Direktlänk till inlägg 27 juli 2015

Funderar i sängen...

Av Sirpa - 27 juli 2015 08:53

Nu har jag jobbat två veckor för min nya arbetsgivare och det har varit en prövning vill jag lova:)

Jättekul och samtidigt tufft som sjutton.

Nu känner jag hur jag brinner än mer för utmaningen.
Denna nysatsning tycker jag verkligen om och vill mer än någonsin vara delaktig i.

Det händer saker dagligen som behöver styras upp och fås ordning på och jag triggas mer och mer för varje grej:)
Det är ju sånt jag gillar!

Visst tar det kraft att inte ha en rofylld tillvaro men vem har sagt att jag vill ha det enkelt.
Jag vill ha utmaningar och känna att jag uträttar någonting bra, för både mig själv och för andra.

Allt är under inkörning, trimning och putsning.
För var dag som går hittar vi en struktur som bär, rutiner som fungerar.
Vi är ju ett litet gäng som skall klara av att kommunicera sins emellan och det jag idag kan känna, som skulle behövas till, är någon form av samordnare/gruppledare eller rent av depåchef hos oss.

Den belastning som vi behöver ålägga Trafikledningen nere i landet, kan mer än halveras om vi får någon som kan ta in all information och redan styra upp det på plats.
Så mycket enklare än att det görs från kollegor som sitter jättelångt borta och vet inte ens hur det ser ut hos oss.

Detta kan liknas vid då jag var Trafikledare/Personalplanerare på förra jobbet.
Vi i vår stad hade ingen hum om hur det såg ut på smådepåerna.
De styr upp sitt till säkert 95% med hjälp av en gruppchef.
Fungerar suveränt!

Sparar massor med tid, pengar och besvär.Likaså blir det en trygghet på depån med vetskapen att det finns någon nära som kan styra upp och föra vidare de problem och frågeställningar som dyker upp.

Självklart tar det ett tag att synka in en sådan person också och denne behöver stöd och uppbackning från arbetsgivaren.
Likaså behöver personen ifråga, själv också vara beredd att satsa mycket tid och engagemang för att få till fungerande rutiner.

Det viktiga i kråksången är att välja någon som är villig att satsa, som inte är rädd för att jobba.
Kanske rent av den första tiden som nästan dygnetruntjour för att hitta balansen i allt.
Så det får falla på plats.

Det måste vara någon som alla har/får förtroende för.
Både kollegor på vår depå och chefer.
Likaså Driftsanordnare och Trafikledning i nere i landet.
Gärna någon som har erfarenhet och rutin från tidigare befattningar.

Denne får inte vara rädd för att söka lösningar och skapa kontaktnät som stöd för allt.
Snabba beslut i många lägen krävs och då gäller det att ha ett fungerande nätverk och lösningar i bakfickan.

Självklart kan man inte kopiera ett sådant ledarskap från ett annat företag men det är till stor nytta att ha någonting i bagaget att plocka bitar och ideer ifrån.

En person som vågar testa, vågar göra fel och göra om.
Som vågar satsa och bjuda på sig själv.
En sådan person får också räkna med att bli stående som en åsna mellan två hötappar emellanåt, mellan företag och kollegor.
En ytterst viktig egenskap då är att själv ha styrkan att bära detta.
Att kunna kompromissa och inte vara rädd för att det kan bli hårda ord emot en då och då.

Vad tros om detta?

Jag älskar mitt arbete och njuter i fulla drag när jag kan skörda frukterna efter varje grej som faller på plats.
När jag kan sitta i min rena fina buss, med allt fungerande.
Gästerna tillbakalutade i sina sköna fåtöljer där bakom mig i min spinnande, härliga, kraftfulla Irizar.
Då njuter jag!

Sådant arbete vill jag ha.
Där det sker saker som jag kan påverka.

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Sirpa - Fredag 19 april 16:38

Under vecka 15 blev det till att jobba med Tågpassning först åt Let's Go i Örebro under Onsdagen. Tog min husbil dit och installerade den utanför depån för att sedan köra tågersättning Örebro, Kumla Hallsberg på eftermiddagen. Var på väg tillbaks...

Av Sirpa - Onsdag 17 april 06:01

Efter att ha blivit hämtad av mina tjejer på Måndag eftermiddag 8/4 så kunde jag vara lite ledig. Hade först under Måndagen efter jag sovit 5 timmar, städat ur rummet jag sovit i. Det var nog evigheter sen den fått sig en ordentlig städning. Nu b...

Av Sirpa - Onsdag 17 april 05:45

Söndagen blev en riktigt spännande och rolig och lång dag. Vi checkade ut och lämnade hotellet för att spela de två sista matcherna. Tjejerna jätteduktiga och gick till Final. Den spelades ganska sent och vanns av Täbytjejerna överlägset. Så ...

Av Sirpa - Onsdag 17 april 05:26

Fredagen och Lördagen var fylld av glada pigga tjejer. Det spelades två matcher per dag och för mig blev det mycket väntan som jag ägnade åt att se på matcherna, städa buss, ha bussen öppen och varm så tjejerna kunde vila och torka matchtröjorna i me...

Av Sirpa - Onsdag 17 april 05:08

Den 4/4 körde tjejerna mig till depå Håbo buss utanför Bålsta för min första körning för det bolaget. Tjejerna behövde bilen hemma och jag hade ju ingen nytta med den när jag skulle iväg i flera dagar i busskörning. Installerade mig först av al...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16
17
18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28
29
30 31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards