Direktlänk till inlägg 26 december 2016

Att ha ett hem

Av Sirpa - 26 december 2016 04:56

Jag har under många år känt att jag inte behöver ha något eget hem för att leva i trygghet.
För att känna mig rotad i tillvaron.

Den tryggheten har funnits inombords.
Sedan vart min säng stått..det har spelat en mindre roll.

På senare tid, när min kärlek kom med in i bilden på allvar, så har jag känt att det faktiskt vore skönt att ha ett riktigt hem att komma till.
Att verka och bo i.Ha en trygg plats att återkomma till, helst varje dag.

När jag sedan stod på randen till att bli bostadslös, så blev allt än mera påtagligt.
Längtan efter den egna trygga dörren kändes riktigt jobbig.
Ett hem, en dörr att stänga ute allt som ständigt fanns runtikring.

Igår fick jag höra från båda mina döttrar att min lägenhet känns riktigt hemtrevlig.Varm och välkomnande.
Att det nu känns att jag boat in mig ordentligt.
Givit allt min egen prägel liksom.

Det varken ville eller vågade jag, sålänge den var i andrahand.
Den hörde till H som hyrde den i första hand.Jag lät det mesta vara som han hade den bostaden då han stod för kontraktet.
Jag visste ju inte om han ville ha tillbaks lägenheten efter det år som jag fick tillgång till den.

Sedan också när hyresvärden inte heller gav någon som helst garanti för att jag skulle kunna få hyra den vidare efter H.

Jag sökte ju annat med ljus och lykta hela tiden.En tärande oro gnagade inom mig under lång tid.
Kontrakttidens slut närmade sig och inget boende i sikte.
Kanske skulle jag få lov att magasinera mitt bohag och bosätta mig i husvagnen, mitt i vintern.

Dessutom i samma veva började jag och min älskade prata och planera, att flytta ihop.Vi ville börja bygga på ett gemensamt liv.
Vi sökte tillsammans och på varsitt håll efter boende.Det var hopplöst läge, med den bostadsbrist som råder nu.

Sedan kom så glädjebeskedet att jag fick behålla min lya :)
Glädjen var enorm!
För att inte tala om lättnaden inombords.
Allt liksom lossnade och jag kunde äntligen se en framtid med livet.
Med ett tryggt boende, nära mitt arbete.
Älsklingen kunde säga upp sitt jättedyra boende på annan ort och vi kunde äntligen börja planera på allvar.Se framåt, till ett gemensamt liv.

Jag har lagt mycket tid på att få lyan till att bli min/våran i inredningen.
Målat och fixat.Ändrat och donat,

Den absolut perfekta detaljen kom hit härom kvällen.
En "möbel" som min älskade själv designat och byggt.
Se själv :) Helt underbar!

En öppen spis som jag fullkomligt älskar.
Någonting som min egen älskade gjort själv, med sina egna händer.
Den fick jag i gåva, lagom till Jul.
Så himla fin!

Jag såg till att inreda rummet så den skulle komma till sin rätt.
Vi har ju bara en tvårummare och spisen kräver ett stort rum för att komma till sin rätt.
Lyckades få till det bra ändå, tycker jag.
Den pryder sin plats och gav vårt hem ett lyft, en själ och någonting vackert att vila ögonen på.

Självklart inget vi kan elda i, utan en möbel som ser verklig ut i sin prakt.

Allt fick liv härhemma sedan vi dessutom fick hem en säng som vi behöver, då den jag hade var för mjuk och för liten för två att sova i.

Pusselbitarna till ett mysigt och varmt, hemtrevligt boende, faller på plats vartefter.
Nu trivs jag riktigt bra i vårt hem.
Jag skriver vårt hem då jag räknar det så.
Älsklingen kommer ju att flytta in inom de kommande 3-4 veckorna.

Lite tavlor har kommit hit som han tagit motivet till med sin kamera.
Även dessa så oerhört värdefulla för mig.

Bostaden har fått en själ.
Känns välkomnande och trygg.
Ett hem att längta till, sålänge tills vi finner vårt drömboende.
Självklart vill vi och behöver, bo större än dessa 61 kvadrat.
Ett rum till minst vill vi ha och ytor i rummen som är större.

Men tills dess så är detta alternativ helt ok.
Ett eget hem, en trygghet, en bostad att finna vila och stabilitet.
Det är viktigt och idag en lyxvara för många.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Fredag 19 april 16:38

Under vecka 15 blev det till att jobba med Tågpassning först åt Let's Go i Örebro under Onsdagen. Tog min husbil dit och installerade den utanför depån för att sedan köra tågersättning Örebro, Kumla Hallsberg på eftermiddagen. Var på väg tillbaks...

Av Sirpa - Onsdag 17 april 06:01

Efter att ha blivit hämtad av mina tjejer på Måndag eftermiddag 8/4 så kunde jag vara lite ledig. Hade först under Måndagen efter jag sovit 5 timmar, städat ur rummet jag sovit i. Det var nog evigheter sen den fått sig en ordentlig städning. Nu b...

Av Sirpa - Onsdag 17 april 05:45

Söndagen blev en riktigt spännande och rolig och lång dag. Vi checkade ut och lämnade hotellet för att spela de två sista matcherna. Tjejerna jätteduktiga och gick till Final. Den spelades ganska sent och vanns av Täbytjejerna överlägset. Så ...

Av Sirpa - Onsdag 17 april 05:26

Fredagen och Lördagen var fylld av glada pigga tjejer. Det spelades två matcher per dag och för mig blev det mycket väntan som jag ägnade åt att se på matcherna, städa buss, ha bussen öppen och varm så tjejerna kunde vila och torka matchtröjorna i me...

Av Sirpa - Onsdag 17 april 05:08

Den 4/4 körde tjejerna mig till depå Håbo buss utanför Bålsta för min första körning för det bolaget. Tjejerna behövde bilen hemma och jag hade ju ingen nytta med den när jag skulle iväg i flera dagar i busskörning. Installerade mig först av al...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8
9
10 11
12 13 14
15
16 17 18
19 20 21 22
23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards