Alla inlägg under augusti 2015

Av Sirpa - 28 augusti 2015 23:17

Ligger i min bädd, i husvagnens sköna värme.
Intill mig snusar Titti katt tryggt, ihoprullad med morrhåren ryckande i drömmens värld.

Min dag blev inte som det var tänkt.Skulle åkt iväg efter jag vaknade till en god vän för mat och besök på konstutställning.
Men jag mådde så dåligt när jag vaknade vid halv 10 tiden att jag knappt kom ur sängen.
Ont i huvudet, illamående, halsont och yr i huvudet.
Kroppen smärtade bara av att jag rörde på mig.

Vila var det enda som stod på menyn för denna dag.

Rullade sakta igång dagen med en varm, lång dusch.
Tog kaffe och tabletter.
Bara tuffade på tomgång helt enkelt.

Hämtade färdig mat åt mig, dottern och barnbarnet.De tvä har ju varit risiga ända sedan vi var på Öland, så jag står väl på tur med att bli knockad ett tag i förkylning och halsont.

Min vän som jag skulle träffat fick som tur var annat att göra så jag inte behöver känna mig som en svikare.

Känns så skönt att bara ligga ner och prata på nätet med vänner.
En har jag saknat kontakten med och fick nu veta att han har det riktigt tufft.
Han har mist sin mor och bär nu en kamp som inte är värdig....
Människor kan vara så oerhört giriga och hänsynslösa.
Jag ber till Gud att han sänder sina änglar som beskydd och vakar över min vän som har det tungt.

Mina lediga dagar nu är korta.
Kommer att gå på tjänstgöring 2.50 Söndag morgon/natt.
Så det är bara till att vila så mycket jag bara kan nu.

Har under dagen sovit två gånger.
Bara slumrat in på min bädd i vagnen medans dagen levt vidare utanför.
Med husvagnsdörren öppen så katterna har gått ut och in hos mig:)
Det har känts tryggt.

Smärtan i lederna har avtagit och huvudvärken lättade efter jag ätit ordentligt.
Halsen känns krasslig ännu och orken finns inte.

Stod ute på husvagnstrappen nyss en stund.Såg på stjärnhimlen och lyssnade på ljuden från livet som finns runt ikring.
Dämpad musik från grannhus.
Tåget som far fram i fjärran, bilar ute på stora vägen.

Bara stod där och kände den kyliga trappen under mina bara fötter.
Så skönt att bara göra ingenting...en stund.Stanna upp och bara vara, med mig själv och mina egna tankar.

Som min dotter sa idag till mig...
Mamma, du vet att det är meningen att man ska vara ledig någon gång och inte alltid ha fullt upp på fridagarna också.
Hon har helt rätt.
Jag bokar upp mig på mina lediga dagar så det blir sällan tid för riktig återhämtning.

Fixade till kvällskaffe.
Skall straxt släcka ner och sova.
Låta kroppen bara vila.
Ska ta mig ett par tabletter för halsen, hjälpa kroppen att bara slappna av.

Imorgon är en ny dag.

Av Sirpa - 28 augusti 2015 12:33

Nu har jag haft samma tjänst tre nätter i rad och det är inte vilka tjänster som helst, kan jag lova.

Sista turerna går från Arlanda, via Västerås och vidare via Köping till Örebro.
Där är det 30 minuters väntetid innan det så är dags att åka tillbaka.
1.45 går turen från Örebro.

Inatt fick jag med många gäster:)
Alla talade olika språk och det var jättekul.
Jag tränar min engelska mer och mer för varje dag som går.
Vågar prata nu, även fast det blir fel ibland så gör det inget.
Många gästers engelska är ännu sämre än min så det jämnar ut sig.

Rullade ut från Örebro med glada, goa och trötta gäster.
Välkomnade alla hjärtligt och gav informationen i microfonen som alltid.
Både svenska och engelska.

Jag vet att det jag pratar om inger trygghet åt många gäster och då är det viktigt att det görs.
Talar om gratis wifi, eluttag, toan,
Säkerhetsbältet, våran app.
Sedan berättar jag om färdvägen och att vi har chaufförsbyte i Västerås.
Att jag släcker ner i taket så gästen får sova och vill de ha ljus så finns läslampan vid deras huvud.

Det syns hur de förnöjsamt lutar sin fåtölj och slappnar av.
Låter sig köras tryggt och bekvämt i mina händer.

Känner mig som en hönsmamma som samlat kycklingarna:)
De ligger under mina vingars beskydd och sover tryggt medans min härliga Scania Irizar susar fram längs nattens tysta väg....

Älskar mitt arbete!

[Bild]

Av Sirpa - 25 augusti 2015 12:46

Jag tog hem min husvagn från säsongsplatsen på Öland i Söndags.

Ställde av den utanför min dotters hus och sov i den, natten till Måndag.
Tittade i min kalender om det fanns tillfälle att åka någonstans över en helg eller så.
Det blir dåligt med det då mina arbetspass är lagda så tajt att ledigheten blir minimal.

Bestämde med dotter och svärson att vi ställer in vagnen på tomten ordentligt.
Sagt och gjort.
Jobbade Måndagen, sov natten och Tisdag morgon vevade jag upp stödbenen och backade in vagnen på gräsmattan.
Vid den fina berghällen på baksidan av huset.
Blev superbra!

På detta vis får jag min hisvagnssemester ändå, fast jag jobbar hela tiden.

Likaså kan familjen vistas i den så mycket de vill.
Sova i den när jag inte är hemma.

Ville katt flyttade in direkt till sin kompis Titti

Sedan var det full rulle med att ställa upp vagnen i våg, dra om strömmen från uttaget på altanen.
Fylla vatten i tanken, städa, sätta upp utemöbler och ta fram mina måsar, kanin och sköldpadda av sten:)

Solcellslampor och växter kom fram.

Dottern var iväg till stan en sväng och återvände med mat åt oss som vi åt i husvagnen.
Njuter!
Förlänger sommaren.

En liten söt pool finns att tillgå om det blir varmt.

Av Sirpa - 24 augusti 2015 11:01

Vid Hjälmaresund

Av Sirpa - 23 augusti 2015 05:07

Vaknade mitt i natten.
Såg ut igenom fönstret vid min säng i husvagnen.
Det var en stjärnklar natt, kunde inte låta bli att gå ut en stund.
Stod så och tittade upp mot den stjärnbeströdda himlen.

Lät tankarna fara fritt där i nattens mörker, i tystnaden.
Det enda ljud som hördes, var havets stilla brus en bit bort.
Vågornas stilla rullning mot stranden...
Stillheten, tystnaden och känslan av samhörighet med min älskade paradisö på jorden, gav mig rysningar av välbehag.
Eller var det kanske den svala natten.

Tänkte på den nya människa som kommit in i mitt liv.
Som berör min själ, som får mig att le bara av att skriva några ord till mig, på sitt eget sätt.

Orden han skriver, orden han säger i mitt öra i telefonen, hans mjuka röst...allt får mig att må så himla bra.

En människa som berör mitt innersta.
Med en mjukhet som får mig att le:)
Den människan vill jag möta igen.

Alla tankar vi delar, med humor så lika:) Han får mig att skratta.
Han får mig att längta...

Jag känner hur nattens kyla får mig att släppa blicken från stjärnhimlen.
Går in i min varma, sköna husvagn.

Har svårt att somna.
Tar på en kopp kaffe och brer mig knäckesmörgås.
Så skönt att vara ledig:)

Snart kommer gryningsljuset.Jag vill sova lite till.Det behöver jag, inför den långa dag som ligger framför.
Hemresan med min älskade husvagn med mig.Tillsammans med dotter och barnbarn.

Allt som behöver göras innan avresa.
Diska all disk från båda vagnarna.
Dottern har varit och är jätteförkyld, under våra lediga dagar här.
Hon kämpar på ändå med sitt.

Disken är min favoritsyssla.
Har sparat den till sista dagen för att sedan bara njuta av att filosofera för mig själv, med händerna i det löddrande varma diskvattnet, i servicehusets kök.
Det tycker jag om:)

Just nu mår jag bra....bara är i stunden.Dricker mitt kaffe.

Snart går solen upp.
Skall fånga dess första strålar över havet, en sista gång denna sommar.


Det är ju så vackert här.
En natt som denna...in i den tidiga morgonen.Då finns mina tankar, likt stilla vågor på ytan.
Jag känner på dem...lever i stunden.

Rodnaden vid havets rand ger hopp om en ny vacker dag, med nya möjligheter att göra det bästa av allt i livet.

Känner hur sömnen kommer åter, kan straxt vila igen i några timmar till.
Vi lämnar vårt Öland om 6-7 timmar.
Tar med mig min vagn, lämnar golvet kvar till nästa säsong.

Straxt kommer jag släcka min lampa.
Låta sömnen ta över...
Så skönt utan stress...Bara vilar i stunden:)

Av Sirpa - 23 augusti 2015 03:55

Min träning är tydligen väldigt seg att få igång denna Augusti:)
Det är tur att inget lopp ligger framför mig den närmaste tiden.

Just nu är det en spräckt blåsa på en tå som bråkar.
Den vägrar läka när jag inte har möjligheten att låta den vara ifred.

Sitter på så underligt ställe på tån också, så jag förstår inte hur den uppkommit där.
Kanske hade jag sand i strumpan då jag var ute på milen i Fredags morse.

Känns lite trist när jag såg sä fram emot att få träna de få dagar jag hade här.
Det går bara inte.
Se själv vilken pryl....
Den ser ut som att det är smuts i såret men det är en sårskorpa som försöker bildas.
Det är bra...för hittills har den varit vätskande och läskig.

Gör så förbaskat ont!

Igår då vi vandrade omkring en stund i Borgholm så sved det som eldar i såret.
Hade ändå salva och plåster på den som skydd.

Väl vid husvagnen lät jag den vara öppen.
Kan ju inte vara stilla då jag har fullt upp med att plocka ihop boendet här i mitt paradis.
Vagnen skall hem idag Söndag.

Till natten har jag gjort rent den noga och låtit vara öppen så den får torka ihop.

Vaknade nyss, mitt i natten.
Törstig och svullen i kroppen av all sol som jag fått de senaste dagarna.
Så härligt att få färg på kroppen:)
Framförallt i ansiktet.
Trivs med att vara lite brun.

Stoppar i mig en hel del gottigheter de här lediga dagarna....Fyy:)
Igår blev det choklad och en muffins till kaffet.

Rör på mig ständigt.
Att plocka ihop boendet och ta ner vindskydd samt förtältet, göra rent samt packa ner allt är rena gympasset.
Mitt i solgasset.
Så det jag stoppar i mig förbrukas nog under dagen.

Det är promenader till stranden, servicehuset, till dotterns boende och jag vet inte allt som jag traskar omkring till under dagarna.
Inte många minuters vila direkt:)

Igår när jag höll på som värst med förtältet hängande löst på framsidan av vagnen, för rengöring innan nedtag, så ringer min mobil.

Det är trafikledningen i Göteborg som undrar om jag kan komma och jobba på min lediga Söndag.
Jag svarar att jag är på Öland, att det vet de om.
Jovisst...men ändå, de hade inga förare att sätta in.

Suck!!
Inte ens mina öronmärkta, enda lediga dagar denna sommar utan frånvaro av semester, får jag ha ifred utan att det rings.
Inte ens när jag är över 50 mil hemifrån.

Visst är det bra att jag har jobb!
Jag vill ha jobb, fast anställning men se det får jag inte...det är billigare att ha mig som timanställd.
Det ska de få ha...men får då också räkna med att jag kör åt andra bolag också, som gärna vill ha min kompetens.

De senaste veckorna har jag kört så oerhört mycket att denna ledighet var nödvändig, för att jag inte skulle stå på öronen.

Blir intressant och se hur jag fixar att få ner den häftiga tån i en sko i jobbet.
Tur att jag inte börjar förrän 17.30 på Måndag eftermiddag.

Av Sirpa - 22 augusti 2015 21:45

Ligger nu i min säng, med Titti katt tätt intill.
Tänker på dagen som gått och på hur härligt, jobbigt, varmt, underbart och galet skönt det varit idag:)
Vår sista dag här på ön för denna sommarsäsong.

Vaknade tidigt imorse och tassade ut i bara nattlinnet, för att knäppa bilder på den vackra soluppgången.
Så jag njöt!
Av stillheten, dimman som låg över kohagen, likt en vacker slöja.
Solens strålar speglade sig i havet ....
Det var så underbart!

Stod bara och andades in allt i mina lungor.Kände hur allt gav mig sådan energi att mina ögon tårades.

Det var tänkt att jag skulle ut och träna.Blåsan på tån var illröd och smärtade rejält så det fick vara.
Skulle inte fått på mig sko på den foten.
Bloggade, drack kaffe och lade in mitt nya schema från Nettbuss i min agenda.Gjorde de ändringar som var nödvändiga.

Låg och tittade ut.
Hörde grannarna vakna till.
Pratade på sms med min vän U.
Vi hade igår kväll ett nästan två timmar långt telefonsamtal:)

Sedan kom en frukostinbjudan från min dotter i vagnen en bit bort.
Gick över dit och vi åt frukost.

Bytte om och satte husvagnsbackspeglarna på min V70.
Åkte bort och kopplade på M:s vagn och körde den ner till Köpingsvik, där han skulle magasinera den över vintern.
Han vågade inte köra med husvagn då han aldrig gjort det.
Klart jag hjälper en vän.

Han åkte sedan hem till Fagersta och vi for till tälten i Köpingsvik och fyndade träningkläder.
Jag köpte ett par korta löparbyxor, en långärmad löpartröja, två toppar, 6 par strumpor och två par läckra solglasögon.
Allt för 160:-
70% på allt:)

For sedan vidare till Borgholm.
Åt på torget innan vi besökte Butik Öland som jag älskar.
Köpte barnbarnet foppatofflor och en vindsnurra.
Sedan drog vi oss hemåt.Ville tända ljus i kyrkan men den var låst...
Jag blev jätteledsen för det är en tradition för mig att tända ljus där och sitta en stund i stillhet.
Nu möttes vi av en igenbommad kyrka.

Handlade på Ica Böda innan hemkomst.Massor med gott som vi ville unna oss sista dagen på ledigheten.
Fixade kaffe och tog det bara lugnt en stund.

Jag satte igång och tog ner resten av tältet.Bit för bit.Jättevarmt i solen.
Hade bikini på så jag skulle sola samtidigt som jag gjorde nytta.
Tvättade och borstade tältduk.
Vek mattor och stuvade undan saker.

Lyckades tappa en halvfull hink med vatten inne i vagnen, då hinken gick sönder.Jag blev helt förskräckt och kastade genast ut allt jag fick tag av badlakan och handdukar.
Det rann åt ett håll som tur var och hittade en väg ut.

Ställde upp dynor och luckor, fönster och dörrar för att torka ur resten.
Vilken urusel hink som pajade i händerna.
Tur den inte var full!

Dottern grillade medans jag vek ihop tältet.Vi åt och åkte sedan till Byrum och badade i solnedgång.
Så himla skönt!
Underbart vackert..



Blå Jungfrun låg så vacker där i solnedgången.
Vi njöt av det andaktsfulla fina.
Vårt älskade Öland!

Åkte åter till campingen och duschade.
Drog oss tillbaks till våra vagnar.
En dag fylld av olika utflyktsmål och sysslor...vår sista kväll på ön

Av Sirpa - 22 augusti 2015 07:11

På Söndag är det dags att dra hem mitt sommarboende till Surahammar.

Började under Fredagen att packa ihop.
Tog ner vindskyddet, putsade av rutorna på den först.
Borstade bort spindelbon och fågelbaja.
Så härligt, starkt och fint vindskydd.
Syns inte att den varit uppe hela sommaren.

Fortsatte med att putsa av alla rutor på förtältet.Drog upp pinnarna och tog loss, sida för sida.
Öppnade upp allting så det bara är taket kvar till Lördag att ta ner.

Så skönt att jobba på när det är torrt och fint.Allt går att få rent.
Förvaringen över vintern kräver ju renhet och helt torrt.
Får inte ligga fukt eller jord kvar någonstans.

Torkade rent alla delar som varit nere mot marken från jord och kryp.
Mycket spindelbon i gardinerna.

Jobbade på under dagen med korta pauser med intag av vatten.
Dotter och barnbarn var iväg och badade med goda vänner.
Många barn:) bus och lek.

Mot eftermiddagen åt vi lite tillsammans.
Mitt boende fick en annan form och jag var jättetrött efter alla timmar i solen.
Passade på att ha bikini på medans jag jobbade.
Laddade om våra kort i receptionen så jag efter ett välbehövligt bad kunde få en dusch.

Så skönt!
Lilla barnbarnet var med mormor och vi hämtade vatten och grejade med allt som var kvar att göra.
Tvättade upp alla tältpinnar noga.
Bar bort möbler till deras förtält.

Deras boende blir ju kvar september ut.Över Skördefestveckan.

Kändes bra att ha lyckats plocka ihop så mycket och det utan hjälp.
M drog upp de hårdast sittande stormpinnarna, när han tittade till mitt jobbande.
Jag hade inte styrkan att få upp dem.

Ibland kan det vara nytta med starka karlar :) Annars är det mest Kan själv för mig i livet.
Envis finnkärring som klarar sig själv

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7
8 9
10 11 12
13
14
15 16
17 18
19
20 21 22 23
24 25
26
27
28 29 30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards