Alla inlägg under juli 2016

Av Sirpa - 22 juli 2016 19:00

Det är en ny erfarenhet ...
Brukar inte ha några som helst problem med att vara själv.

Just nu är allt så bakvänt bara...
Jag jobbar när mina nära och kära har semester och iväg på annat.
Sedan är dygnet felvridet då jag jobbar natt.

Sover en bra bit in på dagen och det känns så bortkastat på nåt vis.
Jag älskar ju mornarna.

Dessutom då jag jobbar så sover alla i bussen och det är tyst, mörkt och stilla.
Jag är verkligen ingen kvälls/nattmänniska.

Idag då jag vaknat så var mitt viktigaste uppdrag att se till min dotters bostad.
Tog med mig badkläder och fikakorg.
Åkte till Skärsjön och tänkte ligga där och lapa sol och bada några timmar.

Det var bara att glömma!
Folk låg överallt som i en sardinburk.
Aldrig att jag klämde mig ner där.

Åkte tillbaks och in på en grusväg där jag visste att det fanns en mysig sjö.
Knökafullt överallt...husvagnar, husbilar och badklädda människor.

Tog mig åter hem till stan.
Kände att det inte var meningen att jag skulle sola och bada idag.
Till katternas glädje så tog jag min fika på balkongen.

Kände mig ensam helt enkelt.
Så det fick bli det som jag förstod var orsaken till min känsla.
Sova...jag hade bara sovit 4 timmar efter nattens jobb och det är för lite.

Somnade två vändor.
Värmde mig mat och tog en dusch senare.
Kändes genast mycket bättre.
Men jag saknar min älskade och mina döttrar, barnbarn.

Av Sirpa - 21 juli 2016 16:48

Jag kommer nu att jobba fyra nätter i rad.
Börjar då 21.30 i Uppsala.
Åker från Västerås ca 20.15

Kommer så att jobba till 5.40 morgonen därpå.

Gillar dessa nätter som är lugna och fina med lite trafik.
Mycket kunder på natten från Örebro och Västerås till Arlanda.

Den första natten är alktid tuff då sömnen varit alldeles för lite innan.
Jag har svårt att sova mer än en kort stund där på eftermiddagen.

De vakna timmarna blir många.
Kommer att försöka ta mig en kort lur i bussen på natten i Örebro, innan avfärd 2.15 mot Västerås och Arlanda.
Det brukar räcka med en powernap.

När dessa nätter är klara har jag ledigt en dag.
Sedan följer 4 likadana nätter igen.
Den lediga dagen kommer jag inte att röra dygnsrytmen, utan fortsätter vara vaken till morgontimmarna.
På så vis kommer detta bli jättebra.

Hoppas kunna sova till lunchtid varje dag och sedan använda dagen till träning, sol och bad.

Kommer stänga katterna ute från sovrummet för de lär knappast tillåta att jag sover på dagen :)
Ger dem frukost när jag kommer hem på morgonen.

Så jag kommer att uppleva både solnedgångar och uppgångar under många dygn.

Av Sirpa - 21 juli 2016 13:53

Efter kaffet imorse åkte gåstavarna fram som jag fick när jag började på Swebus.
Har ännu inte provat dem och tyckte att det nu var dags.

Ställde in längden rätt på dem.
Bytte och och åkte ut till Björnöspåret.
Det underlaget kändes perfekt att testa stavarna på.

Full fart efter en kort uppvärmning.
Kändes lite tuffligt i början men straxt hittade jag tekniken och tempot.
Det är ju inte så bara att låta stavarna dingla med i gången utan de skall verkligen användas för att driva på stegen.
Sättas i ordentligt och skjuta ifrån så det känns.

Längden är väldigt noga så det blir rätt.Annars är risken att man gör sig själv illa bara om hållningen i axlar och armar ligger fel.

Det blev riktigt tuffa 7 km som jag avverkade i ett rasande tempo.
Andningen pep när den var som mest ansträngd i uppförsbackarna.

Hostade som en tok i bilen på vägen hem sedan.

Måste nog söka läkare för detta...har bara så svårt att tro att de bryr sig i att undersöka vad som är fel.
Får väl hostmedicin och sedan är det bra.

Min hosta har hållit på ända sedan December förra året då jag fick influensan som höll i sig i 7-8 veckor.
Har inte varit ok i andningen sedan dess.

Just nu är jag öm i hals och luftvägar efter den hemska hostan som känns att den sliter sönder slemhinnorna så de blöder.

Nåja...det kanske ger med sig med tiden.Låter det gå ett tag till.

Svettig och trött kom jag hem och åt en sen frukost efter snabbdusch.

Bra stavar är det och jag kommer ge mig ut igen imorgon efter jag sovit några timmar.
Ska jobba natten nu i 4 dygn

Av Sirpa - 21 juli 2016 13:41

Min balkong är underbar.

Det växer så det knakar i tomaterna och plantorna är snart uppe i taket.
Det är fullt av blommor på dem så skörden av tomater kommer bli fin.

Jag njuter så av balkongen, precis som katterna gör.
Håller dörren öppen dygnet runt nu när det är så varmt.

Hela balkongen är innätad så katterna inte far illa.
Blommorna frodas och växer de med.
Fick ett tillskott av två pelargonier som jag är vattnare åt medans matte är på semester:)

Hoppas och önskar att jag får behålla denna lägenhet.
Har ju bara andrahands kontrakt på den.Fram till 31/1 nästa år.
Tiden går snabbt och jag har inget annat i sikte.

Blir den min så kommer jag att sakta men säkert börja renovera.
Är ju inte så kinkig av mig men det kan vara kul att få lite modernare klädförvaring och så.

Mitt eget råttbo som jag trivs i :)

Av Sirpa - 20 juli 2016 21:32

Hade tänkt träna imorse men det är något som inte stämmer i min kropp.
Känns inte bra och jag kan inte sätta fingret på vad det är...

Valde istället att efter morgonkaffe och katternas frukost, packa med kaffethermos, mackor och annat jag behövde för timmar på stranden.

Min mage bara bråkar så det är något jag måste göra för att få ordning på den och det snart.
Fastevecka är nog lösningen på problemet.

Åkte först av allt till Eskilstuna för att plocka Svarta Vinbär.
Fick meddelande från min dotter att buskarna plockats ur igår....snopen jag blev!

Fick ihop ca 3 dl som jag kan ha till frukostfilen några mornar.

Tog med mig två krukor pelargonier som stod så torra ute, efter att jag rådgjort med dottern förstås.
Hon är ju inte hemma och då blir inte blommorna vattnade lika bra.
De får bo hos mig sålänge så underlättar det för alla.

Åkte sedan vidare till Sundbyholms Slott och badplatsen där.
Nästan folktomt då jag anlände innan 9.Lade mig och solade efter kaffe och smörgås.

Det fyllde på folk vartefter och jag badade två gånger under de timmar jag var där.
Flyttade bort mig från stranden då det kom en barnfamilj så nära att jag hade dem springande på mina saker och skvättande sand i ögonen på mig där jag låg och löste korsord.

Föräldrarna struntade fullkomligt i att ungarna for omkring överallt, fullständigt hänsynslöst.
Så jag valde att plocka bort mitt och mig till en lugnare del på gräsmattan.

Fick ordentligt med sol innan den valde att gå i moln vid halv 2 tiden.
Pratade på messenger med min älskling och han hade det bra.
Lugnt och skönt som jag önskade att han skulle få ha.

Åkte till Erikslund hemma i Västerås, efter jag tankat bilen i Etuna.

Med blött hår och blöt bikiniunderdel, gled jag in till en Hälsokostbutik och köpte ett 5 dagars fastepaket.
Åkte sedan vidare till Ö o B och köpte lite annat där.

Sedan hem med allt.
Mycket att bära med blomkrukorna också.Tre vändor blev det i trappen.

Kom in och satte genast igång och dammsög.Kattkiesel överallt.
Packade upp och placerade blommorna på balkongen.
Vattnade allt därute då det var så varmt.
+ 28

Fixade mat och åt.
Magen igång och bråkade igen....
Så less på detta.

Vilade och tog senare ett bad.

Av Sirpa - 20 juli 2016 07:49

Kom på mig själv igår kväll att jag kände mig ensam, efter att jag kört mitt eftermiddags varv till och från Arlanda.
Nästan alla nära och kära som jag brukar besöka är bortresta.

Skönt med en kort tjänst på hemmaplan.
Kvällen var jättevarm.
Fortfarande +22 vid 21 tiden.
Tropisk natt brukar det väl kallas när temperaturen ligger så högt.

Får så vackra bilder från tjejerna som är i min husvagn på Öland.
Är så glad att de kan använda den för sin ledighet.
Öland ger ju batteriladdning som räcker en bra bit in på hösten sedan.

Kusinerna mår så bra av att få vara med varann på heltid.
Isaac får också möjligheten att umgås med hundarna.
Hemma ges ju inte möjligheten till husdjur då det är allergi i familjen.

Min älskade har också tagit sig väl unnad semester och dragit sig åt sidan ett tag från allt som suger energi.
Jag hoppas och ber att alla som lever på hans hjälsamhet och energi, nu låter honom vara ifred.

Det är ett hemskt år han har bakom sig, där allt krävde hans kraft och tid.

Han behöver ladda batterierna och återhämta sig.
Hans egen hälsa är heller inte i topp och det är inte någon som ens skänker detta en tanke.
Bara avkräver honom hjälp och får de inte det, när han inte hinner eller orkar så kommer elakheten som ett brev på posten.

Tänk om var och en kunde bära sitt eget ok och lösa sina egna problem.
Bara för att han är en hjälpare så innebär inte det att han skall tas förgiven och utnyttjas.

Sådan egoism har oftast ingen gräns och suger kraft nå så grymt.

Den vila han nu får....låt honom få den!!
Jag vet att berörda läser min blogg.
Ta till er...tänk till litegrann.
Det är en människa ni utnyttjar för eget välbefinnande.
En bra, reko människa som gärna hjälper och finns till.
Men hans ork är också begränsad

Idag är jag ledig :)
Så skönt!
Kommer att köra 4 Örebronätter i rad sedan.

Ska unna mig glädjen att åka hem till min dotter i Etuna och plocka svarta vinbär.

Dammsugaren åker fram härhemma en stund då min lägenhet börjar likna en kattlåda igen, med alla kieselsmulor överallt, som följt med små söta tassar.

Katterna är skönt levande med sina vanor :) Trivs med det.
Vill inte ha så många katter själv, men tycker det är härligt under några veckor.
Det är liv och rörelse, bråk och kiv emellanåt ...

Lovan är lycklig över sällskap när jag jobbar.

Någonstans idag skall jag klämma in ett träningspass och bada.
Funderar faktiskt på att ta detta i Eskilstuna och badet i Borgåsund
Vi får se vad det blir :)
Gör helt det jag känner för på ledig tid.

Funderar på att köpa mig ett fastepaket från hälsokostbutik.
Magen behöver få sig lite lugn och min airbag :) behöver minskas.
Uniformsbyxorna sitter lite för tajt.
Vill ha dem lösa vid midjan när jag sitter vid ratten.

Träning och fasta gör susen.
Kör en vecka så får jag se hur det funkar.
Känner inte för några krafttag just nu utan fasta är en lagom metod.

Dagen är bara min :)
Gillar tanken

Av Sirpa - 19 juli 2016 15:21

Vaknade imorse och kände mig som en soffpotatis..
Nattens sömn var djup och jag var alldeles svullen i kroppen.

Intog morgonkoppen kaffe efter att katterna fått sin frukost.

På med träningskläder.
Hopp i bilen för färd till Björnön.

Gav mig genast ut i spåret i full fart.
Joggade/gick raskt växelvis.
Varmt och soligt.
Blev ganska snart igenomsvettig.
Ökade tempot ytterligare då...

Drygt 6 km senare landade jag vid bilen...det rann svett i strid ström.
Björnön fylldes upp med badare och solare.

Skönt att lämna ön då det var ett lemmeltåg med bilar in på ön.

Det låg en påkörd Grävling på vägen från Björnön.
Jag vände och åkte tillbaks.

Plockade undan den lilla till vägkanten i gräset.
Så ovärdigt att ligga dödad mitt på vägen.

Nu får den ro i gräskanten istället, vid sidan av ett dike.

Jag kan inte åka förbi bara om jag har möjlighet att stanna, utan att vara en trafikfara.
Döden är oåterkallerlig men slutet kan vara värdigare än mitt på vägen.

Kom hem lättare till sinnet och trött i kroppen.

Tog en dusch innan frukost...


Av Sirpa - 19 juli 2016 09:25

Jag måste ju hämta hem min husvagn efter att mina barn bott där och den sedan blir bara stående till ingen nytta.

Agendan åkte fram igår och jag lyckades skrapa fram 5 dagar i slutet augusti/början september för att kunna åka ner till vagnen.
5 dagar fick jag loss och det känns toppen.

Då använder jag tiden till att njuta av ön, den sista sommaren där med säsongsboende.

Kostar mer än det smakar.

Vill ha vagnen närmare så jag kan använda den mera.
Mitt nuvarande jobb med sämre inkomst inbjuder inte till resor som är så långa, på ledig tid.
Jag har så mycket resor till Uppsala som äter mina pengar, som jag aldrig får igen.

Vill jag till Öland så drar jag vagnen med mig just då.

Så det blir en sista njutning och rivning av tältet för att sedan dra hem allting.

Ska checka om jag kan ställa vagnen på en camping i närheten.

Kanske Härjarö...
Det ligger ju bra till både till Västerås och Uppsala.

Det visar sig :)

Just nu njuter mina döttrar med barn av vistelsen på Öland.
Härligt att se dem trivas och må gott.
Då har jag inte kört ner vagnen förgäves och betalat en massa i onödan.
Känns bra!

Känns lite vemodigt att avsluta Öland.
Men så får det bli...
Allt har sin tid och ön är ju kvar.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26
27
28 29 30 31
<<< Juli 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards