Alla inlägg under maj 2015

Av Sirpa - 11 maj 2015 06:44

Det är en gåva i dagens uppsjasade tillvaro, att bara vara.
Det är en ständig jakt på allt som skall göras.
Jobbet, träningen, umgänget med vänner, statusjakten....osv
Man far omkring från det ena till det andra och tar sig sällan tiden att bara vara.
Många hamnar i tristess om de skulle råka få en stund över, som det inget presteras under.

Jag får frågan ibland...vad gör du på din fritid? Vad är du intresserad av.
Jag svarar att jag tränar, vilar, umgås med mina barn och barnbarn, besöker kyrkan, bloggar och bara trivs med tillvaron.

Då kan frågan...vad har du för intressen komma upp igen.
Så det jag gör är inga intressen:)
Intressant kan jag tycka då.
Bara för att mina intressen inte överensstämmer med frågeställarens så räknas de inte som intressen.

Därtill kan jag ju lägga till min husvagn, bilen och pyssel med min lya också.
Men det räcker liksom inte för en del.
Jag borde resa, ha grillkvällar, spela golf, segla eller en massa annat.

För mig räcker det jag har alldeles ypperligt.
Jag har aldrig tråkigt.
Gör precis det jag själv känner för i stunden.
Vill att livet skall vara en njutfull tillvaro på så många vis det bara går.

Mitt arbete som jag älskar tar mycket av min tid och energi.
Säkert tack vare att jag engagerar mig.Jag vill må bra under alla de timmar jag sitter vid bussratten.
Jag ser jättemycket ständigt, möter härliga människor, får prata och lyssna på livsberättelser.
Jag är ständigt i rörelse i trafiken.
Behöver vara koncentrerad i kanske 9-10 timmar.
Det kostar på många gånger:)

Detta gör också att jag trivs med en stillsam tillvaro privat.
Jag har lärt mig göra det.
Behöver inte ständigt prestera för att må bra.
Jag prioriterar helt enkelt.

Sedan att jag tränar och har mål jag vill nå, som nu snart Göteborgsvarvet, det ger livet en skön krydda.
Jag rör på mig och mår toppen i det.
Har god hälsa, bra fysik och kroppen är glad.

Just nu har jag valt att tillbringa min tid här på Öland, i min husvagn.
Bara Titti katt och jag.
Ägnar stor del av min tid till att just bara vara:)
Njuta av känslan av frid och rofylldhet.

Här behöver jag inte prestera någonting alls.
Vill jag ligga kvar under täcket, så gör jag det.Eller inte:)
Det är helt upp till mig.

Så skönt att vakna på morgonen och bara tänka...hur kommer denna dag att se ut?
Vad behöver göras?
Jag bestämmer själv allt:)
Så härligt!

Det som nu står på tur är en sväng till Servicehuset innan jag ger mig ut på min milslånga träningspass.
Solen är uppe och fåglarna sjunger.
Det ser härligt ut, utanför husvagnen.

Väl hemma här igen väntar en stund med Titti och frukost.

Det jag behöver göra idag är att öppna upp under min bädd och undersöka vad som felar med mitt badrumsavlopp.
Men vill jag inte det idag så gör det inget:)
Jag mår lika bra ändå.

Vi får se hur jag styr min tid.
Kanske blir det så varm dag att jag kan lägga mig och sola, kanske doppa tårna i havet, det visar sig.
Det viktiga är att jag mår bra och njuter av tillvaron.

Tittis och min helt egentid på vårt älskade Öland.

Av Sirpa - 11 maj 2015 00:05

Ligger här i sängen och lyssnar på tystnaden.
Det är ganska lustigt egentligen, att det aldrig är riktigt tyst.
Någonting låter ständigt.
Det knäpper i husvagnens värmeelement, Titti spinner bredvid mig i sängen.
På avstånd hörs en bil.
En fågel piper till i mörkret.

Ändå är det tystnad....

Det är ett enormt brus vi lever i ständigt.Alltid någonting som låter.
Öronen får aldrig vila.
Hemma där jag bor i Kungsör är det trafik, dygnet runt åker det fordon förbi mina fönster.

Jag vill ha det så:)
För mig är det just där och då, en trygghetskänsla.
Höra andra människor leva.
Hur de går i trapphuset, öppnar och stänger dörrar.
Det låter från dusch och toa hos grannen.
Ljud som hör hemma där.
Det skall bara vara så.

Här i husvagnen är det tyst.
De små ljud som hörs är naturliga.
Det är en rofylldhet som ger mig energi, att leva i ständigt brus hemma.
Jag behöver denna tystnad här på Öland.
Nu under försäsong är det så få här.
Jag njuter av det!
Behöver inte andra människor här.

Självklart saknar jag min dotter med familj i deras husvagn.
Nu kunde vi inte vara här samtidigt så då gillar jag läget helt enkelt.
Vi hinner umgås under huvudsemestern sedan.

Idag efter en sen lunch unnade jag mig en tupplur.
En timme ungefär sov jag.
Det kallar jag laddning av batteriet:)
Sedan upp och på med eftermiddagskaffet.

Ett tag var det så soligt att jag tog på bikini och lade mig ute på min trall och solade.
Fick sällskap av skogsmyror
De har väl en stack i närheten.
Vi var lite oense om att de prompt skulle klättra på mig där jag låg.

Straxt kom molnen och det började åska i fjärran.
Packade mig in i vagnen igen.

Tycker om när det åskar.
Framförallt på natten, när det blixtrar och lever om.
Nu kom inte åskan över här utan ett rejält regn bara.

Vädret är väldigt nyckfullt just nu.
Timme för timme kan det skifta om och om igen:)

Imorgon skall jag ge mig ut igen, träna och må gott:)
Först sova en god natt
Jag och min lilla katt

Av Sirpa - 10 maj 2015 20:58

Nu har jag bytt ut den del som hade gått sönder, för att kunna använda vattnet i vagnen.

Det var knöligt och trångt att komma åt, men min finska sisu vägrade ge upp.
Så nu har jag vatten i kranarna:)
Till spolingen i toan och varmvatten i beredaren.
Superskönt!

Vagnen är ju en 94:a så det är ju inte konstigt om saker börjar falla för ålderstrecket.

Kul att kunna fixa själv.
Jag är ju sådan att jag vill förstå funktionerna med allt och då är det lättare att byta och fixa.

Fyllde på vatten försiktigt.
Drog igång pumpen och lyssnade.
Stängde av och checkade så allt stod rätt till.
Fyllde upp varmvattenberedaren.
Sedan ett par kannor till i vattentanken.
Kollade alla kopplingar så inget läckte.
Såg bra ut överallt.
Testade nya kranen i köket som Caravan bytte i våras.
Den är kanonbra:) jämn och fint duschmunstycke med bra tryck.

Kände mig nöjd och glad när allt var igång.
Pumpen går jämt och fint.
Fick lite extra träning då den vattenpost som finns 100 meter från min vagn var avstängd eller sönder.
Så det blev Servicehuset längre bort som gällde:)
Hämtade med 13 liters kanna därifrån

Tycker om att greja med min husvagn.
Ju mer jag lär mig om den, dess lättare blir det om något behöver göras.

Hann njuta av den biten när nästa fel dök upp.Tvärstopp i avloppet i badrummet!
Fick inte loss det hur jag än försökte.
Skruvade loss vid handfatet.
Tror att nåt hänt vid avloppstanken.
Det gick inte ens att blåsa luft genom slangen så något är helt blockerat.

Det får jag ta tag i imorgon:)
Ordnar sig alltid.
För att komma åt avloppstanken måste jag in under min bädd.
Blir en del stök och bök...
Men så är det:)

Nya tag imorgon!
Nu sova

Av Sirpa - 10 maj 2015 17:58

Ligger på soffan i husvagnen och lyssnar på regnet som trummar mot taket.
Det känns så tryggt och härligt att bara vara i såna här stunder.

Efter en god natts sömn var jag laddad för ett längre gångpass, högre tempo och lite mera som riktig träning.
Med inslag av jogg.

Efter kaffet fick det bli så.
Ut i det strålande vädret:)
Var så glad och pigg när jag styrde stegen mot havet.
Så vackert!

Allt det härliga låg bara där och väntade på att jag skulle komma och njuta av det.
Sanna mina ord:)
Det gjorde jag, njöt i fulla drag.
Av solen, havets vågor, vinden och den klara morgonluften.

Traskade på kilometer efter kilometer.
Förbi Böda Sand och vidare mot Lyckesand.
Där var sanden riktigt tung och slitig att gå i.
Fötterna sjönk ner för varje steg och det sög i musklerna.
Så härligt, effektiv träning.
Kände det i rumpa och lår, även ryggen fick sitt.

Stundtals var det så varmt att jag tog av mig till bara löparlinnet.
Havet låg där så inbjudande.
Blev så sugen på att ta ett bad, men lyckades behärska mig.

Kommer att bada innan jag åker härifrån, det är säkert.
Älskar ju kalla bad, då det nyper i skinnet och kroppen krymper några storlekar en stund.

Sanddynerna låg och väntade på årets alla soldyrkare som kommer att ligga under sina parasoll och njuta.

Vände hemåt efter 5 km.
Var redan då riktigt trött i benen.
Joggade korta bitar, då och då.
Kändes bra.

Traskade på i bra tempo.
Tog bilder i mängd under de nästan två timmar jag var ut.
Landade vid vagnen riktigt nöjd, trött i musklerna.
Stretch och sen frukost.

Av Sirpa - 10 maj 2015 07:17

Jag vet att jag tjatar väldigt mycket om min älskade lilla sambo, Titti katt.
Det kommer jag att fortsätta med, var så säker:)

Hon är min livskamrat och följeslagare längs min vandring här på jorden.
Vi hänger ihop, hon och jag.
Har en närhet som ger oss båda en trygghet.
Vi vet var vi har varandra och det känns jättebra.

Titti är en självklarhet att ha med överallt.
Som nu under vår tillvaro här på Öland.

Titti får inte vara lös på campingen.
Det är så mycket andra djur här.
Många har hundar och en del även katter och då funkar det inte att ha sina små älsklingar springa lösa.

Titti får vara i förtältet och sedan ute i sele.
Hade tänkt bygga en form av inhägnad åt henne av kompostgaller, men tänkte om.
Inget hon skulle trivas med.

Hon är ju innekatt hemma i Kungsör så detta är ändå en frihet för henne.

Såhär när jag är ledig, får vi mängder med tid tillsammans och det gillar vi båda.
Långa stunder sover mitt lilla hjärta.
Hon är gammal och ganska trött.

Då får hon sova ifred.
Ser att hon trivs med att ha mig omkring, stökande och småpratande.

Är hon mammig så kommer hon till mig och vill ha uppmärksamhet.
Det får hon ständigt:)
Är hon inte i djupsömn så hör det till vår livsstil att jag ger henne en mysig klapp eller säger några ord, då jag passerar henne.

Vi är ett hon och jag.
Fylls av tacksamhet varje dag över att vi får all den bonustid vi får, sedan hon fick sin diabetes för 5 år sedan.
Vore det inte för insulinsprutorna jag ger henne, två gånger om dagen så skulle hon inte leva.

Vi behöver varandra, Titti och jag:)

Varje morgon vi vaknar tillsammans är en gåva.
Min lilla älskling!

Av Sirpa - 9 maj 2015 20:30

Förra helgen gjordes golvet i mitt förtält.
Det blev jättefint, stabilt och jämt.
Min yngsta dotter och svärson stod för arbetet.
Jag hängde på så gott det gick, ännu sänkt efter sjukdom då.

Lämnade ön i Måndags och valde då att låta golvet ligga öppet, få andas och fukta ur sig.

Nu är det torrt och fint så idag var det dags att börja inreda med mattor och annat.
Hade med en trähylla hemifrån, blommor och lite annat som jag kände att det passade i förtältet.

Blev nöjd med resultatet:)

Av Sirpa - 9 maj 2015 13:35

Avser att stanna här i mitt paradis i över en vecka.
Skall försöka träna så mycket jag bara fixar.
Vågar inte köra på för fullt ännu, klarar inte ett bakslag.

Somnade vid 5 tiden imorse, efter ankomst hit.Urlastning och nedtrappning.
Sov sedan till 9.
Inte så många timmar men det funkar då jag ändå är ledig:)

Tog mig lite kaffe och Titti fick sin mat.
Kände att jag ville komma ner till det vackra havet så snart jag bara kunde.

Det blev en fantastisk vandring.
Så jag njöt!

Jag älskar detta ställe så det nästan gör ont i mig.
Går bara och ler:) Hela tiden!

Blåste lite kyligt så jag behöll min tunna windbreaker på mig.
Gick längs vattenbrynet, tog massor med bilder.
Så läckra mönster i sanden efter havets vågor

På ett ställe låg ett stort ägg som någon fågel lagt.
Jag vet inte om det var övergivet.
Lät den bara ligga utan att röra.
Gick vidare, bortanför Böda Sand.

På den stund jag var ute, ca 7 km så mötte jag fyra personer.
Det är lugnt och skönt här.
Passar mig perfekt då jag känner att träning, vila och batteriladdning är det viktiga för mig just nu.
Mår så himla bra här:)

Av Sirpa - 9 maj 2015 12:04

Imorse klockan 4.05 öppnade jag bommen med mitt kort på Kyrketorp.

Hade jobbat massor med timmar först innan jag åkte hem.
Bryggde på en thermos kaffe, lastade in Titti i hennes bur.
In med matvaror och träningsgrejer, samt en hel del grejer jag skall fixa mitt sommarboende med:)
Typ blommor och så.
Cykeln hängde jag på sist av allt.

For hemifrån 23.30
Var så glad över att min bästis fixat lite färdkost åt mig:)
Choklad, mineralvatten och juice.
Tack Sötis:)
Han månar om mitt välbefinnande på alla sätt och vis.

Trafiken var i stort sett obefintlig så jag kunde rulla på i ett bra tempo.
Titti var inte riktigt nöjd med att resa på natten, så hon småklagade lite i sin stora, rymliga, trafiksäkra bur.

Fram kom vi:)
Kalmar dök plötsligt upp och färden upp på ön gick galant.
En hel del djur i rörelse.
Såg en vacker råbock som stod mitt i vägen och bara stilade upp sig.
Riktig skönhet!

Kaniner, rovfåglar och en och annan katt var ute på natten.
Fulla med äventyr i sig:)

Morgontimmen var så underbart vacker så jag hade svårt att gå in i vagnen för att få min välbehövliga sömn.
Fåglarna hade vaknat och höll konsert överallt.
Så njutfullt stilla.

Somnade så i min älskade husvagn.
Titti jättetrött också.
Kassar överallt med grejer som skall packas upp så fort jag känner för det.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards