Direktlänk till inlägg 22 november 2016

Godaste koppen kaffe

Av Sirpa - 22 november 2016 05:42

Nu när jag inlett min 13 dagars diet så innebär det också att mitt kaffeintag minskas rejält.

Jag är ju en riktig kaffekatt.Minst 5 koppar/muggar per dag i vanliga fall.
Nu får jag ta en kopp till frukost och sedan inget mera.

Vissa dagar inget kaffe alls.

Konstigt nog gav det ingen huvudvärk under gårdagen.Fast jag fuskade ju förstås och tog mig en liten kopp på eftermiddagen.
Men ändå...det är ju en stor minskning.
Får se hur det går idag, om jag klarar mig med denna kopp.


Ligger just nu i sängen och njuter av den enda koppen.
Ville katt har placerat sig på min mage och tvättar mina handleder och händernas översida.
Han spinner stilla och blundar under sin tvätt.
Väldigt rogivande.

Kaffe är för mig den enda "drog" jag tillåter mig.
Jag dricker ingen som helst alkohol och inte heller röker jag.
Känner att alkoholen förstör så mycket mera än den gör nytta för mig.

Det skall bli intressant att se hur jag kommer att reagera i kroppen av dieten.
Den är ju bra för det är ju inte frågan om att svälta sig.
Intaget är helt enkelt byggd på att det nästan helt är avsaknad av kolhydrater och fett.
Mycket protein.
Fett finns förstås i yoghurt och även skinkan.Men det är så litet intag att det mest är för att hitta balansen så kroppen börjar efter några dagar att ta av de egna fettdepåerna.

Den dagen det händer och vänder, den är jobbig.Jag brukar vara ganska trött och matt.
Sedan vänder det och jag blir jättepigg och lever helt normalt.
Extra energi skjuter till och säkert är det från de kilon som jag släpar omkring på som jag vill bli av med.

Jag är ju inte pigg alls annars nu så vi får se hur effekten blir denna gång.

Just idag har jag inga måsten heller, utan kan ägna mig åt det jag känner för och orkar.
Hade tänkt att fortsätta plocka upp stjärnor och adventstakar.
Det är ju advent snart.
Köpte ljus igår så jag kan greja till ett par adventsstakar för levande ljus.

Är ju inte så förtjust i mossa som är så brandfarligt så vi får se vad det blir för skapelse istället.
Visst kan man köpa mossa som preparerats men jag är inte så sugen på att lägga ut de pengarna.
Finns ju nötter, stenar och annat som alternativ.
Får väl bli ett blogginlägg om detta senare idag.

Mår just nu i stunden hyfsat.
Det tjuter i öronen, från högt blodtryck troligtvis.
Hoppas på att snart få en mätutrustning på mig som mäter trycket under 24 timmar.

Funderar på att ta mig en kortare promenad idag.Komma ut i friska luften.
Inte så jag kör slut på mig men åtminstone ett par kilometer.
Vi får se, vad jag känner för och orkar.

Kaffet är jättegott och den njuter jag av grymt i stunden.

På Söndag är det Första Advent.
Då vill jag till kyrkan.
Det är något jag saknat under den heltiska tid som varit.
Har jobbat så mycket söndagar så kyrkobesök har inte varit tänkbart.
Eller så har jag varit så trött och slut att vila fått gå före kyrkan.

Känner att den biten också måste förändras, för mitt välbefinnande.
Jag älskar ju kyrkans atmosfär och närheten till vår skapare i kyrkorummet.
Detta påverkar ju inte min gudstro på minsta vis, då jag bär min tro i mitt hjärta och min själ.

Bönen finns inom mig, likaså vördnaden för livet, som är den viktigaste biten i tron.
Att ha den inre sinnesron i gudstron är för mig viktigast.Veta vart jag står i min tro och hålla mig till detta.

Sen att jag kör på i livet och missbrukar min egen hälsa...där kommer jag lite på villovägar.
Det är en förändring som måste till från och med nu och här.
Utan min egen hälsa så är det mycket av mina drömmar som går i stöpet och det tillåter jag inte.

Kaffet är nu urdrucket och Ville fortsätter sin tvätt av mig.
Nu får halsen sin del.
Han själv är helt avslappnad på min mage och bara njuter av närheten till sin mormor.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Onsdag 27 mars 10:25


På Torsdag bär det iväg till Örebro. Dottern får köra mig dit då bilen behövs hemma. Hennes bil står där den står, helt opålitlig. Senast förra veckan vägrade den gå igång. Sen kan det gå nån timme och den startar utan problem. De tre verkstäde...

Av Sirpa - Tisdag 26 mars 08:57


Igår Måndag efter att jag kört båda mina barnbarn till skolan och handlat lite på Maxi så var det dags för den tredje behandlingen hos min Kiropraktor. Träffade på en kollega som går och tränar hos en annan Kiropraktor i samma hus. Vi gamla bussc...

Av Sirpa - Tisdag 26 mars 06:12

I Söndags hade jag en körning från Köping med Innebandygrabbar som skulle till Norberg och spela säsongens sista match. Småkillarna som var i 9 års ålder och även några föräldrar som var med var så imponerade av bussen. Tydligen hade det varit ön...

Av Sirpa - Måndag 25 mars 20:05

Idag blev det fest på eftermiddagen när jag hämtat barnbarnet från skolan. Jag fixade smet av Mandeldryck, smält veganskt margarin, vetemjöl, bakpulver, lite salt och vaniljsocker. Dessa blev till frasiga goda Wåfflor som sedan avnjöts med fär...

Av Sirpa - Lördag 23 mars 15:49

Igår hade jag en liten körning då jag utgick från Tuna Trafiks depå i Eskilstuna. Körde tom till Arlanda och väntade in ett plan från Frankfurt som landade 23.50. Hela dagen blev väldigt lång då jag gick upp tidigt i vanlig ordning och tänkte att...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5 6
7 8
9
10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23
24
25 26 27
28 29 30
<<< November 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards