Alla inlägg under oktober 2016

Av Sirpa - 27 oktober 2016 01:46

Detta förbaskade hostande bryter ner mig mer och mer i orken.

Attackerna avlöser varandra stundtals.
Jag kan inte ens prata glatt med min käresta utan att det slutar med att jag håller på att hosta lungorna ur mig.

Jösses....det här knäcker mig snart!

Sitter just nu, mitt i natten i min säng.
Har precis pratat med min älskling som åkt hem från sitt jobb mitt i natten.
Han lider med mig när han hör hur jag kämpar med hostan.
Nu inatt har jag knappt någon röst kvar då stämbanden tagit stryk.

Jag orkade inte ens ringa min bästis som sökt mig vid ett par tillfällen idag.
Klarar knappt av ett telefonsamtal.
Det bästa är när jag är tyst och helst inte ens äter eller dricker något.
Bara andas och det varmluft inomhus.
Går jag ut så är det genast fullt pådrag i andningsvägarna, i kylan.

Fasar för morgondagen.
Ska upp tidigt och besiktiga min yngsta dotters bil först innan jobbet.
Delad tjänst imorgon så jag har flera timmars rast på dagen då jag kommer att åka hem för att bara vila, innan andra delen av körningen.
Jobbar sedan Fredag Lördag Söndag, långa dagar.

Får se om jag klarar av detta eller om jag måste avstå från att jobba.
Beror helt på hur jobbig morgondagen blir.
Kunderna tittar på mig så när jag sitter vid ratten och hostar flera omgångar mellan Västerås och Arlanda.
De är väl rädd att jag smittas.

Jag har inte råd att vara hemma.
Behöver varenda krona jag kan tjäna ihop.
Hoppas provsvaren kommer fort från läkaren så vi kommer vidare i detta.

Han lovade ju mig att han inte släpper mig förrän vi vet vad det är som ger mig hostan som hängt i så länge nu.

Ska straxt försöka fortsätta sova.
Behöver all sömn jag kan få för den långa dag som ligger framför.

Hoppas också på att få vara ifred för delar av släkten som skällde ut mig idag då jag inte är accepterad att vara vid sämre hälsa.
Jag tillåts helt enkelt inte att vara som andra människor utan ska ständigt vara vid god vigör och bara stötta och finnas för andra som behöver mig.

Ibland så funderar jag faktiskt på att säga upp bekantskapen med delar av släkten bara för att få vara den jag är.
Jag tänker inte sätta mig i nån sorts bojor pga att jag har blodsband med människor.
Ingen ska komma och tala om för mig hur jag ska leva, vem jag skall besöka och när.
Jag styr mitt eget liv.

Jag har inga som helst skyldigheter att ställa upp för någon.
De som behöver mig och som jag själv vill ha i mitt liv är mina egna barn och barnbarn, min älskade och min bästis.
Resten är sådant som jag själv väljer när jag vill lägga tid och energi på.

Kan man inte acceptera detta så vänder jag ryggen helt och går.
Svårare än så är det inte.

Jag behöver inte få en utskällning i telefon bara för att jag inte dansar efter andras pipa.

Så är det! Och i detta lever jag.

Nu ska jag sova mera denna natt.
Hostan har lugnat sig och det är frid.
Min älskling har somnat hemma hos sig...
God natt!

Av Sirpa - 26 oktober 2016 14:09

Livet är lite knepigt ibland.
Jag får svårt att förstå hur min hälsa kan bli någonting som jag måste i stort sett be om ursäkt för.

När jag som människa levererar fullt ut så är allt frid och fröjd.
Men när jag inte mår toppen så är det plötsligt synd om andra som "måste" leva i en oro för mig.

Ehh....det är något jag inte riktigt greppar här!!

Jag vill inte redogöra för vem detta handlar om då jag inte vill något ont.

Ingen behöver oroa sig för min hälsa.
Jag tar hand om mitt och kräver inget av någon.

Mina barn och min älskade, samt min bästis finns vid min sida och lyssnar på mig när jag pratar om det jag känner...som det skall vara.
Det är det vanliga sättet att visa sin kärlek och omtanke.

Inte att som de andra jag menar, försöka ge mig dåligt samvete för att det blir "jobbigt" för dem att oroa sig för mig.

Nåt är helt snedvridet!

Detta är heller ingen inbillning eller nåt jag skapat i min hjärna utan det har helt enkelt levererats till mig i ord.

Så hädanefter kommer jag inte att berätta något för personerna ifråga om mig själv och mitt liv.

Tog det beslutet efter ett slitigt telefonsamtal idag.

Ligger i mitt varmbad, ett glas äppelmust upphällt och ljus tända

Gick upp tidigt imorse, jättetrött!
Hostade så mycket igår att jag var helt färdig på natten nör jag kom hem från jobbet.
Frusen och trött.
12 timmars fasta på det.

Gick upp, drack kaffe och gjorde mig iordning.
Ut i kylan och det visade sig vara blixthalka.
Skrapa rutor och sedan ut på glashala vägar

Åkte till Vårdcentralen i Surahammar.
5 rör med blod togs av en jättetrevlig sköterska.
Vi pratade om allt möjligt.

Min läkare kommer få svaren på proven och kontaktar mig sedan.

Åkte till Willys och handlade.
Var jättehungrig efter timmarna av fasta.
Hem till min dotter i Ramnäs.
Vi åt storfrukost och pratade om livet.

For sedan och handlade på Spargrossen och Netto i Sura.
Mat hem och lite annat jag behövde.
Skildes åt och jag for hemåt...

Där i bilen i telefonen fick jag mina fiskar varma....
Som ledde till att jag stänger ner personer i min närhet ett tag
Orkar inte bära dem också just nu.

Kom hem.
Packade upp varorna.
Tappade upp varmbadet och kände hur jag längtar efter min älskling.

Så mycket skulle finnas att prata om...han om någon förstår hur livet kan vara med energitjyvar inpå livet.

Av Sirpa - 26 oktober 2016 06:47

Ligger här i min varma, sköna säng.
Lätt huvudvärk.
Har nu fastat sedan 20 igår kväll och min kropp är jättearg.

Den brukar få lite att äta när jag jobbar sent som igår och även lite knäckebröd på morgon med kaffet.

Nu är det inte så och det känns.

Ska vara i Surahammar 7.45 för provtagningar.

Kommer inte ifrån att jag känner en viss oro över vad det är för fel på mig då jag har hostat så länge och att blodtrycket nu ligger så högt.

Det tjuter i öronen på mig just nu....

Försöker låta bli att oroa mig, det gör ju inget bättre.

Hade så många hostattacker igår att min hals och strupe är så ömma.

Ska snart klä på mig och komma iväg..

Av Sirpa - 25 oktober 2016 23:32

Ja....vi får väl se vad proverna säger.

Fastar i 12 timmar nu innan prover tas.

Nåt är knas iallafall.
Hostar som en tok sedan 10 månader tillbaks och nu högt blodtryck.

Av Sirpa - 23 oktober 2016 12:00

Min äldsta dotter med familj bor så till, på landet att där funnits en äppelodling.
Mängder av träd står kvar och ger mängder med äpplen varje höst.

Jag har bloggat om det tidigare redan och det jag nu vill få fram är den underbara äppelmust som blir från alla äpplen.

Efter nedplock körde de iväg äpplena till ett musteri och vi har nu fått hem den färdiga musten i flaskor

Jag har lastat in massor i min kyl och resten står i kallskafferiet.

Så gott!

Jag kommer att få njuta av musten länge, då den håller upp till ett år om jag förvarar den rätt.

Min älskling är ju allergisk tyvärr så han kommer inte kunna njuta av den.

Så härligt med vitamindryck utan tillsatser.
Naturligt och nyttigt.
Gott och fräscht

Av Sirpa - 23 oktober 2016 11:32

Det fick bli en vit vägg bakom.
Nu kommer den mera till sin rätt.

Snabbt fylldes lådor och vitrin upp av sånt jag ännu inte packat upp.

Har ju lite glas som är jättevackra, som jag vill ha synliga.
De pryder sin plats nu innanför glasdörrarna

Gillar mitt hem mer och mer nu när jag kan inreda och fixa såsom jag vill ha det.
Praktiskt och funktionellt.
Har bara inte råd ännu att fixa allt jag vill.
Får ta lite i taget vartefter månaderna går.

Det går att få väldigt hemtrevligt utan dyra medel.
Så har jag alltid fungerat med inredning.
Köpa färdigt och bara ställa upp lite här och där är ju inget problem.
Det kan vem som helst göra.

Jag vill gärna klura en stund och sedan fixa iordning så ytorna tas tillvara på ett bra sätt.

Gillar mitt nya hem :)

Av Sirpa - 23 oktober 2016 09:34

Tog med mig hem igår, en möbel som jag köpte för säkert 20 år sedan.
Har alltid tyckt jättemycket om den men inte haft plats för den.

Nu var den hemma hos min yngsta dotter som tidigare hade en jättefin plats för den i huset hon hade.

De bor nu i en tvårummare precis som jag.Den var för mycket i hennes vardagsrum som hon dessutom har som sovrum då lilljäntan har eget rum.

Så igår fick möbeln hänga med mig hem.Orkade inte bära upp den på kvällen, då jag var jättetrött efter dagen och veckans tuffa jobb.
Händerna värkte på mig så allt fick vara kvar i Volvon över natten.

Nu på morgonen tog jag krafttag och bar upp den i två delar till min lägenhet på tredje våningen.
Pjuh!
Det var ett tungt slitgöra men jag ger mig ju inte, envis som jag är.
Nu står den där och jag kan inte riktigt bestämma mig för vart den skall vara i rummet.

Tror faktiskt att den skall stå mot en vit vägg...inte den mörka fondväggen som nu.
Detta är en möbel som skall synas, inte gömmas undan.

Min älskade möbel är hemma igen :)

Av Sirpa - 23 oktober 2016 08:16

Igår Lördag var det då dags för kalaset som jag bakat kakor till.
Tyvärr klarade jag bara av att baka 4 sorters kakor, då mitt jobb fick mina händer att värka, så jag inte klarade av att knåda en deg eller baka ut kakor.

Så det blev till för mormor att åka och inhandla 3 sorter till, för 7 sorter hade vi kommit överens om :) mitt lilla barnbarn och jag.

Hittade dessa på Maxi.
Givetvis mjölkfria så födelsedagsbarnet kunde äta dem.

Sedan hade jag ju hembakta bullar och äppelkaka med.

Min äldsta dotter bakade den underbara tårtan som beställts med eget motiv.
Paw Patrol

Till kalaset kom Morfar och Mo samt moster, kusin och kusinens pappa.
Jag mormor givetvis och sedan H ifrån Skåne som hon älskar högt.

Det var mysigt och trångt i det lilla köket där alla åt av det goda.
Mo hade med sig en underbar Budapestrulle som var sockerfri.

Presenter i mängd och glada utrop.
Fiskdamm blev det senare och det nappade för alla.

Födelsedagsbarnet ville fiska till sin nya vän också, till min älskade, som inte var med ännu på familjekalaset.
Han börjar bli väntad av många och nu fick han ju en egen gottispåse från fiskdammen.

Lillan är så noga med att alla är delaktiga.
Även fast de inte fanns med fysiskt vid kalaset.

Riktigt kalas fick hon och alla nöjda och glada i magen.
Jag diskade upp och tog reda på det som blev kvar.
Fördelade mellan dem som ville ha.
Tog hem själv en hel del som kommer väl till pass när jag skall på besök hos en av mina andra familjer med tre barmbarn till.

Kusinerna satt bredvid varandra och lekte tillsammans under kalaset.

Det var trångt i den lilla lägenheten med 9 människor, två basssethundar och två katter.

Men finns det hjärterum så finns det stjärterum :)

Grattis mormors 6 åring.
Hon fyller imorgon Måndag

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15 16
17
18 19
20
21
22 23
24
25 26 27 28
29
30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards