Alla inlägg den 3 juni 2016

Av Sirpa - 3 juni 2016 22:38

Ligger här i min svärsons bädd, med lilla barnbarnet sovande bredvid mig.
Har nyss varit ner på undervåningen, till köket och bryggt mig en kopp starkt kvällskaffe.
Så gott!!

Innan dess gick jag till hönshuset och stängde om hönsen så inte räven tar dem på natten.
Så gulligt med en hönsmamma i ett av värpredena, med sina pipande kycklingar intill sig.
De andra satt och sov på sina pinnar.

En av hönsen stängde jag in i en egen bur över natten då den visade tendenser att må dåligt.
Inte pigg alls och de andra var på henne och bråkade.
Så hon får ha eget rum inatt så får vi se hur hon mår imorgon.

Jag kom hit vid 16 tiden hemifrån Västerås.Till Prästgården.
Det var ett rungande åskväder under bilfärden och regnet hällde ner.
Välbehövlig urladdning efter dagar av rejäl värme.
+ 25 - + 28 grader i skuggan.
Idag jättekvavt innan åskan.

Min dotter bakade tårta och jag fixade mat åt oss.
Sedan gick barnbarnet och jag ut till sandlådan.
Sandslottsbygge och körning med maskiner i sanden, frontlastare och annat som intresserar den lille herrn :)
Pappa har ju grävmaskiner så det är ju inte konstigt.

Vi pratade om ditten och datten.
Om åskan som ännu mullrade i fjärran.
Jag har redan med mina barn, avdramatiserat åskväder och de gör lika med sina barn.
Åska är inget att vara rädd för.

Mamma åkte iväg på aw med sina kollegor.Pappa var i Stockholm så vi fick em och kväll för oss själva.
När leken i sandlådan var klar väntade ett bad i lilla badkaret.
Sedan dusch på det.
Lillkillen hade sand överallt :)
Alla kläder i tvätten.

Ätit hade vi gjort tidigare men det blev ett litet kvällsmål medans jag diskade.
Sedan följde en timmes läsning av Bamsetidningar som lillkillen kunde utantill :)
Vid 21 tiden började hans ögonlock bli tunga, till att straxt falla i djup, trygg sömn.
Jag gick upp och fixade med diskmaskinsurplock och annat stök.

Kvällskaffet fick sällskap av lite smörgås.

Känner mig trött och nöjd med dagen.
Körde två vändor mdh bussen bara.

Satt en stund ute på trappen och bara njöt av att vara i stillheten på landet.

Detta är ett ställe som jag trivs med, hos min dotter och hennes familj.
Kommer ner i varv här...
Älskar att vara med lillkillen som tycker om sin mormor :)
Mummo som han kallar mig för.

Min lilla gullunge!

Straxt skall jag sova.
Dottern kommer hem under natten.
Svärsonen är kvar i Stockholm.

Imorgon skall vi hitta på något kul tillsammans.
Innan jag mot eftermiddagen far hemåt.
Ska jobba extra på Söndag.
Depå Uppsala...körning via Cityterminalen till Norrköping

Av Sirpa - 3 juni 2016 07:29

Det var varmt igår...väldigt varmt!
Min bussmätare visade på 32 grader stundtals och jag satt mitt i solgasset.
Svetten rann och mycket jobb.
Kom inte undan värmen förrän bussen rullat en stund och ac:n fått göra sitt jobb.

Hade med mig badkläder i bilen så jag åkte direkt ner till Björnön för att bada.

Men se det gick inge bra alls!

Överallt där det fanns bryggor, där jag kunnat hoppa i ett snabbt dopp, var det fullt av herrar av utländsk härkomst.
När jag klev ur bilen och gick mot vattnet så blev jag fullständigt utstirrad av dessa män.

Provade flera ställen med samma resultat.

Det var bara för mig att ge upp och åka hem.
Varm och svettig, trött och besviken.
Mina kvällsdopp efter jobbet är tydligen ett minne blott nu.

Skrev om detta på fb och fick lite tips om andra ställen som jag kommer prova under sommaren.
Jättebra!
För jag ger inte upp.

Nu skulle man kanske tro att jag är en blyg räddhare som inte vågar visa mig för män...men se, så är det inte.

Jag har absolut inget emot att män tittar på mig...tvärtom, jag gillar uppmärksamhet, uppskattning.

Detta stirrande jag utsattes för under flera tillfällen handlade inte om någon uppskattning.
Jag såg in i ögonen på flera av dessa män och det var en blick som inte var trevlig, kan jag lova.
Den blicken hade en önskan om mitt avlägsnande från platsen medans andras ögon redan klätt av mig allt jag hade på mig.
I den stunden, byxor, skjorta och svarta skor.

Så jag kom inte glidande tunnklädd direkt eller utmanande på nåt vis.

Jag har levt såpass länge och umgåtts med människor i mitt arbete, så jag har inom mig kunskapen och erfarenheten om människors kroppspråk.

Det kan jag säga att om dessa bryggor haft gäng av ungdomar eller andra människor än just dessa män, så hade jag tagit mitt kvällsdopp.
Nu vågade jag inte!

För hade jag gjort det så skulle det från min sida varit ett provocerande och jag hade verkligen fått stå för följderna själv, som kvinna i detta land som inte längre är sig likt.

Jag är absolut ingen rasist men när min frihet som kvinna börjar begränsad då reagerar jag, som nu.
Detta är inte ok!!

Skall jag som kvinna behöva ha en egen badplats för att känna mig trygg?

Jag fick en fråga från en kollega på mitt inlägg om jag blev hotad....
Jag blev inte hotad verbalt eller fysisk.
Men som kvinna och har levt i 57 år så vet jag och känner när det inte är lämpligt att jag stannar.

Detta är inte ok!!
Skall jag som kvinna puttas åt sidan för att det kommer andra kulturer till den stad där jag bor, lever, arbetar och gör rätt för mig.

Rätta mig om jag tänker fel!!!

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29 30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards