Direktlänk till inlägg 10 augusti 2016

Kaffe i sängen

Av Sirpa - 10 augusti 2016 04:49

Tidig Onsdag morgon.

Ligger i sängen med en kopp doftande, härligt kaffe.
Var nyss uppe och bryggde på det medans jag plockade undan det nydiskade från igår kväll.

Sopskåpet fick sig en genomkörare också.Det blir en vända senare idag till miljörummet med all återvinning.

Katterna strök ikring mina ben och ville ha annan mat serverad än det som fanns i deras mathörn...bortskämda pälstofflor :)
De fick inget annat och drog sig lite småtjuriga tillbaka.

Känner mig så skön i hjärta och själ så jag kan inte låta bli att bara vara vaken i lugnet härhemma.

Somnade igår helt utan hjälp.
Det känns toppenbra!
Sömnbalansen är hittad och jag känner hur kropp och hjärna får den återhämtning den behöver.
Kan nu lägga bort de tabletter jag fick av läkaren för att komma till ro och somna.
Sk insomninstabletter som hjälper till i ca 2 timmar och sedan tar den egna sömnklockan över.

Hade igår en riktigt tuff tjänst i Uppsala.
Började 5.30 på morgonen och slutade 17.00
Linköping var vänddestinationen och det är tufft att köra åt det hållet nu.
Mycket omledningar av trafiken pga asfaltsarbeten och andra jobb längs vägarna.
Södertäljebron som är sönderkörd och under reparation under lång tid framöver.
Vilket skapar kaos i trafiken med långa köer och stundtals helt stillastående om det hänt olyckor längs vägen.

Jag var mör i hjärnan efter alla timmar.Hade dessutom fått alldeles för lite dygnsvila.
Slutade jobbet i Västerås 20.00 kvällen innan och det blir dåligt med timmar då jag har resan till Uppsala med egna bilen att lägga till i tiden.
Hann sova endast 5 timmar och det är för lite före en sådan gigantisk arbetsdag.

Inte bra heller med de sömnproblem jag redan kämpade med...

Men det gick :)
Mycket tack vare min glädje över att äntligen ha fått över min älskade vän K till oss på Swebus.

Måndagen ägnade jag åt att lära upp honom i våra rutiner i Swebusgänget.
Iklädd vit skjorta och våran slips kom han leende och plockade upp mig hemma här.
Onödigt ta med min bil också till jobbet då han ändå passerade mitt hus.
Praktiskt tänk :)
Det är vi duktiga på båda två.Har ju känt varann några år nu och jobbat ihop på både VL depå i Köping och sedan de lila prylarna som vi bägge kämpade med, han längre än jag.

Bägge är vi sliträvar och ger oss inte i första taget om vi ger oss in i nåt nytt.

Han lärde upp mig i båda förra befattningarna, så nu var det min tur att betala tillbaka lite.

Körning, linjekännedom och kunder kan han ju minst lika bra som jag :)
Han har lång erfarenhet från turisttrafik och körningar som är så mycket mera omfattande än det vi nu håller på med.
Det jag behövdes till var att visa hanteringen av vårt biljett/boknings och betalsystem.S2 som den heter.

Lite våra fordon och andra rutiner på vår depå, förarbyten och annat.
Vi tittade på tjänsterna.
Rutinerna vid förseningar och anslutningar.
Våra Arlandaturer har tajtats in för hårt tidsmässigt så vi hinner inte med längre i körtiderna och det är inte bra för oss.

Förhoppningen ligger hos oss att vi kan få vår käre arbetsgivare att förstå att detta inte håller i längden.
Det drabbar oss förare illa, med stress och oro samt drabbar kund i slutändan då vi ständigt dras med förseningar.
Det kommer en tid snart med sämre väglag också och då fungerar inte detta som nu råder i körtiderna.

Vi vill inte ha en sådan oro ikring oss,utan vi vill kunna leverera det bästa för alla parter.
Jobbar på detta gemensamt med ett positivt tänk och framåtanda.

I detta är det för oss viktigt att vi bär gemensamma rutiner så alla drar åt samma håll.Hjälps åt så vi ror detta iland på ett smidigt sätt.

Rasten ägnade vi åt mycket rutinprat och framåttänk.
Mat och vila för att sedan ta en vända till Arlanda igen på eftermiddagen.

Redan igår, Tisdag var det då dags för K att köra själv och det fixade han med bravur.
Fick redan mängder av beröm av våra härliga kunder och det är ett gott betyg tycker jag.

Han är ju en härlig servicemänniska och passar i detta yrke.
Jag är så glad att han tog steget över till oss så vi samlar kompetensen i vårt gäng.
Det ger en styrka för framtiden.
Ett gäng som gillar sitt jobb och som genomför det i samarbete med arbetsgivaren.

I vårt företag har vi förtroendet från ledningen att vi klarar så mycket själva.Vi tar ett eget ansvar med grunden ifrån riktlinjer som är sunda.

Vi styrs inte utan vi samarbetar.
Detta är så oerhört viktigt!

Ha en grundstruktur!!
Det är A och O.
Riktig ledning och klara besked.Det skapar en trygghet för oss som arbetstagare.

Utan oss förare så finns ju inte bussbranschen, svårare än så är det inte.
Vår ledning litar på oss och försöker ge oss de verktyg vi behöver för att göra ett bra arbeta.
Det bådar gott för framtiden tycker jag.

Vi pratades vid igår kväll efter jag slutade mitt jobb i Uppsala.
Köpte med mat åt oss båda och satt sedan med andra förarkollegor och pratade, skrattade och utbytte erfarenheter och händelser från våra år som bussförare.

Just den sociala biten är så viktig i vårt jobb.Att få träffa kollegor och även chefer för att prata.
Sitta ner och bara ventilera, det behöver vi alla.

Jobba som vi gör med mycket människor, hård trafik och tajta tider gör att det behovet är stort.
Stödet från varandra och även få en stund av skratt och glädje i en avslappnad miljö.
Ha en egen depå med gemenskap, kaffe och kanelbullar :)
Det är jätteviktigt!
En klapp på axeln från chefen och kollegors tossiga, härliga skämt.

Sånt måste in för att man ska må bra som människa och orka leverera det som krävs.

Det har vi på Swebus :)
Finns en del till att jobba på där också...men vi har det målet att vårt gäng ska vara bäst :)
Det är vi redan och kommer så förbli.
Kompetensen samlas och kommer användas till någonting bra.

Idag är jag ledig och det känns skönt.
Jag tänkte om en stund sova lite till för att sedan gå upp om några timmar, för att ge mig ut på en powerwalk.

Hoppas blåsten har lättat något tills dess.Gårdagens stormbyar var riktigt jobbiga stundtals, då det slet i bussen så jag fick hålla den krampaktigt längs med E4:an.

Fick förresten det härligaste berömmet igår då jag rattade fram bussen till Cityterminalen från Linköping, med en försening släpandes pga att jag måst välja andra färdvägar.

Körde ikapp detta i Stockholmstrafiken som var väldigt gynnsam igår :) Det är jag inte van vid.
Brukar vara tjockt och igenkorkat vid den tiden på eftermiddagen.
Semestertider fortfarandet..

Många tackade och klappade mig på axeln och tyckte att jag kör så himla bra.
Som en kvinna sa...

Du kör så mjukt och fint, smidigt och behagligt och samtidigt med ett klös som är så himla bra.

Och din information i microfonen under resan...Toppen!
Har aldrig varit med om så bra, avslappnad resa.
Fortsätt så!!

Himmel vad glad jag blev:)
Jag säger som min älskade vän och kollega....Jag gör ju bara mitt jobb:)

Här ser vi just detta med trivsel.
Även fast jag hade en tuff dag, mycket bök och stök samt en försening att dras med, så fick jag mina kunder nöjda.
Hade med mig 50 personer till Stockholm och ett 10 tal vidare till Uppsala.
Alla glada och nöjda fast flera av dem hade åkt ända från Göteborg och suttit i timmar i bussen.

En lång arbetsdag som slutade på ett härligt vis.

Jag gillar Swebus!

Vi levererar till nöjda kunder.
Får ofta höra, framförallt på Arlandaturerna att oss kan man lita på.Vi kommer och oftast i tid.

Hoppas inte detta behöver förändras av våra intajtade körtider...
Vi behöver de minuter som tagits ifrån oss för att må bra och kunna ge kunden det bästa.
Nu har kunden ett val då vi har en konkurrent.

Vi vill att kunden väljer oss! De skall ha en anledning att välja just oss.
För vi är bäst.

Vi kommer i tid, avgår i tid.
Vi har härliga, välmående och glada, stolta förare.Välkädda och snygga.
Fina, rena, skadefria bussar och en god service.

Jag är stolt över att vara Swebus.
Det vill jag fortsätta vara.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Lördag 20 april 05:45

Måndagen började jag med att haltande av smärta kliva upp tidigt och få igång kroppen innan det var dags att köra barnbarnet till skolan och direkt därefter åka och besiktiga min lilla bil. Jättetrevlig besiktning. Dekra i Svista hemma i Eskilstun...

Av Sirpa - Fredag 19 april 16:38

Under vecka 15 blev det till att jobba med Tågpassning först åt Let's Go i Örebro under Onsdagen. Tog min husbil dit och installerade den utanför depån för att sedan köra tågersättning Örebro, Kumla Hallsberg på eftermiddagen. Var på väg tillbaks...

Av Sirpa - Onsdag 17 april 06:01

Efter att ha blivit hämtad av mina tjejer på Måndag eftermiddag 8/4 så kunde jag vara lite ledig. Hade först under Måndagen efter jag sovit 5 timmar, städat ur rummet jag sovit i. Det var nog evigheter sen den fått sig en ordentlig städning. Nu b...

Av Sirpa - Onsdag 17 april 05:45

Söndagen blev en riktigt spännande och rolig och lång dag. Vi checkade ut och lämnade hotellet för att spela de två sista matcherna. Tjejerna jätteduktiga och gick till Final. Den spelades ganska sent och vanns av Täbytjejerna överlägset. Så ...

Av Sirpa - Onsdag 17 april 05:26

Fredagen och Lördagen var fylld av glada pigga tjejer. Det spelades två matcher per dag och för mig blev det mycket väntan som jag ägnade åt att se på matcherna, städa buss, ha bussen öppen och varm så tjejerna kunde vila och torka matchtröjorna i me...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17 18 19 20 21
22
23
24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards