten.Kände hennes mjuka päls mot mig hela tiden.
Kunde sova tack vare att hon fanns så nära, att jag kände hur hon mådde och andades.

Jag arbetade igår.Gick upp 3 och åkte iväg 3.55 för att börja köra 4.45
Var trött idag!
Allt kommer efteråt när oron varit stor några dagar.
Slutade 14, åkte till lyan i Kungsör.Vattna blommor, hämta saker jag behöver och dusch.
Tog med Tittis blodsockermätare.

Kom så åter Surahammar vid 15.30 och gav Titti insulin efter mätning.
Sockret ligger högt men jag vågar inte öka mängd insulin ännu då vi inte vet påverkan av antibiotikan.

Mätte en gång till mot kvällen och då hade det sjunkit något.
Det är bra men är för högt ännu.

Min svärson var hemma med mitt genomförkylda barnbarn igår så han kunde ha kollen på Titti hela dagen som jag jobbade.
Kändes tryggt!

Dottern var hem på matrasten och gav antibiotikan.
Hon har större vana av att ge till djur.

Titti och jag lade oss jättetidigt igår då vi båda var så himla trötta.
Somnade bums och sov gott natten, tätt intill varandra som natten innan.

Titti går efter mig hela tiden här i huset och vill ha en närhet ständigt.
Det är ju hennes trygghet, våra omsorger om henne.

Idag har jag fått byta tjänst då jag förklarade läget för min chef.
Jobbar halvdag bara.
Kommer att vara åter hemma igen vid 9.30 tiden.

Idag skall jag mäta Tittis sockervärde upprepade gånger för att få en koll på läget.
På Torsdag kör vi en dag med koll varje timme.

Just nu går Ville och Titti och pratar om någonting här i köket medans jag bloggar, dricker kaffe och gör mig klar att åka straxt till arbetet.
Titti ligger på en stol intill mig och Ville går runt, pratar och tjattrar :))
Dom är ju så mysiga våra älsklingar.

Av Sirpa - 9 februari 2015 03:50

Sitter i min dotters underbara familjs kök nu, måndag morgon.
Klockan är inte mera än 3.45

Jag har precis gett Titti hennes insulinspruta och 1/4 tablett med antibiotika.
Båda katterna fick tidig frukost i form av Sheba.

Fick hämta hem Titti igår :) efter lång väntan.Vid 15.30 tiden fick jag äntligen krama om henne.
Det var en omvälvande känsla.
Tårarna kom där vi stod i rum 2 på Strömsholms smådjursklinik.
En underbar sköterska stod bredvid oss och assisterade med det sista innan hemfärd.

Jag hade betalat och gjort klart innan så vi for hemåt direkt, Titti och jag :)

Väl hemma hos dotterns familj blev det kärt återseende med kompisen Ville.Familjen var bortrest idag för att besöka den Bassetvalp som skall flytta hit till huset i Mars.
En ny familjemedlem:)

Titti hemma:)

Skriver mera senare idag.Jag måste åka nu för att köra min dag.
Kram på er alla!

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10
11
12 13 14 15
16
17 18 19 20 21
22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards