Alla inlägg den 18 juli 2016

Av Sirpa - 18 juli 2016 10:35

Imorse var jag uppe med tuppen igen.
Skrev till min älskade som har det tufft just nu efter ett praktiskt val han gjort i yrkeslivet.
Tar tiden att acceptera läget och sedan lägga det gamla bakom.

Bloggade om min kämpiga gårdag och kunde inte somna om.

Klädde mig och for till bästisens katter, som såg förvånade ut när jag dök upp så tidigt.
Satt en stund med dem och kelade, pratade och visiterade dem så alla var ok.
Det pratades och kråmades på rygg så jag skulle killa magar :)

Sötnosar :)

Den röda hankatten Totte är jätteförtjust i mig och vill ha full uppmärksamhet hela tiden när jag är där.

Efter katternas skötsel, satte jag mig i bilen för att åka gamla vägen åter hem till Västerås.
Blev sugen på att köpa färskt bröd till frukosten.

Gick in på Coop och valde ut nyttigt bröd.
Det doftade gott om alla bullar som låg där, varma och nybakade.

Valde ut en pistagelängd och en kanellängd.
Åkte till jobbet och hälsade på då jag visste att min goa chef var åter efter semestern.
Uppdaterade lite saker som hänt och pratade framtid, tankar och planer.
Vi fikade, käkade bulle med två andra kollegor.

Alltid givande samtal med honom.
Tyvärr slutar han om 7 veckor och går över på körning.
Kommer sakna hans ledarskap som varit suverän.
Han är en människa med sunt tänk och medmänskligt agerande i sin roll.

Åkte så hem.
Utfodrade mina egna vilddjur härhemma.

Min yngsta dotter som är nere på Öland i min husvagn med sin dotter och hundarna, samt sin syster och hennes lilla son, fyllt 27 år idag :)
Min minsting :)

Bestämde mig för att vila så mycket jag bara hann innan jobbet idag.
Diskade först.

Låg och slumrade tills magen knorrade hungrigt.

Sitter nu och äter macka med leverpastej och gurka.
Känner mig trött och sliten....

Av Sirpa - 18 juli 2016 09:19

Jag älskar färska Svarta vinbär.

Helst nyplockade från en solvarm buske och direkt i munnen.

Just nu har jag lite hemma som jag plockade hos äldsta dottern i Lördags
Tar en rejäl näve i morgonfilen med muslin.

På Onsdag är jag ledig och då skall jag åka och plocka för att frysa in i portionsförpackningar.
C vitaminer att ta fram under den mörka årstiden

Av Sirpa - 18 juli 2016 06:17

Det blev räddningen för mig igår kväll, då jag kom hem, alldeles darrig efter en lång och tuff dag.

Den började tidigt min Söndag.
Som från första stunden varit min lediga dag men som planeraren ändrade till en arbetsdag, medans jag var i Italien.
Upptäckte det när jag var på hemväg och trodde då att det var jag som skrivit och planerat fel i min agenda.

Jag hade tagit åt mig uppgiften att sköta om min bästa väns katter medans hon var bortrest och det funkade ypperligt då jag skulle vara ledig Lördag Söndag.

Vips hade dessa lediga dagar ändrats till Fredag Lördag utan min vetskap.

Så igår Söndag gick jag upp 5.30
For direkt med en kaffekopp i handen till katterna som hungriga väntade på mig i Hallstahammar.
Mockade och städade efter dem.

Full fart hem igen för att ta hand om de tre katter jag har hemma.
Hopp i duschen.
Fixa lunchmaten.Unnade mig en stund med god frukost.
Plock och stök hemma innan avfärd till mitt jobb på Uppsaladepån.

Redan då hade det rullat iväg över 4 timmar i bara bilåkning och fixa.

Fick i mina händer en ostädad buss...
Inte kul då den skulle rulla ända ner till öland, till Byxelkrok.
Städade så gott jag hann och förmådde.
Var inte nöjd då toan ännu var ostädad.Kunde bara torka med papper och handsprit.
Hade ju inga rengöringsgrejer alls tillhands.

Rullade så iväg efter att ha fått passagerarlistan via skrivare, då vårt system låg nere.
Redan i det läget 57 passagerare och extrabuss väntade på Cityterminalen.

Ingen bra början på en dag.

Kommer till Cityterminalen och möts av våran mysiga och duktiga terminalvärd.
Han hjälpte oss lasta.
Jag jobbade på i glatt tempo och höll glädje och humör på topp :)
Mängder med bagage som snabbt fyllde bagageutrymmena.

Lugnade stressade kunder och fick dem att varva ner.
Många hamnar i stress då det är mycket folk som ska ombord.
Vissa tränger sig fram fräckt och andra mår dåligt av detta.

Man får vara lite dagisfröken och medlare.Styra upp och ställa tillrätta.
Försöka få in lugn och humor i läget.

Rattade fint ut ur stan, glatt hälsande välkomna i microfonen.
Berättade om att det eventuellt kunde var köer i Södertälje vid den påkörda bron.
Informerade om bussens funktioner.

Blev självklart fast i köerna i Södertälje.Inget flyt alls där då det var så mycket turister och husvagnsekipage i farten.
Det for bilan mellan filerna, stressade och irriterade bilförare.
Det tutades och pekades...
Alla vet att det ser ut som det gör där men ändå väljer de att åka den vägen.
Som stor buss har jag inte stora valmöjligheter, men personbilar kan faktiskt välja mindre vägar om viljan finns.
Tittade förundrat på röran och kom sakta framåt där i kön.

Kunderna började klaga i bussen och stämningen sjönk dramatiskt.
En klagade med hög stämma i ett telefonsamtal att hon ångrade att hon inte valt flyget istället.

Irritationen steg och jag beklagade i microfonen att läget såg ut som det gjorde.
En kund kom fram och var arg över att det inte var spolat på toan.
Att den säkert var sönder.
Att det inte fanns vatten att tvätta händerna.

Jag förklarade att det fanns endast alkogel på toaletten och frågade om hon kunde tänka sig att prova spola.
Det gick inte för sig....

Så där satt jag i brydderi...var spolningen trasig eller var det bara nån som struntat i att spola.

Ville få det bekräftat innan jag felanmälde tlll Trafikledningen.

Rullade så vidare från Södetälje ca 20 minuter försenad.
Pinnade på allt jag kunde.
Mycket trafik och väldigt hetsigt då alla hade bråttom.
Meddelade Trafikledningen min försening.

Rullade så efter en dryg timmes färd in i Norrköping.
Möttes där av irriterade kunder som skulle ombord på stört.
Jag fick lov att be dem vänta då andra skulle av först.

Min kollega som tog över var lugn och saklig.
Han tog allt med ro.
Kollade toaletten och det var mycket riktigt bara ospolat.
Han spolade den nu överfulla toastolen.

Jag hade när jag rullade in i Norrköping frågat i microfonen om någon provat spola då jag såg att flera gått på toan.
Det var sönder fick jag till svar bara...
Hur ska vi klara resan utan toa var resonemanget....

Så Ingen hade ens provat ... Suck!
Passiva svenskar!!

Min kollega meddelade kunderna högt och tydligt att det inte var något fel på toaletten.
Att man måste trycka på spolknappen för att det skall spola.

Jag hade jättebråttom ut med förarkortet för min rast var hotad av förseningen.
Måste ju ha mina 45 minuter för att kunna köra åter.

Hann ha 20 minuter för mig själv innan det var dags att gå till bussen igen.
Fick samtal från Trafikledningen att den var sen in.Satt fast i köer i Söderköping.
Det räddade min rast.
Hann få de 45 jag måste enligt lagen.

Kom på att min tröja var kvar i bussen, på väg ner till Öland.
Glömde den i stressen.

Fick så bussen 15 minuter sen.
Den var nästan fullastad också.
Körde via Nyköping till Cityterminalen.
Lite köigt i stan men inget alarmerande.

Lastade ur cyklar, bagage, vagnar och jag vet inte allt :)
Fick tack och beröm för bra och trygg körning.

Folk gillar min körstil i Stockholm:)
Kul att det uppskattas.
Jag är ju lugn och har stor framförhållning hela tiden i stadstrafiken.
Finns ingen anledning att stessa eller kasta bussen mellan filerna för att vinna metrar.
Titta långt långt fram och se rörelsen i köerna.

Körde så hemåt Uppsala efter urladning.
Bussen luktade pyton efter alla matrester, bananskal och utspilld dricka och jag vet inte allt.
Såg ut som en soptipp!

Svettig och trött rullade jag hemåt depån
Tog mig en kopp kaffe ur thermosen..
Hade då varit igång i 13 timmar.
Det kändes i huvudet.

Magen skrek av hunger.
Åt bröd som jag inte hann få i mig på lunchen.
Har svårt att äta med stresskramp i magen som jag hade på min minimala lunchrast.

Rullade i depå.
Rensade ur alla grovsopor och lade längst fram.Rätade upp stolsryggar och gardiner.

Stängde ner allt och gick trött in för att läsa av förarkortet och lämna igen nyckeln.

Satte mig i bilen och åkte till Västerås och vidare till Hallsta för att ta hand om katterna igen.
Handlade på hemvägen och pratade med min älskling i telefon.

Var hemma 21.20
Helt slut och darrig...

Så räddningen blev en uppvärmd pizza ur frysen med extra ost som jag åt när mina katter var matade, mockade och klappade.
En glass och kopp espresso till efterrätt.

Den pizzan var nödvändig...behöve energi i form av fett.

Somnade sent...straxt innan midnatt.
Vilken dag!

Det var länge sedan jag pressade mig så till det yttersta...
Var yr av att fara omkring hela dagen åt olika håll

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26
27
28 29 30 31
<<< Juli 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards