Direktlänk till inlägg 15 juni 2015

Drömjobbet för mig :)

Av Sirpa - 15 juni 2015 08:29

Vilken helg det har varit!

Jag är hög av glädjehormoner efter att ha tillbringat mängder med timmar bakom ratten i en underbar, mjuk, lättkörd och härlig Scania.

Nettbus
Bus4you

Linjesträcking Västerås Arlanda.
Vissa turen ända till Örebro.

Mitt arbete som jag sökte till och fick:)
Första tiden bara som timanställd med med förhoppning om fast heltidstjänst.

Jag följde med min bäste vän K tidigt på Lördagsmorgon till hans arbetsdag.
Plockade upp honom i Köping.
Åkte min bil till Västerås.
Bussdepån på Arver.

Hade gått upp 4 för att hinna duscha och få i mig lite kaffe innan dagen körde igång.
Tjänsten K hade började 6.09
Jag tog på mig en Nettbusskjorta som jag fick låna av K samt en slips.
Skjortan var alldeles för stor då han är vältränad med musklade armar:)
Men vad gjorde väl det, jag var klädd i Nettbusskläder och det var viktigast.

Drog sedan igång arbetsrutinerna.
Säkerhetskontroll och genomgång av bussens funktioner.
Koll av olja och vätskor.

Denna gång fick vi lite att plocka med då bussen indikerade låg kylvätskenivå.
Vi har inte tillgång till sådant ännu på depån under tider på dygnet då Arver har stängt.
Jag såg genast hur vi kan förbättra rutiner för oss:)

K kontaktade trafikledningen, som för oss finns nere i Göteborg.
Rådgjorde med dem för ett gemensamt beslut.
Trakfikledningen är oerhört hjälpsam och tillmötesgående på Nettbuss och jag ser fram emot att få jobba med dem.

Vi susade bort till en Shellmack där vi visste att vi kunde komma in med den höga bussen.
Det är inte så bara att kvista in vart som helst,med en buss som är hög som en dubbeldäckare.

Vi fyllde på vatten, for sedan till Centralstationen för att påbörja resan mot Arlanda.
Min vän och lärare tog denna första tur i körningen och jag satt bredvid.
Fick med oss några morgontidiga kunder och for så mot Arlanda.
K talade i microfonen med kunderna.

Vår färdväg hade ändrats sen jag åkte med senast, vi åkte nu via Bålsta.
Vackert väder och tyst, mjuk och härlig buss.

Hann med en kaffe och macka på Arlanda innan pålastning, färd åter Västerås.
Så härligt att sitta där och prata, titta på nervösa, lite stressade flygresenärer med tunnelseende.
Jag överöste min vän med frågor om allt möjligt som rör vårt arbete.
Färdvägar på Arlanda och alternativa vägar hemåt om det skulle vara avstängt längs vår sträckning.

Hemma i Västerås var det dags för matrast.Vi tankade bussen, snabbstädade och lämnade över den till nästa förare.
Kul att träffa nya kollegor:)

Vi hade då jobbat 4 timmar redan:)
Tiden gick så himla fort.

Vi tog oss till Erikslund och fikade.
Tittade in på lite butiker och jag fyndade träningströjor och ett par löparbrallor till hösten.

Åter depån.
Väntade in en buss som kom in efter sin körning.
Vi satt i solen och pratade om schemat och de olika rutinerna vid förarbyten.Hur det flöt på smidigast.

Fick ännu en ny kollega att hälsa på:)
Hon som kom in med vår buss efter sin körning.

Där, efter tankning fick jag för första gången sätta mig ner vid ratten, ställa in stolen och förbereda körning.
In med förarkort och igång med allt som behövdes för att ta på kunder:)
K fixade säkerhetskontrollen.

Rullade ut från depån.

Vilken känsla:)
Jag rös av välbehag!
Herregud vilken buss...jag hade aldrig tagit i något liknande i mitt liv.
Jag var som ett tänt ljus vid ratten.
Kände på gas och broms för att ha koll.

Jag njöt från första ögonblicket och bestämde mig för att denna känsla skulle jag bära med mig in i framtiden, i minnet.
Hur det kändes att rulla de första kilometrarna i en sådan här skönhet.
Woaau:)

Valde att åka igenom stan så jag fick känna på mitt nya arbetsredskap.
Där hände det någonting när jag tryckte på gaspedalen.
Motorn svarade mjukt och fint.
450 hästkrafter jobbade på så underbart mjukt och fint, samtidigt kraftfullt och stabilt.
Jösses :)
Jag njöt så jag fick gåshud över hela kroppen.

Tänk att få ha ett sådant redskap i sitt arbete och bara njuta av känslan att glida fram tyst och mjuk längs vägen.

Vi lastade på våra Gäster som det är för oss:)
K tog hand om den biten, scannade av förköpta biljetter och sålde andra med hjälp av betalkortsterminalen.

Vi rullade ut från Västerås medans han önskade våra gäster välkomna i microfonen, presenterade mig och honom och gav den information gästen behöver för en behaglig färd till Arlanda.

Wifi på bussen, eluttag, toalett längst bak.Skönaste stolarna med möjlighet till en stunds vila, behagligt tillbakalutad med benen på ett fotstöd.

Mina första kilometrar på E18 blev ett bekantande med Scanian.
Den kändes så annorlunda just för sin höga tyngdpunkt och mjukhet.

Hittade straxt de läge som kändes bra och jag kunde slappna av.
Gästerna sov redan vid det laget.
Härligt betyg:)

Susade vidare mot Arlanda.
In på Terminalerna och släppte av.
5, 4, 3-2 i turordning.
Trångt, taxibilar och bussar for fram överallt.
Ändå lugnt då det var Lördag.
Bra dag för mig att börja träna.

Återfärden gick ännu bättre med körningen.
Bussen var oerhört lättkörd och jag vande mig mer och mer.

Landade i Västerås.Överlät bussen till nästa kollega.

Vi hade mycket att prata om på vägen till depå, likaså hemfärden.
Jag hade frågor i mängd och K förklarade för mig.
Han berömde min körning och var imponerad över hur snabbt jag fann mig tillrätta där bakom ratten, i denna för mig helt, nya främmande, annorlunda fordon.

Så jag trivdes:)

For hemåt med huvudet fullt av allt det nya.Jättetrött och glad som en lärka.
Vilken dag!

Såg redan fram emot Söndagens äventyr, då vi skulle ha en tjänst på över 10 timmar.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Tisdag 23 april 04:50


Nu är det tidig Tisdag morgon och jag vaknade efter en natt med djup, nästan medvetslös sömn. Natten innan var det svårt att komma till ro då jag anlände rätt sent och skulle upp tidigt. Det blev slarv med matintaget också igår och det gjorde nog...

Av Sirpa - Måndag 22 april 05:06

Söndagen bjöd på jättefint somigt väder, men hu så kyligt. Men kylan märkte jag inte av där vid bussratten. Hann äta frukost denna morgon innan det bar iväg till Kristinehamn för lastning av tågresenärer till Karlstad och Oslo. Jag fick med mång...

Av Sirpa - Söndag 21 april 06:41

Kände mig trött och hungrig när jag gick ut till bussen och hämtade laddsladden till min mobil. Passerade receptionen på hotellet och kunde inte motstå att köpa mig en Linssallad med handskalade räkor och kokt ägg som kostade 89:- Har köpt nåt...

Av Sirpa - Lördag 20 april 17:33

Vaknade jättetidigt i husbilen. Det bar minusgrader ute och det kändes inne hos mig där i bilen. Pannan gick igång ofta. Bryggde på gott starkt kaffe och låg sedan kvar i söngvärnen en stund. Hörde hur kollegor hämtade sina bussar. Jag fick ...

Av Sirpa - Lördag 20 april 05:45

Måndagen började jag med att haltande av smärta kliva upp tidigt och få igång kroppen innan det var dags att köra barnbarnet till skolan och direkt därefter åka och besiktiga min lilla bil. Jättetrevlig besiktning. Dekra i Svista hemma i Eskilstun...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5 6 7
8 9 10 11 12 13
14
15
16
17 18 19 20 21
22
23
24
25
26 27 28
29 30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards