Alla inlägg under mars 2016

Av Sirpa - 24 mars 2016 03:34

Felkörningarnas dag :)
Den kommer att gå till min historia iallafall som den bästa dagen av alternativa färdvägar.

Började min dag tidigt hemma.
Upp 3, igång med allt efter kaffe.

Åkte till Uppsala sedan, klockan var bara 4.10
Tog ut min buss, startade vid stationen i Uppsala.
Till Cityterminalen via Karolinska där två kunder gick av, som jobbar där.

Tom till Cityterminalen.Ett uppehåll på 40 minuter.Fick en bra beskrivning, med handritad karta och allt av trafikledaren, på min önskan.

Lastade in 35 kunder.
Kollegan lika många i sin buss som skulle till Kalmar, min till Göteborg.

Han visade mig ytterligare en väg ut ur stan, söderut:)
Toppen!
Jag lär mig för var dag.

Lastade flera i Norrköping dit vi åkte via Nyköping.
Han ledde in mig i Nyköping också via en alternativ väg.
Hann notera stödord i körningen.
Toppen:)

Sedan bar det iväg en helt ny väg för mig, ut ur Norrköping, mot Linköping.
Gick jättebra...jag hittade till Fjärrbussterminalen i Linköping.
Fick applåder av kunderna när jag berättade att jag körde detta första gången, med hjälp av beskrivning:)
Kul!

Blev avlöst av en stressad kollega som föste ut mig ur bussen...hmm...inte kul!
Tid fanns så jag vet inte hur han tänkte.Stängde luckor och hjälpte till så han fick lättare.
Gick så på min rast och det var ännu inte avgångstid för honom.
Han kanske var stressad till sin natur.

Uppsökte rastlokalen.Fick en kort rast på knappt 50 minuter.
Checkade upp min tillbakaväg, fikade och åt lite kvarg.

Löste av en annan kollega som kom med 35 personer nerifrån Göteborg.
Krånglade mig ut ur Linköping.
Blev inte rätt väg men ut kom jag, mot Stockholm.

Sedan blev det äventyr i Norrköping.Vek av fel någonstans(vet nu vart) och hamnade lite vid sidan av mitt mål.
Ringde kollega och han kunde ge mig små råd längs vägen.
Kom fram efter en stund.
Lastade kunder och iväg.

Sedan var det ju sånt jag hittade.Nyköping, Södertälje Syd och vidare Cityterminalen.
Var då jättetrött!!
Hade jobbat i 10 timmar redan och det resulterade i en felkörning igen.

Fick hjälp av en Stockholmare och kom nästan i tid till Cityterminalen.
Lärde mig en färdväg till:)

Jösses...det blev mycket för min arma hjärna denna dag.
Hade tomtur åter till Uppsala.
Ont om körtid kvar och köer..

Hade ett spännande samtal med min chef som gjorde mig jätteglad:)
Berättar mer om det senare när allt är klart och fastställt.

Rullade i depå vid 16.35 tiden.
Helt färdig!!
Jag var så trött att jag inte visste hur jag skulle ta mig hem....

Plockade i bussen, reste upp stolsryggar, räta till gardiner och fixade.Städar gör ju Nobinas tvätthall.
Känns konstigt att inte göra det själv.
I Västerås gör vi ju det.

Yr och trött for jag så hemåt.
Nu är det sista jag behöver lära mig klart och med några missar inräknade så fixade jag även det.

Ringde min dotter och min bästis.
Dottern har en lägenhet på gång och bästisen genomförkyld.

Kom hem vid 18 tiden.
Hopp i myskläder, fram med mat och sedan soffhäng.
Orkade inget annat denna dag mera.

Av Sirpa - 23 mars 2016 03:43

Upp och hoppa med tuppen igår morse, fast jag kom hem sent och isäng ruktigt sent.

Kände att jag behövde tiden till allt jag inte orkar och hinner under arbetsdagar.

Kaffe i sängen först och sedan i kläderna.
Iväg till Ica Maxi.
Strosade runt i lugn och ro, innan rusningen kom.
Inhandlade sådant jag vill bjuda på vid påskbuffen på Påskdagen då barn och barnbarn kommer över.

Självklart godis till påskäggen som de små skall få från mormor/farmor.

Sedan blev det ett besök hos min syster som jag inte träffat på ett tag.
Hon fick en bukett gula tulpaner att njuta av i påsk.
Vi åt en räkstubbe till brunch och kaffe förstås:)

Mycket att prata om och avhandla.
Min lillasyster:)
Hon lever i sin egen lilla värld, med sin sjukdom som hon bär.
Kramar och Glad Påskhälsningar, innan full fart hem igen.
Ute snöade det.
Vitt på backen redan på morgonen.

Bar upp alla varor, parkerade bilen innan min vän J kom över med mat åt oss, som han köpt med sig:)
Gullevännen!

Satt och åt, pratade jobb och framtidstro.Han skall bort med familjen över Påsken så det var kul att ses och prata en stund.
Fick lämna maten till senare för min del:) var mätt efter räkstudden hos syrran.

Straxt for J iväg till sitt jobb igen, efter en stärkande varm kram som jag så väl behövde.
Tack för du finns i min värld vännen:)
Du är guld med ditt stöd och din vänskap.
Det goda samtalet också som vi båda uppskattar.

När han åkt så bestämde jag mig för en kort vila på soffan.
Pratade med min bästis V i telefonen om livet och alla dess händelser och tankar.
Båda kämpar vi på varsitt håll med olika saker som tar vår kraft och energi.
Fyller på varandras engier med prat och skratt:)

Ännu en människa som jag inte vill vara utan.Vi behöver varann hon och jag.Vet vart vi har varann utan konstigheter, precis som J och jag.
Sådan vänskap är toppen och värd att vårda på alla sätt och vis.

Åt min mat lite senare och tvättade ett rumsfönster.
Matrummet hade jag tagit dagen innan.
Blir så fint och blankt:)

Paltkoman efter maten infann sig och jag tappade orken totalt.
Diskade innan ett varmbad.
Hade tänkt göra ostpajer till påskbuffeerna båda dagarna, men hoppade över det idag.
Prioriterade vila.

En kollega ringde och vi pratade färdväg till Linköping som jag har idag Onsdag.Har ännu inte kört det själv.
Spännande arbetsdag framför mig igen idag:)

Gick upp 3 denna morgon så jag hinner till Uppsala och börja där 5.30 denna morgon.
Lade mig tidigt Onsdag kväll och har sovit gott inatt.

Blev en bra fridag trots att jag inte hann och orkade allt jag hade tänkt.

Av Sirpa - 22 mars 2016 06:47

Ibland blir jag så full i skratt i mitt arbete som bussförare:)

Härom dagen fick jag på ett äldre par på min buss, mannen plirade misstänksamt på mig då jag klev ur bussen och sade hej, hej...glatt och leende som jag alltid brukar.

Jag hjälpte dem med bagaget, som jag också brukar med kunder som jag ser kan behöva en extra hand.

Jaha du...säger mannen...nu ska vi se hur det här går!

Vad...frågar jag?

Ja...det är ju män som brukar köra dom här bussarna i vanliga fall.

Jag ler mot mannen och svarar att det nog kommer att gå bra:)

Mja...säger han..vi får väl se.

Han sätter sig framme så han ser precis allt jag gör vid ratten.
Under hela resan studerar han mig noga.Precis hela tiden!
Under 1 1/2 timmes tid:)

Jag är så van vid att ha män sitta därframme och titta så det bekom mig inte:)
Låter dem titta om det nu är till glädje och om denne man nu blev lugnare av att hålla kollen på mina förehavanden vid ratten, så var det ju bara bra.
Allt för kunden:)

När vi så anlände till vår slutdestination och jag tackat alla för att de valt att resa med oss på Swebus och tillönskat en fortsatt trevlig dag.
Stannat och öppnat luckorna, så kommer mannen fram till mig, lägger sin hand på min arm och utbrister med ett stort leende i ansiktet..

Flicka...Du körde som en hel karl!!

Jag skrattar till och svarar...
Nähä du! Jag körde som den kvinna jag är!!

Näää...protesterar han!
Kvinnor kör inte så bra som du!!
Du körde som en hel karl...

Jag blev både glad och samtidigt riktigt putt för det kändes inte rättvist.
Jag vet precis vad han menade...i hans värld var det en stor prestation att köra som en karl.

Men jag är ju kvinna och jag kör bra.
Vi kvinnor kan, minst lika bra.
Det är så himla ofta vi får lov att bevisa, till och med överbevisa att vi klarar väldigt mycket av samma sak som männen.

Framförallt i det yrket jag har.

Vi kom inte längre än så han och jag.
Tackade så mycket för mig och gick in i bussen.

Hörde då hur en av de manliga kunderna säger till mannen...

Du det blev lite tokigt det där berömmet...nuförtiden är kvinnorna inte att leka med :)
De bästa förarna finns bland dem och det märktes nu att Swebus gjort rätt val att ta in denna kvinna:)

Hon körde som en gudinna...inte som en karl:)
Sedan gick han sin väg...

Jag hade svårt att hålla mig för skratt när mannen står och tittar efter denne som yttrat sin åsikt:)

Undrar om han fler gånger kallar oss kvinnor för karlar när vi gör nåt bra?!!




Av Sirpa - 21 mars 2016 06:13

Det tycker jag är så oerhört viktigt.
Just nu känns det spännande med det nya jag givit mig in på.
Att köra från depå Uppsala ger mig så mycket mera, än att sitta mellan två nära orter längs en tråkig färdväg.
Flera gånger på en dag.

Arlanda är också toppen.
Två vändor på en arbetsdag.
Fin färdväg över Varpsund, Eriksund, Sigtuna Märsta.
Kör helst inte E4:an om det inte är ett måste för väglaget.

Köra från Uppsala till Cityterminalen ger högre puls:) alltid spännande att se om jag kommer fram den väg jag nu hittar.
Behöver lära mig alternativ.
Det kommer..
Får åka med någon kollega som visar andra vägar.
En sak i taget:)

Sedan styra vidare ut ur Stockholm och mot Nyköping, Norrköping och den andra bussen som går vidare Linköping.
Det gillar jag!

Enda som känns lite jobbigt är att jag får stå för mina resor till och från jobbet själv.
17 mil er dag blir pengar i längden.

Får finna nå lösningar på det.
Dra dit husvagnen kanske, när den inte står på Öland.

Att trivas på jobbet känns toppen.Det är så många timmar som går åt till att arbeta.
Timmar som jag vill känna att de går till något vettigt, för mig.

Tycker så mycket om dessa möten med olika människor...det ger mig enormt mycket åter.
Glädje, skratt och skoj.
Kunna lugna resestressade människor och låta dem varva ner och vila i mina händer, i bussen under en trygg färd.
Det är att jobba för mig:)

Har nu varit på mitt Swebus i drygt 3 månader och trivs bättre än någonsin.

Lever i hoppet om att få en fast anställning så jag kan landa i en ekonomisk trygghet.

Många dörrar stängs när jag bara är timanställd.
Inga lån beviljas och timlönen är sämre.

Känns otryggt i min värld men jag måste gilla läget som råder.
Älskar mitt arbete och jag hoppas att jag inte behöver söka ett jobb till, utanför depåns väggar.
Hoppas på att även Axelssons använder mig till någonting.

Att trivas med sitt arbete och ha bra arbetsgivare är så oerhört viktigt i min värld.
Det gör jag:)

Swebus är mitt andra hem:)

Av Sirpa - 20 mars 2016 21:21

Dagens träningspass avverkades innan dusch och frukost.

7 km blandat.Löpning.Jogg
Intervaller på bryggorna vid Östermälarstrand.

Var riktigt svettig och trött när jag kom hem.Sedan full fart med att bli klar innan jobbet med allt.
Stretch, dusch, hårtork, kaffebryggning, matlåda att ta med, äta frukost och hopp i uniformen, lite smink på.
Sedan en rask promenad till depån.

Tog ut en buss och lastade ett stort gäng till Arlanda.
Mängder med bagage.

Rast på depån.
Startade upp högskolebussarna så det är laddade till imorgon.
Lät dem puttra en stund.
Åt min mat och snart var det dags för andra vändan till Arlanda.

Ca 12 personer dit och tillbaka över 30.Återigen mängder med bagage.

Får så mycket tack och beröm för behaglig körning, vänligt och informativt bemötande, hjälpsamhet och glädje.

En dam sa idag att hon aldrig åkt så härligt i en buss som med mig:)
Blir så glad!

Jag trivs ju och sköter mitt jobb exemplariskt.

Vändstädade min buss och gick sedan hem i ett raskt tempo.

Väl hemma blev det kattbus och kvällsmat.

Av Sirpa - 19 mars 2016 20:05

Denna dag fick bli en ren jobbardag.

Började vid 8 tiden.
Körde en fullastad buss till Arlanda.
Jätteskoj:)
Känns att jag uträttar någonting när det är mycket kunder och bagage.

Blev ett riktigt pusslande av bagaget för att allt skulle få plats.

Hade en längre paus på Arlanda som var behaglig.
Åt en sen frukost där som jag hade med mig.

Försåg mig med en bit tårta ur kylen på depån.Den var åt oss på våran dg igår:)
Bussförarnas dag.
Jättegod tårta med hallon

Njöt av friden innan det var dags att återvända till Västerås.
Mindre med kunder denna gång.

Kom till ett proppfullt Centralen då det var mängder med bussar där som skulle köra VSK supporters till bandyfinalen.

Hade min rast, parkerad vid Vasaparken.Funkade bra det med.

Körde en vända till och denna gång hade jag ett stort antal kunder tillbaka från Arlanda.
Kändes i ryggen att jag hanterat mycket bagage.
Stora tunga väskor och äldre människor...självklart hjälper jag dem.

Gick till och från jobbet också så det blev en liten gnutta träning idag.

Av Sirpa - 19 mars 2016 06:18

Ledig Fredag:)
Toppenskönt!
Faktiskt på egen begäran att vara ledig just denna dag.
18/3 är en dag som kommer ligga i minnet för evigt.

Inledde den med att med Lovan intaga mitt morgonkaffe i sängen.
Vi småpratade om dagen som låg framför oss.

Upp och på med träningskläder.
Hopp i bilen, till Statiol och tvättade den.Putsade invändigt medans vi köade.
Emil V70 blev lite renare.

Sedan vidare till Bilia för service.
Lämnade över nyckeln till min egen Servicetekniker Ronny.

Sedan blev det träningspass hem i blåst och lite snöfall.
Halt blev det och jag körde på med en blandning av pw och jogg hemåt.

Stannade vid Ica Skiljebo, handlade.
Vidare hemåt med två kassar.
Passet idag stannade vid 7 km.
Kom så hem kall och högra lårmuskeln smärtande.
Att den inte ger sig!!

Tog en varmdusch då min dotter och barnbarn snart skulle komma och jag ville vara klar då.
Åt frukost.Klädde mig och sminkade lite.Kände mig fräsch:)
Pigg och glad.

Känner att min själ börjar komma in på rätt tongångar och jag hittar balansen igen.
Jag får hela mig ifred utan att någon lägger sig i.

Försöker gå in ett par skor som jag gillar mycket men som är lite hårda.
Har dem på inne och vänjer fötterna, tänjer skorna.
De passar så till jeans:)

Gick ut när jag var klar.
Hämtades av mina tjejer.
Lilltösen lite ledsen och nere så vi gav henne extra omsorg idag.

Åkte ut till Ikea.
Sedan Maxi där jag handlade mat till Påskbuffen jag kommer ha med barn och barnbarn.
Ser fram emot den.

Kom hem jättehungriga.Fixade till hamburgare, Friscobröd och rotfruktsstrips.
Dotter for så iväg för sitt själavårdande samtal.
Välbehövligt efter allt som hänt.

Lillan och jag tog det lugnt.

Något senare kom min vän och körde oss till Bilia så jag fick hämta hem Emil.
Tjejerna åkte hem till sitt.

Eftermiddagen blev härlig i bästa sällskap.Goda samtal och mängder med skratt och skoj.
Firade på vårt sätt och mådde toppen.

Min lediga dag gick snabbt.Kvällen infann sig och dagen lades till historien.
Mådde toppen.
Själen hade fått sitt och jag valde göra kväller, ganska tidigt.

Pusselbitar hittar sina platser.
Tiden går och jag lever varje stund.
Tar vara på allt som sker och de möjligheter som finns.

Mår riktigt bra:)

Allt har sin tid och så är meningen.
Ingen ide att rusa fram i tillvaron.
Om något är menat så blir det så....
Livet är spännande och ibland skrämmande.

Jag har valet själv att göra det jag vill av mitt liv.
Det gör jag:) och trivs i det.

Av Sirpa - 18 mars 2016 22:05

Alkoholfritt alternativ är gott:)

Vilka timmar <3
Härliga, glada och intensiva timmar.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
29 30 31
<<< Mars 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards