Alla inlägg den 16 januari 2016

Av Sirpa - 16 januari 2016 17:14

Denna dag har verkligen gått i vilans tecken.
Vaknade tidigt imorse.Somnade straxt om igen.
Vakna vid 7 tiden.
Fixa kaffe.Gav katterna mat och lade mig för att blogga och vila.
Ville katt gick ut i kylan.

Laddade tvättmaskinen.
Somnade om.Mådde illa....

Vakna lite senare.Hängde tvätt och ladda nytt.
Packa upp övernattningsväskan och duschade.
Hostar en hel del men har framförallt ont i vänster sida av halsen.Som en smärtande knöl mot örat.
Vet inte om det håller på att bildas en varböld.

Somnade igen med blött hår och vaknade kall och frusen.
Usch!!
Ute är det -18 just nu vid 17 tiden.
Känns härinne också.Luften blir torr så jag har hängt tvätt i mitt rum för att få lite bättre luft att andas.

Ladda ny tvätt och värmde på lite pasta så jag fick nåt i mig.
Mår illa hela tiden, lite lätt.
Ingen risk för övervikt denna gång...
Känner hur muskler faller ur och kilon lämnar kroppen.

Öm i revben och mage av den ständiga hostan.

Herregud....hur länge till orkar jag detta??

Största drömmen nu är att vakna på morgonen, piggare och på väg att bli frisk.
Att slippa smärtan i hela kroppen!!
Varenda led smärtar...

Av Sirpa - 16 januari 2016 12:07

Nu är det bara en dryg vecka kvar tills jag kan börja flytta mitt bohag till Västerås igen.

Väntar bara på att han som har lägenheten, kommer hem från sin golfresa.
Sedan skriver vi pappren och jag får mitt andrahandskontrakt.
Ett år får jag bo där sedan.

Känner hur jag vill dit så snart som möjligt för att få mitt eget.
Det var ju inte menat att jag skulle bo här i huset så lång tid som det blev.
Arbetslivet tog ju en vändning som jag inte räknat med från början.

Mår inte alls bra just nu över detta....

Vill inte bära andras bördor och problem, vilket lätt blir om man är inneboende i någons hem.
Jag är ändå ingen som lägger mig i andras liv men vägrar samtidigt se på tyst om någon far illa.
Då säger jag ifrån.

Så fort jag fått nycklarna så kommer jag att lasta min bil med de nödvändigaste för att kunna bo.

Städattiraljer för att städa ur lägenheten.Tar med madrassen att sova på.Sängkläder och kaffebryggare samt mat:)

Sedan kör jag resten vartefter tid ges.Kommer ju att jobba varje dag också.
Har ju min V70 som jag kan lasta full och sedan när det är dags för möblerna, så hyr jag kärra och frågar vänner om hjälp.
Jag har inte så jättemycket möbler.

Förrådet är lastat med mina grejer i kartonger.
Husvagnssakerna också.
Låter nog dessa vara kvar här till våren.Allt ska ju till Öland.

Ska bli skönt att stänga min egen dörr....

Det jag köpte från Ullared står ouppackat på golvet ännu på mitt rum.
Det mesta är till mitt nya boende:)
Blev inte så många kassar då jag inte riktigt vet vilka pengar jag har att röra mig med framöver.

Skoj att inrätta ett eget hem.
Kommer att bygga upp det lugnt och fint så det blir bra.

Eget badkar har jag där:)
Härligt!

Av Sirpa - 16 januari 2016 11:40

Natten i den jättefina radhusstugan i Ullared blev verkligen en tuff sådan.

Yngsta dottern hostade sig igenom den.Jag hängde på stundtals.

Äldsta dotterns bädd ute i rummet var så obekväm att hon knappt sov nåt.
Hon valde att sova där just för att vi hostare skulle ha eget.

Vaknade vid 6 tiden och tog på kaffe.
Alla kassar stod klara för ilastning.
Jag tog mig en dusch och kände mig piggare av det.

Äldsta dottern fixade till frukost och jag bredde mackor inför vår hemfärd senare.

Yngsta fick ta igen sig och samla krafter medans vi sedan lastade bilen.
Så kallt! -17 visade mätaren på!
Värmde upp bilen ordentligt.
Tjejerna städade ur stugan.Bryggde kaffe i thermosen.



Tog en kort sväng på Gekås och hämtade det sista som vi inte orkade, hann igår.
Styrde så hemåt.

Jag hade jättejobbigt med andningen så det blev ett samtal till min Vårdcentral.
Rekommenderades nässpray med Cortison.Köpte i Jönköping.

Genast gav det en effekt.
Jag körde till ca 4.5 mil innan Örebro.
Sedan tog äldsta över.
Yngsta sov största delen av vägen hem.Bra att hostan lät henne göra det i omgångar.

Lämnade av Eskilstunalasten först :) som var störst antal kassar.
Den enda pigga av oss shoppare.
Vi gjorde våran resa trots sviktande hälsa och det känns bra.

Drog ur mig sista energin med att tömma bilen hemma med hjälp av svärsonen.
En turbolent kväll som gjorde att jag somnade med tungt hjärta och känslan låg kvar hela natten....

Får bära skott för något jag inte ens är delaktig i....

Av Sirpa - 16 januari 2016 07:59

Upp 3.30
Duschade och fixade kaffethermosar med.
Dottern upp, som en blek zombie 4.30.Lastade bilen och värmde upp den.In med dotter, kudde och filtar.

-18 ute!

Hämtade äldsta dottern från Eskilstuna.For vidare neråt landet.
Jag körde.Kände mig ganska pigg.
Lite hostig av den torra luften.

Yngsta sov nästan hela vägen ner och det gjorde susen.Hon var kryare och feberfri när vi var framme vid lunchtid.
Stannade bara för toabesök.
Jag körde hela vägen.Det är ju en baggis för mig.

Hämtade stugnyckel och parkerade.
Gick in på ett nästan öde Gekås.
Folk har inte råd att handla i Januari, efter Julens slöseri.

Vi kunde sakta strosa runt och plocka.
Åt lunch efter ett par timmar.
Välbehövligt med näring och vila.
Shoppade vidare det vi orkade.

Äldsta dottern var pigg och for omkring.Yngsta och jag tog det väldigt lugnt.
Några timmar senare gav vi upp.
Betalade och tog oss till stugan.

Bäddade genast så yngsta fick vila.
Jag hade köpt hem god lax med romsås och bröd som vi åt.
Bar in nästan allt vi handlat, från kylan.-17 även i Ullared.

Halva golvet i stugan var täckt av kassar:)

Sorterade igenom sakerna och valde ut det som skulle lastas i takboxen.
Bara lätta och fryståliga saker.

Äldsta dottern hade shoppat loss ordentligt.Hon hade planerat denna resa länge och visste vad hon behövde.
Yngsta var bara en skugga av sig själv så det var mycket mindre.

Jag handlade minst.
Har ju bara mig själv och heller inte råd, då jag inte riktigt vet vilka pengar jag har att röra mig med som timanställd.

Hostiga och genomtrötta såg vi till att komma isäng.
Hostade oss igenom natten.
I grannlyan var det fylla och gräl så det höll oss vakna några timmar.

Skönt att ha med sjuklingen så jag kunde hålla henne under mina vingars beskydd.
Hade inte känts bra att lämna henne hemma.
Vi fick ju tid tillsammans ändå vi tre, trots sjukdom.
Det var viktigast!

Galenbilden är ju given:)
Zoombien längst bak var som sagt inte direkt i högform

Av Sirpa - 16 januari 2016 07:36

Körde 6 dagar i rad, det var i drygaste laget då jag kämpar med virusinfektionen i luftvägarna.

Hade så ont överallt efter hemkomst att jag bara satt och hostade, varje dag.
Tårarna rann och det kändes som att alla krafter var förbrukade varje dygn.

Tisdagskvällen, då jag slutat jobbet, ända till efter midnatt var jag med yngsta dottern till akuten då hon blivit tillsagd av sjukvårdsrådgivningen att åka dit.
Hon hade då haft 39-40 graders feber i två dygn.
Kräktes blod och mådde skurk.
Hade inte fått behålla vätska alls.

De tog prover och konstaterade att det var virusinfektion och min dotter är så trött och slutkörd sedan innan så det slog hårt.

Jag var ledig på Onsdagen så svärsonen och jag tog hand om allt.
Sjuk lillunge, också feber.
Min dotter sov mestadels.Servade henne, bäddade rent då hon badade i sitt svett.Fick i henne vätskersättning.
Lite mat mot eftermiddagen.

Jag tvättade, städade, fixade mat och svärsonen skottade, handlade det som behövdes för oss sjuklingar.
Han rastade Ludde Basset.
Jag var ju också risig rejält.

Vilken cirkus!
Tur att svärsonen kunde vara hemma.Jag hade inte orkat allt ensam.

Han tog hand om sin dotter och jag min kan man säga.
Hjälptes åt med allt.
Ute var det rejält kallt och det hade snöat i flera dygn, lite i taget.
Jag kunde inte vistas ute, gjorde för ont.Kunde knappt andas där.

Lillungens feber ökade på kvällen.
Svärsonen hämtade hem sina grabbar från skolan så det fanns att göra med familjen samlad hemma.

Äldsta dottern och jag tog beslutet att vi tar med oss yngsta dottern nästa dag.
Vi hade sedan i höstas planerat resa ner till Ullared och shoppa.
Hyrt stuga och skulle övernatta och ha jättekul.
Mor och döttrardagar:)

Tog beslutet att yngsta dottern får vila i stugan medans vi handlar om hon inte orkade med något.
På så vis hade vi henne ändå med och även kollen på henne med feber och allt.

Så på Onsdag kväll packades övernattningsväskor och svärsonen och jag monterade takbox.
Vi skulle ta deras bil då min har en bakbroms fast.
Den ska in på verkstad nästa vecka.

Med denna lösning så fick svärsonen bara barnen att ta hand om.
Vi tog hand om min dotter.
Själv kände jag att för min del fick det också bli, att jag hängde på så länge jag orkade.
Sedan fanns ju stugan.

Tidigt isäng.




Av Sirpa - 16 januari 2016 07:02

Min infektion är nu inne på fjärde veckan och jag är helt färdig.

Hostar mycket än och som tur så kommer det upp något hela tiden.
Känns bättre så.

Sedan har det satt sig i bihålorna så jag är svullen och täppt.
Har jätteont i luftvägarna.
Allt är sönderhostat och söndersnytet.
Sår runt och inne i näsan.

Fick igår rådet om en nässpray med Kortison som skulle lossa täppan och den har jag tagit två gånger igår.
Känns bättre idag.
Kan andas genom näsan och luftvägarna har fått vila inatt.

Jag har inte orkat göra mer än det som varit nödvändigt för dagen så bloggen har blivit lidande.
Så blir det ibland.

Ska ta igen detta med att skriva denna morgon, flera inlägg.
Har ju inte varit hemma de senaste dagarna ens.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6 7 8 9 10
11
12
13
14
15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
29
30 31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards