Alla inlägg under maj 2015

Av Sirpa - 5 maj 2015 13:23

Är hemma några dagar i Kungsör för att jobba 4 arbetsdagar.
Gratta min äldsta dotter på hennes 29 års dag, som var igår, med fest på Lördag.

Efter morgonkaffet ringde jag Caravan i Eslilstuna för att kolla om delen jag behöver till husvagnen finns att få tag i.
Blev ombedd av min goa, hjälpsamma verkstadskille att komma dit med delen och visa den.
Lösningar fanns alltid.
Glädjebesked:)
Min vagn är ändå en årsmodell -94 så jag tar inget för givet.

Hopp i kläderna.
Ladda tvättmaskinen i källaren innan jag så for till Eskilstuna.
Träffade på Åsa, säljaren som jag köpte vagnen av.
Vi pratade lite om markiser, beställde ett till framrutan på vagnen.
Samma material och utseende som mitt läckra vindskydd:)
Kommer bli så snyggt!

Sedan fick jag snabbt framtaget en den delen jag behövde för att fixa vattnet i vagnen.

Jepp Jepp:)
Kanonbra!
Då var den biten klar.Bara att montera på plats i helgen som kommer.

Åkte så hem till min äldsta dotter och barnbarnet för att umgås en stund.
Åt frukost med den och hann läsa bok för,krama och pussa på mitt lilla Hjärtegryn.
Ett snabbt besök men bättre än inget.
De skulle till förskola och jobb så jag åkte hem till mitt.

Bar ner en hylla till bilen från vinden, som ska med till förtältet.
Hängde tvätt, ladda nytt.
Hopp i duschen och lunch i magen.
Ladda ny maskin tvätt innan vila på soffan.
Full fart hela tiden:)

Straxt hämtar jag upp sista tvätten och gör mig iordning för att jobba mellan 15.30 och 24.10

Av Sirpa - 5 maj 2015 08:09

Vagnen gungade till lite då och då, vilket gjorde att jag vaknade ganska tidigt på Måndagsmorgonen.
Det blåste kraftigt ute.

Titti fick sin morgon Sheba och jag min kopp kaffe:)
Bryggaren är på väg att gå sönder.
Kaffet blir inte varmt nog längre.
Dags att söka efter en ny som gör lika gott kaffe som denna.

Satt i sängen och funderade över dagen.
Längtar så efter min träning, framförallt här på Öland.
Den är ju en stor del av tjusningen här.
Snart så:)
Kroppen måste få återhämta sig helt efter lunginflammationen.

Pratade på messenger med en vän i Borgholm.
Vi bestämde att vi skall äta lunch ihop och ses en kort stund, det var länge sedan.
Förra sommaren:)
Då var det dags att uppdatera lite livshändelser.

Vädret blev bara sämre, det började regna.
Gick till bageriet och hoppades på att kunna köpa något gott bröd till min sista frukost här, för denna omgång.
Det var stängt.
Gick tillbaka via stranden.
Blåsigt och kallt!

Gick åter till vagnen och bestämde mig för att packa ihop och åka hem.
Det gick fort då jag har sådan ordning.
Åt frukost.
Hämtade vatten och fixade fint tills jag skulle komma åter på Lördag natt.

Lämnade Kyrketorp vid 9 tiden.
Stannade vid Källa.Handlade på lilla Icabutiken där.
Vidare mot Borgholm.
Träffade min vän, gick runt och kollade efter öppna butiker och allt var stängt.
Tom med min favvisbutik:)
Butik Öland

Fönstershoppade istället.

Gick sedan på ett ställe och åt lunch.
Det fanns inget urval av ställen så vi hamnade på Sörens.
Jättegod mat!
Pannbiff med löksås och potatis.

Supergott!
Perfekt som färdkost.
Besökte kyrkan en sväng innan vi kramade hejdå och jag åkte mot fastlandet och hemåt.

Fem timmar satt jag och körde.
Pratade med min yngsta dotter i telefon.Likaså min mor.

Stod stilla vid vägunderhåll och rullade sedan vidare.
Inga andra stopp, utan jag sträckkörde hem till Kungsör.
Ca 40 mil från Borgholm.
Regnade och blåste hela hemresan.


Landade hemma vid 17.40 tiden.
Lastade ur Titti och några kassar, kylväskan.
Lite tråkigt att komma hem men jag har mycket att uträtta i veckan.
Jobbar eftermiddagar.
Ska handla delar till husvagnen.
Tandläkarbesök.
Min första blodgivning på många år:) ska bli kul.
Ögonfransarna skall fyllas på och min äldsta dotter fyller år idag och vi firar henne på Lördag:)
Så veckan är fullspikad innan jag och Titti åker ner till Öland igen.

Av Sirpa - 4 maj 2015 07:36

Sitter i min varma, sköna bädd i husvagnen och känner in glädjen inom mig.

Det blåser ganska hårt utanför, men jag känner ingen oro.
Förra året stod jag så nära havet att mitt boende var hotat av vindarna,som kom in med full kraft från havet.

Härligt läge vid fint väder men inte när det stormade.

Nu står jag lite innanför allt.
Med andra husvagnar, förtält och träd emellan.
Det inger en trygghet.
Känner ändå hur vagnen gungar till lätt när det friskar på utifrån vattnet.

Havet är så vackert när det blåser och stormar också.
Jag trivs här oavsett väder.
De senaste dagarna har ju bjudit mestadels på regn och gråväder men vad gjorde väl det:)
Jag är ju inte här för att sola, denna årstid.

Titti katt har sovit och vilat mycket de dagar vi jobbat med förtältsgolvet.
Jag har säkrat tältet så hon kan vara ute där.
Hon var ute ca 5 minuter och valde sedan värmen inne hos mig i vagnen.

Idag kommer vi att åka hemåt.
Vi gör oss ingen brådska.
Skall straxt ta mig en promenad bort till bageriet för att inhandla någonting gott till frukosten.

Ska se om jag behöver säkra upp tälet ännu mera.
Har ju linor till det så dumt vore att låta bli.

Av Sirpa - 4 maj 2015 06:49

Söndagen bjöd på sol redan från morgonen.
Vaknade tidigt av mina värkande fingerleder...de satt som fast i lägen som var svåra att få loss.
Jobbet med golvet blev lite för mycket, men nu är det klart och jag är så lycklig över mästerverket.

Min dotter och svärson har gjort ett jättejobb!
Underbart, kärleksfullt arbete.

Satte igång efter morgonkaffe och värktabletter att inreda tillfälligt i förtältet så vi kunde äta frukost där.
Mattor på golvet, dukat mysigt.
Familjen vaknade till och vi åt tillsammans.
Njöt av allt fint:)

Blev ingen bild tagen...vet inte hur jag tänkte.Vi var så hungriga och ganska trötta efter helgens slit.
Jag är ju ännu inte på långa vägar i form efter sjuktiden, så det har gjort allt tyngre för de andra.
Min ork har inte räckt, hur jag än har viljat så har kroppen krävt många pauser.

Plockade bort alla mattor.
Hängde upp och öppnade förtältet för att få luftcirkulation.
Det blev varmare och torrare ute vartefter solen värmde på.

Jag och tjejerna åkte till Sågen och småshoppade lite.
Årets första Mås inhandlades

Den står nu och välkomnar vid ingången.
Jag är galen i måsar:)
Vackra, vita fria fåglar.

Sedan for vi vidare till Hornstrand för att njuta av de finslipade stenarna.
Dottern ville ha drivved för att göra vacker konst hemma.
Så vi plockade det vi hittade.
Stenarna är fridlysta så de fick ligga där de hör hemma.

Just den stranden är så otroligt vacker.Vädret bjöd på en blanding av sol, regnmoln och härliga ljusspel på vattenytan.
Havet hisnande vackert.

Jag älskar denna årstid på ön då det ännu är kyligt och nästintill folktomt.
Lugnet ligger överallt.
Ön vilar efter vintern.Vaknar långsamt till liv igen för att straxt blomma för fullt.

Det är helt annorlunda växter såhär på våren som jag älskar.
Luften så härligt klar.
Havet bär färhnyanser som inger en känsla av förundran över naturens gång under året.

Motvilligt lämnade vi det vackra, åkte åter till vår boning på Kyrketorp.
Familjen skulle packa och fara hemåt.
Först mat,jag tog hand om bådas disk, medans dottern ordnade mat åt oss.

Vinkade av dem en timme senare.
Fick meddelande om att de satt i kö till bron där det pågick ett lopp.
Wings for life.

Själv tog jag itu med att sätta upp en stormlina över förtältet.
Bar bort överblivet virke.
Krattade, fixade med allt möjligt inne i tältet.
Bäddade rent i sängen och storstädade husvagnen.
Välbehövligt efter byggtiden.

När allt var hyfsat på plats fick det bli en dusch.
Det var så varmt att jag satt i solen nån timme, med gokopp kaffe och bara kände hur Ölandsfriden lade sig i min själ.

Det har varit slitiga veckor med ohälsa och annat som stört min inre frid rejält.
Känner nu att det börjar falla på sin plats igen.Tillvaron lägger sig till rätta i det läge där jag själv trivs med att ha allt.
Människor har kommit och gått igen i mitt liv.
Berört och påverkat på olika vis.
Rubbat min trygghet en aning och det accepterade jag inte.

Jag har fattat beslut och kommit till insikt med hur jag vill ha mitt liv.
Sedan därifrån utgått till att landa i känslan av tillfredställelse och glädje, där jag satt i solen och bara njöt.


Längtar nu väldigt efter att börja träna igen.
Har inte för bråttom, då ett bakslag vore förödande.
Min tid här på ön får inte hotas av ohälsa.

Göteborgsvarvet är nog bara att glömma....tror jag:)
Vi får se hur jag kommer ikapp med träningen.
Vill inte pressa mig.
Det blir som det blir...

Mitt paradis på jorden är ju här och det är viktigast denna sommar.
Min njutning i livet, bland en hel del andra härliga njutningar också:)
Allt ordnar sig till det bästa i slutänden..
Alltid!

Av Sirpa - 4 maj 2015 06:00

Lördagen blev en dag fylld av arbete för min älskade dotter, svärson och mig.
Genast efter frukost åkte vi in till Löttorp och inhandlade vinkeljärn samt skruv.
Proviantera på Ica innan återfärd.

Jag satte genast igång att skruva ihop reglar och en stund senare kom dottern till hjälp.
Hon är en hejare med skruvdragaren, ungen min:)
En riktig slitvarg när hon sätter igång och jobbar.

Snart var allt ihopskruvat.
Såg att det var lunchtid så Volvon fick ta oss alla 4 till restaurangen på campingen.
Det regnade så vi hade ingen lust att gå.

Åt Kassler med potatisgratäng.
Smakade bra, hungriga var vi.Jag bjöd givetvis på byggmaten:)
Åter till husvagnen.
Gokaffe och en stunds vila innan det var dags att rikta upp regelramarna i våg, till det golv jag vill ha.
Det blev i etage.
Lättast och snyggast så.

Det var ett pysseljobb då allt skulle sättas ihop i varandra så inget kunde röra sig.
Nån timme senare var vi nöjda och det var dags för själva trallen.
Vilken fröjd att bära in de första:)

Nu började golvet ta form.
Det sista gick riktigt fort då även svärsonen lånade en skruvdragare av grannen och kom till undsättning.
Trallvirket var tungt och blött.
Slutresultatet blev fantastiskt!
Jag var så glad och min dotter helt färdig i ryggen efter allt böjande.

Jag själv hade svårt med mina värkande fingerleder...men vad gjorde det.
Golvet var på plats:)
Härligt!!

Bar in nyamöbelgruppen genast för att se hur det tog sig ut.
Likaså kom lilla, runda utegruppen på plats,
Så fint det blev!
Vilket slitgöra men också ett fantastiskt resultat.
Jämt och stabilt, snyggt och hållbart.
Nu har jag golv för många campingsäsonger framöver.

Av Sirpa - 2 maj 2015 08:52

Vaknade 4.30 imorse av att Titti katt gick på toa.
Fåglarna började försiktigt vakna.
Tog på första morgonkoppen kaffe.
Tände mitt ljus i den brandsäkra gjutjärnsstaken.

Kände att kroppen ömmade efter gårdagens jobb med tält och trall.
Är ju inte återställd på länga vägar ännu, efter lunginflammationen.
Krafterna kommer sakterliga åter men alldeles för sakta för min smak, så jag tar ut mig lite för mycket.

Bloggade om gårdagen.
Pussade på Titti och vi spann, pratade och mös innan jag valde att gå upp.

Diskbaljan fullpackad i händerna, traskade jag utvi den tidiga morgontimmen.
Gick till Servicehuset och diskade upp allt.
Älskar ju det meditativa handdiskandet, så jag njöt i fulla drag.
Lite kyligt, men härligt vindstilla.

Gick ner till havet en stund.
Kände mig inte riktigt pigg idag så det påverkar sinnet en del.

Tömde toabehållaren och städa på toaletten.
Bäddade och grejade på min lilla yta:)trivs att pyssla i vagnen.

Straxt frukost med familjen

Av Sirpa - 2 maj 2015 05:44

Våran Första Maj blev en dag med så himla mycket jobb.
Så bra det blev:)

Jag vaknade relativt sent på morgonen, för att vara jag.
Låg vaken på natten och hade ont i magen...
Det var så mycket jag ville ha klart den här gången jag är här på campingen.
Min allra första, egna, jättehärliga säsongsplats.

Husvagnen står på sin plats, om än lite ojämt.
Det skulle rätas till.
För mig väldigt viktigt för balansen.
Står inte vagnen helt i våg så rubbas något i min hjärna och det blir jättekonstigt, varje gång jag kliver in i vagnen.
Så detta måste ordnas innan förtältet skulle upp.

Tog mitt morgonkaffe, lyssnade på det stilla regnet mot husvagntaket.
Gårdagen var väldigt blåsig och kall, så ett stilla regn var att föredra när tältet skulle upp.

Efter en gemensam frukost i andra vagnen satte jag igång.
Hämtade tältstativet och alla pinnar, stormlinor med tillbehör.

Sorterade upp och satte ihop till lämpliga längder.
Straxt kom dotter och svärson.
Vi monterade, dividerade, diskuterade, ändrade och byggde.
Min dotter är expert på förtältsbygge:)
Så det var bara att följa hennes råd och anvisningar.
Straxt stod tältet där som en slapp ryggsäck medans vi unnade oss fikapaus i vagnen.

Hann precis få upp det innan regnet kom på allvar.
Skön tajming:)
Efter fika följde uppspänning, rätning och sträckning av tältet.
Pinnar knackades ner i mängd och parti.
Dottern hade jobbigt med sin onda rygg och svanskota, men envisades med att jobba på ändå.

Medans de fixade med sin trall utanför deras husvagn så fixade jag lunch åt oss.
Åt i lugn och ro.
Kände att vi redan gjort ett jättejobb med tältet.

Trallgolvsbygge stod på tur.

Svärsonen hämtade virke.
Vi funderade och mätte, planerade och tänkte.
Till sist kom vi överens om vad som var bästa sättet.
Min plats är inte rak någonstans så det gör allt extra krångligt.

Vi bygger två ramar som vi sedan stagar upp och när allt är i våg så läggs trallen på och skruvas fast.

Svärsonen sågade när jag och dottern mätt upp.
Reglarna först.
Sedan trallvirket.
Vi sågade och la på hög, allt som kommer behövas.
Saknade vinkeljärn för att fästa reglarna då det var röd dag och byggfirmor stängda.

Funkade detta med.
Pausade för fika.
En promenad med Ludde Basset för att sträcka på ryggarna.

Dottern kom på att det vore snyggt med en trall utanför ingången och längs med tältet.
Sagt och gjort:)
Hon och jag skruvade snabbt ihop en trall som svärsonen sågade delarna till.

Resultatet blev fantastiskt:)
Så snyggt och praktiskt.

När detta var klart och vi helt fädiga, tog vi en dusch i Servicehuset.
Sedan ihopplock i husvagnen innan natt och sömn.

Var jätteglad över allt som gjorts under dagen och så lycklig över all hjälp jag får nu när jag själv bara orkar gå på halvfart.
Hade ont i hela kroppen :) men det var det värt.

Nu är det bara resten kvar

Av Sirpa - 1 maj 2015 02:32

Jag fick min brasa fast jag inte hade förväntat mig det.

Gårdagen blev efter diverse sysslor till timmar av vila och återhämtning i husvagnen.
Hade tagit i för mycket igen, alldeles för tidigt efter sjukdom.

Hostade och mådde dåligt innan kroppen godtog att jag faktiskt lagt mig ner och gjorde inget.
Somnade en kort stund efter maten också och det var välbehövligt.
Hjälpte långt.

Vid 20 tiden anlände så min dotter, svärson och ett av barnbarnen, samt Bassetvalpen Ludde.
Vi hjälptes åt att få in deras husvagn på plats innan mörkret föll.
Såg att brasan var tänd på stranden, en bit bort.
Tog bilen dit då vi var trötta och frusna.
Kul att träffa vänner från förra året, prata lite och värma oss vid elden.

Stämningsfullt!
Fast vi inte firade Valborg på något vis iår.
Åter vid husvagnen så fixade jag kaffe och mackor, kaffebröd inne i värmen och friden i min husvagn.
Barnbarnet var med mig hela tiden.
Satt länge och väl, pratade, fikade och bara tog det lugnt, innan de gick hem till sitt.

Jätteskönt att ha dem hos mig här på ön.Det hör liksom till att vi är samlade.
Titti jätteglad över att ha lilla J hos sig i varma bädden., som somnade där och blev hemburen av pappa till egna sängen i vagnen en bit bort.

Bushunden Ludde kände lukten av kattmat och det gjorde honom tossig.
Inte lätt att vara en tre månaders valp, full av nyfikenhet och upptåg.

Första Maj för mig blir, med hjälp av familjen att resa tält och bygga golv.

Härligt att ha delar av familjen här!

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards