Alla inlägg den 19 april 2015

Av Sirpa - 19 april 2015 19:06

Min Söndag var tänkt att se lite annorlunda ut än den gjort...
Ibland blir det så att det som var tänkt inte blev genomförbart.
Jag stannar inte upp för det, utan planerar om.

Min morgon i dotterns hus startade med två hungriga katter som krävde Sheba och pussar :)
Kaffebryggaren igång och bloggstund i sängen, med kopp i handen.

Packade sedan ihop allt jag tvättat igår.Plockade undan sånt jag stökat.Bäddade och tvättade upp badlakan och morgonrock jag lånat.

Till 10 åkte jag till Ramnäs Kyrka på Högmässa.
En stilla mässa med få besökare.
Många nyfikna på vem jag var.Pratade en stund med Kyrkvärden så fick han berätta på Kyrkkaffet efteråt vem jag var :)
Jag i min tur åkte till huset och intog mitt kaffe där, i lugn och ro med mina egna tankar.

Jag har en älskad vän som behöver stöd och styrka översänt för att orka den tunga börda som plötsligt tynger hans axlar.
Jag bad för honom och hans familj.
Bad om styrka och kraft att orka bära.



Plockade ihop det sista av mina saker, hängde tvätten.
Titti lastades in i sin bur.
Första hon gjorde när vi lämnade Surahammar var att lägga en stinkande baja...jag är glad att hon har en toa i sin stora bur.
Stannade och tog reda på den, innan vi fortsatte.

Stannade till på jobbet i Köping och tvättade bilen.
Vidare hem och lastade ur allt.
Hade ju handlat på Willys i Sura i Fredags så det var många kassar att bära upp till lyan.

Packade upp allt vartefter dagen gick.
Skönt med nytvättat.
Fixade till en supergod pizza.

Den innehöll Tomatsås, oliver, bacon, salami, ost, Kabanoss, tomat och kryddor.
Fixade matlådor och njöt sedan själv av ett par rejäla bitar.
Tillsammans med Pepperoni.

Supergott!
Riktigt smakrik.

Hade ljus tända hela tiden hemma.
Planerar för fullt inför min avfärd till Öland igen om en dryg vecka.
Mycket skall med då, så det gäller att lasta vettigt.
Förtält och vindskydd bla som tar stor plats.

Ska bli så härligt att komma dit och börja bygga golv, resa tält och göra klart.

Imorgon skall jag cykla till jobbet igen.Tror att knät klarar det.
Fixade klart med det mat som skall med.Kläder och annat som behövs.

Hade en fridfull eftermiddag och kväll för mig själv.Rätt skönt med mina egna tankar.

Skönt med en ledig helg som jag tycker själv har gått bra, trots skadat knä och ändrade planer idag.
Har vilat så jag fixar att jobba och träna kommande vecka.

Vädret har varit fantastiskt och familjen lämnade Öland för att anlända hem till huset sent inatt.

Skönt för mig och Titti att komma hemifrån ett tag, besöka mor och fixa mina fransar hos Cicci, testa Zumba och Lördag kväll bara softa och vila.

Tänker mycket på min vän som kämpar med sitt.

Av Sirpa - 19 april 2015 08:06

Igår efter att jag varit iväg och provat Zumba och lyckades vrida mitt högerknä i smärta, tog jag mig en skön dusch i min dotters härliga badrum.

Var väldigt försiktig med ansiktet då härdningen av limmet i mina nya fransförlängningar, behövde skonas från varmvatten.
Tvättade håret på ett annorlunda sätt än jag brukar.

Hittade i detta nya en metod som gör att mitt hår inte blir så trassligt efter tvätt.Lätt att borsta ut.
Bra :) jag har ju så långt och tjockt hår att det tar en stund att få ordning på det efter tvätt och balsambehandling.

Åt en sen frukost och klädde mig bekvämt.Knät smärtade.
Hade det inte varit för den så skulle jag gått hem till min mor som bor ca 3 km bort.
Det fick bli bilen.
Det fanns en mening i det också.

Kom hem till mor vid 11 tiden.
Hon berättade om sitt dåliga mående, sina knäppa grannar, hur livet var med min syster och bror.Alla deras problem.
Hur fantastiskt bra mina brorsbarn är.

Hur arg hon är på allt möjligt hon ser på tv.Hur värdelösa läkare det finns,
Osv....
Som det brukar med andra ord:)
Vår kommunikation ser ganska enahanda ut och det funkar så, har gjort i alla år.
Jag låter henne prata och avreagera sig på mig, som jag alltid gjort.

Efter en stund åt vi jättegod mat som hon tillagat.Min mor är jättebra på matlagning och jag älskar att äta hennes rätter.
Denna gång Kyckling i ugn, potatis och grönsaker.
Vi fikade och pratade vidare.
Jag visade bilder på mina barnbarn.
Försökte berätta lite om mitt liv men det gav jag straxt upp :)
Ingen lyssnade.

Vi var upp på hennes vind och rotade fram några mattor som hon inte använder.
Fick dem till mitt förtält till husvagnen.
Det blev jag glad och tacksam över.
Hon sa att de bara låg där på vinden till ingen nytta.

Efter ca 4 timmar var jag ganska uttömd på energier så jag kramade hejdå och åkte till Surahammars Kyrkas Minneslund.
Vandrade längs vattnet dit, med smärtande knä och huvudet lite sorgset och tankar av oro och saknad.

Det finns en vän i mitt liv som skulle behöva min närvaro och mitt stöd just nu....men det enda jag i stunden kan göra är att finnas i tanke och hjärta.

Tände de två gravljusen som var med, i Minneslunden.
Satt en stund och samtalade med min Gud om allt som sker runtikring mig just nu.
Många behöver mina böner, tröstande ord och kramar.
Även jag själv....

Det var många varför...i mina tankar..
Känner att jag sitter i ett läge där jag har enormt mycket att ge, men måste vänta och se hur livet utvecklar sig.

Som alltid låter jag mobilkameran fånga skönheten där jag befinner mig.
Även idag där vid vattnet...

Tänkte på min mor som inte haft så lätt i sitt liv.
På vår relation till varandra som är väldigt ytlig.
Så har det alltid varit och kommer inte att förändras.
Kan sakna det enellanåt, att ha en förälder att dela sorg och glädje med.
Att kunna anförtro mig åt, såsom mina tjejer gör med mig.

Mina döttrar och jag är ju bästa vänner.Jag står alltid först när något hänt.
Både i glädje och sorg.
Jag är stöttepelare för dem och de finns för mig när det behövs.
En ömsesidig kärlek.

Det är ju så livet skall vara.
Att kunna lita på sin förälders kärlek i vått och torrt.
Det är så värdefullt.
Så värdefullt

Av Sirpa - 19 april 2015 07:03

Jag har under ett par års tid varit jättesugen på att testa Zumba.
Det ser så kul ut.
Alla har roligt och det är fart och fläkt.

När jag var på ögonfransförlängningen i Fredags, fick jag en provapåbiljett av Cicci som fixade mina fransar.
Vi pratade lite om Zumba.
Det är hon som leder den i en lokal i samma byggnad.

Jag bestämde mig för att testa.
Hade ju träningsdag så det skulle sitta fint.

Lördag morgon 9.20 var jag på plats.

Det kom in tjejer i olika åldrar och storlekar.
Jag tycker om träningsformer där det inte krävs att man måste vara som en atlet i kroppen.
Alla är välkomna för att ha kul, röra på sig och bli svettig till härlig musik.

Varför jag tvekat med att prova hittills, har delvis att göra med att jag inte tycker om att dansa.
Det har jag aldrig gjort.
Men med detta roliga ville jag ge det en chans.

Straxt körde vi igång.
Cicci är en underbar ledare för detta gäng.Full av glädje och energi.
Alla var förväntansfulla och tempot var högt från första tonen.

Jag hakade på så gott jag kunde, med ett leende på läpparna.
Bara efter en kort stund kände jag att det här inte var min grej.
Kände mig inte bekväm alls.
Även fast Cicci sa att jag inte behöver hänga med i dansrörelserna, utan bara skaka loss och ha kul, så kändes detta så kapitalt fel.

Vid ett steg med vridning hörde jag över musiken, hur det small till i mitt högerknä och samtidigt smärtade det grymt.
Jag lade ner helt, kände efter och provade igen och varje sidorörelse var helt körd.

Nu var mitt knä knasigt och jag valde att hoppa av helt.
Då hade det gått 20 minuter.
Jag tackade för mig och gav mig ut på en kort joggingtur istället.
Det smärtade i knät och jag blev riktigt orolig, för nu var min träning inför Göteborgsvarvet i fara.

Gick tillbaka hem till min dotters familjs hus.
Satte mig ner med en kopp kaffe och kände på knät.
Smärtan kom innifrån så säkert var det vridningen som ställde till med något.
Mina knän är tränade för löpning, gång och cykling, inte dans.

Zumban i sig var det jättekul att prova och inse att det inte är min grej.
Fantastisk träningsform med fart och skoj, glädje och energi.
Jag är jätteglad för dem som tycker om det, dans och rörelse.

Jag håller mig till mina egna träningsformer.Är ju mera en envis framåtsträvare.Gillar att utmana mig själv i uthållighet.
Så det jag utövar tänker jag fortsätta med.
Dyker det upp något nytt längs färd att prova, så kommer jag göra det.
Jag är öppen för nytänk ständigt.

Zumba:) Härligt!
Men inte för mig

Cicci du är en suverän ledare.
Inspirerande, glad och energisk.
Jag kommer att prata varmt om zumba framöver.
Kul träningsform och härlig gemenskap.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6 7
8
9 10 11 12
13 14 15
16
17 18 19
20
21
22
23 24 25 26
27
28 29 30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards