Alla inlägg den 7 augusti 2017

Av Sirpa - 7 augusti 2017 12:42

Efter att min älskling åkte iväg till sin tidiga morgontjänst, som började 3.40 imorse, så gick jag och lade mig.

Stackarn, han var helt groggy av trötthet.
Den tiden ska inte han jobba!
Han är kvällsmänniska.

Min huvudvärk hade lagt sig något, tack vare tabletter, så jag somnade, vid 4 tiden...
Vaknade straxt efter 7 och mådde pyton.
Yr och illamående gick jag upp och ut på balkongen för att få frisk luft.

Satt där en stund i bara nattlinnet och andades.Friska luften gjorde gott.
Illamåendet släppte och jag började sakta kvickna till.Yrseln avtog.
Såg att jag var alldeles vit i ansiktet.
Pulsen dunkade på hårt och snabbt.

Kände att nåt var generalknas i kroppen.
Vet inte om det är förkylningen, sömnbristen eller helt enkelt blodtrycket som spökar.
Pratade ju med Vårdcentralen i Fredags om att få den kollad.

Kom sedan på att Vårdcentralen inte har mitt nya mobilnummer. De kan ju inte kontakta mig åter som vi kom överens om i Fredags.
Ringde dem och fick en telefontid kl 11.00

Tog mig kaffe.
Krafterna återvände sakta och pulsen lugnade ner sig.
Satt och bara var i mina egna tankar en stund.

Funderade över jobbet och våra arbettider som är galet fel för oss.
Tänkte på hur dåligt vi båda mår i detta.
Jobba helt fel tid på dygnet.
Hur våra kroppar tar stryk....

Tog så fram ett visitkort som jag fick för två månader sedan och skrev ihop ett personligt cv och mejlade iväg till ett ställe.
Lika bra att dra igång aktivt med att byta arbetsplats.

Tog sedan och färgade min gråa hårbotten.
Mår bara sämre av att se den ljusa randen mitt på huvudet och de grå tinningarna.
Min älskade passar så fint med sitt gråa men jag vill inte ha det hos mig.

Sedan blev det soffhäng ett tag.
Var trött bara av en sån sak.
Hårfärgning och dusch....


Av Sirpa - 7 augusti 2017 02:18

Igår Söndag, var jag lite mera aktiv för att känna efter om jag möjligtvis kunde börja jobba igen på måndagen.

Det slog tillbaka nästan direkt.

Jag gjorde helt enkelt inget värre än att packa ner lite lunchmat, kaffe och vatten.
Tog mig till fots några hundra meter till min kärestas buss.
Han hade rast i den då tiden var för kort att åka någonstans.

När rasten var över åkte jag med honom i bussen då det inte var många kunder som skulle med.
Redan efter nån timme så kom huvudvärken.
Hostan ökade och jag började återigen nysa.

AC:n i bussen var förödande för mig.
Gick inte alls ihop med de förkylningsbesvär jag just nu bär.
Hörde kunder också nysa och hosta i bussen.

När sambon slutade för dagen och vi åkte hem så sprängvärkte mitt huvud och det var bara att peta in värktabletter för att få må bättre.

En rejäl huvudvärk ger ju också illamående och det blev ju knappast bättre av att grannarna rökte på sin balkong och senare mot eftermiddagen satte en annan granne igång och bolma grill på sin balkong.
Röken och stanken låg som ett tungt moln på våran baksida.
Det luktade inte matos utan bränt och fränt.

Jag ifrågasätter om det ens är tillåtet att grilla på balkongen.
Detta var längst ner i vårt flervåningshus.
Röken trängde in i lägenheten fast vi hade dörren stängd.
Troligtvis då igenom ventilationen.

Jag älskar vår balkong och Ville katt som just nu är hemma hos oss, trivs jättebra därute.
Han ser liv och rörelse utanför och kan vistas i frisk uteluft.
Förutom när grannarna bolmar och ryker på olika vis, då går han in.

Vår dörr står öppen mest all vaken hemmatid och det ger en bra luft inne också då sommaren är varm.
Varför måste folk vara så ego att de måste förpesta luften för oss alla...
Ser ju hur äldre människor som sitter på sina balkonger och njuter av sommaren, också går in och stänger dörren.
Inte ens inne kommer vi undan röken.
Hur påverkar detta äldre människor med andningsbesvär.

Det blir ett samtal i veckan till vår hyresvärd.

Gillar inte att klaga på grannar men det finns gränser.
Jag skall ta reda på husets regler i detta och sedan ta ett personligt snack med de berörda.
Som jag gjorde med dem som spelade musik med sån tung bas, mitt i nätterna så våra tavlor och speglar hängde på sida i sovrummet.

Den grannen var jätteglad över att jag kom över själv och tog upp problemet.
Genast gjorde de något åt det och vi behöver inte ligga vakna om nätterna.
De var inte medvetna om hur ljudet fortplantade sig i rummet, och att vi hade vårt sovrum där.
Tom spindelgummans terrarium skallrade, likaså sovrumsfönstret.

De spelar ännu men inte lika högt och sällan efter kl 22.

Nu inatt vaknade jag av att huvudvärken tagit greppet igen.
Försökte somna om men det gick inte.
Smög upp för att inte störa min sovande älskling och bryggde mig varmt att dricka.

Det är tyst och stilla.
Om en stund kommer min sambo att gå upp för att jobba tidigt.
Hans mardröm, dessa tidiga pass.
Han är ju kvällsmänniska.

Dessa tidiga mornar har han fyra stycken av denna vecka.

De passen skall ju jag ha, som trivs med dem, inte han.
Han måste gå upp 2.15

Jag vet att när helgen kommer så mår han riktigt dåligt.
Av sömnbrist och fel dygnsrytm.

Om jag blir frisk innan fredag så måste jag köra mina kvällspass.
Sluta vid midnatt varje kväll.
Helt fel tider för mig.
Företaget vägrar låta oss byta med varann.
Detta gick ju tidigare utan problem.
Nu är det annat styre och då skall vi tvingas ner på plats och deras bestämmelser råder.
Som människa och individ räknas vi inte.
Bara som arbetskraft

Detta kommer att leda till att vi kommer byta arbetsplats så snart vi bara kan.

Säkert får jag ännu mera huvudvärk av sådana grubblerier.
Jag avskyr att bli styrd av någon!
Med den långa erfarenhet inom branchen så är vi värd bättre.
Det finns dem som värdesätter kompetens och individens arbetsglädje och tar hänsyn till mående.

Jag trodde att detta var sista anhalten i arbetslivet, fram till min pension om ca 7 år.
Men där bedrog jag mig.
Det är bara att börja om igen på ett annat ställe.


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards