Alla inlägg under februari 2016

Av Sirpa - 9 februari 2016 02:23

Lyssnade på radio hela mitt arbetspass under Måndagen och blev riktigt förbannad.

Norbergs kommun valde att ta en paus ifrån mottagandet av ensamkommande flyktingbarn under ett par månader.

De kände själva att de inte mäktade med att hantera dessa människor just då, att arbetsbördan var för stor.

Nu kan de åka på att betala vite för det!!
Min hjärna säger ifrån i denna tanke.

Varför skall man straffas för att man tagit sitt ansvar??
Är det rätt mot dessa människor som kommer till vårt land, att hamna på ett ställe där det inte finns resurser att hantera deras ärende??

Jag anser att Norberg gjorde helt rätt!!
De såg över sin situation och gjorde ett val därefter.
Tänk om flera kunde göra så...

Många av dessa människor bär med sig trauman som är hemska och då gäller det att vi har möjligheten att hjälpa dem.

Alla kommuner har sitt eget att tampas med och Norberg framförallt har väldigt mycket människor från andra länder på sitt ansvar.
Redan den bördan är övermäktig har jag förstått.

Jag tycker de gjorde helt rätt!!
Detta är att ta ansvar.
Lagar är inte i alla lägen de perfekta lösningarna utan man måste se till verkligheten.
Ta sitt ansvar och fatta ett vettigt, verklighetsbaserat beslut.

Det är ju ändå människoliv det handlar om från båda hållen.

Helt rätt Norberg!!

Av Sirpa - 9 februari 2016 02:04

Vaknade väldigt tidigt denna Måndagsmorgon.
Låg kvar i sängen, drack kaffe och kelade med Lovan.

Skrev på min blogg och rensade tankar.De är många...då är det skönt att få ur dem ur skallen.

Gick till jobbet vid 6 tiden.
Träffade min bästis V där och vi hann prata en del innan det var dags att rulla igång dagen.
Så kul att vi jobbar från samma depå fast olika företag:)

Tycker jättemycket om henne och vi har utbyte av varann i tankar och problemställningar.

Körde så drygt 4 timmar med Mdh Dubbeldäckaren.
Ingen körning jag direkt dansar över att få men allt kan ju inte vara kul jämt.
Åka tur och retur Västerås Eskilstuna ...hmmm...nja :) Föredrar att åka Arlanda.
Annan kontakt med resenärerna.

Hade sedan långrast.
Blev en missuppfattning med lunchen med min vän.
Trodde att han var upptagen i jobb så min bästis släppte av mig hemma, då hon skulle åt det hållet i sin nästa körning.

Kom hem till glad överraskning:)
Rörmokaren var precis klar med badrumsblandaren.
Det blev jättefint!!

Samtidigt som jag glädjestrålande tackade honom så såg jag på mobilen att J, min vän ringt flera gånger.
Rungde upp och han undrade vart jag var, att han letat mig på jobbet för vi skulle luncha.

Berätta som det var, att jag trodde han åkt på att jobba.
Så var inte fallet och han hämtade mig i sin lilla buss.

Vi handlade mat på Hälla och for så vidare till Litsberga, där Axsson har ännu en depå.
Vi åt och pratade gamla minnen från den tiden vi båda jobbade på Västerås Lokaltrafik.

Han visade runt på depån och jag trivdes där.Skakade hand med ägaren till Axelssons, trevlig man.
J presenterade mig som en av Axförarna:) vilket är tanken med min framtid.
Att jag även tar körningar för Axelssons

Jag tycker om deras bussar.
Har ju redan kört några av dem.

Tiden gick alldeles för fort och vi återvände till stan och jag for till Centralen och löste av kollega.
Två vändor till på Mdh bussen.

J hade erbjudit sig att skjutsa hem mig då jag slutade för det skulle bli regn.Han är sådan med mig:) omtänksam och rar.
Tackade för hans vänlighet men jag ville ju gå hem.
Behöver få igång kroppen.

Kom hem jättetrött och hungrig.
Blev en bit av gårdagens pizza i micron och sedan softa på soffan.
Lovan hade kissat en skvätt i sängen igen då jag lämnade sovrumsdörren öppen.
Vi pratade lite om det och jag förstår att det är doften av annan honkatt hon inte gillar.
Då ska hon märka över det med sin doft.

Det blir lite tvättstuga på min lediga dag :) så är det att ha djur.
Det är en tid av anpassning innan hon finner sin trygghet och kan slappna av i dofterna som finns ikring henne.
Hon vill ju rå om mig själv.



Bilden tog jag på J då han körde oss åter till depån:)

Som sagt...man ska omge sig med människor som tillför energi och månar om en.
Det ser jag till att göra.

Somnade tidigt måndag kväll.
Gillar mitt nya liv mer och mer.

Bara en pusselbit saknas;)
Det lever jag i...med lugn i själen.
Tiden visar vad som sker.

Av Sirpa - 8 februari 2016 05:20

Sitter i min säng och hjärnan är i full gång.
Vaknade av en grannes högljudda, upprörda röst någonstans bakom väggarna.
Klockan var bara 3.14 och jag blev klarvaken.Rösten fortsatte upprört och högt.
Kände mig ledsen av att höra det...en människa som mådde dåligt.

Mina egna känslor triggades igång och jag började reflektera över mitt eget liv, vart jag står någonstans idag.

Jag har nu bott här i min egen, andrahandshyrda lägenhet i 2 veckor och jag trivs jättebra.
Allt är inte på långa vägar iordning ännu, men jag kommer att fixa till vartefter.
Huvudsaken är att Lovan och jag bor i vårt eget och kan stänga vår egen dörr.

Det står ouppackade kartonger i vardagsrummet.Tavlor och foton skall upp på väggarna och det gör jag när kartongerna är borta.
De stör helhetsbilden:)

Fönstren behöver tvättas och lampor sättas upp lite här och var.
Det kommer:)

Det som just nu ligger på tur är att jag skall igång med min träning igen, som så brutalt avbröts i mitten av December av att jag blev sjuk i influensan.

Den tog ner mig riktigt hårt och återhämtningen har varit lång.Hostar ännu upp en massa ur luftvägarna då och då.
Tänkte ta mig en kortare pw/joggrunda på Tisdag morgon och känna vad kroppen säger.
Tar det försiktigt för jag orkar inte med något bakslag.

Arbetet flyter på jättebra och jag trivs så himla bra.
Mår så gott i att kunna gå till och från jobbet.Röra på mig och dessutom spara pengar på att inte måst ha bilen.
Jobbade hela denna helg och mådde toppen:)

Nu är det tidig Måndag morgon.
Jag har sovit klart och tömmer hjärnan på tankar.

Igår kväll pratade jag med en ny vänskap och en del av samtalet var intressant.

Vi delade erfarenheter om relationer som inte funkar...där man bara sliter på varann.


Vi talade bla om Härskarteknik.
Att styra en annan människa med sitt sätt att vara.
Tvinga fram åtaganden med egoistiska medel.
Usch vad jag tycker sådant är otäckt!!
Det skall inte existera i ett förhållande.

Så många kvinnor ägnar sig just åt detta manipulerande, snedvridna sätt att få sin vilja igenom.
Styra sin partner och inte tillåta denne ha en själslig frihet.

Hör det från flera av mina vänner som genomgått separationer.

Jag ryser av bara tanken!!

Vi talade om hur det är att komma upp i mogen ålder och vilka prioriteringar man gör.
Vad som känns bra vill man leva i och för min del har det blivit en livsstil.

Just nu lägger jag grunderna till mitt liv på plats för att sedan kunna njuta av tillvaron till fullo.
Boende, jobb och hälsa är ju så viktiga delar i livets pussel...kanske skrivet i fel ordning:)

Vi talade om vänners värde i livet.Vilken stor betydelse det är att omge sig med människor som tillför något.
Jag får in nya vänner nu tack vare nytt arbete och ny bostadsort.

Är idag bjuden på lunch av en god vän som jag känt i många år och som jag nu tagit in i mitt liv på nytt.

Det är män i min omgivning som söker mitt sällskap och är intresserade men tyvärr är mina känslor redan hos en människa som jag älskar högt.
Inget jag vill gå in på mer än såhär.

Hur jag än har försökt att bli av med dessa känslor för denna person så lyckas jag inte...så jag vilar i detta!

Framtiden får utvisa vad som komma skall.Men jag kan säga att jag mår gott i umgänget med denne person.
Han får mig att blomma och leva så som jag verkligen vill och känner för.
En fullblodskvinna:)

Mitt liv är innehållsrikt och jag trivs.
Som igår när jag kom hem och bara kände mig sådär hellycklig:)

Meningen med livet är ju att man ska må bra.Gör man inte det så är det ens egna ansvar att göra en förändring.
Jag har vandrat långt i förändringar för att hamna där jag står idag.
Ingen lätt resa, men den har lärt mig massor.Den har givit mig en styrka och en tro på min egen förmåga.

Jag vill leva i glädje och skratt.
Energi och uppfinningsrikedom skall prägla tillvaron.
Det är mycket jag är nyfiken på och som jag gärna vill prova...och det tillsammans med mannen jag älskar.

Livet lever vi just nu och dagarna som går lägger vi bakom oss.
Varför då inte välja den väg som i slutänden ger en skön känsla i själ och hjärta:)
Jag vill ha det så och jag verkar för det.

Inget i livet är gratis!
För att uppnå det fina kan det krävas tandagnissel och kamp innan.
Men det är det värt:)
Det vet jag!!

Snart är våren här och för min del innebär det att husvagnen kommer fram.Kör ner den till min plats på Öland Kyrketorp i slutet av April.
Det är mitt andningshål i tillvaron.
Min älskade vagn:)

Jag mår gott och det vill jag fortsätta med.En pusselbit till i mitt liv så dansar jag fram i tillvaron:)

Den pusselbiten är värd att vänta på:)

Av Sirpa - 7 februari 2016 20:50

Min dag började redan 4.00 då kaffebryggaren drog igång dagens första koppar.

Gick iväg till jobbet.
Började 5.47
Morgonen var jättevacker där jag rullade fram, lite dimma över vattnet vid Varpsund.
Helt magiskt!!

Väl framme på Arlanda fick jag en stund över och kunde ta mig kaffe och macka.
Satt och skrev med vänner och på fb.

Det är inte ofta vi får den möjligheten att bara vara en stund.
Oftast är vi där precis för att hinna vändstäda, gå på toa och åka till 5:an för att lasta på och åka åter Västerås.

Jag tycker att en paus är välkommen efter resan från Västerås.

Njöt av den idag.

Lastade och åkte åter hemåt.
Bussen till depån och rast där.
Kom på att jag glömt matlådan hemma.
Åt en burk makrill i tomatsås.Fick räcka sålänge.

Sedan tog jag fram en Fimp...dvs en Mercedesbuss som är lite kortare.
Bara 49 platser.

Lastade åter vid Centralen och styrde mot Arlanda.
Fick så mycket beröm för körningen igen :) gjorde mig glad.
Städade ur bussen noga för sedan när jag kom åter Västerås tog en kollega över den.
Jag åkte bilen till depån.
Hade huvudvärk då.Ätit för lite.

Gick raskt hem.
Fixade iordning en pizza med skinka, ost och oliver.In i den läskiga ugnen som är så gammal och inbränd.
Pizzan blev bra iallafall.

Sedan var det dags för ett skönt skumbad.Tände en massa ljus i badrummet och badade riktigt hett.
Härligt!
Huvudvärken försvann.
Mat och bad var vad som behövdes.

Av Sirpa - 7 februari 2016 04:45

Lördagsmorgonen bjöd på rofylldhet och mågott känsla.
Började jobba tidigt.
4.37 stod på schemat

Möttes av en varm och skön buss då dieselvärmaren var på.
Bara att sätta mig ner och logga in, köra iväg.

Vad jag älskar mitt jobb!

Fick på trötta, lite småstressade kunder som jag lugnade ner och fick till ro i bussen, de somnade i mina trygga händer.
Fick igen beröm för min körning och mitt bemötande av dem:)
Härligt att höra!

Det är ofta unga män som med tacksamhet kommer fram och tackar och önskar mig en bra dag, som jag önskar alla över microfonen.

Så lite det behövs för att göra människor glada.
Jag gör ju bara mitt jobb på det sätt jag trivs:)
Med glädje, rofylldhet och trygghet i focus.

En kvinna såg mig i ögonen och sa att, tänk om fler människor var som du, vad mycket bättre världen skulle vara.
Jag blev alldeles varm av glädje:)

Förstår dem som reagerar på mitt sätt att arbeta efter mötet med kollegan från annan depå igår.
Han var mer som en sur citron mot sina kunder...tur de åkt med mig först och fick en bättre bild av oss på Swebus.

Jag är stolt över oss och agerar därefter.
Kunderna är mitt levebröd..inte några fiender eller till besvär.
Har man den attityden att vara dum med kunden så tycker jag att man ska byta jobb.
Kunden ska inte lida för att man inte mår bra.

Jag körde sedan i depå och hade två timmars rast.
Hade fullt upp.
Beställde uniformsdelar inför våren.
Skicka in ansökan om autogiro på Lovans försäkring.
Mejlade vår personalplanerare om sommaren.
Åt lite och pratade med go kollega.

Han var glad och berättade att han är Same och igår var det ju Samernas nationaldag.
Jag gratulerade!

Jag har ju hjärtat norrut också då min älskade x make kom från Kiruna.

Körde sedan andra passet för dagen och den gick också i lugnets tecken.
Får sådan hjälp av andra resenärer om det blir problem med språket och teknisk utrustning hos kunder.
Som i detta fall mobilen.

Tacksamheten är stor hos mig då för jag vill ju att alla ska må bra och känna sig trygga.

Att få människor att må bra är ju något som ligger mig varmt om hjärtat och ibland slår det tillbaka mot mig.
Alla vill ju inte ha min hjälp och det kan jag bli varse om med råge.

Blev det igår av min älskade vän som har det tufft som vanligt i sitt liv.
Jag ville hjälpa och stötta och fick dra mig snabbt tillbaka.
Svider i mig en stund men jag respekterar detta.
Vill man rida ut sina stormar själv och kämpa i ensamhet...ja då släpper jag det.
Svårare än så är det inte.

Gick hem från jobbet och det längs en annan väg igenom skog och tystare färdväg.
Slipper trafiken.
Kom hem och fixade mat åt mig själv.
Stekta nudlar med färska, stekta champinjoner och korv.
Glass och kaffe till efterrätt.

Såg på tv och pratade på messenger med goda vänner.
Den ena ska med mig till Öland och hjälpa mig bygga upp boendet för säsongen och den andre finns som stöd för mig på arbetet.
Vi känner varann sen gammalt och trivs att umgås.
Han vill bjuda mig på lunch på Måndag.
Trivs i hans sällskap.
Båda dessa vänner månar väldigt om mitt mående.
Tack Henke för du finns i mitt liv, med din vänskap, humor och livsglädje.
Tack J för du månar om mig på jobbet


Fick ett santal från Huskatten med frågor om hur det går med Lovan.
Lovan pratade i bakgrunden hela tiden så vi var tre i det samtalet:)

Senare när jag skulle lägga mig såg jag att Lovan kissat i min säng....
Bäddade rent och fixade.
Nu kör vi med stängd dörr till sovrummet när jag inte är hemma.
Säkert en revirgrej då det luktar Titti om sängen.
Titti sov ju ständigt med mig.

Somnade tryggt vid 21 tiden, nöjd med dagen.

Av Sirpa - 6 februari 2016 19:36

Då jag kom till mitt arbete på Fredagen fick jag veta att jag skulle ha med vår Trafikplanerare.

Oj...tänkte jag...vilket förtroende!
Kändes jätteroligt direkt och framförallt efter att jag träffat personen ifråga.

Vi fick jättetrevliga timmar och goda samtal om allt mellan himmel och jord.

Så nyttigt för honom att komma och se hur körningarna är och hur vi jobbar med att hinna med allt på de tider vi har.
Lagom med kunder och problemställningar dök upp.
Han fick verkligen en klar bild av jobbet.

När vi rullade tillbaka mot Västerås, hände en otäck sak.
Jag skulle precis köra om en långtradare, då det lossade flak med is/snö från taket på tradaren.
Dessa kom flygande rakt emot bussen och slog in i vindrutan med hårda, otäcka smällar.

Vi satt båda och väntade på att rutan skulle krossas och komma farande över oss.

Pjuh vad läskigt!
Jag var alldeles knäsvag en stund efteråt.
Allt gick bra som tur var och vi landade i Västerås i trygghet.
Tömde bussen och åkte till depån.

Jag fick rast och Trafikplaneraren for till sitt efter samtal med min chef först.

Körde sedan min andra halva och det var knappt med körtid på den turen.
Kom precis till Karlstadbussen och lastade över.
Hamnade i lite ordbyte med den föraren då vi hade olika åsikter om hur mycket man hjälper kunderna.
Jag gillar att hjälpa...det gjorde inte han!

Lämnade bussen till nästa förare som körde hem mig då han inte ville att jag går i mörkret och halkan.
Gulligt!

Av Sirpa - 5 februari 2016 06:52

Igår Torsdag gick jag upp hyfsat tidigt, fast jag var ledig.
Kaffe och gosestund med Lovan innan jag gick upp.

Plockade med det nu torra, rentvättade.Njuter så av det egna hemmet.
Känner att jag snart kan bo för fullt här.När jag fått en ny spis och kan laga mat till fullo, baka och fixa.

Vill gärna göra mat som jag sedan fryser ner till matlådor, bara att plocka med.
Nyttig, god mat.

Här behöver tvättas fönster och städas ordentligt efter inflytten.
Det får komma vartefter.
Känner att jag behöver landa i detta nu och bara leva ett tag.
Njuta!

Gjorde mig iordning och åkte till Ängsgårdens Vårdcentral i Surahammar, för cellprovstagning.
Möttes av en underbar människa till barnmorska.
Provet togs smidigt och vi skrattade glatt åt saker vi pratade om.

Bland annat pratade vi om hur härligt livet är i den här åldern.
Man har ett eget liv.
Slipper krångel med mensblödningar och sexlivet blommar:)

Efter provtagningen for jag till Willys och handlade frukost.
Sedan till huset och min dotter och barnbarn.
Ludde Basset blev överlycklig då mormor kom på besök:)
Vi hann ju leva ihop ett tag.

Vi åt frukost vi tjejer och pratade om allt möjligt.
Lilltösen har sin första lösa mjölktand :) och hon är bara 5 år.
Väldigt tidigt!
Min dotter börjar bli friskare från influensan men lillan har feber ännu.

Lastade in Lovans (Tittis) klopelare i bilen och de saker jag hade kvar.
Postade adressändringen påskriven till Skattemyndigheten

Åkte så hemåt och det via Lögarängen.Njöt av det vackra vädret.

Kom så hem, lastade ur.
Skulle dricka vatten och upptäcker att köksblandaren var utbytt medans jag var iväg:)
Blev jätteglad!

Blank och fin.
Smidig och tyst.
De gamla var inge vidare.

Likaså var elementet i köket varmt:)
Säkert behövde det luftas bara men jag hade ingen sån nyckel.

Sms:ade fastighetsskötaren och tackade så gott.
Snabbt utfört arbete.
Nu är det spisen och badrumsblandaren kvar.

Lovan tog sig an klopelaren på en gång och gav den en omgång.

Kul bild den sista:) tungan ute då hon äter godis jag lagt på avsatsen.

Dagen fortsatte sedan i gemenskap med min älskade vän.
Återigen åt vi tillsammans och hade mängder att prata om.

Älskade människa!
Vad du betyder mycket för mig.
Är så glad att ha dig i mitt liv.

Av Sirpa - 4 februari 2016 23:29

Lite bilder idag från Lögarängen i Västerås.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18
19
20
21
22 23 24 25 26 27 28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards