Alla inlägg under februari 2016

Av Sirpa - 17 februari 2016 12:30

Igår på min fridag hade jag en härlig dag tillsammans med min äldsta dotter och barnbarn.

Började morgonen med att åka till Maxi på Hälla.Fyllde på färskvaror och fyndade en hel del, just för jag handlade så tidigt på dygnet.

Köpte bla en smörgåstårta från dagen innan som såg grymt god ut.

Sedan blev det en grillad kyckling som idag fått bli en ingrediens i matlådor jag gjort iordning för veckan.

Vid 10 tiden, efter att jag dammsugit och städat härhemma, kom min äldsta dotter och mitt minsta barnbarn över.
Vi skulle ägna dagen åt varandra.
Leka, prata och skoja.

Lilla Lovan höll sig undan en stund men kom straxt fram, i ren nyfikenhet.
Hon kunde inte låta bli att komma och se vad det var för liten individ som dykt upp hemma hos oss:)

Vi åt av smörgåstårtan som var superb.Jag tog resten till frukost imorse, efter min träning.

Innan dess var vi ute och provade lekparkerna i kvarteret.
Gungade och levde bus:)

Det var strålande vacker vinterdag.
Efter nån timme började vi frysa vi vuxna och lillkillen blev trött av all lek.
Så vi gick hem och åt.

Sedan var det dags för honom att sova en stund.Lite svårt att få honom ner i varv.Men det gick efter sagor och mormors mysiga säng.

Dottern och jag hann prata en hel del under dagen och jag mådde bra av att få hennes syn på mitt liv just nu.
Hon är ju beteendevetare och kan med enkla medel få mamma sin medveten om dåligt mönster som äter min energi.

Därav bloggen tidigare om människor som indirekt sårar och dömer mig.
Jag är inte guds bästa barn jag heller, men jag tycker att det är värt att sopa framför egen dörr först innan hånfulla ord och kommentarer delas ut om mig som person.

Jag är inte problemet i deras liv utan den bär de själva...
Det är väl förmodligen lättare att lägga skulden på mig än att ta tagvi kärnan.

Jag ger mig inte!
Jag vet vad jag vill ha och jag behöver inte agera ojust.

Jag är så tacksam över att min dotter lysdnar på mig och ger mig stöd och råd.

Efter att lillkillen sovit blev det så dags att prova mormors badkar:)
Det var populärt!
Med badskum och lite leksaker.

Jag fick när de kom ett paket med ägg från de egna hönsen.
Jättekul att få ta del av deras produktion.
Det är 4 hönor som jobbar på:)

Mot seneftermiddagen var vi hungriga och det blev hämtning av pizza.
Jag mådde lite risigt under några timmar.Hostade en hel del och kände mig frusen och matt.

Pizzan var toppen och jag fick även matlådor av min.
De är ju så stora.

Lillkillen åt nästan hela sin barnpizza.
Han hade en utan mjölk för allergins skull.
Mjölkprotein ställer till i hans lilla kropp precis som hos kusinen.

Han fick en köttfärspizza som han åt med god aptit.
Härligt att se:)

Mormors glasögon måste ju testas:)

Kvällen kom och de två älsklingarna åkte hemåt.
Jag kände mig väldigt ensam efter de åkt.Lovan kom fram och tröstade.

Kände mig tidigt trött så det blev sovdags tidigt.

Tvättade under dagen också, två maskiner i tvättstugan.

Skänkte kaffemuggar och glas till min dotters arbetsplats, där det är stor åtgång.
Jag hade ju fått kvar sådant efter H som jag hyr lägenheten av.

Bra att de kom till nytta.

Saknar min älskade vän oerhört.
Men lever i det ...har ju inget annat val:)

Av Sirpa - 16 februari 2016 10:17

Underbara tulpaner.

Älskar Tulpaner :)

Av Sirpa - 16 februari 2016 06:44

Igår kom jag hem från mitt arbete, trött och hungrig.
Frusen efter den raska promenaden i kylan -10.

Klev in genom dörren och blev så fundersam då köksmattorna låg i en hög.

Min första tanke var, min busiga kattjej:) Att hon har röjarparty hemma.

Sedan såg jag det härliga:)

Där stod den!! Min nya spis:)
Så blank, fin och ny.
Himmel vad glad jag blev!

Jag har vetkligen blivit bortskämd där jag nu bor:)
Med nya blandare i kök och badrum och nu spisen.
Så kul!!

Så idag bir det till att köra in den och sedan är det jag som sätter igång och bakar.
Äppelkaka till jobbet är givet:)

Livet ler emot mig på många fronter nu.

Det man sänder universum får man åter i mångfald.
Älskar livet!!

Av Sirpa - 16 februari 2016 06:00

Det är någonting jag lärt mig i livet, att kämpa för allt jag vill ha.

Inget har kommit till mig av sig självt.

Att leva i sanning med sig själv har blivit en livsstil för mig, sker då detta i olika former av kamp, har jag förlorat, just bara för att jag väljer att vara ärlig.

Intriger och metoder för att få något till mig, finns inte i min värld.

Duger inte jag som den person som jag är, så har valet blivit väldigt enkelt.
Välj bara bort mig:)

Det finns så mycket människor som använder sig av smutsiga metoder för att uppnå det de själva vill.

Är detta hållbart kan jag känna?

Ärlighet och kravlöshet är ju det enda som funkar.Varför ens lägga energi på någonting annat.

Att systematiskt trycka på en annan människas uppenbara svaga punkter, kallar jag inte för ärlighet och kärlek.
Att ljuga den man säger sig älska, rakt i ansiktet....vad tjänar det till?

Sanningen kommer ju ändå ikapp.
Likaså att vrida om sig själv till att bli något man inte är, för att på det sättet tillgodose någons önskningar om förändring.
Det håller inte!

Ingen orkar spela teater och rollspel i evighet.

Detta är någonting jag upplever i min närhet mellan varven och det gör mig ont att se hur människor far illa, just bara för att de inte inser hur livet fungerar.

Det du ger, får du åter.

Jag lever med öppet hjärta i sann kärlek.
Det enda som är hållbart.

Jag njuter av livet och väljer glädje, harmoni och gemenskap med närhet och omsorg.
Inget annat.

Smutskastning är inte min grej.

Av Sirpa - 15 februari 2016 05:10

Vaknade alldeles för tidigt efter att ha slutat jobbet sent.
Så blir det ibland.

Veckan som gått har varit känslomässigt väldigt givande och glädjande.
Jag vet att livet är en berg och dalbana.
Från att vara jättelycklig så är klivet väldigt snabbt till att lyckan får sig en spark i häcken och verkligheten kommer ikapp liksom.

Så jag njuter i fulla drag:)

Den människa som jag är idag, trivs jag väldigt bra med.
Det enda som kan kännas ännu nödvändigt att jobba med, är känslan av att inte riktigt duga, räcka till.
Jag jobbar på det:)
Ständigt!

Jag har mina mål med livet och dessa mål styr jag emot med bestämdhet och glädje.
Det jag känner är helt rätt och den övertygelsen ger mig kraften att kämpa vidare med tålamod och omsorg.

Snart är våren här och för mig innebär det tävlingar.
Göteborgsvarvet och Stockholm Marathon.
Min träning gick ju åt skogen helt under nästan två månader pga influensan jag lyckades dra på mig någonstans ifrån.

Känns nu som att det fungerar med mil i benen igen.Tog ju en redig pw igår som känns i rumpmusklerna idag.
Hela dagen var fylld av steg så räknaren slutade på 23 tusen steg drygt:)

Det är toppen!

Var ju inte mer än en dryg vecka sedan som jag kämpade med orken att göra mina dagliga sysslor och jobba.

Det går framåt:)

Min lilla livskamrat Lovan trivs med sitt nya liv hos mig.
Vi mår gott av att ha varandra.

Inte det enklaste att få en kolsvart, livlig kattfröken på bild:)
Ett par gula ögon är det som syns mestadels.

Idag har jag förmiddagsskift på jobbet.
Blir lite jobbigt för hjärnan med sömnen när det kastar hit och dit mellan tiderna.

Igår började jag jobba 12.30 och idag blir det 6.30
Sömnen blir lidande då nattvilan blir för kort.
Får ta igen det när jag slutar idag.
Är ledig Tisdagen.

Saknar min älskade vän väldigt, mest varje dag.
Lever på känslan av Lördagens fina stund vi fick, innan jobbet kallade igen.
Ett privat, socialt liv som bussförare är lite komplicerat, med de tider och skift vi har:)
Så det gäller att bygga på glädje/energi depån när chansen finns.
Ser på den fina asken jag fick med härliga budskapet och lyssnar på musiken han skickar över till mig.
Med underbara texter, ord av kärlek.

Livet är inte en dans på rosor så det gäller att njuta av det fina i stunder som dyker upp.

Jag vet att jag har något härligt som väntar :)
Som snart hamnar i min brevlåda.

Kommer att öppna med en förväntan stor.Jag vet att jag kommer att bli så glad av det som komma skall:)

Av Sirpa - 14 februari 2016 22:22

Inte blev det nå mera sömn denna morgon, trots att jag skulle jobba till sent.

Bloggade, drack kaffe och pussade Lovan, innan träningskläderna åkte på.
-4 ute och lite vinande, iskall vind.

Gick iväg med målet att powerwalka 10 km, minst.
Travade iväg neråt stan och förbi Domkyrkan.
Vidare till Lögarängen, Lillåudden och Östermälarstrand.Hamre fick sig ett besök också.

Gick och gick och det kändes jättebra i benen.
Joggade korta sträckor lite då och då för att vänja benen inför löpning kommande vecka.

Kom hem efter 2 tim och 10 minuter.
14 km i ben och rumpa:)
Det kändes!

På med kaffe och i ett varmbad efter stretch.
Var trött och väldigt nöjd.
Det blev ju 4 bonuskilometrar.
Toppenbra!

Fixade med mackor och kaffe i thermos.
Klädde mig och gick till jobbet.
Himmel vad segt det var i benen.
Jobbade 12.30-21.30 och gick sedan hem igen på kvällen.
Mycket hopp ut och öppna luckor detta arbetspass.

Så min stegräknare slutade på dessa siffror denna dag:)

Något nöjd och väldigt trött

Av Sirpa - 14 februari 2016 07:07

Vaknade som vanligt tidigt, fast jag inte behövde.
Med en trist huvudvärk....
Vet återigen vad den beror på.
Vätskebrist!
Tänkte inte på att under timmarna med min älskade vän, att ha med vatten.

Att jag aldrig lär mig!

Nåja...huvudvärken gick att häva med en tablett och stor kopp kaffe.

Vid 7.30 tiden var det så dags att traska iväg till depån och starta upp min buss för denna dag.
Skulle ha samma buss hela passet och det gillar jag.
Boar in mig liksom:)

Solen gick upp så vackert medans jag gick och väl framme stod min buss så ren och fin i soluppgången

Gick in och hämtade nycklarna för att kunna komma in och starta dieselvärmaren.
Gjorde alla förberedelser, in med dagstidningarna som vi bjuder kunderna på.

Gick igenom bussen, som alltid.
Såg till att den var fräsch.

Loggade in på bokningasystemet och blev jätteglad över mängden bokningar.
26 stycken redan då.
Vi har många kunder som väljer åka med oss och det förstår jag:)

Körde till Centralen och vår hållplats.
Välkomnade och hjälpte in mängder med goa kunder av alla de nationaliteter.
Jätteskoj!
Min lilla Fimp till buss blev full med bagage och ännu mer kom det sedan i Enköping där fler klev ombord.

Vad jag trivdes och mådde gott med så mycket resenärer.Alla så trevliga och glada.
Kände att jag verkligen arbetade.
Tycker ju så mycket om att prata och skoja med alla människor.

Färdvägen var solig och vacker.
Blå himmel, riktigt snöigt vinterlandskap bortåt Varpsund och vidare mot Sigtuna, Märsta och Arlanda.

Hörde hur mobilkameror klickade i bussen då kunderna tog bilder på det vackra landskapet.

Jag kunde ju tyvärr inte få några sådana bilder då jag inte rör mobilen i körning.

Kom fram i jättebra tid.
Lastade ur alla och våra vägar skildes för denna gång.
Många tackade mig för bra körning och tydlig information, fin service:)
Härligt!!
Finns ju inget bättre än nöjda kunder.
Hade sedan en stunds andrum vid Terminal 2 innan hemfärd.

En kvinna glömde sin ryggsäck i bussen...trots att jag påminde alla att titta en extra gång så inget blev kvarglömt:)
Lätt gjort i stressen inför flygresa.

Hon hämtade den hos mig innan jag ens hann ringa henne.
Tacksam och andfådd efter att ha sprungit.

Bra att det löste sig.

Hade sedan med mig ett gäng på 16 personer tillbaka till Västerås innan min rast.

Backade in på en plats vid Bussgods.
Såg till att kunder som med vidare anslutning mot Örebro, Karlstad.
Inte lätt när kunden inte talar engelska ens.
Så jag såg till personligen att leda fram till bussen som anlände medans jag hade min rast.
Stor tacksamhet till svar:)

Var in på Pressbyrån och köpte mig gott att äta och dricka.

Åt min mat i varma Fimpen och väntade in min älskade väns besök som jag skrev om i förra inlägget.

Efter rasten var det en vända till och mycket kunder åter hem ifrån Arlanda.

Ringde en kollega med frågor om varför vi har så små bussar på en Lördag, då det är så mycket resenärer.
Tydligen var någon av de stora, rymliga på service.
Det är ju viktigt att det blir gjort så jag köpte förklaringen.

Totalt under mina två vändor hade jag närmare 80 kunder.
Det är toppen!

Vi på Swebus är ju bäst så jag förstår att kunden väljer oss.
Det går att lita på våra avgångstider.
Vi har fina, rena bussar.
Trevliga, hjälpsamma och serviceinriktade förare och kunden känner sig alltid välkommen hos oss.

Resa under trygga vingar är väldigt viktigt för kunden.
Likaså en bra arbetsmiljö och vettiga körtider för oss förare, skapar en bra helhet som håller i längden.

Jag trivs jättebra på Swebus.
En frihet under eget ansvar och det finns Alltid en hjälpande hand hos Trafikledningen om det behövs.

En härlig dag avslutades med att jag backade in min lilla buss på plats.
Nystädad och fin efter alla våra kunders trygga färd.

Jag är på rätt plats:)

Fylld av tacksamhet

Av Sirpa - 13 februari 2016 06:28

Började jobba 6.30 denna Fredagsmorgon.
Blev bara en buss att flytta på då den andre redan var i arbetet.
Den ena skulle jag själv ha:)

Det gav mig tid att kolla in kollegornas bussar och få igång värmarna i dem.

Körde en riktigt tuff vända till och från Arlanda i snöoväder och halka.

Jag trivs i körningar som kräver det där lilla extra av mig.
Kan verkligen köra med hela min erfarenhet och mitt intresse för yrket.

Jag njöt:)

Samtidigt var radion på och det skedde olyckor överallt.
Det var inte alls kul att höra.
Såg bilar som låg i diken och uppkörda på mitträcket på E18.

Jag valde att köra min vanliga väg och det var ett toppenval.
Kom fram i tid och kunderna var helnöjda.
Fick många tack:)

Ringde och varnade min vän och kollega för väglaget och rekommenderade honom att köra den väg jag valt att köra.
Han var tacksam för det.

Olyckorna stoppade trafik lite överallt medans "min" väg var fri hela dagen.
Det är såpass lite trafik där.
De flesta väljer att köra stora vägar under ovädersdagar.
Jag gör tvärtom:)
Slipper då andra stressande runt mig och kan köra fint och tryggt.

Känner ju varenda kurva längs färdvägen.

Gick raskt hem efter jobbet.
Åt lite och bytte om.
Var sedan resten av kvällen med min älskade vän i goda samtal och glada skratt.
Vi talade mycket om livets mening och vad som behövs för att man som människa skall kunna leva fullt ut och må bra.

Kom hem i hyfsad tid.
Hungrig, trött och jättenöjd med dagen.
Framförallt med avslutningen:)
Eneriboost att umgås med människor som är menade för en.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18
19
20
21
22 23 24 25 26 27 28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards