Alla inlägg under juni 2015

Av Sirpa - 28 juni 2015 00:00

Förra natten när jag åkte hemifrån Kungsör mot Köping, för att sedan fara vidare mot Västerås och min första arbetsdag på Nettbuss, så hände något väldigt konstigt.

Jag är ju en sådan person som tror på att allt har en mening och nu funderar jag en del på vad meningen var med denna händelse.

Mig fick händelsen att tänka till och jag hoppas innerligt att den gjorde samma sak med den andra personen.

Satt och körde mot Köping...klockan var ca 1.35 på natten.

Mötte några bilar och det var lugnt ute.
Vid Kungs Barkarö reagerar jag över att det är någonting på väggrenen och innan jag ens förstått, det jag sett så hade jag passerat.

Framför mig hade jag en annan bil som åkte vidare, fullständigt oberörd.

På väggrenen låg en människa på rygg raklång.
Helt stilla låg han där med fötterna utåt vägbanan.

Jag tvärvände bilen och åkte tillbaks för att till sist ställa mig så jag hade honom i ljuset från bilen.

Många tankar hann fara i mitt huvud...var han skadad, påkörd, sjuk, galen, full...var detta en fälla för att råna mig...ja tankarna var många..

När jag gjort så, reste han sig mödosamt upp och jag klev ur bilen.
Frågade honom hur han mådde..om allt var bra?!

Vid det laget hade han tagit några steg emot mig och jag såg att det var en ung man, välklädd och rejält alkoholpåverkad.

Han svarade mig slöddrigt och onyktert att allt var ok, att han bara lagt sig och vilat en stund.

I min värld kändes det så konstigt och även tragiskt att han valt att lägga sig på vägen.

Sade åt honom med vänlig röst att det nog inte var så bra att han låg där på vägen, att han kunde bli påkörd av någon som inte uppmärksammade hans underliga val av viloplats.

Sedan upprepade jag frågan återigen om hur han mådde, om han behövde hjälp.

Han såg då lite skamset på mig och svarade att allt var bara bra, att han var full och trött och att han var tacksam över att jag brydde mig.
Att jag stannat för hans skull.

Hörde vid det laget att det var fest i huset som låg en bit in från vägen där han legat, så det var därifrån han kommit ut på vägen.
Allt fick en bättre förklaring ocv jag frågade om han klarade sig själv.

Det gjorde han, skulle gå till huset som han nickade emot.
Så jag bad honom ta hand om sig och han tackade mig igen för omtanken.

Satte mig i bilen samtidigt som jag såg em tjej komma gående emot honom en bit bort.
Så jag åkte därifrån.
Han lyfte handen till hälsning och våra vägar skildes åt.

En underlig händelse i natten.

Mig berörde den....

En ensam människa, liggande på rygg på vägen, mitt i natten...

Av Sirpa - 27 juni 2015 22:45

Nu vet jag hur det känns att ha ett arbete där jag blir värdigt behandlad.
Fast det är ett serviceyrke så har jag ett värde som människa.

Har aldrig i mitt liv fått så mycket beröm för min körning, mitt kundbemötande och glädje:)

Min första dag på Bus4you är tillrättalagd.

Kände häromdagen att jag ville ta tjuren vid hornen och köra själv, ett arbetspass.
Talade om det för min chef i Göteborg och han blev glad över mitt beslut.
Fick en tjänst som passade mig perfekt.
Börja tidigt på depån, ta ut buss och rulla igång dagen.

Planerade att vara på plats tidigt för att hinna sätta mig in i allting.
Göra allt från grunden noga och lära in rutiner med säkerhetskontroll, funktioner i bussen och allt vad en bra start innebär.

Skulle börjat 4.30 på depån i Västerås.

Nu blev det inte så:)
Redan på Torsdagseftermiddagen kontaktade Planeringen i Göteborg mig och fråga om jag kunde byta tjänst.
Börja 2.40 istället.
Klart att jag gjorde det:)Ville gärna hjälpa till att lösa problem.

Tänkte om med allt.
Fick inte tiden att sätta mig in i allt i förväg, utan jag skulle lösa sv en förare som kom med bussen från Örebro.
Direkt in i körläge och kunder i bussen:)

Gick det med.
Det var bara att styra om tankarna och agera direkt.
Lägga allt annat åt sidan.

Morgonen fortskred med mycket nya intryck och tankar.
Körningen gick galant tills jag fick hjärnsläpp och ringde min bäste vän om råd och hjälp.
Blev osäker på vägval och ringde honom hellre än började krångla.
En 4 meter hög och 15 meter lång buss åker jag inte omkring på okända vägar med.
Tog då hellre livlinan jag hade.
Samtal till K i tidig morgontimma.
Han sov när jag ringde men fick bilden klar direkt över min fråga.

Smidigt och lugnt förklarade han och jag fixade resten.
Det är så en äkta vän fungerar.
Inget krångel utan raka besked!
Tack vännen :)
Du är bäst!

Mina Gäster på bussen var fantastiska och jag fick mängder med beröm.
Vid varje tur!
De skulle aldrig välja någon annan än Bus4you hädanefter.

Jag hörde gästerna tala sinsemellan i bussen också och det var bara fina ord.
Härlig buss, trevligt bemötande och de satt avslappnade och bara njöt.

Vilket betyg redan första dagen:)

Finns mängder att skriva om min dag men jag nöjer mig med att säga att jag trivs:) som en gudinna!

Jag är så stolt över mitt val av arbetsplats och jag hoppas på att snart få en heltidsanställning för jag vill inte dela på mig utan verkligen helhjärtat få ägna mig åt detta.

Vara helt och fast trogen Nettbuss och till 100% ambassadör för Bus4you som är mitt skötebarn.
Få lägga all min känsla och kraft i bara det är min stora dröm idag.


Av Sirpa - 26 juni 2015 19:26

Det är så himla roligt att jag får bara mer och mer besökare på min blogg.

Alla är inte ute i gott syfte men det är ju en smäll jag får ta när jag väljer att skriva om mitt liv.

Det måste ju innebära att mitt liv är av intresse för ganska många vid det här laget:)

Härligt!

Tack alla!
Jag lovar att inte göra er besvikna då mitt liv är oerhört spännande och massor med kul händelser väntar i framtiden.
Under tiden så lever jag fullt ut, älskar och mår bra.
Lever i nuet med siktet på att få det jag önskar i framtiden.

Det är jag värd tycker jag själv:)

Av Sirpa - 26 juni 2015 17:29

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så skulle jag ut och köra till Örebro från Köping.
00.55 blev jag upplockad av min vän och kollega K vid Skinngubben i Köping, där Bus4you har påstigning.

Kollegan fick köra vidare för att vi inte skulle störa tidtabellen med ett förarbyte där.
Bytte i Örebro istället.
Därifrån avgick vi 2.00
Förbi vid Skinngubben i Köping igen och sedan till Västerås.
Vi fick förarbyte vid Centralen.

Körde lilla depåbilen till garaget.

Åkte sedan med kollegans bil åter till Köping.
Det hade skett en olycka på E18.
En voltad bil.
Många hade redan stannat på platsen så vi åkte vidare.Ville inte stanna och hindra.
Mötte ambulans och brandbilar efter några minuter.

Riktigt obehagligt!
K sa att jag var vit i ansiktet en stund.
Jag körde oss då han var så trött.
Han lämnade av mig vid min bil och åkte hem o sov.
Jättelångt pass!

Jag åkte till VL depån.
Bytte skjorta och slips.
Åt lite frukost innan jag körde igång mitt eget jobb för idag.
Långa körningar.
Inte speciellt roliga om jag får skriva så ....

Jag vill in på mitt nya nu.
Avsluta det här harvandet.

Efter dagens arbete for jag direkt till Surahammar och min dotters familj.
Lade mig att vila en stund och somnade bums.
Vaknade helt groggy efter ca 30 minuter.
Fikade och åt lite smörgås innan jag åkte till Ciccis och fick mina ögonfransar fixade igen.
Blev superbra:)
Så härligt att ligga där och bli ompysslad under småprat.

Tog en stunds fika hos mamma innan jag helt förbi av trötthet åkte hem till Titti.
Diskade och fixade hemma.
Duschade och gjorde allt klart för att gå upp tidigt Fredag morgon.

Somnade så fort huvudet hamnade på kudden.

Hade då fått veta att jag fått mitt första egna jobb hos Nettbuss:)
Ska köra extra på Lördag.
Så nu är det bara att plugga allt vad det går.

Berättar mer om det senare

Av Sirpa - 26 juni 2015 12:35

Nu är det bråttom att nöta in det sista :)
Imorgon bitti 4.30 tar jag mitt första egna kliv in i Bus4you världen.
Ska köra extra för dem innan jag ens slutat på VL.

Ska bli så himla kul och spännande.

Av Sirpa - 24 juni 2015 23:40

Det var bara att glömma detta med att sova...
Hade somnat jättebra och tungt, då jag väcktes av en vrålande motor ute på gatan.
Sen var det kört med sömnen för denna natt.

Låg och bloggade, pratade med min vän som befann sig på Arlanda, med den turen som jag senare inatt skall följa med och köra.
Hör till linjekännedomen.

Försökte mig på att somna om men det var lönlöst.
Gick upp istället och fortsatte med min flyttpackning.
Fyllde kartonger med porslin och annat från köket.
Det börjar vara tomt i skåpen där nu:)
Känns bra.
Sakta men säkert flyttar jag in i kartonger igen.
Med grejer jag inte behöver ha då jag bor hos familjen.

Packade även ner badrumsartiklar.
Tänkte att i helgen börja bo i Surahammar, för att få lugn och ro omkring mig då jag skall vila och sova.
Familjen åker till Öland så jag blir själv med katterna och huset.

Det är inte mycket kvar att packa längre utan dags att köra iväg lass och stuva in i förrådet.

Nu dricker jag kaffe och skall straxt krypa i min nya uniform.
Bege mig till min nya arbetsplats och träna några timmar på sånt jag behöver slipa in
Skulle tro att kollegan är ganska trött och nöjd då över att jag tar över bussratten.
Det passet han har idag är grymt långt.

Av Sirpa - 24 juni 2015 21:42

Onsdag morgon var jag uppe vid 3.30 redan.Ville få iordning allt inför den långa dagen som låg framför mig.

Kaffe, mat att ta med.
Sminkade och klädde mig med omsorg.
Vill vara tipptopp den sista tiden jag nu har kvar som heltidare.
Känns bäst så:)

Kom till jobbet 4.50 efter att först ha tankat bilen ute vid Bilia.
Körde igång morgonen med tomtur till Kungsör och därefter Köping, Skinnskatteberg.
Börjar tappa tjusningen med den vägsträckan så det känns bra att dra vidare på nya köräventyr snart.

Rast efter det och sedan körning på stan i Köping.
Denna dötrista linje som jag aldrig kunnat med.
Nu tre vändor på den...,
Var färdig på att gå upp i limningen innan det var klart.

In med bussen till garage.
Snabbt ombyte vid bilen till Nettbuss kläder och full rulle in till Västerås.
Förarmöte på Stadshotellet för Bus4you.

Kom flygande in med andan i halsen för det gick inte att åka från Köping i jättetrafik, parkera vid Bryggargården och gå till Stadshotellet på 30 minuter.
Hade mejlat chefen att jag kommer lite efter mötesstart.

Jättekul att träffa honom igen och ett gäng av mina nya kollegor.
Mötet rullade på.
Mycket blev avhandlat och ventilerat.
Intressant och lärorikt för mig som ännu inte kört ensam.
Höra vad som pågick och vilka inkörningsaktiviteter som gjordes.

Vi är ett brokigt gäng:)
Härligt!

Gav mitt anställningskontrakt och kvitton för kläder.

Vi satt i tre timmar med kort avbrott för kaffe och macka.

Nu känns det nära för mig:)
Att snart köra igång det helt nya.
Jättespännande och utmanande.
Är ivrig att komma igång så jag hoppas att jag får nån körning i helgen som uppvärmning.

Vill igång ensam även fast jag vet att det är en del kvar att öva på och lära in.
Tar allt vartefter.

Åkte sedan hem till Kungsör i hård eftermiddagstrafik.
Var jättetrött efter att ja varit igång i 12 timmar denna dag.
Kom hem och hade min bilparkering upptagen av någon som tyckte sig ha rätten till att stå där.
Gjorde inte mitt trötta jag glad direkt,
Parkerade vid skolan bredvid sålänge.

Kom hem helt förbi av trötthet.
Ur kläderna och i duschen.
Körde en maskin tvätt i källaren, då jag hade slut på underkläder.
Tiden rinner iväg så jag inte riktigt hinner med allt.
Gårdagen gick ju åt till jobb och sedan shopping av nya jobbkläderna och inhandling av skor.

Fick så flytta min bil till sin plats när tjyvparkeraren avlägsnat sig.
Hämta upp tvätten och hängde upp.
Stekte ägg till mackor och satte mig med kaffe och äggmacka.

Varvade ner för dagen då klockan var vid 18.30
Hade som plan att sova ett gäng timmar för att sedan åka med min vän K till Örebro med natturen.
Så har jag den också klar.

Lade mig och hade inget problem att somna trots allt oväsen ute.
Var så himla trött!

Vaknade för en stund sedan av ett vrålande fordon utanför och kan nu inte somna om direkt.

Dagarna som jag har kvar segar sig fram.Har ingen som helst motivation av att köra här i KAK längre.
Stämningen på depån är lika med noll och jag finner mig bara i vägen när jag är där.
Förstår att det påverkar hela situationen när vi är tre som lämnar depån på kort tid.
En fjärde kommer snart efter och jag vet två till som sökt annat arbete.

Något är gelt galet på den depån när förarna vallfärdar bort.
Hoppas företaget inser att det bör undersökas vad som är fel.
Eller inte!
Jag har ingen lust att engagera mig längre.

Lägger min energi hellre på det nya och kreativa.Där alla ror båten åt samma håll.
Hjälps åt och sammarbetar.
Sådant gäng vill jag höra till.
Jag behöver go i tillvaron för att motiveras.

Känns helt rätt att lämna det gamla och börja på nytt.
Jag har trivts jättebra sålänge det varade och tar nu steget vidare, till det okända:)

Nu ska jag försöka vila en stund till,
För när Örebrosvängen är klar och vi åkt hem så är det dags för mig att köra mitt eget arbetspass för dagen.
Börjar 5 så jag åker direkt till depån när K åker hem till sitt och sover.

Ibland måste man offra lite för att få allt att gå ihop.
Jag är öppen för lösningar ständigt.
Planerar och donar för att få allt korrekt i slutänden.
Så även nu.

Av Sirpa - 24 juni 2015 07:00

För varje dag som går kommer jag närmare mitt nya arbete.

Bus4you

Längtar som sjutton och räknar ner mina dagar som heltidare på nuvarande arbetsplats.

När denna dag är färdigkörd har jag 12 arbetsdagar kvar

Snart gäller blå skjorta och snygg mörkblå/svart slips

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5 6 7
8 9 10 11 12 13
14
15
16
17 18 19 20 21
22
23
24
25
26 27 28
29 30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards