Alla inlägg den 9 februari 2016

Av Sirpa - 9 februari 2016 18:40

Efter mitt träningspass imorse så åt jag tillsammans med Lovan, en riktig gofrukost.

Medans vi satt och småpratade, funderade jag över dagens sysslor.

Det enda jag hade inplanerat var träningen och sedan skulle jag få hit mitt barnbarn J i några timmar.

Fortsatte med plocket ur kartongerna som stod kvar efter flytten.
Klippte en ryamatta i två delar, en på var sida av sängen.
Dammsög lägenheten.
Det var jätteskräpigt härhemma.

Bytte matta i hallen.
Tvättade köksfönstret.
Den blev kristallklar:) Härligt!!

När mitt barnbarn J anlände och föräldrarna åkt så fixade vi tillsammans upp tavlor och foton på väggarna.
Nu är allt uppe som ska upp.
Möblerna där de skall vara:)
Så skönt!

J fick sig ett varmbad och hon tyckte det var mysigt.Tände doftande vaniljljus åt henne på badkarskanten.

Under tiden lagade jag till pizza.
Så när föräldrarna kom var maten klar.Dukade i matrummet och vi åt upp alltihopa.
Lilla J åt massor.
Hon fick tidigare en kaviarsmörgås då hon var lite hungrig.

Diskade två gånger idag.
Det är en hel del jag kastar ur kartongerna jag går igenom.
Fortsatte plocka när familjen åkt.

Lilla Lovan trivs så bra härhemma också.Skrev till Huskatten om henne och hur allt går.

Pratade med min älskade vän i telefon.Han har det inte lätt....

Jag tycker att det är så skönt när mitt boende börjar vara komplett.
Ska fortsätta tvätta fönster.
Bära ner kartonger i källaren.
Sedan är det bara allt småpyssel som jag ständigt håller på med.
Ordning och reda vill jag ha.
Rent och fräscht.

Då trivs jag:)

Av Sirpa - 9 februari 2016 15:34

Idag har jag ledigt från jobbet och valde därifrån, denna dag som första träningsdag efter influensan.

Tog på träningskläder och med mig en kasse med grejer till mitt skåp på jobbet.
Badlakan, duschgrejer och sånt.

Ut i regnet...powerwalk/jogg till jobbet först.Sedan vidare längs grusiga trottoarer.
Styrde hemåt och avslutade passet med att hämta kartonger uppifrån lägenheten och bar ner till bilen, samt källaren.

Passet slutade vid drygt 5 km och det är jag jättenöjd med.
Det är ju inte så många dagar sedan som jag ännu kämpade med orken.

Fick av mig de regnvåta kläderna och klev i duschen.

Den nya blandaren var felinställd på något vis då jag knappt fick något varmvatten.
Fick skölja håret i kallt vatten.
Sms:ade fastighetsskötaren.

Grymt glad med att ha kommit igång med träningen.
Imorgon får det bli mera jogg.

Av Sirpa - 9 februari 2016 02:23

Lyssnade på radio hela mitt arbetspass under Måndagen och blev riktigt förbannad.

Norbergs kommun valde att ta en paus ifrån mottagandet av ensamkommande flyktingbarn under ett par månader.

De kände själva att de inte mäktade med att hantera dessa människor just då, att arbetsbördan var för stor.

Nu kan de åka på att betala vite för det!!
Min hjärna säger ifrån i denna tanke.

Varför skall man straffas för att man tagit sitt ansvar??
Är det rätt mot dessa människor som kommer till vårt land, att hamna på ett ställe där det inte finns resurser att hantera deras ärende??

Jag anser att Norberg gjorde helt rätt!!
De såg över sin situation och gjorde ett val därefter.
Tänk om flera kunde göra så...

Många av dessa människor bär med sig trauman som är hemska och då gäller det att vi har möjligheten att hjälpa dem.

Alla kommuner har sitt eget att tampas med och Norberg framförallt har väldigt mycket människor från andra länder på sitt ansvar.
Redan den bördan är övermäktig har jag förstått.

Jag tycker de gjorde helt rätt!!
Detta är att ta ansvar.
Lagar är inte i alla lägen de perfekta lösningarna utan man måste se till verkligheten.
Ta sitt ansvar och fatta ett vettigt, verklighetsbaserat beslut.

Det är ju ändå människoliv det handlar om från båda hållen.

Helt rätt Norberg!!

Av Sirpa - 9 februari 2016 02:04

Vaknade väldigt tidigt denna Måndagsmorgon.
Låg kvar i sängen, drack kaffe och kelade med Lovan.

Skrev på min blogg och rensade tankar.De är många...då är det skönt att få ur dem ur skallen.

Gick till jobbet vid 6 tiden.
Träffade min bästis V där och vi hann prata en del innan det var dags att rulla igång dagen.
Så kul att vi jobbar från samma depå fast olika företag:)

Tycker jättemycket om henne och vi har utbyte av varann i tankar och problemställningar.

Körde så drygt 4 timmar med Mdh Dubbeldäckaren.
Ingen körning jag direkt dansar över att få men allt kan ju inte vara kul jämt.
Åka tur och retur Västerås Eskilstuna ...hmmm...nja :) Föredrar att åka Arlanda.
Annan kontakt med resenärerna.

Hade sedan långrast.
Blev en missuppfattning med lunchen med min vän.
Trodde att han var upptagen i jobb så min bästis släppte av mig hemma, då hon skulle åt det hållet i sin nästa körning.

Kom hem till glad överraskning:)
Rörmokaren var precis klar med badrumsblandaren.
Det blev jättefint!!

Samtidigt som jag glädjestrålande tackade honom så såg jag på mobilen att J, min vän ringt flera gånger.
Rungde upp och han undrade vart jag var, att han letat mig på jobbet för vi skulle luncha.

Berätta som det var, att jag trodde han åkt på att jobba.
Så var inte fallet och han hämtade mig i sin lilla buss.

Vi handlade mat på Hälla och for så vidare till Litsberga, där Axsson har ännu en depå.
Vi åt och pratade gamla minnen från den tiden vi båda jobbade på Västerås Lokaltrafik.

Han visade runt på depån och jag trivdes där.Skakade hand med ägaren till Axelssons, trevlig man.
J presenterade mig som en av Axförarna:) vilket är tanken med min framtid.
Att jag även tar körningar för Axelssons

Jag tycker om deras bussar.
Har ju redan kört några av dem.

Tiden gick alldeles för fort och vi återvände till stan och jag for till Centralen och löste av kollega.
Två vändor till på Mdh bussen.

J hade erbjudit sig att skjutsa hem mig då jag slutade för det skulle bli regn.Han är sådan med mig:) omtänksam och rar.
Tackade för hans vänlighet men jag ville ju gå hem.
Behöver få igång kroppen.

Kom hem jättetrött och hungrig.
Blev en bit av gårdagens pizza i micron och sedan softa på soffan.
Lovan hade kissat en skvätt i sängen igen då jag lämnade sovrumsdörren öppen.
Vi pratade lite om det och jag förstår att det är doften av annan honkatt hon inte gillar.
Då ska hon märka över det med sin doft.

Det blir lite tvättstuga på min lediga dag :) så är det att ha djur.
Det är en tid av anpassning innan hon finner sin trygghet och kan slappna av i dofterna som finns ikring henne.
Hon vill ju rå om mig själv.



Bilden tog jag på J då han körde oss åter till depån:)

Som sagt...man ska omge sig med människor som tillför energi och månar om en.
Det ser jag till att göra.

Somnade tidigt måndag kväll.
Gillar mitt nya liv mer och mer.

Bara en pusselbit saknas;)
Det lever jag i...med lugn i själen.
Tiden visar vad som sker.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18
19
20
21
22 23 24 25 26 27 28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards