Direktlänk till inlägg 11 oktober 2015

Att våga leva

Av Sirpa - 11 oktober 2015 07:21

Mina tankar går ofta till alla dessa människor, som sitter kvar i en tillvaro som de inte trivs med.
Det kan gälla arbetet eller privatlivet.

Jag har bloggat om detta förut också men det tål att upprepas.

De går dag ut och dag in och harvar i relationer med andra människor, som de egentligen inte alls vi ha i sitt liv.

Åtminstone inte på det sätt de har dem idag.Det kan vara kollegor som suger deras energi, som mobbar.
Som styr och ställer.

Det kan vara en livskamrat som gör samma sak, som inte tillför mer än oro,missnöje och tråk.

Man måste ju faktiskt ingenting om man själv inte vill.
Detta sitter i ens egna hjärna!

Man sätter själv begränsningarna och har mandatet att bryta sig loss om man verkligen vill.
Ofta är det viljan som saknas.Orken att ta tag i det.
Såhär har jag haft det si och sålänge, jag vet att hantera det men mår inte bra i det.
Vad vet jag om det som blir om jag strukturerar om mitt liv...

Ja...det okända kan vara skrämmande! Du vet inget om det som ligger framför, det gör du aldrig!
Vad som helst kan hända längs din livsväg, precis vad som helst.

Men du kan påverka det, med att göra val som du själv mår bäst av och kanske öven de som finns i din närhet.
Kanske står alla och tuggar på samma ställe, utan att komma någon vart.Ingen vågar ta steget även fast det tydligt syns att livet inte är tillfredställande.

Dagarna går och livet bjuder på möjligheter, tillfällen där du tänker att en förändring kanske vore på sin plats.
Men du är rädd!
Rädd att ta fel beslut, rädd att såra, rädd att någon tycker illa om det du gör, kanske försvinner ur ditt liv.
Ja...så är det!
Du kan inte äta kakan och ha den kvar.
Gör du en förändring så får du leva med konsekvenserna.
Ingen kan ständigt göra alla runtinkring, nöjda och glada.

Men hur mår du idag?
Trivs du, mår du bra på ditt jobb.

Har du en relation till din partner som känns bra, som du längtar att komma hem till efter jobbet?
Får din själ det den behöver för att du skall somna nöjd och glad, tillfreds med livet, vakna förväntansfull inför en ny dag?
Känn efter!

Jag brukar göra såhär, om jag nu utsätter mig för sådant som inte känns bra.
Jag väger för och nackdelar...
Vad känns bra och som fungerar och vad känns som att jag bara vill ifrån det.
Vad finns i mitt liv som känns bättre, vilka möjligheter har jag att förändra.
Vilka steg är jag beredd att ta för att få en förändring.

Jag har aldrig en rädsla över att det kommer kräva ansträngning från mig, att det rent av kommer att göra ont i mig ett tag.
Jag vägrar vara kvar i något som inte känns bra i mitt liv.
Varför låta tiden i mitt liv gå till ingen nytta?! Jättedumt!

Ärlighet mot mig själv skapar en tillvaro som stundtals kan vara väldigt turbolent, men som i slutänden ger den sinnesfrid jag vill leva i.

Ibland måste man fatta beslut som sårar andra, som vänder upp och ner på människors tillvaron.
Men dessa beslut och ställningstaganden är nödvändiga, just för att man ska komms vidare i livet.
Utvecklas och tillåta oss vara den vi verkligen är och vill vara.

Livet är inte enkelt!

För många lever känslan...
Jag vet vad jag har men jag vet inte vad jag får.
Ja...så är det!

Du känner igen beteenden, mönster och vet hur du skall agera i dessa stunder då livet kanske suger.
Men är det värt det?
Är det i övrigt så bra att du väljer leva kvar i en tillvaro som inte tillför dig, det du innerst inne vil ha i ditt liv.

Jag tror på den egna lyckan.
Det är meningen att vi skall kunna skapa den egna lyckan, men inte utan ansträngning.

Jag vill inte leva i en tillvaro där jag ständigt går med skygglappar.
Gjuter olja på stormiga vågor eller lever rävspel med en människa/flera mönniskor jag inte fungerar med.
Då väljer jag att göra något åt saken och sedan gå om ingen förändring sker.

Att laga och lappa något som gnisslar i ett och som hänger på en skör tråd ständigt, är inget att sträva efter.
Jag tror att det är meningen att vi skall ha möjligheten att utvecklas.
Ta de steg i livet vi behöver för att må bra.
För vem vill inte må bra:)

Det är inte smärtfritt att göra de val som behövs!
Men man har valet själv, ta steget och våga kliva ut i det okända.
Vem vet...kanske just Ditt första steg, skapar möjligheter för andra också att lyckas komma vidare.
Kanske utveckla någonting de själva drömt om och haft i tankarna, men inte vågat ta steget till.

Våga leva, förändra och prova alternativ!
Det är just det som utvecklar dig som individ.

Sök dig till en tillvaro som får just dig att blomma, som ger dig glädje, energi och en harmoni som gör att du klarar livets motgångar på ett mera konstruktivt sätt än det gör idag.

Ur välmående skapas energi till att räcka till åt andra.
Mår du bra så levererar du glädje och energi.
Det vet jag:)
För så lever jag idag.

Mitt liv är inte gnisselfritt och hag gör vurpor som heter duga, då och då.
Men jag reser mig igen, ännu starkare och provar nytt.

Livet ska inte suga!

DU skall suga i dig av det livet erbjuder!
Att just du mår bra blir som ringar på vattnet...Din glädje sprider sig:)

Våga vinn!
Våga bjuda på dig själv och känn hur härligt livet kan vara.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Onsdag 27 mars 10:25


På Torsdag bär det iväg till Örebro. Dottern får köra mig dit då bilen behövs hemma. Hennes bil står där den står, helt opålitlig. Senast förra veckan vägrade den gå igång. Sen kan det gå nån timme och den startar utan problem. De tre verkstäde...

Av Sirpa - Tisdag 26 mars 08:57


Igår Måndag efter att jag kört båda mina barnbarn till skolan och handlat lite på Maxi så var det dags för den tredje behandlingen hos min Kiropraktor. Träffade på en kollega som går och tränar hos en annan Kiropraktor i samma hus. Vi gamla bussc...

Av Sirpa - Tisdag 26 mars 06:12

I Söndags hade jag en körning från Köping med Innebandygrabbar som skulle till Norberg och spela säsongens sista match. Småkillarna som var i 9 års ålder och även några föräldrar som var med var så imponerade av bussen. Tydligen hade det varit ön...

Av Sirpa - Måndag 25 mars 20:05

Idag blev det fest på eftermiddagen när jag hämtat barnbarnet från skolan. Jag fixade smet av Mandeldryck, smält veganskt margarin, vetemjöl, bakpulver, lite salt och vaniljsocker. Dessa blev till frasiga goda Wåfflor som sedan avnjöts med fär...

Av Sirpa - Lördag 23 mars 15:49

Igår hade jag en liten körning då jag utgick från Tuna Trafiks depå i Eskilstuna. Körde tom till Arlanda och väntade in ett plan från Frankfurt som landade 23.50. Hela dagen blev väldigt lång då jag gick upp tidigt i vanlig ordning och tänkte att...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7
8
9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22
23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards