Direktlänk till inlägg 4 januari 2017

Vårt nattliga samtal i snöovädret

Av Sirpa - 4 januari 2017 09:02

Inatt låg jag i min säng och njöt av min älskades röst i mitt öra.
Han ringde mig när det var dags att lämna arbetet och igen när han väl rullade hemåt.

För mig en stor trygghet.
Få veta att han kommer hem i god ordning.
Framförallt denna natt då snön vräkte ner och det blåste stormvindar.
Han hade jobbat en bra bit in på natten.

Min egen arbetsdag blev också spännande då det vid 15 tiden igår började snöa.
Fick min buss försenad i Västerås och lastade på 26 resenärer som skulle med mig till Arlanda.

Ditresan gick skapligt då jag valde att köra mindre vägar.Hörde på trafikradion att det skedde olyckor på de större vägarna.
Bästa var att undvika dem helt.
E18 och E20 brukar vara ställen där det händer mycket.

Tog tid att lasta ur alla med bagage i snålblåsten och det ymniga snöfallet.
Hade med ännu fler kunder från Enköping.
Hade med skidlandslagets massagebänk i bagaget till Arlanda fick jag se vid avlasningen :)

Fick massor med beröm av de resenärer jag hade med dit :)
Att det var tryggt att åka med mig, märktes att jag kunde mitt jobb.
Alla tackade på sitt sätt och lovade återkomma till oss på vidare resor.

Många tackade för den fina, utförliga och lugnande informationen jag gav och jag sög i mig av alla goda ord.
Det är sådant varje människa behöver.Få höra att man gör någonting bra.
Kändes toppen :)

Tänk om Swebus visste vilka klippor till förare de har!

Även där i förseningen och snöovädret valde jag att leverera proffessionell service, toppkörning och ett lugn som fick alla att slappna av under färden.

Leende vinkade jag av alla, stängde luckorna och åkte runt Arlanda för att lasta dem som skulle till Västerås
Kissnödig och kaffesugen var jag.
Det tar på krafterna att sitta helkoncentrerad, med all det ansvar vi axlar för våra kunder och medtrafikanter.
Vi själva belönas inte ens med att hinna gå på toaletten innan återfärd.
Körtiderna är så intajtade så det ger inte en minut över till annat än bara körning.

Det var bara att leende lasta på väntande, smått irriterade kunder och be om ursäkt för förseningen.
Glömma att jag var så kissnödig att det gjorde ont i magen.
Kaffethermosen fick stå kvar i väskan, orörd.Även fast jag behövt en slurk innan det var dags att rulla mot Västerås igen i snökaoset.

20 minuter försenad lämnade jag så Arlanda.Hörde om olyckor längs E18 och E20 på radion, så valet var enkelt.
Det blev lilla vägen hem också.Vid det laget hade snöfallet tätnat och blåsten ökat.
Det drog och slet i bussen, torkarna vispade ilsket på för att hålla sikten någolunda fri i framrutan.

Bilar blockerade lite varstans, de for som Bambi på hal is.En del kröp fram i slowmotion, jätterädda och osäkra.
Vägen i sig var bara vit, utan vägkanter och markeringar synliga.
Tungan rätt i munnen och bara köra på känslan och rutinen.
Känner vägen väldigt bra.
Snörök överallt och det var bara vitt, vitt.
Snön vräkte ner mot vindrutan.

Fick långsamma fordon framför mig som jag var tvungen ta mig om vid bästa tillfälle.Hade inte tid att krypa fram i 30-40.
Rullade på och kunderna mina såg helt avslappnade ut där de satt i min varma Scania.
Var så kaffesugen och kissnödig.
Men i det läge som rådde kunde jag inte släppa vägen med blicken för en sekund ens.

Erikssund, Varpsund, Grillbyrondellen...jag betade av mil efter mil och landade i Enköping 25 minuter försenad.
Lugnade där en flygkapten som väntade på bussen mot Arlanda.
Jag visste vart den befann sig och han blev trygg i det.
Hade varit i telefonkontakt med den bussen stunden innan.

Den satt fast bakom dubbelplogning längs E18.Färden gick långsamt så de var sena.Kändes bra att kunna ge besked till orolig kund.

Fick också veta då jag kontaktade vår Trafikledning om min försening, att det var totalstopp mellan Örebro och Karlskoga.Stor trafikolycka med mängder av bilar inblandade.
Där satt våran Stockholmsbuss fast.

Fortsatte färden längs en oplogad E18.
Kunde göra några försiktiga omkörningar men det hjälpte föga, så jag tog den trafikrytm som rådde.
Några våghalsar kom farande förbi i vänsterfilen som det låg ca 7-8 cm snö på.De skulle om till varje pris.

Anlände till Västerås 25 minuter försenad, till min väntande kollega.
Mina kunder visste inte till sig av glädje och tacksamhet för den resa jag bjudit dem på :) Så tryggt, säkert och bekvämt.
Så mycket beröm!
Kändes härligt.
Jag var så kissnödig så det gick vågor i mina ögon.

Vi byttte förare.Jag grovstädade bussen invändigt och vinkade av kollegan, efter att jag gjort rent vindrutetorkarna som var tjocka av snö och is.

Pjuh!!
Denna dag fixad med glans.
Swebus fick gott betyg även denna snöstormens eftermiddag och kväll.
Jag hoppas mina kollegor fick köra på plogade vägar sedan under resten av kvällen.

Tog mig till depån.
Fort som ögat på toaletten...min mage värkte och kisset alldeles brunt.
Vågar ju inte dricka någonting när jag är så kissnödig, för då trycker det ju bara på mera.

4 1/2 timme avklarade i hård press och full koncentration.
Jag är tillbaka i matchen igen efter min frånvaro.
Kändes toppenbra!

Kom hem trött, kaffesugen, magen ömmande och snö i håret till två väntande katter.

Ringde min älskade och hörde hur det gick för honom och hans elev.De var sena men det rullade på.
Flygkaptenen i Enköping hade berättat att han pratat med en så trevlig kvinna vid ratten på bussen mot Västerås :)
Kul att höra det också.

Han brukar åka ofta med oss.

Swebus levererar :) oavsett väglag och väderlek.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Lördag 20 april 05:45

Måndagen började jag med att haltande av smärta kliva upp tidigt och få igång kroppen innan det var dags att köra barnbarnet till skolan och direkt därefter åka och besiktiga min lilla bil. Jättetrevlig besiktning. Dekra i Svista hemma i Eskilstun...

Av Sirpa - Fredag 19 april 16:38

Under vecka 15 blev det till att jobba med Tågpassning först åt Let's Go i Örebro under Onsdagen. Tog min husbil dit och installerade den utanför depån för att sedan köra tågersättning Örebro, Kumla Hallsberg på eftermiddagen. Var på väg tillbaks...

Av Sirpa - Onsdag 17 april 06:01

Efter att ha blivit hämtad av mina tjejer på Måndag eftermiddag 8/4 så kunde jag vara lite ledig. Hade först under Måndagen efter jag sovit 5 timmar, städat ur rummet jag sovit i. Det var nog evigheter sen den fått sig en ordentlig städning. Nu b...

Av Sirpa - Onsdag 17 april 05:45

Söndagen blev en riktigt spännande och rolig och lång dag. Vi checkade ut och lämnade hotellet för att spela de två sista matcherna. Tjejerna jätteduktiga och gick till Final. Den spelades ganska sent och vanns av Täbytjejerna överlägset. Så ...

Av Sirpa - Onsdag 17 april 05:26

Fredagen och Lördagen var fylld av glada pigga tjejer. Det spelades två matcher per dag och för mig blev det mycket väntan som jag ägnade åt att se på matcherna, städa buss, ha bussen öppen och varm så tjejerna kunde vila och torka matchtröjorna i me...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18
19
20 21 22
23
24
25 26
27
28 29
30 31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards