Alla inlägg under juni 2016

Av Sirpa - 9 juni 2016 14:34

Igår Onsdag hade jag en körning från Uppsala, via Arlanda och Cityterminalen till Linköping.

Hade en plan med min rast där.
Förra gången jag var dit, gick jag och kollegan in i en butik i närheten.
Jag köpte sallad där och bröd som var så gott :)

Det ville jag göra igen.
Tog inte med något att äta alls.

Kom så efter många timmars körning till Linköping.
Klev av min buss som togs över av en Göteborgskollega.

Styrde stegen bort mot affären....och blev paff när den hade stängt igen.
Flyttat därifrån...

Hmm...jag är ju inte hemma i Linköping direkt så det blev till att traska en bit bort för att hitta annat ställe att handla på.
Jag var jättehungrig!!

Hittade på ett ställe vid Tågstationen som sålde jättedyra och tyvärr, helt smaklösa sallader.
En Greksallad som salladsbladen vattnat ur sig och skrumpnat.
Några torra oliver ....men fetaosten var jättegod :) Var glad över det.

Kände att jag inte kunde vara besviken, det tjäna inget till.

Åkte så åter den långa vägen hem via Stockholm och Arlanda.
Fick bussen jättesen och pinnade på så gott jag kunde hemåt.
Kom 10 min sen till Cityterminalen och avgick därifrån i rätt tid.

Lite strul med en kund som ville skylla allt på oss när hon gått på bussen åt fel håll.
Utan färdbiljett...bara ett mejl som min kollega sagt åt att sitta ner och ladda hem biljetten och visa den.
Denne hade inte ens tittat att det stod Stockholm på bussen.
Skulle mot Göteborg.

När denne väl fick biljetten så kom denne fram till mig och surt meddelade att chauffören gjort fel...att hon var på fel buss.
Då hade jag redan hälsat alla välkomna i microfonen och givit all information.
Några kilometer senare när jag var på E4:an kom hon fram.

Varför inte direkt??
Då hade jag kunnat gjort något.
Det var bara för personen att åka med till Stockholm och ta tåget neråt därifrån.
Så trist när allt ansvar läggs på oss, min kollega som var bussig och hjälpsam.

Av Sirpa - 8 juni 2016 07:14

Tisdagen blev lite småtuff då jag kände av förkylningen rejält.
Gick upp tidigt, med en skön känsla i magen efter gårkvällen :)
Det var härliga två timmar i god gemenskap och mycket glädje med njutning, tillfredställelse samt en saknad när det var ett måste att skiljas åt.
Så ser livet ut, just nu.

Duschade och klädde mig för avfärd till Uppsala och körning till Norrköping.

Medans jag stod i köket och tog på slipsen så hördes ett hojtande och skrikande utanför.
Tittade ut och fick se en person springa och jagades av 4-5 poliser.
Det var polisens rop jag hört...
De fick snabbt fast personen och ner på marken.

Ryste av obehag och fick tårar i ögonen när jag senare åker iväg med min bil och ser hur två poliser står vid en ung kvinna och en liten flicka.
Polismannen på knä vid det lilla barnet....så något hade hänt med ett litet barn inblandat.

Scenariot från min egen dotters misshandel upprepades i mitt inre och mitt lilla barnbarns rädsla för sin far som slår hennes mor.

Så fruktansvärt!!

Åkte så mot Uppsala.Lyckades skaka av mig det otäcka.Jag kunde ju inget göra där.
Tar ut min buss i god ordning och får med en hel del resenärer från Uppsala till Cityterminalen.
Ilastning där och det var lite färre än i Söndags, som skulle ner mot Kalmar.

Fruktansvärt varmt och kvalmigt denna dag.Åska i luften, tryckande.
Jag var genomsvettig och på gränsen till illamående när jag anlände till Norrköping.
Satt med solen rakt på mig hela vägen och den gamla bussens kylning av förarplatsen var obefintlig.
Kunderna hade perfekt temp men jag hade ett växthus framme vid mig.

Blev avlöst av Kalmarkollega.
Nobina var ut och kollade oljan i servon då jag kände att styrningen var huggig och konstig.
Ringde driften tidigare.

Köpte mig en god pastasallad och satte min på en bänk i skuggan, i Kaktusparken.

Det var behagligt där och jag åt långsamt, njöt och kände hur vätskebalans och kroppstemperatur återgick till det normala.
Svettas så mycket gör en matt och konstig.
Köpte mineralvatten till salladen.

Toabesök innan det var dags att ta över en buss som kom från Kalmar.

Skulle vilja köra ner dit någon gång :) vore kul.

Körde så hemåt med en halvfull buss.
Bättre AC i denna buss.
In till Nyköping och vidare CT.
Mycket i Stockholmstrafiken.
Åkte igenom ett rejält åskväder utanför Södertälje.
Hadtigheten nere i 60 när det regna, haglade som värst.
Blixtarna avlöste varann och himlen svart.

Behövdes en urladdning.

Kom så in på Cityterminalen.
Fick beröm för bra/säker och tuff körning i tung trafik :)
Kul!
Snabb urlastning, upp till Gate 15 och lasta nya kunder till Uppsala.
Full sprutt utvi trafiken igen och det var lite bättre flyt hemåt.

Byssen till depån.
Trött och svettig for jag så hemåt till Västerås i min bil.
Ringde min bästis och vi pratade länge.Hon har åkt iväg på några dagars själaladdning uppe norrut.
Det behöver hon!

Kom hem och gjorde kväller i samspråk med min älskade över nätet.

Av Sirpa - 7 juni 2016 07:09

Vaknade tidigt Måndag morgon.
Kände mig ju rasslig men det gav med sig vartefter dagen gick.

Efter dusch och iklädning i uniform gick jag till jobbet.
Tog det bara lugnt då det var så varmt och soligt redan vid 9 tiden.
Min bästis kom oxå till sin körning...hon skulle till Stockholm med folk, till Gröna Lund.
Vi hann prata en stund.

Tog ut min buss från depån och körde första vändan till Arlanda.
Härliga, glada kunder.
Hade rast i 40 minuter på Arlanda.
Ställde mig på vår rastplats en bit bort.
Vi får inte längre stå på Terminal 2.

Jättefint på Arlanda med blågula penseer och svenska flaggor vajande överallt.

Sedan åter Västerås med bussen halvfylld.
Blev avlöst där.
Var en sväng till depån för att återkomma till Resecentrum för att krama på och prata med min älskade en stund.
Härligt!

Löste så av kollega och styrde åter till Arlanda.Så vackert att köra vägen över Varpsund såhär på sommaren.
En ren njutning!
Känns inte som jag jobbar utan bara glider omkring och är trevlig.

Hemresan blev härlig med många kunder.Så kul att jobba när det är mängder som skall åka med.

Kom till Västerås i god ordning och berömmet haglade över mig, min körning och bemötande.

En man som visade sig vara VD för Guttsta Källa kom speciellt fram till mig och sa...
Jag åker väldigt ofta med Swebus och du är den absolut bästa föraren Swebus har :)
Ohh...så glad jag blev!!
Sånt värmer mitt hjärta...att få bekräftelse för att jag gör ett bra jobb.
Härligt!

Åkte i depå och blev sedan hämtad :)
Tillbringade ett par timmar i härlig känsla som gav mig sådan mersmak på livet och framtiden.
Mer än så berättar jag inte

Mår toppen och livet känns skönt.
Hela härliga sommaren framför och vem vet vad hösten har att erbjuda ;)

Av Sirpa - 6 juni 2016 07:41

Vaknade denna Nationaldagsmorgon med halsen tjock.
Hostade och harklade...det släppte något gojs ur luftrören.

Har förstått att något inte varit ok i mina luftrör under veckan.
Ont i övre delen av halsen...liksom bakom näsan.
Konstig känsla.Satt i jobbet igår och nös, mängder med gånger.

Ville ju börja träna men något har bromsat...det var detta!

Bra att få det undanstökat innan Italienresan.
Var riktigt trött och hängig igår kväll då jag kom från jobbet i Uppsala.
Handlade på Maxi innan hemfärd så klockan var 21 innan jag landade hos Lovan.
Hon gillar inte när jag hostar...
Låter väl otäckt i hennes små söta öron.
Hade köpt mig körsbär som jag åt till kvällsmackan.
Jättegott!

Annars gick jobbet bra igår Söndag.
Började med en strömlös buss på depån, som jag fick starthjälp med.
Goa Nobinas verkstad hjälpte mig.
Inte konstigt det var strömlöst då belysning, ipad, halvljus och en massa annat stått på.
Förra föraren hade bråttom hem.

Rullade igång från Uppsala med många resenärer.Åt alla möjliga håll.
Oslo, Jönköping, Stockholm, Kalmar osv....
Det blev många bussbyten på Cityterminalen.
Fick sedan på själv 40 resenärer som skulle neråt...de flesta till Kalmar.
Trivs så när det är mycket kunder.

Körningen gick jättebra.Lugnt i Stockholmstrafiken.Det rullade på.
En del stressade bilister ute som höll på att ställa till med incidenter.
Gäller att hela tiden vara med i vad som sker runtikring bussen.

Rast i Norrköping och sedan väg tillbaka via Nyköping.
Många trevliga, goa och glada resenärer.
Jag är så noga med att alla skall känna sig välkomna.Ger ordentlig, tydlig information i micken så alla kan slappna av och må gott under färd.

Körde i garage vid 18.50 tiden.
Trött och nöjd, hostig och harklig.

Sommarförkylning är inge kul men det är bara att gilla läget.

Nu hopp i duschen och sedan iväg till Västeråsdepån till fots för två vändor till och från Arlanda idag.

Av Sirpa - 5 juni 2016 07:28

Lyckades somna om bra inatt efter att ha varit vaken ett par timmar.

Vaknade så 6.30 och kände hur det gjorde ont i halsen.
Därav det konstiga måendet kvällen innan.Nåt spök i kroppen.
Sålänge det bara stannar vid lite halsont så bryr jag mig inte.
Sommarförkylningar är ju vanliga.

Tog en skön dusch efter att ha öppnat upp balkongen åt Lovan.
Svalt och friskt ute.
Fixade kaffethermosen och en kopp att njuta av där jag gjorde mig iordning för dagens arbete.

Fick igår två klänningar av min dotter.
Hon trivdes inte med dessa och jag provade.
Framförallt en festklänning var toppen.
Något liten nu men jag avser ju att krympa ett par storlekar.
Har svällt ut runt magen när jag inte tränat på ett tag.

Den andra klänningen sitter jättesnyggt på mig och passar till både vardag och fest.
Sådär hängande på en galge bara, kommer den inte till sin rätt.

En tunika som är mjuk och behaglig att ha samt ett par mjuka skor i modell mockasin.
Hade på dem igår och de var så sköna.
Toppen med döttrar som har liknande storlekar och även smak som jag :)

Nu behöver jag inte införskaffa något mera, än möjligtvis skor inför Italienresan.

Straxt dags att bege mig med bil till Uppsala.
Samma körning som förra Söndagen då jag var med om olyckan till jobbet.
Kommer vara vaksam över små blå bilar..vem vet, kanske jag ser någon med skadad vänstersida.

Ska göra mitt bästa med denna dag och se till att må toppen.
Har rast i Norrköping så det blir promenad där bland de vackra planteringarna

Av Sirpa - 5 juni 2016 02:05

Det är lätt att hamna i ett negativt tänk när man möter motstånd i livet och det händer saker som bara suger ens kraft.
Tiden går åt till att reda ut probem och inget tycks riktigt flyta på, utan blir bara en kamp och till sist en frustration vilket lätt skapar en nedåtgående spiral.

Kände att jag började dras ned i en sådan då det bara var tungrott i det mesta ett tag.

Droppen blev när jag efter att ha blivit påkörd av en smitare, i min privatbil, även fick veta att jag måste ta hela kostnaden själv på min bil, då det inte fanns en motpart.
Jag får lida för att den som körde på mig stack från platsen.
Så fungerar bilförsäkringar.

Tappade liksom suget...
Vad sjutton tjänar något till.
Jag hade ont i nacke och rygg några dagar och kände mig riktigt manglad...

Nu vänder jag den spiralen.

Vill må bra!
Ska må bra.Löser allt så gott jag kan och lyfter näsan högt och ser framåt.

Det är andra saker i mitt liv också som tar energi och även stundtals gör väldigt ont men detta vill jag inte redogöra om här.
Det bär jag ensam och tar vartefter beslut om hur jag hanterar det.

Jag är glad att det finns vänner i mitt liv som hjälper mig bära då det stundtals blir för mycket för min hjärna.
Goda samtal, en famn att bara vara i och kramar som ger värme och styrka.
Tack syrran V för du finns och likaså J, du älskade fina man.

Ny vecka börjar snart och nya tag...
Jag ser framåt, med positivt tänk i sinnet.
En dag är det min tur att få känna mig som nummer 1

Av Sirpa - 5 juni 2016 01:28

Vaknade vid 7 tiden Lördag morgon.
Dotter och barnbarn sov ännu.
Smög mig ner till köket för att göra mig en kopp kaffe.

Solen strålade från klarblå himmel och det bådade om en vacker dag.
Åskvädret igår hade rensat luften bra.

Gick utvoch öppnade åt hönsen.
Tittade till sjuklingen och hon var illa däran.
Verkade förlamad i benen.
Det finns en speciell sjukdom hos höns som gör detta.

Tog upp detta med dottern när hon gått upp och vi ätit lite frukost alla tre.
Med gemensamma krafter tog hon och jag tag i detta och avslutade den lilla hönans lidande.
Snabbt och effektivt så hon inte hann uppfatta något.
Fruktansvärt jobbigt att göra detta men vi hade inget val.
Kände oss som bödlar....men det fanns inget annat alternativ.
Hon fick inte lida mera.
Inget bot finns mot denna sjukdom.

Troligtvis kommer flera gå samma väg.Väldigt smittsamt hos höns.
Några kan bli resistenta...det får tiden utvisa.

Efter att vi lugnat ner oss och kommit över detta så var det dusch, på med sommarplagg.
Ut i värmen och bilen, till Sundbyholms Slott och hamn.
Så vackert där!

Blåsigt vid vattnet.
Fiket hade inte öppnat ännu så vi åkte vidare till en gård utanför Malmköping som tillverkade egen glass, av mjölk från gårdens egna kor.
Mysigt ställe!
Satt ute i solen och njöt av den goda glassen och kaffe.

Sedan var det tänkt att vi skulle köpt några smultronplantor åt lillkillen men det blev lekparken istället.
Lunchhungern fick oss att åka hem för att grilla korv.

Satt och pratade en stund innan jag så for hem till Lovan.
Packade upp och kände mig lite febrig och konstig.
Vilade i soffan och saknade min älskade så grymt mycket.
Det är så länge sedan vi sågs och hos mig väcker det en längtan som blir jobbig stundtals.

Känner också att jag vill igång med min träning igen så jag anmälde mig till Midnattsloppet i Stockholm 13/8.
Har den som morot.

Var trött så jag valde att sova tidigt.
Resultat att jag nu ligger vaken i natten.
Har fönstret öppet då sovrummet var jättevarmt.
Fåglarna väsnas för fullt fast klockan är halv 2 snart.

Ska somna om igen och sova till 7 tiden.
Börjar jobba 9.50 i Uppsala,

Av Sirpa - 3 juni 2016 22:38

Ligger här i min svärsons bädd, med lilla barnbarnet sovande bredvid mig.
Har nyss varit ner på undervåningen, till köket och bryggt mig en kopp starkt kvällskaffe.
Så gott!!

Innan dess gick jag till hönshuset och stängde om hönsen så inte räven tar dem på natten.
Så gulligt med en hönsmamma i ett av värpredena, med sina pipande kycklingar intill sig.
De andra satt och sov på sina pinnar.

En av hönsen stängde jag in i en egen bur över natten då den visade tendenser att må dåligt.
Inte pigg alls och de andra var på henne och bråkade.
Så hon får ha eget rum inatt så får vi se hur hon mår imorgon.

Jag kom hit vid 16 tiden hemifrån Västerås.Till Prästgården.
Det var ett rungande åskväder under bilfärden och regnet hällde ner.
Välbehövlig urladdning efter dagar av rejäl värme.
+ 25 - + 28 grader i skuggan.
Idag jättekvavt innan åskan.

Min dotter bakade tårta och jag fixade mat åt oss.
Sedan gick barnbarnet och jag ut till sandlådan.
Sandslottsbygge och körning med maskiner i sanden, frontlastare och annat som intresserar den lille herrn :)
Pappa har ju grävmaskiner så det är ju inte konstigt.

Vi pratade om ditten och datten.
Om åskan som ännu mullrade i fjärran.
Jag har redan med mina barn, avdramatiserat åskväder och de gör lika med sina barn.
Åska är inget att vara rädd för.

Mamma åkte iväg på aw med sina kollegor.Pappa var i Stockholm så vi fick em och kväll för oss själva.
När leken i sandlådan var klar väntade ett bad i lilla badkaret.
Sedan dusch på det.
Lillkillen hade sand överallt :)
Alla kläder i tvätten.

Ätit hade vi gjort tidigare men det blev ett litet kvällsmål medans jag diskade.
Sedan följde en timmes läsning av Bamsetidningar som lillkillen kunde utantill :)
Vid 21 tiden började hans ögonlock bli tunga, till att straxt falla i djup, trygg sömn.
Jag gick upp och fixade med diskmaskinsurplock och annat stök.

Kvällskaffet fick sällskap av lite smörgås.

Känner mig trött och nöjd med dagen.
Körde två vändor mdh bussen bara.

Satt en stund ute på trappen och bara njöt av att vara i stillheten på landet.

Detta är ett ställe som jag trivs med, hos min dotter och hennes familj.
Kommer ner i varv här...
Älskar att vara med lillkillen som tycker om sin mormor :)
Mummo som han kallar mig för.

Min lilla gullunge!

Straxt skall jag sova.
Dottern kommer hem under natten.
Svärsonen är kvar i Stockholm.

Imorgon skall vi hitta på något kul tillsammans.
Innan jag mot eftermiddagen far hemåt.
Ska jobba extra på Söndag.
Depå Uppsala...körning via Cityterminalen till Norrköping

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29 30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards