Alla inlägg under maj 2015

Av Sirpa - 8 maj 2015 12:22

Fick imorse ett sms från min äldsta dotter att lillkillen kräkts flera gånger, troligen magsjuka.
Hon vägade inte riskera något så det planerade födelsedagsfirande måste avbokas.
Tyckte synd om både henne och lillkillen.
Hoppas det är snabbt övergående och att föräldrarna klarar sig.

För mig innebar detta att jag kunde åka till Öland ett dygn tidigare än det var tänkt.
Helgen är ju ledig och Lördagens kalas det som var anledningen för mig att stanna.
Fira min äldsta dotters 29 årsdag.

Nu blir det så istället att ikväll efter jobbet så kommer jag hem, packar bilen, lastar Titti och min cykel.
Åker så nedåt landet.
Blir lugnt att köra på natten så det blir en smidig nedfärd till mitt paradis:)

Nu har jag förberett och packat allt härhemma.
Vattnat blommor, kastat sopor så allt är klart till jag kommer hem.
Ska bara brygga på en thermos med kaffe.
Blir sträckkörning såvida jag inte behöver stanna för toabesök.

Dottern får bli firad senare.
Mammas älskling <3

Av Sirpa - 8 maj 2015 07:20

För tre veckor sedan provade jag att göra en Ögonfransförlängning.
Det blev jättebra tyckte jag.

Så oerhört skönt att inte använda smink.
Jag vill ju se pigg och fräsch ut i jobbet framförallt och då blev det smink som gällde.

Nu behövdes det inte då fransarna var mörka, långa och snygga hela tiden:)
Bekvämt!

Igår var det dags för påfyllning.
En hel del hade lossnat men det såg ännu bra ut.

Kom insusande försenad till Cicci som väntade.
Blev ju kvar längre än tänkt på blodgivningen innan.

Lade mig ner och varvade ner.
Jag var så jagad av tiden att händerna darrade på mig.
Inte bra!!
Jag får inte stressa!!

Låg där och blev omhändetagen.
Så skönt!
Småpratade om allt möjligt och Ciccis händer var så mjuka och fina att det var en fröjd när hon plockade dit, frans för frans.
Jag bara njöt:)

Ville ha lite fylligare denna gång så det fixade hon.
Jag blev jättenöjd med resultatet:)

Hälsade på min yngsta dotter innan jag for hem till Kungsör.

Bokade en tid för påfyllning igen om 4 veckor.Får se om jag tar lite längre då:)
Snyggt är det!

Av Sirpa - 8 maj 2015 06:55

Jag fick förra veckan en kallelse till Blodcentralen för min första givning.
Kände mig lite ledsen då för jag trodde inte att hälsan skulle klara en givning.

Men jag har ju återvänt till livet med raska steg och insåg i början på denna vecka att det kommer att fungera.
Har ju inte ätit någon antibiotika.
Bara några Ibumetin vid huvudvärk.

Startade dagen med kaffekoppen i sängen:) resoneradd med Titti om jag skulle ge mig ut och gå.
Kände mig så pass pigg.
Så blev det.På med träningsgrejor och ut i den sköna morgonluften.
Valde min slinga i skogen som kändes lagom.

Härligt att se den skira grönskan där jag gick.Sist jag var dit fanns den inte ännu.

Kände mig så glad där jag gick.
Jättesugen på att börja springa men lyckades behärska mig.
Joggade korta bitar för att vänja kroppen igen.
Den kände igen sig och svarade bra.
Andningen var ännu tung.

Styrde hemåt till dusch efter 4 km.
Hade ju två tider att passa idag innan jobbet.
Kände mig nöjd med morgonens prestation.
4 km är bättre än inget.
Hälsan återvänder och lunginflammationen är ett minne blott.

Frukost efter duschen.
Hopp i kläder, iväg till Köpings lasarett och första blodgivningen:)
Kändes bra!
Kom dit i god tid innan min nästa bokade tid i Surahammar.

Blev inte riktigt som jag tänkt mig det hela.Många givare på kö och personalbrist.
Så min väntan blev 85 minuter.Det hade jag inte räknat med.
Själva tappningen gick galant.
Jag är ju en gammelräv vad gäller givning.
Men tiden...allt tog så lång tid.
Jag tyckte synd om tjejerna som jobbade på så gott det gick.

För mig blev det till att kontakta nästa ställe och fråga om det gjorde nåt att jag dök upp senare.
Eller om jag skulle avboka.

Vi chansade att jag skulle hinna hyfsat så jag körde mot Surahammar så gott det gick.

Givningen gick toppenbra och jag har bra blodvärde.
Fick med järntabletter för att höja värdet efter tappningen.
Valde att spara mina poäng till nästa gång och ta ut Biobiljetter då istället.
Det krävs två tappningar till det.

Greppade en juice och macka i farten innan jag susade ner till bilen.
Kändes inget i kroppen att jag givit 5 dl blod.

Jag har saknat blodgivningen under de år som jag inte fått de.
Hade säkert kunnat kontakta dem redan för 2-3 år sedan, men det blev inte av.
Det var så mycket annat i livet.

Men nu är jag igång igen:)
Får se om jag ger Plasma nån gång i Västerås också.
Det känns också bra att bidaga med.
Köping har ingen utrustning för plasma och det är ju synd.

Bra början på en dag tycker jag

Av Sirpa - 7 maj 2015 07:47

På ett tag som jag känner mig pigg på morgon.
Krafterna kommer tillbaka sakta men säkert.

Gårkvällen var riktigt kämpig, då jag var oerhört trött.
Är ju morgonmänniska och kvällsjobb är ibland en riktig plåga för mig.

Tur att mina körningar var fina.
Älskar dessa solnedgångar på vägen till Skinnskatteberg.
Så hisnande vackert!

Älgmammorna har stött bort sina fjolårsbebisar och det är lite oroligt i skogen.
Såg totalt 7 älgar på vägen mellan Kolsva och Skinnskatteberg.

En blev väldigt närgången då denne valde att korsa min färdväg.
Jag var uppmärksam och beredd på bromsen.
Men det var nära!
Det är ju mäktiga djur älgarna.
Så stora och värdiga där de med stora kliv tar sig över vägbanan.
Faschinerande!

Vi kollegor varnar varandra via kommunikationsradion när vi ser djur längs vägen.
Det ökar vår beredskap och inger också en värme och omtanke om varandra.

Ingen vill ju att någon skall fara illa.Varken människor eller djur.

Kom hem i trygghet efter midnatt.
Där väntade min lilla söta sambo, med mjauanden och kel.
Nattscheba serverades och insulinspruta fixades innan sänggång.
Så mysigt att krypa intill min lilla pälsprydda älskling.
Njuter så av dessa bonusår med henne.
Tiden går och Titti är nu 15 år.
Diabetesen tar hårt på hennes lilla kropp och varje dag är en gåva när hon kan leva utan besvär.
Tack vare insulinet.

Vi njuter av den tid vi får :)
Jag vet att den är begränsad.

Efter våran Ölandsvistelse på 10 dagar så skall vi ta ett besök hos Tittis doktor Lina, för att kolla hur alla värden ligger.
Sedan lever vi efter det.

Av Sirpa - 6 maj 2015 13:23

Lade mig att vila i min sköna soffa, efter tandläkarbesök med bedövning.
Tog en evighet att äta frukost, när bedövningen började släppa:)
Hann nästan bli hungrig igen innan det var uppätet och klart.

Dusch, på det en välbehövlig vila innan kvällens jobbpass.
Sov bara 5 timmar inatt och det är för lite.

Ställde mobilen på väckning ifall att.

Slocknade med tv:n babblande dämpat i bakgrunden.
Vaknade med ett ryck!!
Kändes som jag hade sovit i timmar.
Hann drömma en massa och det var otäcka drömmar där jag var både arg och ledsen.
Gahh!!!

Det visade sig att jag sovit ca 10 minuter bara.
Tog en stund att ruska av mig drömmen.
Sedan kom energin från min powernap.

Upp och fixade en god sallad att äta ikväll på rasten.
Plockade med kläder och annat som skall med till Öland på Lördag, då Titti och jag åker ner igen.

Var så stollig igår att jag lastade Volvon med grejer...kom sedan på att cykelställningen ligger under allting.
Så det var bara att räta till detta.
Vill ta med mig cykeln för att kunna ta mig runt i trakten utan bilen.

Ser att solen strålar ute:)
Blir skönt att köra i fint väder.

Titti sover sin skönhetssömn.
Hon fick lite rökt kalkonkött när jag åt frukosten.

Ligger nu och degar en stund innan hopp i uniformen, långt pass idag.
14.50-23.30

Av Sirpa - 6 maj 2015 10:56

Så att jag har möjligheten att gå till tandläkaren när det behövs.

För några år sedan fick jag jätteproblem med en kindtand som börjat gro inifrån.
Det blev många vändor till tand och sjukvård.
Slutade med att tanden opererades bort, med sågning av käkben och hela cirkusen.
Jättejobbigt!

Allt gick bra till slut och sedan dess är det ett stort hål i tandraden som gjort det omöjligt för mig att tugga på höger sida.
Bytte till vänster sida och det var då mina tänder började spricka sönder där.
Det var som att de inte klarade belastningen.
Gamla lagningar gick sönder och bröt med sig tandbitar.

Det är dessa skador som nu blir lagade.Tre tänder har skador som måste åtgärdas.

Idag togs de två första.
Med bedövning och lång stund i stolen.Drygt en timme.

Kändes bra när det var gjort.
Nu slipper jag skära sönder tungan på de vassa brottytorna.
Är så glad att jag har möjligheten att kunna betala vad det kostar.

Undersökning och röntgen för några veckor sedan gick på över 600:-
Dagens jobb kostade över 2500:-
Än är det inte klart.
Skall åter den 25/5 för fortsättningen.
Den största skadan fixas då.

Har nu fixat mig en god frukost och väntar på att bedövningen skall släppa så jag kan äta, utan att bita mig i kinden.
Fylld av tacksamhet!
Tänk om alla människor hade råd att gå till tandläkare och bli så väl omhändetagen som jag blev.

Av Sirpa - 6 maj 2015 07:31

Min plan idag var att gå upp tidigt för att ge mig ut för ett kortare träningspass.
Avstod, då jag hörde hur det regnade och plaskade utanför fönstret.

Tog min morgonkopp med kaffe.
Bestämde mig för att ta en promenad på bandet efter mitt tandläkarbesök 8.40

Det är en hel del till som skall uträttas denna vecka innan jag återvänder till Öland.
Längtar dit, trots regn.
Kommer att ta med mig en hylla till förtältet samt ett litet bord.
Blommor kommer också att åka med.
Behöver ingen som vattnar då hemma i lyan:)

Hade inrett det så praktiskt med bara Orkideer som klarar sig länge utan vatten.
Sedan har det dimpit in andra blommor som gåvor.
Det är dessa jag tar med mig.
Ställer ut dem utanför tältet när jag åker hem nästa vända.

Kanske åker det med någon Orkide till förtältet också:)

Längtar verkligen med varje fiber i kroppen till mitt paradis.
Nu börjar ju hälsan komma iordning så träningspass står på tur.
Härliga långpromenader vid havet och löpträning.

Hoppet lever ännu om att starta i Göteborgsvarvet.

Straxt skall jag kliva ur min varma, sköna säng.
Diska och fixa lite innan tandläkarbesöket.
Vore idealiskt att gå dit men det får vara, i ösregnet.

Blir spännande med lagningen av de tre tänder som jag bitit sönder det senaste året.
Nu är det vasst och otäckt.
Snart slätt och fint igen.

Det enda jag inte gillar med tandläkarbesök är notan efteråt.
Den brukar bli så stor.
Nåja:)
Så är det och gilla läget är bäst.

Av Sirpa - 6 maj 2015 00:46

Det är någonting som jag gillar:)
Ta en kopp kaffe när jag jobbat kväll.
Kom hem straxt efter midnatt efter en tämligen seg, eftermiddag och kväll.

Det har regnat mest hela tiden.
Tar på huvudet att hela tiden ha vindrutetorkarna gnisslande mot rutan.

Den här senaste tjänsten är lite speciell också, då man har nästan två timmars rast, ensam.
Ingen annan finns på depån då.
Jag låg i soffan och tittade på tv, åt lite, städade bussen först.
Tror tom att jag slumrade en kort stund där jag låg och slöade.

Redovisade mina kvitton.

Sedan efter hemkomst blev det kaffe:)
Ligger i min säng och det ylar i öronen på mig.Vet inte om det är från den höga ljudnivån i bussen, eller om jag har blodtrycket för högt just nu.
Skall försöka få det mätt imorgon efter jag varit hos tandläkaren.

Lika bra att hålla koll på den.

Eftermiddagen var speciell idag.
Kände att jag inte var social för fem öre idag.
Ville bara vara ifred och sköta mitt jobb.
Det är som förgjort sådana arbetspass..flera gjorde försök att prata och bli underhållna.
Jag ville inte!
Svarade vänligt på frågorna om resan och dylikt, men så fort det kom in något personligt så klippte jag samtalet.
Hade varken lust att lyssna på andras elände eller agera terapeut....
Folk fick sköta sitt.
Jag ville sitta i min bubbla idag och det hade jag full rätt till.
Vissa dagar är så och så länge jag sköter mitt jobb så finns det inget att klaga på.

Jag måste inte lyssna på allas öden.

Straxt skall jag sova och det ska bli skönt.Upp tidigt imorgon.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards