Alla inlägg under juni 2016

Av Sirpa - 3 juni 2016 07:29

Det var varmt igår...väldigt varmt!
Min bussmätare visade på 32 grader stundtals och jag satt mitt i solgasset.
Svetten rann och mycket jobb.
Kom inte undan värmen förrän bussen rullat en stund och ac:n fått göra sitt jobb.

Hade med mig badkläder i bilen så jag åkte direkt ner till Björnön för att bada.

Men se det gick inge bra alls!

Överallt där det fanns bryggor, där jag kunnat hoppa i ett snabbt dopp, var det fullt av herrar av utländsk härkomst.
När jag klev ur bilen och gick mot vattnet så blev jag fullständigt utstirrad av dessa män.

Provade flera ställen med samma resultat.

Det var bara för mig att ge upp och åka hem.
Varm och svettig, trött och besviken.
Mina kvällsdopp efter jobbet är tydligen ett minne blott nu.

Skrev om detta på fb och fick lite tips om andra ställen som jag kommer prova under sommaren.
Jättebra!
För jag ger inte upp.

Nu skulle man kanske tro att jag är en blyg räddhare som inte vågar visa mig för män...men se, så är det inte.

Jag har absolut inget emot att män tittar på mig...tvärtom, jag gillar uppmärksamhet, uppskattning.

Detta stirrande jag utsattes för under flera tillfällen handlade inte om någon uppskattning.
Jag såg in i ögonen på flera av dessa män och det var en blick som inte var trevlig, kan jag lova.
Den blicken hade en önskan om mitt avlägsnande från platsen medans andras ögon redan klätt av mig allt jag hade på mig.
I den stunden, byxor, skjorta och svarta skor.

Så jag kom inte glidande tunnklädd direkt eller utmanande på nåt vis.

Jag har levt såpass länge och umgåtts med människor i mitt arbete, så jag har inom mig kunskapen och erfarenheten om människors kroppspråk.

Det kan jag säga att om dessa bryggor haft gäng av ungdomar eller andra människor än just dessa män, så hade jag tagit mitt kvällsdopp.
Nu vågade jag inte!

För hade jag gjort det så skulle det från min sida varit ett provocerande och jag hade verkligen fått stå för följderna själv, som kvinna i detta land som inte längre är sig likt.

Jag är absolut ingen rasist men när min frihet som kvinna börjar begränsad då reagerar jag, som nu.
Detta är inte ok!!

Skall jag som kvinna behöva ha en egen badplats för att känna mig trygg?

Jag fick en fråga från en kollega på mitt inlägg om jag blev hotad....
Jag blev inte hotad verbalt eller fysisk.
Men som kvinna och har levt i 57 år så vet jag och känner när det inte är lämpligt att jag stannar.

Detta är inte ok!!
Skall jag som kvinna puttas åt sidan för att det kommer andra kulturer till den stad där jag bor, lever, arbetar och gör rätt för mig.

Rätta mig om jag tänker fel!!!

Av Sirpa - 2 juni 2016 14:32

Nåt av det bästa med sommaren, tycker jag är att få gå klädd i somriga klänningar.

Älskar högklackat :)
Trots att jag redan är lång.

Av Sirpa - 2 juni 2016 07:40

Igår jobbade jag igen, efter olyckan.
Det känns i kroppen och huvudet denna Onsdagsmorgon.
Jag är öm överallt och trött i kroppen.
Lätt huvudvärk.

Hade en delad tjänst som passade mig perfekt.
Började inte så jättetidigt heller, utan fick tiden i lugn och ro att duscha, göra allt iordning och sedan gå till jobbet.
Kändes toppenbra!

Nacke och rygg ömmade, men mer än så var det inte.
Härlig körning till och från Arlanda.
Så skönt att jobba igen.

Fick veta från min härliga chef att Måndagen blev inte ens karensdag utan den får jag betalt, då det var trafikledningen som tog bort mig från körning.
De ville att jag vilar efter händelsen.
Tisdagen var vanlig fridag.
Dessa dagar behövde jag verkligen och de gjorde också att jag kommit i hyfsad balans redan.

Min arbetsplats har skött detta bra tycker jag.
Nu ska vi kolla med gällande försäkringar vad gäller min sjukvård.
Det blev ju ingen stor kostnad.
420:- på Akuten.

Viktigt att det skrivs för ev framtida men.

Körde en vända och blev sedan avsläppt hemma av go kollega och även kamratstödjare som jag kunde prata med.
Hade uppehåll i 4 timmar.

Körde två maskiner tvätt.
Åt mat och sedan sov jag en stund på soffan.Välbehövligt alla tre grejerna.

Fick sedan samtal från polisen.Vidare förhör om misshandeln av min dotter.
En process som är tung men ack så nödvändig.
En människa som slår mitt barn kommer aldrig någonsin inom min vänkrets igen.
Dörren är stängd, låst och nyckeln utkastad i havet.

En bra bit att vandra och jag kommer finnas vid min dotters och barnbarns sida så länge jag själv är vid liv.

Önskar att jag kunde hjälpa dem mera.Ekonomiskt tex...
Men den biten ser Volvia bla till att förstöra.

Jag kommer troligtvis att måst betala 3000:- i självrisk för reparationen av min bils skador, bara för att den vållande smet från olyckan.
Då straffas jag!!

De pengarna behöver jag själv.
Till mat åt mina älsklingar bla...

Ödet är knepigt ibland.
Lagarna konstiga.
De slår på den som redan ligger.
Förövarna får hjälpen och stödet medans offren får bita i gräset.

Nåja...jag får se till att jobba ännu mera och hårdare så klara vi detta.
3000:- är mycket pengar för mig.
Och ännu mera för mina tjejer som inga pengar har.
Får heller inga då Försäkringskassans kvarnar måste mala i 90 dagar innan något händer därifrån.

Som skrivet...offren får betala kakan.

Ny dag, nya tag :)
Jag ser positivt på framtiden.
På den sommar som redan är i full blom.
Igår när jag gick till jobbet för att köra andra delen av tjänsten, visade graderna på +28 i skuggan.
Jag var så varm och svettig.

Fick buss med härlig AC så arbetspasset blev toppenbra.
Mycket kunder på hemvägen och berömmet över min körning och bemötande fortsätter :)
Så roligt!
Älskar mitt arbete.
Skulle inte i dagsläge byta till nåt annat.
Jag är gjord till bussförare och det på körningar där jag får möjligheten att skämma bort kunden lite.
Då trivs jag som bäst.

Nu har jag druckit upp morgonkaffet.
Dusch väntar och sedan iväg för att hämta dottern.
Idag skrivs det sista för deras husförsäljning, nycklar lämnas och nästa steg tas.

Jag skall vara med som stöd, för detta är jättetungt för mitt barn.
Hennes drömhus och älskade hem försvinner!
Detta på allt annat!

Slag, hot och våld....

Varför??

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29 30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards