Alla inlägg under juni 2015

Av Sirpa - 18 juni 2015 07:52

Jag sköter mitt jobb som jag skall och låter tiden bara flyta på nu.
Mår inte bra efter senaste pekpinnen och det får resultera i att jag helt enkelt stänger ner min energi på det som varit.

Glädjen lägger jag på det som ger mig glädje tillbaka.

Idag efter arbetets slut bär det iväg till mitt älskade Öland:)
Det skall bli härligt att komma ner till mitt fantastiska sommarboende.

Kanske enda möjligheten för mig denna sommar då jag kommer att lägga full kraft på mitt nya arbete.

Kyrketorp i mitt hjärta!

Av Sirpa - 17 juni 2015 06:58

Min Tisdag började jättebra med att jag vaknade och tog den goda koppen kaffe i sängen, som jag kände var extra god denna härliga morgon.

Solen sken och gatan utanför var det fullt liv på, redan tidigt.
Hade inte sovit riktigt de timmar jag behöver då det inte är tyst många timmar här.
Men, men :) vad gör väl det, jag skall snart flytta och komma till större ro.

Bytte så om och gick ut på en powerwalk som slutade på 11.5 km.
Riktigt hårt tempo.
Avslutade med att handla på Coop, lite sådant som skall med till Öland på Torsdag.

Kom hem och lastade in ett gäng, fullpackade flyttkartonger i bilen.
Så det blev lite styrketräning och trappor på powerwalken:)
Perfekt!

Stretch och dusch, var rätt slut på energi vid det laget.
Snabb påfyllning och kort vila på soffan, medans jag checkade av meddelanden som inkommit under min pw.

Det var väldigt spännande meddelanden:)
Schema för mitt kommande jobb.
En förfrågan om jag vill ha dessa körningar som sträckte sig från 11/7 till 22/8.

Gick igenom och tittade och tog rubbet som jag blev erbjuden.

Nya chefen och jag mejlade om min vidare träning av körning och det som var kvar att öva på.
Skrev till min vän K om detta och vi skulle se över möjligheterna som fanns.
Jag jobbar ju heltid där jag nu är så det blir ett pusslande.

Men jag är fast besluten över att det skall gå.
Jag längtar till mitt nya:)
Vill bort från det gamla, känner att jag fått nog.

Dagen som sedan följde vill jag inte tänka på längre.
Fick på pälsen när jag kom till jobbet, blev först ledsen och sedan riktigt förbannad.
Kokade inombords resten utav dagen och kvällen.

Förstår nu att jag inte har samma rätt som andra att uttrycka min glädje eller skämta om det som sker i mitt liv.
Skriver inte mer om det utan konstaterar bara att jag gjorde en rejäl utrensning på mina facebookvänner då det finns de som inte vill mig väl.

Det finns människor som hugger dolkar i ryggen på oss som vågar sig på någonting i livet.
De kan pyssla med sådant om de vill medans jag passar på att leva:)
Inte mig emot.

Min längtan till det nya blir då än mer påtaglig när jag vet vad det är jag vänder ryggen och lämnar.

Jag kommer att söka fler nya jobb.
Vill bort helt från det jag ännu kommer ha foten kvar i.
Ingen!!
Absolut ingen skall komma och försöka sätta mig på plats!!
Jag rättar mig inte in i ledet utan går min egen väg.

De dagar som jag har kvar på min heltid kommer jag inte att lägga två strån i kors ens för.
Kommer sköta det jag måste och som alltid vara trevlig med mina kunder.
Köra min buss och städa, tvätta den.
Absolut inget mera.

Kommer att anlända till depån för att hämta väska, körplan, blåsa i alkotestaren och sedan genast inta läge i den buss jag har den dagen.
Inte en minut extra kommer jag att tillbringa på arbetsplatsen.

Min fulla focus kommer bli mitt nya.
Där lägger jag min glädje och energi.
Det gamla vänder jag ryggen fullständigt.
Det är inte jag som förlorar på det utan de som missunnar mig min livsvandring:)

K kom ut med sitt schema så jag får kolla själv när det passar att öva det sista med honom innsn jag blir fullfjädrad Nettbussare:)

Min kväll slutade med att jag plockade bort allt som är mitt på depån och tog hem.
Hade ju duschgrejer och lite annat jag behövde där.

Nu skall jag bara räkna dagar till den 10/7 då jag kan glida ut igenom dörren och inta min nya förarstol i en härlig Scania och sträckan Västerås- Arlanda och vissa turer till och från Örebro.

Av Sirpa - 15 juni 2015 14:30

Vaknade på natten till Söndagen av oväsen ute på gatan.
Hade svårt att somna om då min hjärna spann igång med Lördagens härliga körningar.

Somnade om så småningom.
Gick upp 4, ordentligt trött, men piggnade på efter dusch och kaffekopp.
På med min låneskjorta som är alldeles för stor, men ändå skön och snygg.
Slipsen på plats.

Åkte hemifrån straxt efter 5.
Plockade med kollegan och bästa vännen K i Köping.
Vi for glatt pratande mot Västerås.
Vägen över Kolbäck, då E18 är stängd pga broreparation.

Regnig och lite kyligare morgon så K hade med en kofta jag fick låna.
Kortärmad skjorta lite för kallt.

Vi gjorde säkerhetskontroll på vår buss, kolla så allt var ok.

Jag intog förarplatsen direkt.
Startade från Centralstationen 6.30
Körde mot Arlanda med en helt annan säkerhet än igår :)
Kände mig mera hemma i bussen idag.

Lugnt och stillsamt på Arlanda då det var Söndag.
Köpte oss kaffe och god Croissant med ost och skinka.
Smakade himmelskt då vi inget ätit ännu.

Avgick från Arlanda och kom till Västerås med ett förnöjsamt leende på läpparna.
Allt flöt på som det skulle och jag trivdes vid ratten.
Kunde prova lite alternativ körning.
ECO läge där bussen går smidigt och miljövänligt.
Vanlig körläge med farthållare som också gjorde körningen behaglig och lugn.

Innan nästa avgång tog vi oss kaffe på Centralen, att ta med.
Inga kunder denna vända.

Jag tänkte mig inte för att ha nog med rast i Västerås så efter Bålsta sa färdskrivaren ifrån och vi fick lov att byta förare.
K körde dit och åter Västerås.

På vår rast passade vi på att vara ute lite, köpte glass och njöt av att det slutat regna.
Bussen fick vara helt stilla så vilotiden blev rätt.

Tog en bild i Lördags med tre av våra lila skönheter på rad vid Västerås Centralstation.
Såg mäktigt ut!
Så himla snygga bussar!

Älskar just den lila nyans som pryder våra godingar.

Bus4you.

Nettbuss, där har ni verkligen lyckats.
Vi väcker uppmärksamhet vart vi än kommer.
Vi förare får nyfikna frågor och våra Gäster är så tacksamma och glada över den fantastiska miljö de får tillbringa sin resa i.
Bussens mjukhet och stolarnas komfort.
Det stora benutrymmet och luften i bussen.

Vi får ständigt beröm för vår körning och löften om att de hädanefter väljer att resa med oss.
Konkurrenterna har inte en chans.
Så himla kul!!

Sista vändan till Arlanda tog jag själv hand om betalningen.Scannade koder och körde betalkortsterminalen.
Gick jättebra:)

Körde så stolt och glad igen mot Arlanda.Bussen vid detta lag så bekant.
Fick beröm för min körning igen:)
Jag bara log och mådde som en prinsessa.
Kort paus innan hemfärd.

Kollegan passade på att ta många bilder på mig och även liten filmsnutt som minne från min första träningshelg för Nettbuss.

Filmsnutten lade han ut på Facebook för att visa en glädjestrålande ny chaffis på Bus4you.

Han fick köra hem då jag var ganska mör vid det laget, med allt det nya och en helg som jag skulle haft ledigt egentligen, men valde att sätta in mig i mitt nya arbete istället.

Dagen var ett enda lila skimmer med min härliga vän och kollega i denna supersköna buss.
Med 450 hästkrafter som smeksamt stryker längs ryggraden vid gaspådrag.
Mjukt men ändå kraftfullt!

Vilka bussar!
Jag är kär...

Vi fick förarbyte vid Centralen och när vi rullade till depån hade vi lagt en arbetsdag på över 10 timmar bakom oss.
En lång dag fylld av glädje och ny kunskap.

Släppte av min älskade vän hemma hos sig innan jag åkte och handlade på Maxi.
Fortfarande med Nettbuss skjorta och slips som jag bar med stolthet.

Vilken dag, vilken helg:)

Av Sirpa - 15 juni 2015 11:02

Min hjärna känner sig fullmatad idag med nytt i mängd, efter helgens fantastiska utbildning.

Idisslar allt jag lärt mig och upplevt, känt och varit delaktig i.
Så himla rätt allting:)

Under tiden som hjärnan sorterar och lägger på lager i hårddisken, så packar jag härhemma i lyan.
Kartong på kartong fylls med mitt bohag.

Min dotter ringde och berättade i helgen att mitt rum i deras hus står klart och väntar på mig.
Likaså har de fixat en yta i förrådet till allt mitt bohag som jag flyttar över dit.
Kommer att ta med mig ett billass i taget när jag åker dit i ärenden och besök hos mor och dem.

Börjar efter Midsommar att inreda rummet och flytta dit det jag kommer att behöva.

Skall bli så skönt att komma härifrån nu.
Får inte ro att sova längre.
Oväsendet utifrån började tidigt imorse och jag skall jobba till midnatt idag.
Skulle behövt sova längre.

Vilar stundtals nu och bara lever i nuet:)
Känner mig så glad och tillfreds med livet.

Av Sirpa - 15 juni 2015 11:01

Min hjärna känner sig fullmatad idag med nytt i mängd, efter helgens fantastiska utbildning.

Idisslar allt jag lärt mig och upplevt, känt och varit delaktig i.
Så himla rätt allting:)

Under tiden som hjärnan sorterar och lägger på lager i hårddisken, så packar jag härhemma i lyan.
Kartong på kartong fylls med mitt bohag.

[Bild]

[Bild]

Min dotter ringde och berättade i helgen att mitt rum i deras hus står klart och väntar på mig.
Likaså har de fixat en yta i förrådet till allt mitt bohag som jag flyttar över dit.
Kommer att ta med mig ett billass i taget när jag åker dit i ärenden och besök hos mor och dem.

Börjar efter Midsommar att inreda rummet och flytta dit det jag kommer att behöva.

Skall bli så skönt att komma härifrån nu.
Får inte ro att sova längre.
Oväsendet utifrån började tidigt imorse och jag skall jobba till midnatt idag.
Skulle behövt sova längre.

Vilar stundtals nu och bara lever i nuet:)
Känner mig så glad och tillfreds med livet.

Av Sirpa - 15 juni 2015 08:29

Vilken helg det har varit!

Jag är hög av glädjehormoner efter att ha tillbringat mängder med timmar bakom ratten i en underbar, mjuk, lättkörd och härlig Scania.

Nettbus
Bus4you

Linjesträcking Västerås Arlanda.
Vissa turen ända till Örebro.

Mitt arbete som jag sökte till och fick:)
Första tiden bara som timanställd med med förhoppning om fast heltidstjänst.

Jag följde med min bäste vän K tidigt på Lördagsmorgon till hans arbetsdag.
Plockade upp honom i Köping.
Åkte min bil till Västerås.
Bussdepån på Arver.

Hade gått upp 4 för att hinna duscha och få i mig lite kaffe innan dagen körde igång.
Tjänsten K hade började 6.09
Jag tog på mig en Nettbusskjorta som jag fick låna av K samt en slips.
Skjortan var alldeles för stor då han är vältränad med musklade armar:)
Men vad gjorde väl det, jag var klädd i Nettbusskläder och det var viktigast.

Drog sedan igång arbetsrutinerna.
Säkerhetskontroll och genomgång av bussens funktioner.
Koll av olja och vätskor.

Denna gång fick vi lite att plocka med då bussen indikerade låg kylvätskenivå.
Vi har inte tillgång till sådant ännu på depån under tider på dygnet då Arver har stängt.
Jag såg genast hur vi kan förbättra rutiner för oss:)

K kontaktade trafikledningen, som för oss finns nere i Göteborg.
Rådgjorde med dem för ett gemensamt beslut.
Trakfikledningen är oerhört hjälpsam och tillmötesgående på Nettbuss och jag ser fram emot att få jobba med dem.

Vi susade bort till en Shellmack där vi visste att vi kunde komma in med den höga bussen.
Det är inte så bara att kvista in vart som helst,med en buss som är hög som en dubbeldäckare.

Vi fyllde på vatten, for sedan till Centralstationen för att påbörja resan mot Arlanda.
Min vän och lärare tog denna första tur i körningen och jag satt bredvid.
Fick med oss några morgontidiga kunder och for så mot Arlanda.
K talade i microfonen med kunderna.

Vår färdväg hade ändrats sen jag åkte med senast, vi åkte nu via Bålsta.
Vackert väder och tyst, mjuk och härlig buss.

Hann med en kaffe och macka på Arlanda innan pålastning, färd åter Västerås.
Så härligt att sitta där och prata, titta på nervösa, lite stressade flygresenärer med tunnelseende.
Jag överöste min vän med frågor om allt möjligt som rör vårt arbete.
Färdvägar på Arlanda och alternativa vägar hemåt om det skulle vara avstängt längs vår sträckning.

Hemma i Västerås var det dags för matrast.Vi tankade bussen, snabbstädade och lämnade över den till nästa förare.
Kul att träffa nya kollegor:)

Vi hade då jobbat 4 timmar redan:)
Tiden gick så himla fort.

Vi tog oss till Erikslund och fikade.
Tittade in på lite butiker och jag fyndade träningströjor och ett par löparbrallor till hösten.

Åter depån.
Väntade in en buss som kom in efter sin körning.
Vi satt i solen och pratade om schemat och de olika rutinerna vid förarbyten.Hur det flöt på smidigast.

Fick ännu en ny kollega att hälsa på:)
Hon som kom in med vår buss efter sin körning.

Där, efter tankning fick jag för första gången sätta mig ner vid ratten, ställa in stolen och förbereda körning.
In med förarkort och igång med allt som behövdes för att ta på kunder:)
K fixade säkerhetskontrollen.

Rullade ut från depån.

Vilken känsla:)
Jag rös av välbehag!
Herregud vilken buss...jag hade aldrig tagit i något liknande i mitt liv.
Jag var som ett tänt ljus vid ratten.
Kände på gas och broms för att ha koll.

Jag njöt från första ögonblicket och bestämde mig för att denna känsla skulle jag bära med mig in i framtiden, i minnet.
Hur det kändes att rulla de första kilometrarna i en sådan här skönhet.
Woaau:)

Valde att åka igenom stan så jag fick känna på mitt nya arbetsredskap.
Där hände det någonting när jag tryckte på gaspedalen.
Motorn svarade mjukt och fint.
450 hästkrafter jobbade på så underbart mjukt och fint, samtidigt kraftfullt och stabilt.
Jösses :)
Jag njöt så jag fick gåshud över hela kroppen.

Tänk att få ha ett sådant redskap i sitt arbete och bara njuta av känslan att glida fram tyst och mjuk längs vägen.

Vi lastade på våra Gäster som det är för oss:)
K tog hand om den biten, scannade av förköpta biljetter och sålde andra med hjälp av betalkortsterminalen.

Vi rullade ut från Västerås medans han önskade våra gäster välkomna i microfonen, presenterade mig och honom och gav den information gästen behöver för en behaglig färd till Arlanda.

Wifi på bussen, eluttag, toalett längst bak.Skönaste stolarna med möjlighet till en stunds vila, behagligt tillbakalutad med benen på ett fotstöd.

Mina första kilometrar på E18 blev ett bekantande med Scanian.
Den kändes så annorlunda just för sin höga tyngdpunkt och mjukhet.

Hittade straxt de läge som kändes bra och jag kunde slappna av.
Gästerna sov redan vid det laget.
Härligt betyg:)

Susade vidare mot Arlanda.
In på Terminalerna och släppte av.
5, 4, 3-2 i turordning.
Trångt, taxibilar och bussar for fram överallt.
Ändå lugnt då det var Lördag.
Bra dag för mig att börja träna.

Återfärden gick ännu bättre med körningen.
Bussen var oerhört lättkörd och jag vande mig mer och mer.

Landade i Västerås.Överlät bussen till nästa kollega.

Vi hade mycket att prata om på vägen till depå, likaså hemfärden.
Jag hade frågor i mängd och K förklarade för mig.
Han berömde min körning och var imponerad över hur snabbt jag fann mig tillrätta där bakom ratten, i denna för mig helt, nya främmande, annorlunda fordon.

Så jag trivdes:)

For hemåt med huvudet fullt av allt det nya.Jättetrött och glad som en lärka.
Vilken dag!

Såg redan fram emot Söndagens äventyr, då vi skulle ha en tjänst på över 10 timmar.

Av Sirpa - 13 juni 2015 23:30

Skriver dessa ord sålänge och visar med bilder hur jag känner.

Detaljer kommer senare.
Tid och ork räcker bara nu till att komma igång med min framtid, genom att leva och njuta i nuet:)

Nettbuss

Här har ni er nya förare på Bus4you mellan Västerås-Arlanda-Örebro

Kör i lånekläder sålänge tills egna kommer.

Trivs som fisken:)

Syns väl!

Av Sirpa - 12 juni 2015 14:20

Fredag, strålande varm och skön sommardag.
Sov till 7.30
Inte riktigt lik mig men troligen behövde jag sömnen efter gårdagen.
När jag jobbar eftermiddag blir mina vakna timmar många.
Förra dygnet, 20 timmar, så att jag sov lite längre var kanske bra:)

Upp efter morgonkaffet.
På med träningskläderna efter diverse sms och telefonsamtal.
Bla till nya arbetsgivaren om helgens jobbträning.
Pratade med yngsta dottern om Midsommaren bla.

På med träningskläder.
Äntligen kortbrallor:)
Linne och väst.
Stack iväg med målet att ha avverkat 10 km när jag anländer hem igen.
Helt underbart sommarväder:)
Strålande sol, lite vind och skönt.

Västen åkte av efter 4 km.
Traskade på i bra tempo.
Ca 9 min/ km
Runt om i Kungsör med mellanlandning hos Bagaren.
Köpte fikabröd till imorgon då min vän från bloggen kommer och hälsar på.
Ska bli kul att ses:)

Vidare till Ica och handlade pålägg och Kvarg.
Känner att kvargen är perfekt att äta när det är varmt.
Uppfräschande och lätt i magen.

Kom hem efter 1 1/2 timme.
Genomsvettig, stel i höfterna efter att jag gått på asfalt mest hela vägen.

10 km fullbordat idag som jag hade tänkt.
Skönt!
Har börjat med att lösa upp en Beroccatablett i ett stort glas vatten som återställare efter mina pw.

Stretch, dusch och en väldigt sen frukost.Titti fick kalkonkött som gottis:)

Vilade kort innan det var dags att packa några kartonger med grejer.
Det står färdigpackade lådor lite överallt här i lyan nu.
Ska börja köra till Surahammar nästa vecka.Fylla ett lass iallafall.

Sedan bär det ju iväg till Öland på Torsdagen så tiden blir lite knapp.
Tänkte göra ostpaj till vår Midsommarknytis på Kyrketorp.
Likaså smörgåstårtor till jobbet, åt kollegorna:)

Jag har ju fyllt år.Likaså som tack för den tid vi jobbat ihop, då jag straxt drar vidare till nya arbetsuppgifter.

Vilar nu innan det är dags för dagens kvällsskift på jobbet.
Hoppas på buss med fungerande AC idag.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5 6 7
8 9 10 11 12 13
14
15
16
17 18 19 20 21
22
23
24
25
26 27 28
29 30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards