Alla inlägg under maj 2015

Av Sirpa - 25 maj 2015 04:40

Nu när varvet är fixat och vardagen knackar på dörren så känns det lite tomt på något vis.

Målet...Göteborgsvarvet, har varit en bild som jag sett framför mig ända sedan förra årets genomförande.
Då med ett skadat knä som lade av helt efter 15 km, som då tvingade mig att gå de sista 6 km.
Kändes lite snopet den gången minns jag...för den träning jag utsatt kroppen för under 6 månaders tid var till för att genomföra Stockholm Marathon.
Skulle först tagit Varvet och 14 dagar senare Maran.
Så allt kom liksom av sig då.

Därav kändes det viktigt för mig att få årets Göteborgsvarv gjord på bästa sätt.

Vet med mig just nu att jag bär på några kilos övervikt och det är mitt nästa mål.
Att bli av med dem och fortsätta min träning.

Känner mig lite stel i kroppen idag.
Sov inge vidare inatt och det är ju inte så konstigt.
Kroppen var orolig.
Magen är knasig efter alla kolhydrater jag utsatt den för.

Allt kommer att ordna till sig vartefter dagarna går.

Sitter nu på jobbet och skall straxt köra ut på dagens första tur.
Min tjänst idag börjar 4.47
Tycker om dessa tidiga mornar.
De känns värdefullast.

Av Sirpa - 25 maj 2015 02:05

Landade hemma i lilla lyan igår eftermiddag.
Titti katt trött och jag själv, yr i mössan av allt i helgen.

Försåg mig med mat först av allt innan en kort vila, sedan uppackning av bagaget.

Natten mot Lördagen sov jag tungt,på hotellet i Göteborg.
Som en klubbad oxe, berättade min dotter efteråt.
Det blev ju lite dåligt med sömn innan, med sent jobbskift och tidigt iväg på Fredag morgon, mot Göteborg.
Ca 4 timmars sömn var i minsta laget.

Så natten mot Göteborgsvarvsstarten blev en uppladdning med sömn oxå:)
Dottern hade oroligt tittat till mig på natten, då jag tydligen sovit, helt knäpptyst.

Hade laddat med både mat och dryck kvällen innan så kroppen var väl nöjd och försåg sig med vilan som sista steg i uppladdningen.

Vaknade 8 på dagen D.
Kokade vatten och fixade kaffe.
Hade med frystorkat hemifrån förstås:)

Sedan följde en mental förberedelse.
Stor frukost, check av tävlingsområdet och startgrupp.

Val av kläder.
Strumpor testades.
Naglar och tår kollades av.Inga vassa kanter eller något fick skava.

Efter dusch plattade min dotter håret på mig för att det skulle vara ur vägen
Målade mina naglar:)
Hör liksom till mina lopp att naglarna är snygga i en glad färg.
Denna gång guld.

Kepsen på plats.
Tidschipet på fotleden.

Dottern packade ryggsäcken med det som skulle med.
Vätska, energi och extrakläder.

Jag var focuserad på loppet totalt.
Nervös på hotellet och vägen till loppet.men väl på plats kom lugnet.

Mängder med människor i farten.
64 000 startande och alla anhöriga på det.
Vi rörde oss på området.Köade till toan och bara laddade.
Jag ville inget äta mer än energibar efter frukosten.
Ville inte ha en massa i magen under loppet.

Dottern ville ha bilder på mig där jag var glad och laddad men det var svårt, då jag var så focuserad på min kommande utmaning.
Blev ett tillgjort smil bara.

Hann få en bild av C när han skulle starta, i grupp 3 redan.
Ville skicka så han hade till sin blogg.
Göra honom lite glad med ett minne från sitt lopp och ge honom lite extra energi genom detta.

Lämnade så dottern till sina timmar av väntan på mig.
Köade en sista gång till toan innan jag slöt mig till startgruppen,
Nummer 17 var min grupp.

Fortfarande i det läget hade jag ingen aning om hur detta skulle gå.
Skulle jag orka?
Skulle mina lungor palla med?
Fanns det nog med ork och kraft i min kropp som inte alltför länge sedan låg helt däckad i lunginflammation.
Räckte den träning jag hann få för att ta mig runt dessa 21 km?

Fast besluten att ändå testa om jag mäktade med utmaningen, stod jag då där.
Taggad, focuserad och nästan förbannad:)
Jävlar enamman i mig tog över allting.

Starten gick 15.07 och saktade joggade vi igång.
Kändes bra!
Tuggade på km efter km.
Intog vätska när det fanns.
Fortsatte, kände efter vad kroppen sade.

Huvudet skärpt, benen starka.
Pratade med mig själv...jobba med benen, upp med ryggen, bak med axlarna, stolt hållning.
Låt benen göra jobbet, där finns styrkan.

Vid 5 km började jag att le:)
Det funkade allting!
Jag gick i uppförsbackarna.
Allt annat joggade jag på i ett tempo som funkade för mig.
Många gick, några helt slut vid 5 redan.

10 km:) Känslan enorm.
Allt funkade, sakta men säkert.
Det var en härlig stämning längs hela vägen.
Publik som bar oss, musik spelades.
Peppande ord och rop.

Vätska i form av energidryck och vatten ofta.

Jag jobbade på så gott det gick.
Leende och fast övertygad om att klara detta.
Vid 18 tyckte mina ben att detta var jobbigt.De började kännas som betongklumpar.
Jag känpade på.
Hade tagit min medhavda energikick vid 10, kändes lagom för att räcka hela vägen.

Kämpade på, ryggen jättetrött och smärtande.Fötterna kändes jättebra.
Benen helt slut.
Publik och funktionärstödet enormt på slutet:)
Jag kämpade och slet, log och bara njöt av tanken att jag skulle klara detta.

Så sista 200 metrarna innan mål...folkhavet bar oss fram i mål där vi strömmade in i ett vimmel av trötta, svettiga och medtagna tävlande.

Jag bara vrålade då jag passerade mållinjen!

Fyfa....Jag klarade det!
Mot alla odds så klarade jag loppet.

Göteborgsvarvet 2015 var mitt mål:)

Dottern hade inte uppfattat min målgång utan vi slöt upp vid mötesplatsen vi bestämt.
Det var packat med folk överallt.

Stelbenta löpare och stressade anhöriga.
Fick vatten, banan och ett lite kexchoklad vid målgången.

Väl framme på hotellet kände jag hur tröttheten, stelheten infann sig i min kropp.
Tog ett varmbad efter lång och smärtsam stretch.

Dottern ordnade mat åt oss på rummet.
Hambugartallrik
Den var supergod:)
Hon såg till att jag drack och fyllde på vätskedepån igen.

Vädret var jättebra denna gång.
Sol, lite blåsigt och ca +14 grader.
Varmt rejält i lä och full sol och straxt kompenserat med vind och lite kyligare.

Jag var supernöjd och glad.
Fixade den vackra medaljen!
Var så stolt!
Tiden var urusel såklart men det bekom mig inte.


Byxorna jag valde att springa i var perfekt, linnet skönt och snyggt.
Skorna perfekt.
Mina Saucony Mirage från förra året.

Tack för allt Göteborgsvarvet!
Som vanligt, jättebra arrangerat och härlig folkfest.
Tack all publik och alla funktionärer.

Vi ses år 2016:)
Var så säker!

Av Sirpa - 24 maj 2015 07:27

Den blev min:) i år igen

Hård kamp mot alla odds efter min lunginflammation

Avsaknad av välbehövlig träning.

Bloggar mera senare om min viljestyrka, förberedelser och allt ikring loppet.

Just nu sitter jag bara i sängen, med en kopp kaffe och bara mår gott, ännu på hotellet:)

Snart frukost innan ihoppack och hemfärd

Av Sirpa - 22 maj 2015 21:22

När vi kom till hotellet här i Göteborg idag, så fick jag en Mors Dagspresent i förskott av min yngsta dotter.

Den var så fin att jag rördes till tårar.

Texten sade...

Det enda som är bättre än att ha dig som mamma är att mitt barn har dig som mormor <3

Så fint!
Värmer mitt hjärta så oerhört mycket.
Finaste kärleksförklaringen från mitt yngsta barn.
Tack mitt hjärta!

Sedan fick jag en födelsedagspresent:)
Härlig doft!
Som gjord för mig.

Underbar början inför vår vistelse här denna helg.
Jag kommer att springa imorgon med stor kärlek i hjärtat!

Av Sirpa - 22 maj 2015 18:59

Hann sova ca 4 timmar.
Titti undrade varför vi måste gå upp så tidigt.
4.10 fick hon sin Sheba serverad och kaffebryggaren puttrade igång.
Kaffe till thermosen, samt en slurk i magen direkt.
Hopp i duschen.

Packade matsäckskorgen.
Lastade bilen med allt som skulle med.
Titti gillade inte alls läget, att behöva åka bil, så hon protesterade högljutt.

Åkte mot Surahammar 5.10 från Kungsör.
Lämnade av Titti i Sura och plockade med min dotter.
For så mot Göteborg.
Lämnade Surahammar 6.10

Jag körde första biten fram till toastoppet i Lerum.Kände mig lite trött så dottern tog över.
Bytte igen straxt innan Göteborg.

For direkt till Frölundaborg och hämtade nummerlapparna.
Besökte mässan och jag köpte mig nya löparskor.
Saucony Hurricane.


Har varit på gång att köpa nya skor länge nu men det har inte blivit av.
Nu blev det gjort:)

Vi kunde inte låta bli att köpa varsitt löparlinne från loppet:)
Så snygg!

Självklart fick vi den obligatoriska vattenflaskan, som i år är orange och glad.

Så skönt att ha fixat klart den biten innan lunch.
Åkte till hotellet.
För tidigt att checka in så vi parkerade bilen i hotellets garage och lämna bagaget i förvaringen.

Gick ut på stan, till Avenyn.
Båda var hungriga.
Hittade ett trivsamt ställe.
O'Learys.
Hamburgare fick det bli.

Blev glatt överraskad då det knackade på fönstret och en kollega från Västerås vinkade glatt utanför.
Han skulle också springa loppet.

När vi ätit klart och vilat fötterna en stund så traskade vi tillbaks mot hotellet.
Handlade dryck och godis till rummet att gotta oss i på kvällen.
Försöker att äta lite allt möjligt för att ha nog med energi imorgon

Av Sirpa - 22 maj 2015 18:05

Vaknade Torsdag morgon med en god energi inom mig.
Tog en kort kaffestund i sängen innan bilfärd till Maxi i Köping.
Storhandlade.
Även på Apoteket.
Tabletter till magen, värkmedicin och Berocca.
Köpte mig en elektrisk fotfil som jag länge viljat ha, men inte unnat mig.

Handlade massor hem.
Det mesta var slut och behövde fyllas på.

Kom hem med alla varor.
Lastade ur och plockade in på plats innan gofrukost.
Jordgubbar till:)

Hade inhandlat färdkost åt oss imorgon, plockade fram allt som behövdes inför resan till Göteborg.
Laddade sprutor klara åt Titti.
Hon ska vara i Surahammar med min svärson och barnbarn.

Började jobba 13.40 idag och det blev en lång dag med många körningar.
Tvätta och städade bussen på rasten för att snabbt komma iväg hem när jag slutade 23.00

Snabbade mig hem och packade i det sista.
Tvättade en maskin på fm så allt var rent.
Bredde smörgåsar.
Titti och jag varvade ner sedan och somnade straxt efter midnatt.

Fick så vackra bilder vid Oxbron igen på vägen hemåt från Skinnskatteberg.

Av Sirpa - 21 maj 2015 00:12

Idag hade jag en dag som var ganska jobbig.
Hjärnan spann ännu i sinnesstämningen efter tråkigheterna på jobbet i Måndags kväll.
Det ville liksom inte släppa taget, hur jag än försökte styra tankarna.
Låg som en klump i magen och tryckte.

Jag bloggade en hel del för att få ur mig tankar.
Packade och planerade inför kommande helg i Göteborg.
Tänkte på loppet och allt roligt som ligger framför.
Umgänget med min älskade dotter.
Förhoppningen om att fixa hem medaljen, även iår.
Hotellboende.
Shopping i Göteborg.
Nummerlappsuthämtningen på Fredag när vi kommer ner, besök på mässan som brukar vara innehållsrik.

Så mycket härligt låg framför...men jag kände bara den där jobbiga klumpen i magen...

Vilade en stund innan jobbet.
Började sent idag.
16.40....gillar inte eftermiddagsskiften då jag är morgonmänniska.

Åkte till jobbet i det fina vädret.
Körde igång och det kändes något bättre.
Vilade rasten och åt lite.
Magen svullen och öm.

Körde till Eskilstuna efter rast och där plötsligt....
Fick en bild till mig på mobilen från yngsta dottern och där stod bara Energiboost och bilden var en vacker naturbild, över havet.

Kort därefter hörde jag hur det började spelas min absoluta favorit, pepparlåt vid tävlingar

Eye of the tiger

Jag hade inga kunder i bussen så jag drog på volymen ordentligt och bara njöt, dansade sittande och sjöng för full hals.
Kände hur energin bara for som en blixt igenom kropp och själ på mig och jag strålade som en sol där jag satt och dansade på förarplatsen i bussen.
En Eskilstunaförare log med hela ansiktet när han såg mitt glädjefnatt:)

Jag riktigt kände hur energierna strömmade i mig och krafterna som jag saknat ett par dagar återvände.
Till varje cell i kroppen.
Det var en helt fantastiskt känsla.
Klumpen i magen var borta och jag kunde återigen känna glädjen i mitt arbete och se fram emot allt det roliga som komma skall.

Glädjen och energin håller i sig ännu, nu flera timmar senare då jag ligger hemma i sängen.
Unnade mig en kopp nattkaffe med skorpor till, med god ost:)

Tidigare satt Titti och jag och pratade om vad som behöver göras imorgon.
Mitt huvud har slutat trycka och göra ont, magen lugnar ned sig och balansen inom mig har återvänt.
Så himla skönt!

Saknar bara min vän väldigt mycket.
Annars känns det toppen:)
Imorgon börjar uppladdningen inför loppet på Lördag.
Jag ska handla sånt som behöver med och se till att få i mig riktig mat.
Det har varit dåligt med det när jag haft så ont i magen.

Blev så glad imorse när jag såg att Mikael Mogren blivit Biskop i Västerås Stift.
Han är som klippt och skuren för den posten.
Goa Micke:)


Av Sirpa - 20 maj 2015 12:28

På Lördag är det dags igen för Göteborgsvarvet.

Jag har tränat inför denna tävling under hela året från förra Varvet.
Med avbrott för dålig hälsa.

Hade nu senaste vändan lunginflammation som tog min ork helt.
Sedan dess har jag inte sprungit många kilometer men tränat uthållighet och styrka, allt vad jag bara hunnit och kroppen pallat med.

Dottern och jag hade bestämt att vi åker dit oavsett.
Hon kommer inte att starta då hennes träning tog stopp efter vurpa med skidor.
Svanskota och rygg tog smällen.

Jag trodde också att det var kört för mig när akutenbesök blev nödvändig.
Diagnos ställdes.
Min starka fysik har gjort sitt och jag är hyfsat igång.
Frisk iallafall och det är viktigast.

Packar för fullt.
Köksbordet är fullbelagt med allt som skall med.
Vi stannar från Fredag till Söndag på Scandic Opalen.

Känns lite pirrigt nu.
Ännu två kvällspass att jobba innan vi åker iväg, tidigt Fredag morgon.
Ska bli superkul!!

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards