Alla inlägg under augusti 2016

Av Sirpa - 14 augusti 2016 22:06

I förmiddags då jag var och handlade fick jag syn på dessa underbara blommor.

Gladiolus...i en så vackert röd färg.
Köpte mig en bukett hem till lägenheten och den andra pryder nu köket hos min yngsta dotter som fyllde år i Juli.
Hon var då på Öland så jag fick inte möjlighet att gratta henne fysiskt.

Har sett under dagen hur de jag har hemma, slagit ut i full prakt.

Hade fikabesök idag av min älskade.
Satt en stund och pratade om allt möjligt...så härligt att ha honom hos mig :) om så bara en kort stund.

Blommorna inbjöd verkligen att ta bilder.Ska ta nya imorgon då de slagit ut ännu mera.

Välanvända pengar :)
Brukar köpa åt mig själv när det är något jag tycker om.

Allra helst tulpaner som är mina favoriter, i alla dess färger.


Av Sirpa - 14 augusti 2016 01:00

Jag har lärt mig att leva efter den melodin att jag aldrig nöjer mig med mindre än det jag är värd.

Vill jag göra någonting som tillför mig gott så ser jag till att genomföra det.
Aldrig att jag tillåter mig själv att nöja mig med det näst bästa, eller stannar i någonting som inget tillför till mitt liv och välbefinnande.

När en människa stannar upp och slutar drömma, utvecklas och leva fullt ut varje dag...då är denne illa ute.
Passivitet, lättja och håglöshet är som att slå första spiken i sin egen likkista.

Vill jag någonting så gör jag vad jag kan för att få till det.

Det finns alltid lösningar på allting!
Alltid.
Förr eller senare brukar saker och ting reda upp sig, fast det ser fullständigt hopplöst ut från första början.
Att kämpa för någonting man tror på är så värdefullt.
För hur man än vänder och vrider på det så kommer allt att lösa sig på bästa sätt.

Allt har en mening i det som sker.
Det brukar visa sig en bit framåt i tiden.
Att försöka bita sig fast i något gammalt, utnött och uttjatat är fullständigt bortkastat.
Hitta nya vinklar, tänk nya tankar och sitt inte passiv kvar i det gamla.

Gör det du själv vill och trivs med.
Prova sådant du drömt om, som du kanske ännu inte vågat eller tagit dig för.
Livet ramlar på dag efter dag och det är bara du själv som kan skapa ditt eget liv.
Man kan inte i längden leva igenom andra för då har man tappat sin identitet.

Oftast är man då också någonting som man innerst inne inte vill eller trivs med.Det bara hänger kvar av gammal vana.

Tänk till nu....mår du bra?
Har du det du vill ha i ditt liv?
Finns drömmar och framtidstro?

Har du möjlighet att i din nutid, utveckla dig själv.
Komma framåt och förverkliga det du vill...

Att verkligen leva varje dag....hur många gör det.
Slentrian..ligger det och gnager, tröttar ut och bara suger energi till ingen nytta.

Gör nåt av den gåva du fått...ditt liv!
Den dagen kommer då du inte längre orkar...så passa på när du haf möjligheten :)

Du kommer inte att ångra dig!

Av Sirpa - 14 augusti 2016 00:06

I veckan bestämde goda vännen Skans och jag att ta en åktur med hans bägge motorcyklar idag.

Såg lite regntungt ut på morgonen när jag vaknade...
Men det sprack upp efter lunch.
Sov länge idag och åt sedan en brunch med älskad vän innan det var dags för hojturen.

Styrde mot Köping längs gamla vägen.Vidare mot Lindesberg via Arboga, Frövi och Vedevåg.

Stannade vid kyrkogården och jag tände ljus på min pappas grav.
Berättade lite för Skans om hur vi hade det när pappa gick bort, när jag var 12 år gammal.
Pappa var bara 35 när han rycktes bort ifrån oss.
Han fick en hjärtinfarkt mitt framför ögonen på sin familj och dog i ambulansen.

Det är länge sedan nu...år 1972.
Sorgen ligger kvar i min själ och försvinner aldrig.
Jag har lärt mig leva med den.
Lärt mig njuta av varje dag på nåt sätt...vem vet hur lång tid man har kvar på jorden :)
Vill ta tillvara på allt.
Älska, njuta och må gott.

Vi åkte sedan vidare till Nora.Skulle fikat där men det var så fullt med folk överallt så vi valde att åka vidare.

Hamnade i Guldsmedshyttan.

Greksallad blev mitt val.
Jättegott!
Vädret var toppen för vår åkning.
Lagom varmt.

Åkte vidare mot Kopparberg, Kloten och Malingsbo.
Vidare Skinnskatteberg och Köping.
Stannade vid vackra Oxbron och tog bilder.

Bägge började vara ganska trötta då.
Ringde till en älskad vän och ville han skulle komma och säga hej när vi tankade i Köping.
Det gjorde han och det fick mig så glad.

For så vidare gamla vägen från Köping via Dingtuna till Västerås.

Då hade vi varit iväg i över 7 timmar och säkert 6 timmar av dessa hade vi rullat fram på vägarna.

Älskar denna motorcykel.
En Yamaha 1300 kubikare.
Ett kraftpaket som ger mig kickar av glädje när jag vrider på gasen :)

Så härligt att få möjligheten att köra en sådan skönhet.

Väl hemma i lägenheten igen blev det kväller direkt.
Klockan var 20.20 och jag var kaffesugen och hungrig.

Pratade på messenger med min älskade.
Berättade om dagens åktur.

Av Sirpa - 13 augusti 2016 23:36

Det märks att jag utsatt min kropp och själ för vårdslös behandling under en tid.
Den tar igen det nu.

Sov återigen en lång natt, med riktigt djup sömn.
9 timmar denna natt.

Vaknar alldeles mossig i hjärnan och det tar ett tag innan jag kommer igång.

Har nu ledig helg och det känns toppen efter flera, långa och intensiva arbetsdagar i Uppsala.

Det tar på krafterna att vara borta i arbete 14-15 timmar per dygn.
Blir så långa dagar med resan till och från Uppsala.
Sedan körningar som inte har en minut över till paus annat än själva matrasten.

Senaste Linköpingskörningen gick i ett.Från Uppsala med en hel del kunder, vidare Arlanda där jag lastade 20 till.
Efter det Cityterminalen i Stockholm med 22 kunder till.
Intensivt hela tiden med mängder av bagage, frågor, hänvisningar och hjälp på alla sätt och vis.
Både för egna kunder men också massor med frågor om andra destinationer, bolag och körningar.

Det går i ett och jag trivs med det, jätteroligt att vara behjälplig :)
Men det tar på krafterna.

Vidare sedan mot den trasiga Södertäljebron som tar sitt i form av köer, omledningar och oroliga, tvekande bilister.
När den proppen lossnat så står turen till omvägar in i Nyköping pga asfaltsarbeten vid på och avfarter vid E4:an.
Pjuh!!
I detta försöka hålla tidtabellen.
Noggrant informera mina egna kunder för att de skall slippa oro över mina färdvägsval.

Av och på med nya kunder.Full fart mot Norrköping och likaså där, av och på med nya kunder, med frågor om Norrköpingstrafiken, båtbussar och jag vet inte allt på resecentrum :)
Jag måste ge svaret att jag inte vet, utan jag kör och känner endast till Swebus körningar.
Förseningen ett faktum till följd av detta....

Rullar så in till Linköping med urlastninga av 20 personer + massor med bagage.
Avgångstiden för turen redan passerad och nya kunder vill in.
Ett mindre kaos uppstår och jag måste ut och styra upp.
Låt avstigande gå av först!!
Folk får tunnelseende vid stress helt klart och bara ska fram.

Lastar in nya kunder, byter förare och hjälper till med luckstängning och vinkar av min kära kollega, som får med sig en försening direkt från start.
Inte roligt att behöva lämna över på det viset kan jag lova...
Jag själv går iväg med en stressklump i magen och det tar tid att varva ner för att kunna äta något.

Efter rast och kort vila är det så dags att ta över en tur som kommer nerifrån Göteborg.
Över 40 kunder på bussen redan, mera lastas på.
Full fart mot Norrköping.Något försenad redan vid start.

Där går några av och nya tillkommer.
Samtal till kollega om framkomligheten i Nyköping.
Ordinare infart funkar men omväg ut, men först av med några kunder och på med nya.
Vid det laget har jag ingen ipad att visera biljetterna.
Den har dött då laddning slutat fungera.
Full fart mot Stockholm.
Trafiken lättare så jag kommer i tid till Cityterminalen och får så mycket beröm och klappar på axeln för utmärkt körning, tydlig, trygg information och trevligt bemötande.
Lastar ur alla utom 2 kunder.
Glad åker jag upp till gaten, tar på nya kunder innan avfärd mot Uppsala via Arlanda

Släpper av de sista i Uppsala och rullar mot depån, helt slut.
Då har jag varit igång i 14 timmar.
Går igenom bussen, gör det jag ska och åker hem till Västerås.
15 timmar av dagen har gått åt till arbete + resa till och från.

Därför var det så skönt att få sova, utan väckning eller känslan att jag måste iväg någonstans.

Sömn och återhämtning är så viktigt!!

Av Sirpa - 10 augusti 2016 20:54

Efter att ha sovit ut imorse så bestämde jag mig för att ge mig ut på en powerwalk.

Bara ett lättare pass och känna efter vad kroppen tyckte om att komma igång igen.

Kändes jätteskönt att bara ta på träningskläder och komma ut.
Styrde stegen ner mot centrum för att sedan traska vidare ner mot vattnet.
Lillåudden och vidare mot Viksäng.

Riktigt blåsigt vid vattnet

Solen tittade fram då och då ur de mörka molnen som hotade med regn hela tiden.

Handlade på Ica Viksäng för jag blev sugen på att göra min egen köttfärsås.
Gick hem raskt med kassar i händerna.

Väl hemma fick det bli en runda med dammsugaren innan dusch.
Kunde sedan ta samtalet med min dotter.
Hon och lillkillen var på väg till Lådbilslandet :)

Där trivdes han kan jag tänka mig.
Fick bilder några timmar senare därifrån.

Gjorde iordning min köttfärsås.
Nötfärs, creme fraiche, krossade tomater, vitlök, kryddor, lite mjölk och vatten.
Lite andra hemliga ingredienser som gör det goda i såsen.
Sedan småputtra på spisen så allt riktigt mustar in.

Blev ett helt gäng med matlådor till frysen senare.

Senare under dagen åkte jag och tog hand om yngsta dotterns blommor, post och akvarium.
Sedan vidare till min mor i några timmar.
Handlade lite på nya Netto i Sura.

Träningspasset under morgonen blev nästan 7 km pw.
Jättebra!

Av Sirpa - 10 augusti 2016 04:49

Tidig Onsdag morgon.

Ligger i sängen med en kopp doftande, härligt kaffe.
Var nyss uppe och bryggde på det medans jag plockade undan det nydiskade från igår kväll.

Sopskåpet fick sig en genomkörare också.Det blir en vända senare idag till miljörummet med all återvinning.

Katterna strök ikring mina ben och ville ha annan mat serverad än det som fanns i deras mathörn...bortskämda pälstofflor :)
De fick inget annat och drog sig lite småtjuriga tillbaka.

Känner mig så skön i hjärta och själ så jag kan inte låta bli att bara vara vaken i lugnet härhemma.

Somnade igår helt utan hjälp.
Det känns toppenbra!
Sömnbalansen är hittad och jag känner hur kropp och hjärna får den återhämtning den behöver.
Kan nu lägga bort de tabletter jag fick av läkaren för att komma till ro och somna.
Sk insomninstabletter som hjälper till i ca 2 timmar och sedan tar den egna sömnklockan över.

Hade igår en riktigt tuff tjänst i Uppsala.
Började 5.30 på morgonen och slutade 17.00
Linköping var vänddestinationen och det är tufft att köra åt det hållet nu.
Mycket omledningar av trafiken pga asfaltsarbeten och andra jobb längs vägarna.
Södertäljebron som är sönderkörd och under reparation under lång tid framöver.
Vilket skapar kaos i trafiken med långa köer och stundtals helt stillastående om det hänt olyckor längs vägen.

Jag var mör i hjärnan efter alla timmar.Hade dessutom fått alldeles för lite dygnsvila.
Slutade jobbet i Västerås 20.00 kvällen innan och det blir dåligt med timmar då jag har resan till Uppsala med egna bilen att lägga till i tiden.
Hann sova endast 5 timmar och det är för lite före en sådan gigantisk arbetsdag.

Inte bra heller med de sömnproblem jag redan kämpade med...

Men det gick :)
Mycket tack vare min glädje över att äntligen ha fått över min älskade vän K till oss på Swebus.

Måndagen ägnade jag åt att lära upp honom i våra rutiner i Swebusgänget.
Iklädd vit skjorta och våran slips kom han leende och plockade upp mig hemma här.
Onödigt ta med min bil också till jobbet då han ändå passerade mitt hus.
Praktiskt tänk :)
Det är vi duktiga på båda två.Har ju känt varann några år nu och jobbat ihop på både VL depå i Köping och sedan de lila prylarna som vi bägge kämpade med, han längre än jag.

Bägge är vi sliträvar och ger oss inte i första taget om vi ger oss in i nåt nytt.

Han lärde upp mig i båda förra befattningarna, så nu var det min tur att betala tillbaka lite.

Körning, linjekännedom och kunder kan han ju minst lika bra som jag :)
Han har lång erfarenhet från turisttrafik och körningar som är så mycket mera omfattande än det vi nu håller på med.
Det jag behövdes till var att visa hanteringen av vårt biljett/boknings och betalsystem.S2 som den heter.

Lite våra fordon och andra rutiner på vår depå, förarbyten och annat.
Vi tittade på tjänsterna.
Rutinerna vid förseningar och anslutningar.
Våra Arlandaturer har tajtats in för hårt tidsmässigt så vi hinner inte med längre i körtiderna och det är inte bra för oss.

Förhoppningen ligger hos oss att vi kan få vår käre arbetsgivare att förstå att detta inte håller i längden.
Det drabbar oss förare illa, med stress och oro samt drabbar kund i slutändan då vi ständigt dras med förseningar.
Det kommer en tid snart med sämre väglag också och då fungerar inte detta som nu råder i körtiderna.

Vi vill inte ha en sådan oro ikring oss,utan vi vill kunna leverera det bästa för alla parter.
Jobbar på detta gemensamt med ett positivt tänk och framåtanda.

I detta är det för oss viktigt att vi bär gemensamma rutiner så alla drar åt samma håll.Hjälps åt så vi ror detta iland på ett smidigt sätt.

Rasten ägnade vi åt mycket rutinprat och framåttänk.
Mat och vila för att sedan ta en vända till Arlanda igen på eftermiddagen.

Redan igår, Tisdag var det då dags för K att köra själv och det fixade han med bravur.
Fick redan mängder av beröm av våra härliga kunder och det är ett gott betyg tycker jag.

Han är ju en härlig servicemänniska och passar i detta yrke.
Jag är så glad att han tog steget över till oss så vi samlar kompetensen i vårt gäng.
Det ger en styrka för framtiden.
Ett gäng som gillar sitt jobb och som genomför det i samarbete med arbetsgivaren.

I vårt företag har vi förtroendet från ledningen att vi klarar så mycket själva.Vi tar ett eget ansvar med grunden ifrån riktlinjer som är sunda.

Vi styrs inte utan vi samarbetar.
Detta är så oerhört viktigt!

Ha en grundstruktur!!
Det är A och O.
Riktig ledning och klara besked.Det skapar en trygghet för oss som arbetstagare.

Utan oss förare så finns ju inte bussbranschen, svårare än så är det inte.
Vår ledning litar på oss och försöker ge oss de verktyg vi behöver för att göra ett bra arbeta.
Det bådar gott för framtiden tycker jag.

Vi pratades vid igår kväll efter jag slutade mitt jobb i Uppsala.
Köpte med mat åt oss båda och satt sedan med andra förarkollegor och pratade, skrattade och utbytte erfarenheter och händelser från våra år som bussförare.

Just den sociala biten är så viktig i vårt jobb.Att få träffa kollegor och även chefer för att prata.
Sitta ner och bara ventilera, det behöver vi alla.

Jobba som vi gör med mycket människor, hård trafik och tajta tider gör att det behovet är stort.
Stödet från varandra och även få en stund av skratt och glädje i en avslappnad miljö.
Ha en egen depå med gemenskap, kaffe och kanelbullar :)
Det är jätteviktigt!
En klapp på axeln från chefen och kollegors tossiga, härliga skämt.

Sånt måste in för att man ska må bra som människa och orka leverera det som krävs.

Det har vi på Swebus :)
Finns en del till att jobba på där också...men vi har det målet att vårt gäng ska vara bäst :)
Det är vi redan och kommer så förbli.
Kompetensen samlas och kommer användas till någonting bra.

Idag är jag ledig och det känns skönt.
Jag tänkte om en stund sova lite till för att sedan gå upp om några timmar, för att ge mig ut på en powerwalk.

Hoppas blåsten har lättat något tills dess.Gårdagens stormbyar var riktigt jobbiga stundtals, då det slet i bussen så jag fick hålla den krampaktigt längs med E4:an.

Fick förresten det härligaste berömmet igår då jag rattade fram bussen till Cityterminalen från Linköping, med en försening släpandes pga att jag måst välja andra färdvägar.

Körde ikapp detta i Stockholmstrafiken som var väldigt gynnsam igår :) Det är jag inte van vid.
Brukar vara tjockt och igenkorkat vid den tiden på eftermiddagen.
Semestertider fortfarandet..

Många tackade och klappade mig på axeln och tyckte att jag kör så himla bra.
Som en kvinna sa...

Du kör så mjukt och fint, smidigt och behagligt och samtidigt med ett klös som är så himla bra.

Och din information i microfonen under resan...Toppen!
Har aldrig varit med om så bra, avslappnad resa.
Fortsätt så!!

Himmel vad glad jag blev:)
Jag säger som min älskade vän och kollega....Jag gör ju bara mitt jobb:)

Här ser vi just detta med trivsel.
Även fast jag hade en tuff dag, mycket bök och stök samt en försening att dras med, så fick jag mina kunder nöjda.
Hade med mig 50 personer till Stockholm och ett 10 tal vidare till Uppsala.
Alla glada och nöjda fast flera av dem hade åkt ända från Göteborg och suttit i timmar i bussen.

En lång arbetsdag som slutade på ett härligt vis.

Jag gillar Swebus!

Vi levererar till nöjda kunder.
Får ofta höra, framförallt på Arlandaturerna att oss kan man lita på.Vi kommer och oftast i tid.

Hoppas inte detta behöver förändras av våra intajtade körtider...
Vi behöver de minuter som tagits ifrån oss för att må bra och kunna ge kunden det bästa.
Nu har kunden ett val då vi har en konkurrent.

Vi vill att kunden väljer oss! De skall ha en anledning att välja just oss.
För vi är bäst.

Vi kommer i tid, avgår i tid.
Vi har härliga, välmående och glada, stolta förare.Välkädda och snygga.
Fina, rena, skadefria bussar och en god service.

Jag är stolt över att vara Swebus.
Det vill jag fortsätta vara.

Av Sirpa - 6 augusti 2016 19:39

Så händer det!

Några förlösande ord som varit avgörande, är nu sagda, ur djupet av ett hjärta jag älskar :)

Det känns bara så himla bra....

Fortsättning följer ..... :)

Av Sirpa - 6 augusti 2016 09:26

Fredagens arbete kändes så befriande skön.

Jag vaknade tidigt...hade sovit gott och det tack vare insomningstabletten jag tog tidigt på kvällen.

Huvudet börjar vara klart nu och jag tänker positiva och sunda tankar igen.

Tog bilen till jobbet.Kändes bra att göra det.Sparar krafterna till min arbetsdag.
Snart kan jag börja gå till och från igen och även träna.

Tog ut en Scania från depån.
Njöt så av morgonen och färden till Arlanda..
En hel del resenärer.

Syns på bilden jag tog att mina ögon ännu ser väldigt trötta ut.
Gnistan saknas.

Två timmars rast på depån.
Lade in om flera semesterdagar då min chef och jag kom överens om att det är viktigt att jag får nån ledighet denna sommar.

Italienresan var ju arbete.

Idag skrev min älskade vän på för Swebus :) Känns jättehärligt att få över honom till vårt gäng.
Gratulerade honom via telefonsamtal.

På Måndag blir det mitt uppdrag att visa honom tillrätta hos och att får lära sig den utrustning vi använder hos oss.
Ser fram emot det jättemycket :)

Han har varit min lärare och fadder på två jobb tidigare.
Först i Köping på VL och sedan det andra företaget som vi hoppat av båda två nu.

Välkommen i gänget K :)
Du är efterlängtad och behövd.

Körde en av mina tidigare kära kollegor till Arlanda på min andra tur för dagen.
Hon och jag hade mycket att prata om.
Mycket vatten har runnit under broarna sen vi jobbade inom samma väggar.
Bästa T :) Du är så rar och go!!
Tycker jättemycket om dig tjejen.

Efter arbetsdagens slut handlade jag på Coop och for sedan hem och varvade ner helt efter att ha tagit hand om katter och allt hemma.

Satt sedan i timmar och pratade med min älskade.Saknar honom så!!
Det är ingen enkel väg vi vandrar men ljuset börjar synas i tunneln :)
Jag vet vad jag vill och agerar därefter.

Ett älskande hjärta stänger man inte av på en knapp hursomhelst.
Framtiden finns där :)

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17 18 19 20 21
22
23
24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards