Direktlänk till inlägg 14 oktober 2015

Att bära andras liv...

Av Sirpa - 14 oktober 2015 05:46

Det finns människor som viger sina liv åt att vara omhändetagare.
Det är bra, om man har förmågan att i detta också leva sitt eget liv, i lycka och glädje.

När det går så långt att andras problem och livskriser blir ens eget liv och ansvar, då är det farligt.
Då lever man själv på en skör tråd, som hotar med att brista och man faller till sist, av allt man axlar.

Man gör andras problem till sina egna.
Tror att det är det som är meningen, ansvaret och att ingen annan lösning finns.

Jag var själv sådan en gång i världen.Det är inte så jättelänge sedan som jag förstod vad jag höll på med.
Jag var "mamma" åt min egen mor, syskon, vänner och kollegor.
Jag var den man ringde till när det var problem.
Jag var den som löste problemen, fixade och donade.
Lyssnade på alla, tröstade och fanns till hands, dag som natt!
Alltid i alla lägen!

På raden...Närmast anhörig på pappret var det mitt namn som stod.Det var mig man ringde till först när det var något som hände.
Samtal från sjukhus, polisen, soc och andra myndigheter.
Det var jag som bar ansvaret.....

Detta höll ju inte i längden.
Förstår ju vem som helst.

Min värld rasade samman då jag inte hade något eget liv.

Problemet låg hos mig själv, som inte kunde säga nej i tid.
Tog bara på mig mer och mer....
Tills jag inte längre kunde stå på mina egna ben och min hjärna gick sönder och mitt hjärta brast...

Jag kollapsade fullständigt!

Stod bara mitt på golvet på mitt arbete och bara grät och skakade!!

Jag tog slut!

Idag är jag en lycklig människa.Som vet hur jag sätter gränser.
Fick den hjälpen jag behövde och är oerhört tacksam över det.

Nu ser jag människor omkring mig som jag älskar, som gör samma fel som jag.
Som bär bördor som är dem övermäktiga.
Jag ser vad som skulle behövas för att få dessa människor att inse vad som håller på att ske....

Mitt i detta bär jag själv förmågan att leva, ta hand om det som vaknat i mig själv, efter ett helt liv med en ryggsäck som vägde tungt.

Ansvaret har jag lagt tillbaka hos dem det hörde hemma, var och en med sitt liv och de som inte mäktade med det, har fått sin vårdplats i trygghet:)

Allt tog tid men det lyckades.

Idag lever jag i symbios med Min familj, mina barn och barnbarn.
De som vill vara nära mig utan att ställa kravet att jag skall bära deras liv.
Alla bär sitt och jag stöttar det jag mäktar med.
Det går inte att göra mera:)

Skulle jag försöka ens så skulle min hjärna säga stopp.
För den skull är jag ingen sämre människa.Inte heller en egoist utan jag har lärt mig hantera min roll i livet.

Jag räcker inte till åt någon om jag rasar.Alltså måste jag göra mina val och det i tid.

Jag har av min egen bror blivit utskälld, idiotförklarad och förminskad till en nivå där jag inte har något värde, för att jag sade STOPP när jag inte längre mäktade med att bära andras bördor.

Detta lever jag med.
Utan problem för det är inte mitt ansvar att axla andras liv, vuxnas problem.

Jag lyssnar gärna om någon får stöd av det men agerar inte förrän det är nödvändigt.
Delegerar till berörda instanser istället för att bära själv.

Man kan inte vara allas samvete.
Det är omöjligt!

Livet är här och nu och jag har valet att göra det bästa av mitt liv.
Precis som alla andra också har.

Stötta och hjälpa..Ja!
Men inte bära och axla andras liv.

Sätt gränser som är tydliga.




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Tisdag 19 mars 02:39

Jag börjar bli såpass bra i högersidan efter låsningen att det nog är dags att försöka mig på övningar som stärker muskulaturen runtikring. Det behövs även i knät som jag känner av mera nu när den övriga smärtan klingar av mer och mer. Har ju in...

Av Sirpa - Måndag 18 mars 14:34

Jag började redan förra veckan att göra iordning Edde Husbil för att ha honom redo för eventuella jobbresor. Eller helt enkelt nån egen liten resa nånstans för att välkomna våren, när den nu har tänkt sig att komma på allvar. Knappast dags än på ...

Av Sirpa - Måndag 18 mars 10:50

Mitt bloggande har återigen hamnat på efterkälken. Tiden har gått åt till att jobba och sedan vila. Nu är det Måndag och ny vecka. Förra veckan försvann i ett nafs Torsdagen ägnade jag åt att köra ett härligt pensionärsgäng från Västerås till ...

Av Sirpa - Onsdag 13 mars 06:03

Gårdagen blev en kämpig historia verkligen med det galna bakslaget i måendet. Kände mig bättre i kroppen mot kvällen men istället fruktansvärt trött. Det var väl resultatet av kroppens kamp under dagen. Nu börjar jag verkligen bli less på det hä...

Av Sirpa - Tisdag 12 mars 16:45


Jag vet inte om det är en "baksmälla" efter gårdagens behandling hos Kiropraktorn eller vad det var men plötsligt vid lunchtid idag började jag må illa och det gjorde så ont överallt i kroppen där jag har haft låsningen/krampen. Hade jättejobbigt ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7
8
9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22
23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards