Direktlänk till inlägg 10 oktober 2016

Plötsligt bara händer det :)

Av Sirpa - 10 oktober 2016 06:13

Under förra veckan var jag i tre samtal med hyresvärden till det boende jag hyrt i andra hand sedan i början på året.

Samtalen har handlat om, vad som hända skall med denna bostad då han som hyr den, nu sagt upp den.
På min begäran, en månad tidigare än kontraktdatumets slut.
Uppsägningatid 3 månader.

Det innebar att jag måste vara ute till årsskiftet.Lägenheten städad och i överlämningsskick.

Jag valde att han sade upp den tidigare just för att få igång processen då nästa hyresgäst skall utses.

Ville veta om jag hade någon chans.
Detta handlade samtalen om och processen var redan igång.
Besiktning av lägenheten skulle ske snarast och sedan skulle beslut tas.

På Torsdagen ringde då Mats som är Fastighetsskötare här och jättehärlig människa.
Vi pratade på glatt då vi redan träffat varann några gånger och fått en jättebra kontakt.

Han sade rakt ut till mig att han inte såg några som helst hinder till att jag skulle få ta förstahandskontraktet på lägenheten.
Jag tystade honom förskräckt och sa att han inte fick väcka några förhoppningar inom mig för det skulle då göra så ont att behöva lämna detta iallafall.

Han sa iallafall att jag var en toppenhyresgäst och det var härligt att höra :) Att han i stort sett var en referens för mig.
Fredagen ville han ha öpoen för att komma och besiktiga.
Det kändes jättebra för mig.
Sedan skulle jag få veta under kommande vecka hur beslutet tagits.

Jag berättade hur nervös jag var inför detta och hur svårt det var att få fatt i boende och hur smidigt det skulle vara om jag fick ha denna lägenhet kvar och bli sambo här med min älskling.
Sedan utgå härifrån till att i lugn och ro söka någonting större.

Fredagen kom och jag visste att Mats var och besiktigade vid lunchtid.
Jag hade varnat honom att jag redan börjat packa så att sovrummet var ett kaos.
Jag hade också berättat för honom, hur jobbigt det skulle bli med väntan på beskedet, över helgen och in i nästa vecka.
Han föstod mig.

Jag jobbade på dagen och ville inte ens åka hem på min lunchrast...var så himla nervös inför hur beslutet skulle bli.

Sitter så och kör dagens och veckans sista tur från Arlanda då min telefon ringer.
Ser att det är fastighetsägarens nummer och beslutar mig för att ta samtalet, trots att jag kör.
Det var så angeläget för mig.

Blev alldeles matt då jag trodde att nåt hänt och att jag skulle få besked som inte var bra för mig.

Svarar som vanligt med mitt namn och i andra änden kvittrar en glad röst som berättar att lägenheten nu besiktigats och jag får frågan från henne, Camilla, om jag fortfarande är intresserad av att få förstahandskontraktet på den.

Jag tjoar rakt ut ett stort JA där jag sitter och Camilla forsätter berätta om det praktiska förfarandet som återstår och om jag vill ha parkeringsplatsen, så får jag behålla den också.

Självklart vill jag behålla den med :)

Min lycka var fullkomlig och jag visste inte hur jag skulle visa min glädje!
Jag log och studsade där vid ratten...glädjetårar började rinna på mina kinder och jag hade gåshud över hela kroppen.

Trodde knappt det var sant det som Camilla sade i örat på mig.
Hon lät själv så himla glad och go.
Talade om för mig att hon ville lämna beskedet innan helgen så att jag skulle få en bra helg.
Så himla rart och omtänksamt :)

Tack Camilla!

Efter vi lagt på så tog jag microfonen i handen och bad mina resenärer om ursäkt för att jag pratat i telefonen.
Att det var så viktigt samtal för mig då jag fick besked om att jag fått kontrakt på en lägenhet i Västerås i dessa tider då det råder sådan bostadsbrist.

Hörde sprida Grattis från bussen och många leenden i spegeln då jag glädjestrålande såg bakåt.

Jag satt som på nålar hela vägen till Västerås.
Fick iväg ett kort och snabbt samtal min min älskling om beskedet och gan blev så glad.
Måste bara låta honom också få veta så snart som möjligt.

Jag log som en sol hela vägen hem.
Blev avbytt vid resecentrum och kunde åka depåbilen till jobbet.
Satt där och pratade med en kollega, drack kaffe och åt bulle för att fira.

Det var som champagnebubbel i min kropp hela tiden och hjärnan gick på högvarv.

Så många knutar som löstes upp bara igenom ett telefonsamtal.
Samt känslan att jag har fått referenser säkerligen från fatighetsskötaren som skyndat på allt.

Tack Mars och Tack Camilla för att ni lät mig få beskedet innan helgen.
Då jag dessutom hade 4 dagars ledighet famför mig :)
Så himla bra tajmat!

Sjungande åkte jag hemåt och riktigt kände efter då jag svängde upp på Min parkeringsplats med bilen.
Bara det en skön känsla.
Sedan satte jag nyckeln i dörren i Min lägenhet.

Kontraktet blir mitt 1/1 2017 och det skulle skrivas kommande vecka.

Det var en härlig känsla att kliva in igenom dörren och se lägenheyen med helt andra ögon.
Nu skulle den bli min :) inte bara ett lån under ett år.

Hade då ringt igen till min älskling och vi pratade om att han nu kan säga upp det dyra boendet han hade på sin ort.
Flytta hit efter uppsägningstiden och sedan hade vi tid att söka större i lugn och ro.
Landa på dessa 61 kvadrat sålänge.
Bygga upp ett sparande för att så småningom köpa det vi vill ha.

Livet började äntligen svara på det vi strävar efter.

Ett stort steg blev nu taget i vår gemensamma planering.

Vi kunde flytta ihop inom några månader och framtiden såg hoppfull ut.
Detta boende ger oss möjligheten att kunna spara pengar, sälja en av bilarna då vi kan gå och cykla till jobbet härifrån.
Tar 15 minuter att gå till våran depå där vi båda jobbar.

När jag landat hemma så ringde jag flera samtal och berättade.
För mina döttrar och min bästis.

Satte sedan igång att packa upp sådant jag redan packat ner från köksskåpen.
Torkade ur skåpen och njöt att få en ordning.
Härlig känsla :)
Hjärnan hade gått ner i varv och jag bara trivdes.
Mådde riktigt gott och längtade efter min älskling.

Känslan av lättnad var så skön.

Äntligen lossnar allt och vi kan planera med struktur.
Jag plockade bort annonsen på blocket där jag sökte boende med ljus och lykta.

Köplatsen hos samtliga fastighetsägare får vara kvar men vi landar i detta först.
Kommer iordning med livet och bara andas.

Tiden till nu har varit jättejobbig!
Vi har inte kunna planera någonting.
Framtiden har varit ett frågetecken....

Nu har vi en klarare bild och en struktur kan skapas.Steg för steg framåt.

Åkte med kaffethermos med mig till min älskade på hans rast.
Vi satt och pratade i mängd, skrattade och planerade vår framtid i tanken.
Lika lättade båda två med det som hänt.
Äntligen hade vi vind i seglen....

Åkte hem sedan och fick ett kort besök på natten :)
Kunde somna gott sedan.

Vilken dag :)
Helt fantastisk!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Tisdag 19 mars 12:22

Helt perfekt att jag hittade ett recept som inte innehåller mjölkprotein och ändå blir jättegod och frasig. Gräddade en provsats först här på morgonen för att se hur det blev med de ingredienser. Om det skulle fastna i wåffeljärnet som så många a...

Av Sirpa - Tisdag 19 mars 02:39

Jag börjar bli såpass bra i högersidan efter låsningen att det nog är dags att försöka mig på övningar som stärker muskulaturen runtikring. Det behövs även i knät som jag känner av mera nu när den övriga smärtan klingar av mer och mer. Har ju in...

Av Sirpa - Måndag 18 mars 14:34

Jag började redan förra veckan att göra iordning Edde Husbil för att ha honom redo för eventuella jobbresor. Eller helt enkelt nån egen liten resa nånstans för att välkomna våren, när den nu har tänkt sig att komma på allvar. Knappast dags än på ...

Av Sirpa - Måndag 18 mars 10:50

Mitt bloggande har återigen hamnat på efterkälken. Tiden har gått åt till att jobba och sedan vila. Nu är det Måndag och ny vecka. Förra veckan försvann i ett nafs Torsdagen ägnade jag åt att köra ett härligt pensionärsgäng från Västerås till ...

Av Sirpa - Onsdag 13 mars 06:03

Gårdagen blev en kämpig historia verkligen med det galna bakslaget i måendet. Kände mig bättre i kroppen mot kvällen men istället fruktansvärt trött. Det var väl resultatet av kroppens kamp under dagen. Nu börjar jag verkligen bli less på det hä...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15 16
17
18 19
20
21
22 23
24
25 26 27 28
29
30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards