Alla inlägg den 23 oktober 2016

Av Sirpa - 23 oktober 2016 12:00

Min äldsta dotter med familj bor så till, på landet att där funnits en äppelodling.
Mängder av träd står kvar och ger mängder med äpplen varje höst.

Jag har bloggat om det tidigare redan och det jag nu vill få fram är den underbara äppelmust som blir från alla äpplen.

Efter nedplock körde de iväg äpplena till ett musteri och vi har nu fått hem den färdiga musten i flaskor

Jag har lastat in massor i min kyl och resten står i kallskafferiet.

Så gott!

Jag kommer att få njuta av musten länge, då den håller upp till ett år om jag förvarar den rätt.

Min älskling är ju allergisk tyvärr så han kommer inte kunna njuta av den.

Så härligt med vitamindryck utan tillsatser.
Naturligt och nyttigt.
Gott och fräscht

Av Sirpa - 23 oktober 2016 11:32

Det fick bli en vit vägg bakom.
Nu kommer den mera till sin rätt.

Snabbt fylldes lådor och vitrin upp av sånt jag ännu inte packat upp.

Har ju lite glas som är jättevackra, som jag vill ha synliga.
De pryder sin plats nu innanför glasdörrarna

Gillar mitt hem mer och mer nu när jag kan inreda och fixa såsom jag vill ha det.
Praktiskt och funktionellt.
Har bara inte råd ännu att fixa allt jag vill.
Får ta lite i taget vartefter månaderna går.

Det går att få väldigt hemtrevligt utan dyra medel.
Så har jag alltid fungerat med inredning.
Köpa färdigt och bara ställa upp lite här och där är ju inget problem.
Det kan vem som helst göra.

Jag vill gärna klura en stund och sedan fixa iordning så ytorna tas tillvara på ett bra sätt.

Gillar mitt nya hem :)

Av Sirpa - 23 oktober 2016 09:34

Tog med mig hem igår, en möbel som jag köpte för säkert 20 år sedan.
Har alltid tyckt jättemycket om den men inte haft plats för den.

Nu var den hemma hos min yngsta dotter som tidigare hade en jättefin plats för den i huset hon hade.

De bor nu i en tvårummare precis som jag.Den var för mycket i hennes vardagsrum som hon dessutom har som sovrum då lilljäntan har eget rum.

Så igår fick möbeln hänga med mig hem.Orkade inte bära upp den på kvällen, då jag var jättetrött efter dagen och veckans tuffa jobb.
Händerna värkte på mig så allt fick vara kvar i Volvon över natten.

Nu på morgonen tog jag krafttag och bar upp den i två delar till min lägenhet på tredje våningen.
Pjuh!
Det var ett tungt slitgöra men jag ger mig ju inte, envis som jag är.
Nu står den där och jag kan inte riktigt bestämma mig för vart den skall vara i rummet.

Tror faktiskt att den skall stå mot en vit vägg...inte den mörka fondväggen som nu.
Detta är en möbel som skall synas, inte gömmas undan.

Min älskade möbel är hemma igen :)

Av Sirpa - 23 oktober 2016 08:16

Igår Lördag var det då dags för kalaset som jag bakat kakor till.
Tyvärr klarade jag bara av att baka 4 sorters kakor, då mitt jobb fick mina händer att värka, så jag inte klarade av att knåda en deg eller baka ut kakor.

Så det blev till för mormor att åka och inhandla 3 sorter till, för 7 sorter hade vi kommit överens om :) mitt lilla barnbarn och jag.

Hittade dessa på Maxi.
Givetvis mjölkfria så födelsedagsbarnet kunde äta dem.

Sedan hade jag ju hembakta bullar och äppelkaka med.

Min äldsta dotter bakade den underbara tårtan som beställts med eget motiv.
Paw Patrol

Till kalaset kom Morfar och Mo samt moster, kusin och kusinens pappa.
Jag mormor givetvis och sedan H ifrån Skåne som hon älskar högt.

Det var mysigt och trångt i det lilla köket där alla åt av det goda.
Mo hade med sig en underbar Budapestrulle som var sockerfri.

Presenter i mängd och glada utrop.
Fiskdamm blev det senare och det nappade för alla.

Födelsedagsbarnet ville fiska till sin nya vän också, till min älskade, som inte var med ännu på familjekalaset.
Han börjar bli väntad av många och nu fick han ju en egen gottispåse från fiskdammen.

Lillan är så noga med att alla är delaktiga.
Även fast de inte fanns med fysiskt vid kalaset.

Riktigt kalas fick hon och alla nöjda och glada i magen.
Jag diskade upp och tog reda på det som blev kvar.
Fördelade mellan dem som ville ha.
Tog hem själv en hel del som kommer väl till pass när jag skall på besök hos en av mina andra familjer med tre barmbarn till.

Kusinerna satt bredvid varandra och lekte tillsammans under kalaset.

Det var trångt i den lilla lägenheten med 9 människor, två basssethundar och två katter.

Men finns det hjärterum så finns det stjärterum :)

Grattis mormors 6 åring.
Hon fyller imorgon Måndag

Av Sirpa - 23 oktober 2016 07:49

Den vecka som gått har jag jobbat med att börja 17.30 på eftermiddagen, med att köra en vända, tur och retur Arlanda.

Inte många kunder dit men desto mera hemåt igen.
Gillar när många åker :)
Så skall det vara.
Trevliga, ofta väldigt trötta kunder, på väg hem efter långa flygresor.

Många kortförsäljningar och nu sedan vi fick ett annat betalsystem på bussen så går det snabbt och smidigt.
Jättebra!

Sedan har jag kört min buss till depån, tömt toaletten först av allt de dagar de skall tömmas.

Kört in bussen i hallen, ställt den på rast och gått på rast själv, bytt om till städkläder och intagit kaffe och nåt att äta.
Har inte fått några jobbarbyxor eller jobbarskor utan har mina träningsbrallor som är jättetunna och jag fryser i.
Mina träningsskor är hala i sulan och det gör inget lättare då jag hela tiden spänner mig när jag går i den hala tvätthallen.
Dålig kombo, frusen och spänd.

Kör igång sedan och städar bussen.
Plockar ur sopor, dammsuger, våttorkar vid behov.
Fäller upp stolsryggar, rätar till gardiner och säkerhetsbälten.

Städar toaletten och fyller på papper, tvål och sådant.Våttorkar golvet därinne då det ofta är nedkissat.
Toastolen ofta "räcerbajs" i efter resemagar som rasat ihop.
Sprutlackerat runt om..
Inte fräscht!
Vem vet vad denna mage haft för bakterier i sig...som jag då måste sanera efter.

Torkar vid förarplatsen och även vindrutan invändigt med jämna mellanrum.Ipaden putsas noga.
Urtorkning av bussens kylskåp.
Blött och kladdigt därinne.

Dammsugningen är ett helt företag i sig.
Dammsugarslangen är en enda, otymplig, trasslig och lång orm som jag får dra och slita i hela tiden.
Den fastnar överallt i bussen.Den lägger sig i veck som stoppar suget.
Munstycket för stort och klumpigt för ändamålet.
Använder bara ett rör då två bli för långt och klumpigt.
Så jag kröker rygg precis hela tiden.
50-55 fotstöd måste fällas upp i varje buss innan dammsugning och våttorkning går att komma åt.
Ännu mera ryggkrökning och böjningar.

Säten måste dammsugas efter folks mat och snacks som kladdats med överallt.
Tuggummin måste frysas loss från sitsar, nästan varje dag.
Eller från golvmattan.
Soppåsar hänger överallt men de användas inte för skräpet....släpps bara på golvet.
Kaffe och dricka utspillt som runnit öcer golvet, kladdigt så skräp fastnat i det.

Ibland är bussen en rullande soptunna då vi inte hinner plocka undan på Arlanda eller Västerås, då körtiderna inte ger oss den möjligheten.
Släppa av kunderna, in med nya och åka direkt.

Detta tar då vi i tvätthallen hand om på kvällen och natten.

Sedan följer då utvändig tvätt.
Tvättmedel sprutas på och det får verka medans jag med långborste, borstar av fronten, vindrutan, speglarna.
Sedan bakpartiet på bussen som oftast är svart av ingrott smuts som samlats under alla timmar bussen varit ute.

Ibland måste även luckorna borttvättas då inte svarta fingeravtryck går bort med vanlig tvätt.
När detta är gjort kommer så turen till högtryckstvätten.
Ett tungt verktyg som hänger i en stel slang som löper uppe taket, i en ränna som är så osmord att allt bara fastnar, hela tiden.
Jag drar och sliter i denna medans jag med så högt tryck, sprutar av hela bussen, att jag inte orkar hålla emot hela tiden.
Försöker hålla emot med min kropp och tappar taget ibland och gör mig illa på handtaget.
Har blåmärken överallt på mina lår och magen, högerarmen och bröstkorgen.

Vid det laget är jag igenomsvettig, kladdig och våt av tvättmedel och vatten som yr i luften vid tvätten.
Det ligger som en våt hinna på hela mig.
Är vi sedan tre bussar inne samtidigt på tvätt så är jag genomvåt av dimman inne i hallen.

Ofta måste jag bara stanna upp och pusta ut vid det laget, helt färdig i armar och händer.

Efter detta är det då dags med påfyllning spolarvätska, koll av olja i motor och kylvätska.

Påfyllning av vatten/sanermedel, urspolning av toatank gjordes redan utanför vid toatömningen.

På med tröja och jacka, upp med portarna, backa ut.
Stänga portarna för att hålla värmen kvar inne i hallen.
Jobbar ju därinne i bara T shirt.

Tankning av bussen följer och Adblue ett par gånger i veckan.Noggrant uppskrivet, varje deciliter för koll av våran förbrukning på bussarna.

Nästa dags utkörningslista avcheckad innan för att se vilken buss som ska ut på gatan.
Som ska ut först.
Vi har inte plats på gården med alla bussar.

Den listan får jag ofta ringa efter då den inte finns klar.
Alltid samma svar från Trafikledning...den har vi skickat!
Alltså har jag gjort något fel i min ände som inte fått den...
Suck! Gillar inte att behöva ständigt argumentera om saker.

Allt tar tid och det är det sista vi har i tvätthallen.Stressen hänger hela tiden över oss för att hinna allt på utsatt tid.

Två kvällar i veckan tömmer vi färdskrivarna på bussarna, vilket tar med hela hanteringen ca 5 min per buss.

Depåbilen tankar vi 2-3 gånger i veckan.Beroende på hur mycket den rullat.Tvättar om tid finns.
Invändning städning gör vi inte.
Den tiden finns inte
Har den gjort Uppsalaturer så blir det oftare som tankning sker.

Bussarna jag har är tre stycken.
Ibland 4 om reservbussen måste användas.

Golvet i hallen spolar vi av med högtrycken för att minska halkrisken.
Vi bär ut sopor till containern.
Hänger in nycklarna noggrant så de är på sin plats till morgonen.

När nattens sena timme är slagen, allt rent och klart, släckt och tankpappret ivägskickat till ansvarig på Swebus, så är jag helt slut i kroppen.

Mitt eget färdskrivarkort tömmer jag inne i vårt uppehållsrum.
Hänger upp listan för nästa dag.
Skriver info till förarna på whiteboarden om det behövs.

Färdskrivarkortet är det noga med hanteringen.
Ingen buss får köras en meter ens utan kortet i och färdskrivaren satt i OUT läge.
Byter vi över kortet till nästa buss eller om vi behöver flytta en buss som står i vägen, så måste data knappas in exakt rätt för varje minut, annars får vi överträdelserapport från företaget med skyldighet att förklara vad vi gjort fel och varför....
Bara detta ett tidsödande stessmoment, ständigt hängande över oss.

Det är inte Swebus som bestämt detta utan de är tvingade att följa regler som kommit från högre instans.
Annars väntar vite och annat otrevligt.

Tänk om denna myndighet visste hur mycket extraarbete och stress denna hantering ger som påföljd....

Förra kontrollen hade jag missat knappa in Annat arbete för 2 minuter på mitt kort, då jag skiftade den mellan två bussar.
Genast måste jag ha en giltig förklaring, annars får arbetsgivaren stå till svars.

Jag åker hem helt slut, uppgiven och ledsen över att jag inte hunnit på utsatt tid.
Det har oftast tagit allt från 40 minuter till 1 1/2 timme extra per natt för mig.

Så i Fredags när jag kommit hem på natten, tog jag beslutet.
Jag hoppar av detta jobb!
Är reserv på det och gjort det nu några veckor.

Jag orkar helt enkelt inte!
Inte med den knappa tid som är tilldelat för jobbet, så är det inget jag klarar.
Min kropp pajar ihop av det tunga, ohälsosamma och opraktiska som måste igenomföras.

Mejlade till min chef att jag fått nog.
Hälsan är viktigare än att genomföra detta.

Kör på November ut och kanske något enstaka pass i December.
Sedan aldrig mera.

Min kropp håller inte




Jag beundrar mina goa kollegor som pallar trycket.

Jag gör det inte!

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15 16
17
18 19
20
21
22 23
24
25 26 27 28
29
30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards